المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موسيقى القافلة


غازي الضبع
02/11/2007, 00h57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إخواني الكرام وأحبائي
بدايةً كل سنة وحضراتكم طيبين
اسمحوا لي أن أعزمكم وأدعوكم على سماع هذه المقطوعة الجميلة لموسيقار الأجيال محمد عبد الوهاب
وهي موجودة في المنتدى هنـــا (http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=638&d=1130254990)
طبعا هي كقيمة فنية وجمال موسيقي لا يختلف عليها اثنان ..
وهي بالنسبة لي تحفة وهابية رائعة
والحقيقة هي لها ذكرى معي خفيفة وساخرة ..
كان عندي سيارة سيات موديل 1981 .. وكانت حالتها بدرجة مهكعة جدا ..
الفرامل مش شغالة .. المساعدين عايزين مساعدة
الفتيس ما بيجيبش التاني .. من الأول للثالث على طول .
ما فيهاش ولا لمبة شغالة .. أيضا ولا عدّاد شغال ..
والحقيقة بعد ما اشترتها عرفت أن رخصها منتهية ومسحوبة ..
بس الحقيقة والحق يقال كان فيها سماعة ( واحدة ) .. لكن العيب إن ما كانش فيها كاسيت :o
المهم .
بعد ما اشترتها وكنت موجود عند الحاجة في مدينة 15 مايو وكنت عايز أروح أصلحها في فيصل
والمسافة من مايو لفيصل حوالي 50 كيلو
طبعا خُفت على زوجتي وابني من ركوبها ففضلت أن يذهبا هما في تاكسي ويسبقوني إلى فيصل حيث أقطن هناك .. وأتشاهد أنا وأذهب بسيارتي الفارهة السيات والتي اكتشفت وأنا بامونها بنزين أنها بلا غطاء لتانك البنزين بل موجودة سدادة من الفللين .. وأيضا بلا غطاء لقربة مياه الرديادتير .. وحينما أردت التأكد من سلامة العجل اكتشفت أنها بلا عجلة استبن ..
المهم .. أخذت العربية وقرأت الفاتحة وقولت الشهادتين .. وودعت زوجتي وابني ..
وأخذت السيارة .. وما أن سرت بها مسافة لا تتعدى 10 أمتار حتى وقفت بي مكركرة مزمجرة .. ( لإن لا يوجد بها الغيار الثاني كما اتفقنا ) .. هدأت نفسي وأشعلت سيجارة وقولت أسمع موسيقى تسليني وتشجعني على رحلة التحدي التي بدأت في الساعة العاشرة مساءً ..
وأنا لدي على الموبايل عدة مقطوعات موسيقية لعبد الوهاب تحديدا .. فبحثت واخترت موسيقى قمر 14 وموسيقى القافلة ..
وشغلتهما بصوت عالي ووضعت المحمول جانبي ..
حاولت عدة مرات أخرى مع السيارة ( في هذه الأثناء كانت مقطوعة قمر 14 هي المشغلة ) حتى بدأت أتعامل مع السيارة بمسايسة من الأول إلى الثالث فالرابع .. ومن مايو إلى أي مكان تجد الطريق ينحدر .. فأخذت السيارة تجري وتجري وتجري .. وبدأت موسيقى القافلة
والدركسيون في يدي أحسست بأنه سوف يطير في الهواء ..
والسيارة شعرت بها أنها ورقة في مهب الريح أو على حفى شلال مياه من التقال قوي ..
واحنا عندنا في مايو ما شاء الله الطرق كلها موجودة بعواميد إنارة خاوية من اللمبات والفوانيس .. فاكتملت العوامل كلها .. حالة السيارة والطرق الغير منورة .. كما أنني والحمد لله ما بشوفش كويس من بعد المغرب ..
المهم جريت السيارة .. وفقدت السيطرة عليها تماما ..

فقد كانت تجري وكأنها حرامي يجري من الشرطة .. طبعا بفعل الانحدار وليس الموتور ..
حاولت تهدئة السرعة .. فدوست على الفرامل ثم تذكرت أن الفرامل مكتوبة في قائمة الاصلاحات اللي أنا أساسا رايح أصلحها ..
وموسيقى القافلة تبدو وكأنها موسيقى تصويرية للذي يحدث معي ..
فقد كانت السيارة تجري بسرعة جدا ( لم أعرف كانت السرعة كام لإنها بلا عدّاد سرعة كما ذكرت ) ..
ولكن تكاد تكون سرعة جنونية .. الهواء من كل ناحية
الانحدار قوي جدا .. صوت احتكاك كاوتشات السيارة في الأسفلت يخوّف ..
لا أمل في الفرامل ..
وأذني منتبهة ومستمعة ومستمتعة لموسيقى القافلة والتي جعلتني اتخيل نفسي أنني في فيلم أكشن من بتوع زمان
رددت الشهادتين أكثر من مرة ..
ربنا سبحانه وتعالى سترها معي بأن الطريق كان تقريبا مافيهوش سيارت كثيرة ..
وبعد أن انتهى الطريق المنحدر وهو ينتهي في منطقة تسمى وادي حوف ..
بدأت السرعة في الانخفاض .. مع نهاية الموسيقى تقريبا ..
وبدأت أتحكم نوعا ما في السيارة والتي كانت بلا تحكم نهائيا لمدة حوالي عشرة دقائق ..
وصار الطريق معتدلا إلى حد ما منذ هذه النقطة ..
ووصلت إلى الميكانيكي في فيصل بستر ربنا
ثم ذهبت إلى منزلي .. ورأيت زوجتي وابني .. وكنت عايز أحكيلهم
التضحية اللي ضحيتها عشانهم :mdr:
وفي موعد النوم شغلت جنبي موسيقى القافلة مرة أخرى ..
فذكرتني بكل الاحداث من البداية ..
فعند كل نغمة كنت أتذكر .. هنا كان فيه مطب .. هنا كنت هاطير من على كرسي القيادة .. هنا دوست على حجر مسكين مرمي في الشارع كان هايقلبني ..وهكذا ,,
أصبحت موسيقى القافلة تذكرني بهذه المغامرة اللطيفة ..
ومن اللذيذ في المقطوعة أن اسمها القافلة .. فهي تعبر عن مخاطر الطرق ومشقة السفر ..
أرجو ألا أكون أطلت عليكم ..
وأتمنى أن تعجبكم المقطوعة ..
وإلهي ما يحكم عليكم بعربية سيات .

تحياتي واحترامي

الألآتى
02/11/2007, 14h42
ربنا يورينى فيك يوم ياغازى يابن ست أم غازى ..

مش قادر أمسك نفسى من الضحك من أول الموضوع لأخره ..

مش كفاية إنها سيات .. وكمان ناقصة عربية .. أقولك إيه يعنى .. إعملها حصاله .. علقها ميدالية .. سيبها جنب الحيط وحط جنبها ربع جنيه ( لعل وعسى ) .. كل ده ماينفعش .. ماتنفعش فى حاجة أبداً ..

خلينا فى القافلة .. نحللها لك ياعم .. بس بعد مانعرف تعليقات الإخوان على موضوع العربية دى .. ( بصراحة مكسوف أقول عليها عربية ) ..

mokhtar haider
02/11/2007, 23h20
:mdr: أخي الاستاذ غازي
يكون في علمك أن اللي يسمع عبد الوهاب ما يحصل لوش إلا خير عندما يكون في السماع... هو ربنا عاوز كدا مش عارف ليه

حدثت لي مواقف مورطة احترت فيها كم حيرة و في أوقات الشدة - صدق أو لا تصدق- حدث لي أن أجد مخرج أو حل أو نجاح مع سماعي لصوت عبد الوهاب لما يطلع لي بالمفاجأة من اي مذياع مجاور في البيت و الا الشارع و الا التاكسي... فوالله دائما و أنا إلى يومنا هذا استبشر بخير لما يطلع لي صوت عبد الوهاب و قنديل و عبد العزيز محمود أو لحن من حسين جنيد أو من أحمد صدقي... بدون أي هزار

أما فيما يحص القافلة... فهي في نظري من أندر المقظوعات التصويرية بحق و حقيقي بمعني الكلمة... حيث أن فور السماع و دون أن يعلم بعنوانها... فالمستمع يتخيل بكل وضوح سير قافلة و مناظر صحراوية ...
أخويا الاستاذ الآلاتي عارف شغله في التحليل لهذه الموسيقى...
من أول المقطوعة نتخيل مناظر من الطبيعة الصحراوية الواسعة و شمس في الأفق ثم شيء فشيء - مع الأوزان البطيئة- تظهر القافلة من وؤاء الأفق ثم تقرب و تقرب و تقرب تصل أمام المشاهد...
ثم انتقالة أخرى شبه ساكتة هادئة تصور توقف القافلة عند الغروب أو للراحة... فيأتي في حركة ثانية القانون يصور بأنغام راقصة فرحة التحظيرات للغداء و إقامة الخيم و الشرب و الراحة والانتشاء بالسهرة و الأكل و التظاهرات الاحتفالية... ثم مع المقطع الأخير...ثم الاركستر يأتي بحركات سريعة في الأخير يصور الفجر و الاستيقاظ و السرعة في تحظيرات الدهاب لتواصل القافلة مشوارها في صباح يوم جديد و ترحل ... و تبتعد... و تبتعد... و تبتعد إلى ما وراء الأفق

سمعجى
02/11/2007, 23h46
و الله ضحكتنى يا عم غازى
انت حكيت الواقعة بمعايشة كاملة و تفاصيل دقيقة و لا أجدع أديب
و حسيت كأنى قاعد جنبك فى السيات الكحيانة ..
ضحك مختلط بفزع مع خلفية ( القافلة ) !!
و آهى (الحِتة المنمنمة ) دى بالذات ، هى المفجر الأكبر للقهقهة ،
هذا التناقض بين سيارة مقذوفة كحجـَر فى مهب الريح ، و بين
هدهدة تختروان الجـِمال و تهادي القافلة كما تستدعيها المقطوعة فى الخيال ..
المشكلة التى سأعانى منها مستقبلا ، أننى حين أسمع القافلة ، سأتذكر السيات ..... منك لله

mokhtar haider
03/11/2007, 23h16
و أضحك على إيه لستاذ غازي؟ أنا لي سيارة فولكس فاجن من عهد الاستعمار و مكلفاني كل مرة الشيء الفلاني

اتفضلوا يا جماعة بالاستماع إلى موسيقى القافلة أنا شفت مش موجودة رفعتها عشانكم
http://sama3y.net/forum/report.php?p=146412 (http://sama3y.net/forum/report.php?p=146412)

غازي الضبع
04/11/2007, 05h21
ربنا يورينى فيك يوم ياغازى يابن ست أم غازى ..



مش قادر أمسك نفسى من الضحك من أول الموضوع لأخره ..

مش كفاية إنها سيات .. وكمان ناقصة عربية .. أقولك إيه يعنى .. إعملها حصاله .. علقها ميدالية .. سيبها جنب الحيط وحط جنبها ربع جنيه ( لعل وعسى ) .. كل ده ماينفعش .. ماتنفعش فى حاجة أبداً ..

خلينا فى القافلة .. نحللها لك ياعم .. بس بعد مانعرف تعليقات الإخوان على موضوع العربية دى .. ( بصراحة مكسوف أقول عليها عربية ) ..

حتى الحصالة والميدالية ما ينفعوش معاها يا عم محمد ..
دا أنا كنت لما أخش البنزينة باتكسف أقول للراجل مَوّن العربية .. كنت باقوله إمبوو :mdr:

غازي الضبع
04/11/2007, 05h26
:mdr: أخي الاستاذ غازي
يكون في علمك أن اللي يسمع عبد الوهاب ما يحصل لوش إلا خير عندما يكون في السماع... هو ربنا عاوز كدا مش عارف ليه

حدثت لي مواقف مورطة احترت فيها كم حيرة و في أوقات الشدة - صدق أو لا تصدق- حدث لي أن أجد مخرج أو حل أو نجاح مع سماعي لصوت عبد الوهاب لما يطلع لي بالمفاجأة من اي مذياع
قول لهم يا أستاذ مختار .. :)
عشان يعرفوا قيمة عبد الوهاب ..
حتى موسيقاه مبشرة ومنقذه ..
ولذا فأنا أنصح أي حد عنده سيات .. لابد أن يكون لها فرامل وشرايط لعبد الوهاب :mdr:
.. بس تعرف بقى يا أستاذ مختار إن فعلا أكتر من موقف صعب أجده يتحل مع أغاني عبد الوهاب أو عبد المطلب ..
وممكن أحكي لحضراتكم موقف جميل حصل لي في الجيش .. وكان مرتبط أيضا بأغنية لعبد الوهاب ..
بس لما عم محمد ينتهي من القافلة .

غازي الضبع
04/11/2007, 05h33
و الله ضحكتنى يا عم غازى
انت حكيت الواقعة بمعايشة كاملة و تفاصيل دقيقة و لا أجدع أديب
و حسيت كأنى قاعد جنبك فى السيات الكحيانة ..
ضحك مختلط بفزع مع خلفية ( القافلة ) !!
و آهى (الحِتة المنمنمة ) دى بالذات ، هى المفجر الأكبر للقهقهة ،
هذا التناقض بين سيارة مقذوفة كحجـَر فى مهب الريح ، و بين
هدهدة تختروان الجـِمال و تهادي القافلة كما تستدعيها المقطوعة فى الخيال ..
المشكلة التى سأعانى منها مستقبلا ، أننى حين أسمع القافلة ، سأتذكر السيات ..... منك لله
أولا .. ما كانش ينفع تقعد جنبي لإن الكرسي اللي جنبي كان مخلوع :o
ثانيا .. أنا نسيت أقول لكم أنا اتخلصت منها إزاي ..
أولا هي قعدت معايا بالظبط 6 أيام .. وعند الميكانيكي 16 يوم .. وبعد أن احتار في أمرها .. قاللي بيعها ..
حاولت بيعها بأكثر من طريقة .. وأنا طول عمري شاطر جدا في المبيعات
الحقيقة انا كنت شاريها بـ 6500 جنيه
وبعتها بـ 4700 جنيه وكيس فينو :(

abuhany
04/11/2007, 07h49
** في طريقك يا أبا حسام خذ معك مقارنة توضيحية :
موسيقى القافلة لعبد الوهاب وموسيقى فائقة التعبير وعالية الجودة لأحمد صدقي تصور سفر الأميرة قطر الندى من مصر إلى بغداد وهي في قافلة يحدوها كارم محمود ومعه كورس في هينمة هادئة :
خِفّي الخُطَى يا نوق إلا الحِمل غالي
ويرد كارم :
يا صحرا راعي لها * واطفي الهجير شوي
يا صحرا كُرما لها * خلي جفافك مي
وتسمع في الخلفية صوت الجلاجل المعلقة في أعناق الإبل تداعب أسماعها كأنما تشجعها وتستحثها على مواصلة السير
** هيا تقدم أبا الحسام

سمعجى
06/11/2007, 01h05
بمناسبة ( السيات )
إهداء الى الأستاذ غازى
و متلحنة جاهزة على إيقاع ( العنب العنب العنب )

السيات السيات السيات
السيات

فراملها بتفـَوّت السيات
حوادثها بتمَوِّت السيات

لو ناوى تركبها السيات
روح ودّع احبابك السيات
و لو اتقفل بابها السيات
حسرة على شبابك السيات

السيات السيات السيات
السيات

يا محلا فـُسحتها السيات
للآخرة سِكـّتها السيات
خَرّت كمان زيتها السيات

السيات السيات السيات
السيات

يا مجمّعة الأحباب السيات
زقــّة ينوبكو ثواب السيات
شـُكمانها كله هباب السيات
آخرتها إيه يا عذاب السيات

غازي الضبع
06/11/2007, 05h00
إيه يا عم سمعجي الجمال ده .. والإبداع ده
آه لو سمعك الصغير ولا بعرور
هايعمل معاك عقد لكل شرايطه .. :mdr:
بس على فكرة الأغنية سهلة لإنها سيات
طيب أنا دلوقتي معايا 128
وريني بقى هاتغنيها إزاي ;)

سمعجى
06/11/2007, 09h59
سهلة يا أستاذ غازى
الفيات الفيات الفيات
الفيات
أصلها على نفس الوزن:mdr:

حسن كشك
06/11/2007, 13h31
ايه الروعه ياكيمو
والله انك فنان بجد
طيب لو كانت لادا
هاتقوله الادا ياواد انت الادا
بحبك والحب عباده
ياغازى فيه عربيه ماركتها
لامبورجينى
اشتريها وحيره

غازي الضبع
07/11/2007, 04h55
يعني عشان أحيّره ..
أروح أبيع اللي ورايا واللي قدامي واللي جنبي كمان
لامبورجيني مين يا عم حسن .. :crazy:
إيه رأيك في الـ سبرانزا
ورينا بقى يا عم سمعجي هاتغني دي ولا اللامبورجيني إزاي .. ;)

سمعجى
07/11/2007, 10h32
يا سلام يا أستاذ حسن ..
ما تلاقيش إلا اللامبورجينى ؟!
دى عربية بتاعة الناس اللى بالى بالك ..
و الحديثة منها بتبدأ من مليون دولار و طالع
عموما انت تأمر .. خـُد عندك يا عم .....



لامبورجينى ......لامبورجينى
وحسن ناوى يطلع عينى
سبنى احلم بيها و لو مرة
و من الحلم اوعى تصحينى
لامبورجينى لامبورجينى




لامبورجينى .....و لامبورجينـَّا
نِنـَّا و نامي يا شعوب نِنـَّا
يركبها عصابة و شافطينـَّا
و اذا قلت لهم كـَيفَ و ماذا
يقولوا لك : أ ُصبر .. تتهنـّىَ
ما تبحلقشى و سيبك مِنـَّا
و كفاية عليك تدخل جنة
و تمزمز فى الحور العينى
لامبورجينى ..لامبورجينى



لامبورجينى ......لامبورجينى
قولها يا غلبان اوعى تخاف
ناس تتعشى سمك بربونى
و ناس تتصبر برغيف حاف
خبيت همى جوة عيونى
وحمارتى العارجة تغنينى
لامبورجينى ..لامبورجينى




لامبورجينى .......ولامبورجيينـَك
و على الأسعار .. الله يعينك
مستورة يا رب .. و شاكرينك
و اكتبهـا لى ..أحج لبيتك
من ميـِّة زمزم تروينى
لامبورجينى ..لامبورجينى





لامبورجينى عند صاحبنا
إللى بيتعشى كاميلووني
و يمزمز بكاسين مارتيني
و احنا آخرنا خيارة وجبنة
يا مثبت لى عقلي و ديني
لامبورجينى ..لامبورجينى




هو غداه الباربيكيووو
و احنا نغنـِّي نقول ( ظلمووو
هو يقول ميرسى مسيووو
و احنا البيئة نقول ( أيّووو )
و اذا قلنا مش لاقيين عيش
حايوصـِّينا ناكلوا جاتووو
لا مبور جينـُه
على لامبور أهل اللي جابووو
جايز تلعب يوم البـِلية
و يحن زمانى اللى ناسينى
لامبورجينى ..لامبورجينى



لامبورجينى .....و لامبورجينهم
اضحك يللا و سيبك منهم
حَكمونا بالرأس مالية ..
و احنا على اللامبور حاسدينهم
ربك يستر و يعَـدّلها
و يدوم الإنتاج الصينى
لامبورجينى ..لامبورجينى



( كـُمالة زى بتاعة الكشرى اللى عاوز يعزمنا عليه الأستاذ غازى ) :

نقلاً عنى شخصيا ً :

لامبورجينى .. طب وايه يعنى
مش شرط زمانى يدلعنى
و كفاية سماعى يمتعنى
بأغانى و فنون تروينى
لامبورجينى لامبورجينى



نقلا عن الآنسة المكافحة
زيزى طوب الأرض :

لامبورجينى ركبها لى
يا مسمسم يا حليوة يا غالى
و على الديسكو نروح طوَّالى
و حاشيلك فى رموشى وعينى
لامبورجينى لامبورجينى

حسن كشك
07/11/2007, 12h33
والله مليون تحيه يا كمال ياعظيم
شفت يا غازى الواد العفريت
كموله انت بتكتب للسياره حسب قيمتها
دا انت مكتبتش ربع الكلام ده فى السيات
مش هانعرف نحيرك د انت اللى حيرتنا
وحتى الكلام ناقش قضايا ده ايه الابداع ده
ربنا يسهل لك كل حياتك زى ما مسهل ليك الكلام
تحياتى ياعظيم
يالله همتك يامايسترو ابو حسام
عاوزين نسمعها ملحنه

محمود
09/11/2007, 00h29
بمناسبة ( السيات )
إهداء الى الأستاذ غازى
و متلحنة جاهزة على إيقاع ( العنب العنب العنب )

السيات السيات السيات
السيات

فراملها بتفـَوّت السيات
حوادثها بتمَوِّت السيات

لو ناوى تركبها السيات
روح ودّع احبابك السيات
و لو اتقفل بابها السيات
حسرة على شبابك السيات

السيات السيات السيات
السيات

يا محلا فـُسحتها السيات
للآخرة سِكـّتها السيات
خَرّت كمان زيتها السيات

السيات السيات السيات
السيات

يا مجمّعة الأحباب السيات
زقــّة ينوبكو ثواب السيات
شـُكمانها كله هباب السيات
آخرتها إيه يا عذاب السيات



أول كلامي سلام ..

لا مؤاخذة يا عم كمال بس دي عدت منك. هناك ما يسمى بالجو النفسي للنص. والعنب غير مناسب للجو النفسي الذي أحاط بمغامرة السيد غازي أكرمك الله وإياه. خاصة أن افتتاحية العنب من مقام الهبو وتحتاج لقعدة ونفس طوييييل. لذلك أقترح نسجها على متن قصيدة أخرى من بحر الحافر ومطلعها حاركب السيات .. آه .. واتسيِِت. (للأسف لا تسعفني القريحة من القصيدة الأصلية إلا بالشطر اليتيم الذي نسجت على منواله هاهنا.

كمل انت بقى

مع تحياتي

محمود

سمعجى
09/11/2007, 01h46
و مليون تحية ليك يا أستاذ حسن ، لردك على مداخلة
الأستاذ محمد تميمى بخصوص المقهى ، فقد تحدثت بالنيابة
عنـَّا ( ولا بلاش عنـَّا دى ) بالنيابة عنى ، و قلتَ ما كنت أود أن
أقوله ، أحلى سلام و تحية من دمنهور للإسماعيلية
و النقطة دى من سمعجى ( ورقة بمِيَّة ) لأبو على قلب الأسد و سمعنى سلام آمنت بالله

( لمن يهمه الأمر : سلام آمنت بالله المأخوذ عن الأخت لور داكاش
هو أشهر سلام فى الأفراح و الليالى الملاح المصرية )

سمعجى
09/11/2007, 02h31
الدكتور محمود رزق ..

أولا : حمدا لله على السلامة من السفر ، و أرجو ألا تكون قد عدتَ
فى سيارة سيات !
ثانيا : إنت بتنور جامد بعد إطلالك ( الشحيح ) علينا ، عشان
كدا ( الليلة عيد )
ثالثا : باعتبارى باسمع الأغانى الهابطة مجبرا ً ، لتواجدى فى الشارع المصرى على مدار الساعة ، فأنت تقصد رائعة بعرور
( حاركب الحنطور و اتحنطر ) ، وأنت تريد تـَسييت الحنطور
أو حنطرة السيات ، و من هذا المنطلق ، فصاحب السيات يقول
لزوجته قبل أن يغادر البيت :

أنا حاركب السيات
و اتسَييتْ
يا إمّا حارجع متعوَّر
يا إمّا حارجع لِك مَيِّت
و مش بعيد ربنا يستر
تلاقينى فى القِسم مبيِّت
حاتـْسَيِّت
حاتـْسَيِّت

الألآتى
10/11/2007, 00h13
بسم الله نبدأ فى تحليل موسيقى ( القافلة )

من أعمال عبد الوهاب الموسيقية ..

لقد أفاض الأخوة الزملاء فى الحديث عن موسيقى القافلة وعن تصور كل واحد منهم لمعنى المقطوعة ومايقصده المؤلف ..

والقافلة من أعمال عبد الوهاب الموزعة وهى قليلة بالنسبة لأعماله الموسيقية العديدة ..

وموسيقى القافلة تذكرنا بموسيقى أخرى لعبد الوهاب إستعمل فيها نفس الأسلوب فى المزج بين الموسيقى الغربية والشرقية ..

وهى موسيقى ( هدية العيد ) .. مع بعض الإختلافات ..

تبدأ القافلة بعزف منفرد لآلتى الكمان والأوبوا ( صولو ) .. وترد عليهما الوتريات بعرض الأوركسترا ليمهد بهم المؤلف للمستمع ليعرف نوع الموسيقى التى سيستمع إليها ..

وبعدها يدخل الإيقاع وهو إيقاع رباعى الميزان من نوع السوينج الغربى .. يصلح لهذا النوع من الأعمال ..

يدخل الإيقاع مصحوباً بالجيتار .. ثم تعزف الأوبوا جملة موسيقية هادئة .. وتعيد الأوبوا نفس الجملة مرة أخرى مع مصاحبة من الوتريات ( كاونتربوينت ) .. أى موسيقى خلفية هارمونية متعارضة ..

نسيت أن أذكر لكم أن المقام المستعمل هو خليط بين مقامى النهاوند والنكريز .. وأيضاً النواأثر ..

وجدير بالذكر أن إختيار عبد الوهاب لهذه المقامات جاء تمشياً مع موضوع المقطوعة .. الذى يتحدث عن قافلة تسير فى الصحراء ..

وسنلاحظ العجب فى هذا الجزء ومايليه من أجزاء .. فلقد إستخدم عبد الوهاب المقام الواحد من عدة درجات ..

فنجده يستعمل النهاوند من الدو .. ثم يستعمله مرة أخرى من الصول .. وهكذا مع باقى المقامات ..

ينتهى الجزء الأول بتصاعد درامى موسيقى من الوتريات بمصاحبة النحاس والخشبيات .

وهنا تحدث الإنتقالة بين المقامات التى تحدثنا عنها .. فنجده إستعمل نفس مقام النهاوند ولكن من درجة أخرى غير التى بدأ بها ..

فيعزف الناى صولو قصير تمهيداً للجزء التالى .. والذى يتحول فيه للموسيقى الشرقية .. مع إيقاع المقسوم أو البلدى أو المصمودى الصغير .. وكلها مسميات لإيقاع واحد رباعى الميزان ..

نسمع فى هذا الجزء .. القانون والناى يعزفا جملة موسيقية راقصة للتعبير عن الموقف الجديد ..

تشترك الوتريات أيضاً فى هذا الجزء بدور كبير .. حيث نسمع ردود من درجة الجواب ( الصوت الحاد ) .. مع ضربات من الألآت النحاسية .. ولا ينسى عبد الوهاب أيضاً الألآت الخشبية ( الفلوت والبيكالو والأوبوا ) ..

ثم تصاعد درامى أخر للعودة للجملة الرئيسة للعمل .. وأيضاً من درجة نغمية مختلفة عن الدرجة الأصلية ..

وبعدها ننتقل لإيقاع الفوكس .. وهو إيقاع بسيط وسريع .. حيث نسمع جملة جديدة .. ونسمع هنا حواراً بين الخشبيات والوتريات ..

ونعود مرة أخرى للجملة الرئيسية بنفس الطريقة ( التصاعد الدرامى الموسيقى ) .. تمهيداً للنهاية .. التى تتزعمها النحاسيات مع ضربات قوية من الوتريات والخشبيات .. تتصاعد الضربات حتى ينتهى العمل بنغمة من عرض الوتريات ..

فى الحقيقة .. هذه ليست أول ولا أخر مرة يستعمل عبد الوهاب أسلوبه هذا فى موسيقاه .. مع ملاحظة أن طريقة عبد الوهاب لم تتغير فى إستخدامه لتنقلات مقامية جديدة وغريبة وخارجة عن المألوف ..

والملاحظ أيضاً أن عبد الوهاب لم يستخدم أى مقامات شرقية فى هذا العمل .. برغم إستخدامه لها فى موسيقاه ( هدية العيد ) .. وهى موسيقى كبيرة وضخمة وتعتبر علامة من علاماته الموسيقية .. وربما يكون هذا سبباً فى عدم شهرة ( القافلة ) ..

على العموم .. لقد إستمعنا وإستمتعنا بعمل من أعمال عبد الوهاب المتميزة ..

أدعوكم لسماعها مرة أخرى .. وأرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع ..

محمود
10/11/2007, 16h55
أول كلامي سلام ..
الله ينور يا عم كمال ، الحقيقة شاعر متسيِِت .. ييييييه يا دي السيات ، أقصد متصيََت. ما تحرمناش يا عمنا من هذا العسل ، ومفيش مانع من كام لسعة مع العسل ، ما هو برضه مفيد لاصحاب الروماتيزم
شكرا على الدعاء ولو أني حاليا في أكرا. لكن راجع القاهرة صباح الغد إن شاء الله.
مع تحياتي
محمود


أول كلامي سلام ..
يا عم يا آلاتي ،
ربنا يفتح عليك ويزيدك علم وسلاسة أسلوب وطلاقة حديث ، وأهم من كل ده .. يديم عليك حب الناس. عندي اقتراح لعله يعجبك. ما رأيك لو قمت بتقطيع المقطوعة الموسيقية أو الأغنية بحيث لما تقول هنا بيدخل على الصبا (ملف 1) يكون المرفق المسمى ملف 1 محتوي على الجزء المذكور في الشرح. هنا النحاس بيدخل أو الوتريات بترد (ملف 2). وبالتالي ملف 2 يبدأ من دخول النحاس أو رد الوتريات. يا ترى اقتراح مجدي وللا تعب على الفاضي؟ (عارف انه اقتراح محمود مش مَجدي .. أنا أقصد مُجدي).
مع تحياتي
محمود

الألآتى
10/11/2007, 17h48
أول كلامي سلام ..

يا عم يا آلاتي ،

ربنا يفتح عليك ويزيدك علم وسلاسة أسلوب وطلاقة حديث ، وأهم من كل ده .. يديم عليك حب الناس. عندي اقتراح لعله يعجبك. ما رأيك لو قمت بتقطيع المقطوعة الموسيقية أو الأغنية بحيث لما تقول هنا بيدخل على الصبا (ملف 1) يكون المرفق المسمى ملف 1 محتوي على الجزء المذكور في الشرح. هنا النحاس بيدخل أو الوتريات بترد (ملف 2). وبالتالي ملف 2 يبدأ من دخول النحاس أو رد الوتريات. يا ترى اقتراح مجدي وللا تعب على الفاضي؟ (عارف انه اقتراح محمود مش مَجدي .. أنا أقصد مُجدي).

مع تحياتي

محمود




ياخبر مدوحس .. عملية التقطيع دى عملية مرهقة جداً يادكتور محمود .. هى بالتأكيد مسألة مفيدة جداً .. ولكننا لسنا فى الإذاعة أو التلفزيون .. وماتقترحه .. سيكون مرهق جداً بالنسبة لى ..

عموماً : هذه المشكلة لا تظهر إلا عند تحليل المقطوعات الموسيقية .. أما فى الأغانى .. فالعملية أسهل .. لأننى أشير لبعض الأبيات الشعرية أو الكلمات كعلامات لتنقلات المقامات أو غيرها من التحويلات ..

وبعدين إنت خدتنى فى دوكة .. إنت فين ياعم .. وفين أراضيك .. واحشنى ياراجل ..

محمود
10/11/2007, 19h11
ياخبر مدوحس .. عملية التقطيع دى عملية مرهقة جداً يادكتور محمود .. هى بالتأكيد مسألة مفيدة جداً .. ولكننا لسنا فى الإذاعة أو التلفزيون .. وماتقترحه .. سيكون مرهق جداً بالنسبة لى ..

عموماً : هذه المشكلة لا تظهر إلا عند تحليل المقطوعات الموسيقية .. أما فى الأغانى .. فالعملية أسهل .. لأننى أشير لبعض الأبيات الشعرية أو الكلمات كعلامات لتنقلات المقامات أو غيرها من التحويلات ..

وبعدين إنت خدتنى فى دوكة .. إنت فين ياعم .. وفين أراضيك .. واحشنى ياراجل ..

أول كلامي سلام ..

خلاص يا عم ، بلاش .. إحنا بس بنتناقش.

على فكرة انا لا أعرف البرنامج الذي تستخدمه لكن انا عندي Forge والتقطيع عليه سهل (يعني بالنسبة لي) وإن كنت اعتقد ان الاختلافات بين البرامج في هذه المسألة ليست كبيرة. لكن لو عاوز فورج أنا مستعد اقابلك واديهولك لأنه برنامج كبير وصعب ابعته على النت.

لكن استنى بقى .. انا برضه اللي فين يا راجل يا طيب؟

أولا طلبت في موضوع حوار مع نجم انك تقابلني وانا قلتلك طلباتك أوامر على عيني ومردتش. بعدها راسلتك مرتين على الخاص وبرده مردتش. غلبت أحايلك .. متردش ، أقولك يا سيدي .. متردش ، أقولك يا عمي .. متردش ، أعملك إيه .. إيييه؟ طيب إيه رأيك أجيبلك الأخ حكيم تسمعه وصلتين تلات ساعات بلياليهم ، بس هِه.

كفاية كده علشان عاوز انزل الحق الطيارة.

مع تحياتي

محمود

الألآتى
11/11/2007, 03h29
أول كلامي سلام ..

خلاص يا عم ، بلاش .. إحنا بس بنتناقش.

على فكرة انا لا أعرف البرنامج الذي تستخدمه لكن انا عندي Forge والتقطيع عليه سهل (يعني بالنسبة لي) وإن كنت اعتقد ان الاختلافات بين البرامج في هذه المسألة ليست كبيرة. لكن لو عاوز فورج أنا مستعد اقابلك واديهولك لأنه برنامج كبير وصعب ابعته على النت.

لكن استنى بقى .. انا برضه اللي فين يا راجل يا طيب؟

أولا طلبت في موضوع حوار مع نجم انك تقابلني وانا قلتلك طلباتك أوامر على عيني ومردتش. بعدها راسلتك مرتين على الخاص وبرده مردتش. غلبت أحايلك .. متردش ، أقولك يا سيدي .. متردش ، أقولك يا عمي .. متردش ، أعملك إيه .. إيييه؟ طيب إيه رأيك أجيبلك الأخ حكيم تسمعه وصلتين تلات ساعات بلياليهم ، بس هِه.

كفاية كده علشان عاوز انزل الحق الطيارة.

مع تحياتي

محمود

أولاً .. تيجى بألف سلامة .. وإن شاء الله نتقابل ..

ثانياً : بالنسبة لبرامج الصوت والتقطيع وماشابه .. فهى عندى كلها .. ولكن المسألة ياعم محمود .. مسألة حالة نفسية .. أنا بقالى مدة شغال على هارد تعبان وحالته بالبلا الأزرق .. لحين ميسرة ..

ثالثاً وهو الأهم : رسائل خاصة إيه إللى بتتكلم عليها ياعم إنت .. ماوصلنيش حاجة .. معقول تجينى رسالة خاصة منك وماردش عليها .. مش معقول .. ممكن تكون ضاعت فى البوسطة .. روح إسألهم ..

محمود
11/11/2007, 19h25
يااااااااااااااه

العصفور رجع يصوصو تاني ..

حمدا لله على سلامتك يا عصفورنا.

نورت الفروع كلها والسيقان وحتى الجذور وكل أشجار البستان والبساتين المجاورة.

نرجوك أن تبني عشا على شجرتنا ولا تلوف بغيرنا وإلا فسنضطر آسفين إلى اتخاذ تدابير أخرى بما فيها استخدام المقصات.
وقد أعذر من إيييييه؟؟!!

عموما .. هذا يوم يحتفى به. إزازتين شربات ورد وقمعين سكر يا واد من عند عمك عبده البقال واسقي الحتة كلها.

آه .. نسيت ..

أول كلامي سلام ..

مع تحياتي

محمود

محمود
12/11/2007, 15h16
أول كلامي سلام ..

شوف يا حضرة الطائر المغرد على أغصان سماعي

إحنا نعمل اتفاق. من جانبنا مفيش مقصات. وشغل الحلاقين ده حنبطله. بس انت كمان تِركَز كده وتبطل رفرفة هنا وهناك. الفروع هنا كتيرة ومفيش عندنا لا حجز مسبق ولا قائمة انتظار ولا قرعة بالكمبيوتر ولا خطوط تنظيم ولا ارتفاعات. يعني من الصبح تبنيلك عش مطرحين بمنافعهم وتبتدي تشوف حالك وتلقط رزقك لأن شقشقة العصافير وحشتنا من زمان ، طبعا مع اقماع السكر وكبايات ياسين والطربوش والجلابية لصوف ام قطان ومكوجي الرجل والراديو ابو لمض ولمتنا حواليه في الخميس الأول من كل شهر وصوت شهرزاد في رمضان بعد الفطار وترانيم فؤاد حداد وصوت سيد مكاوي ساعة السحور ... يااااااه.

واطلع في نور الأدان ... إذا دعا الوالدان

مع تحياتي

محمود

عصفور طاير
13/11/2007, 09h46
يا سلام عليك يا أستاذ محمود
فكرتنا بالذي مضى
عموما سيدي الفاضل أنا على استعداد أن أحمل "بؤجتي" وبلاص المش وزلعة العسل، وآتي لأقيم بجواركم الكريم في المنتدى.. ومش مهم المتافع ولا عفشة المية، فيكفي الزير والقلة والنقّاعة.. ولا حاجة للكهرباء إذا حضر الراديو أبو صحّارة، وكلوب برتينة حرير.. وماتنساش السبرتاية.
وخلينا نسمع شادية الساعة 8 على إذاعة أم كلثوم، وهيه بتغني:
الصوت دبل في الخلا والليل ما عاد له دليل.. نعس الفضا واتملا قلبي بنجوم الليل
.............................
غاب القمر يابن عمي ياللا روحني


صورة بائسة.. ولكن لا أدري ما هو سر الجمال والجاذبية فيها.. هل للماضي سحره مهما كان تعيسا؟

لا أدري

سمعجى
13/11/2007, 11h54
آه من وجع الذكرى ..
( يا دوب ) الشمس تغرب ..و تغلق الحوانيت أبوابها الخشبية .. و تتعرى الشوارع من الناس .. و يفرد الليل أجنحة الوَحشة على البيوت..فيتسيد ذلك الشعورالطاغى بالغربة و الافتقاد و الضآلة ، و يسيطر خوف مجهول الهوية ، وحزن عميق لا قرار له ، فلا يخفف من وطأته مصباح كهربى يتيم و شاحب ، بضوءه ( النعسان ) المستسلم لوحشة ليل طويل جاثم على الصدور ، تزيده عمقا تلك الذؤابة المشتعلة فى ( لمبة الجاز) المعلقة على حائط الردهة الخارجية ،و قد تواطئت مع الظلمة و الخوف ، وهى تعكس كياناتها الأسطورية الرهيبة على الحوائط الجيرية ، و الأسقف العالية ..
و كان ( الراديو ) الخشبى القديم بهيئته الوقور ، هو الونس الأوحد .. يشِيعُ صوته العميق من أعلى الدولاب الخشبى ، محلقا فى فضاءات الخيال ، مخففا وطأة حزن ٍ وجودي لا كـُنه له ..

و يأتى صوتها .. يأتى يا عصفور .. مشاطرا لحزنك .. موجوعا ً .. ملقيا على سحاباتً الحزن الدفين وشاحا وجوديا و إنسانيا ً بحتا ً .. يهمس قائلا ..

مشوارنا همسة ..
و ضِحكة شاردة فى الفضا
مشوارنا خطوة
و عُمرها ما بتنقضىَ

عصفور طاير
13/11/2007, 15h44
آه يا سمعجي
لنا الله منك
نعم هي الذكرى
تلك الظلمة الرطبة التي تتسلل إلى النفس كلما مر خيال على لجتها الساكنة، فتتوارد الصور الرمادية والأصوات التي تأتي من مكان سحيق..
إنه ذلك الفتى الصغير الذي كان يمضي وحيدا رغم ازدحام البيت، حزينا ككل الأشياء فيه.. لا يدري سر علاقته بذلك المذياع الصغير الذي لا يغيب صوته عنه مهما بعد، وكأنه موصول به بخيط خفي..
كيف كان يخاف من صوت فيروز؟! ظاناً أنه صوت "العفاريت" التي تأتي من الحقول:

سمعجى
15/11/2007, 02h27
عصفور طاير ..

أتوقف عند حواسك ( مبهورا ) تتلاحق أنفاسى و هى تمر على شريط ذكرياتك و ذاكرتك الشديدة الحساسية .. فهى تـُشـْبهنى ..

نعم ( تتوارد الصور الرمادية و الأصوات التى تأتى من مكان سحيق )..
إنه الرمادي .. لون الحزن السرمدى.. مهما تـَشـَكـَّلنا بالألوان المؤقتة و الأقنعة المخاتلة ..
الرمادي .. هو خلفية اللوحة المستقرة فوق جدارنا الأبدى .. مَبكانا و ملجأ تشردنا فى آن !!

متيقن أن تلك الكمانات فى ( و الله يازمن ) أخذت تذبح فى وجدانك بلا رحمة ، يفعلها ( بليغ ) كلما وجد فرصة ( النحيب ) سانحة ..
هى ( تـُعَدِّد ) كأمهاتنا اللاتى فقدن عزيزا ، شِكاية ٌ مستسلمة لقدرها ،
ألم ناضح و فائر ، و لكنه يسجد منبطحا بين يدىّ سديم ٍ لا يستثني مُقـَدَّرا :
( و اللى انكتب ع الجبين .. بنشوفوا بعنينا يا زمن ) ..
ما زالت الكمانات فى إصرار إيقاعى ثابت و متلاحق ، تذبح ، و تـُحكِمُ
الذبح فى تصاعد ( كريشندو ) ، يجعلك فى آخر الأمر تسقط منكفئا و متكورا ً على ذاتك ، وحيدا .. واحدا ً .. مفقودا و مفتقدا ً.. و تبكى .. تبكى ..

قل لى يا رجل .. ( دى نجوم دى ولا ّ دموع ولا ّ ... الدنيا بِيَّا بتتسلى )
أليست هِىَ هِىَ فى ( قال لى الوداع ) ؟! .. أليست هِىَ هِى فى ( قولوا لعين الشمس ما تحماشى ) ..
أليست جنازته تلك التى أشهدها من خلال ( الرمادى ) ترحل فى مغيب ٍ شـّفـَقي ٍ ، إذ تقول ( من يوم ما جانا الخبر .. و احنا حزانىَ ) ..
إنه تراثنا يا سيدنا .. تاريخنا .. مواجعنا .. صوت نحيبنا .. إنه الرمادى !!

عصفور طاير ..
يا لك من راء ٍ ..
و يالى من جريح

حسن كشك
16/11/2007, 05h58
اخى سمعجى انت واخى العصفور الطاير
لماذا كل هذا الطلاء الرمادى والذى حولتوه الى اسود
لماذا رايتم كل هذه الكابه والحزن فى كلمات جميله
ليس فيها حزن اطلاقا
غاب القمر يابن عمى يلا روحنى
دى النسمه اخر الليل بتفوت وتجرحنى

والصوت دبل فى الخلا والليل ماعادله دليل
نعس الفضا واتملى قلبى بنجوم الليل
طار النسيم بالشوق لما كلمتك
لمس النسيم توبى بهمس غنيوتك
غاب القمر يابن عمى يالاروحنى

الليل ووحدى ووحدك سايبين هوانا وحيد
فين الحواديت وفين سهراتنا تحت الضى
خوفى من الضلمه تتوهنى وانت بعيد
بعد القمر ياحبيبى ماغاب ماقلنا جاى
طار النسيم ...........
لمس النسيم ..........
ضحك الهوا حواليك واتمايلت النجمات
سلم على شعرى ورماه عليك حكايات
مشوارنا همسه وضحكه شارده فى الفضا
مشوارنا خطوه وعمرها ما بتنقضى
بعت القمر مرسال
بعت النجوم موال
وخطوتك وانت جنبى شوق يفرحنى
غاب القمر يابن عمى يالا روحنى
اتين احبه وولاد عم وكانو بيتفسحوا وطبعا كأى اتنين عاشقين نسوا الدنيا والزمن لغاية الوقت ما اتاخر عليهم
والدنيا بردت والحبيبه كانت رقيقه جدا لدرجة ان النسمه بتجرحها والدنيا ليلت والناس نامت وخلاص بقى الجو سكون نعس الفضا
يعنى الكل نام على مرمى البصر واتملا قلبها بنجوم الليل يعنى القلب اللى مفروض يخاف مليان نجوم مضيئة مطمئنة
وشوفتوا الرقه - طار النسيم بالشوق لما كلمتك لمس الهوى توبى بهمس غنيوتك - يعنى الجدع كان ماشى يغنى لها - وبتقوله انها بتخاف من الضلمه لما تكون لوحدها
وشوفوا السعاده والرقه لما بتقوله ضحك الهوا حوليك واتمايلت النسمات - سلم على شعرى ورماه عليك حكايات - ايه الجو الجميل الشاعرى الحلو ده والسعادة دى - يارب اوعدنا -
مشوارانا همسه - فيها حاجه دى - وضحكه شارده فى الفضا - يعنى مش دمعه ولا بكاء - ضجكه يا اخوانا مشوارنا خطوه وعمره ما بتنقضى ومين عاوز مشوار زى ده يخلص
وعشان مايقلقوش بعت لهم القمر مرسال وهى النجوم كما الموال فى الغناء
كل هذا الجمال والشاعرية والسعادة والحب والضحك
وماعرفش قلبتوها حزن ليه يا اخوانا
ودهنتوها مش رمادى لا اسود والعياذ بالله

سمعجى
16/11/2007, 09h30
الأستاذ حسن ..
صباح الفـُل

الظاهر إنشغالك بميثاق سماعى خلاك مش مركز:crazy:

إقرأ الحوار بينى و بين عصفور طاير تانى ..
و شوف ( غاب القمر يا ابن عمى ) أين جاء موقعها ..
إنت الظاهر حطيت عيشة على أم الخير ..

يعنى حطيت ( ناويين خلاص ع السفر ، قولوا لعين الشمس ما تحماشى ) فى نفس خانة ( غاب القمر يا بن عمى ) ..

غاب القمر يا ابن عمى ، شاطرت الحزين حزنه و ألقت وشاحا إنسانيا ً على وحدته و آلامه ..
أما ( السواد )على حَد زعمِك ، ففى الأغنيتين سالفتى الذِكر ..

إصحىَ يا أبو على :mdr:

محمود
16/11/2007, 18h27
أول كلامي سلام ..

الحزن كتجارب ذاتية والخوف الخفي من المجهول بالتأكيد حاضرين ، ولكنهما ليسا وحدهما يا صاحبي. الصورة ربما تكون أكثر اكتمالا في وجود موروثنا المجتمعي الذي دائما ما ينزع إلى الحزن الغامض ، ثم تلك النزعة الرومانسية التي دائما ما تشدنا وتعمل عملها كلما اعترانا منها قبس.

طار النسيم بالشوق لما كلمتك

لمس النسيم توبي بهمس غنيوتك

أظن على ما أذكر أن هذا مجدي نجيب ، كلما مر بخاطري هذا المقطع احترت .. ترى في أي فضاء كانت روحه تحلق حين كتب هذا وفوق أي بحار كانت تطفو!!!!!

أتراها كانت قريبة من بحار ناجي وهو يبوح

كأن قلوبنا خلقت لأمر .. فمذ أبصرن من نهوى نسينا

شغلن عن الحياة ونمن عنها .. وبتن بمن نحب موكلينا

فإن ملئت عروق من دماء .. فإنا قد ملأناها حنينا

مع تحياتي

محمود

سمعجى
16/11/2007, 21h13
العزيز د. محمود

نعم .. هو موروثنا التراثي الضارب بجذوره فى التاريخ .. ربما منذ الفراعنة ..
، و لا تستطيع خارطة مشاعرنا منه فكاكا ، موروثنا الذى لا يزال يتجلى فى صعيد مصر ..

نعم هو مجدى نجيب .. الذى طوع ( النسيم ) لشاعريته الفذة فى المقطع ( طار النسيم ) .. و ما النسيم هنا سوى حالة التجلى التى اعترت الحبيبة ،

لامسها النسيم ( اشراقة الروح ) بأنامله الحنونة ، احتواها فى حالة ونس و طمأنينة فى ليل ( ما عاد له دليل ) و فضاء ( ناعس ) ، تاركا ً إياها كعصفور صغير و حده فى غابة بأكملها ، فهى صورة ( كونية ) توحى بالوحدة و الوحشة ، و الافتقاد الى رفيق ( وَنـَس ..)

و الحبيب ( الرمز )هنا ، بمثابة حُضن الطمأنينة ، والملجأ من الوحدة و الافتقاد و الخوف ..

و تلك الأغنية العميقة ليست مجرد رجل و امرأة .. بقدر ما هى إنسانٌ ( ذات ) مقابل الوجود ..
الذات الضئيلة المستضعفة المتسائِلة .. مقابل تجليات كونية و قدرية غامضة و رائعة و طاغية فى آن .. وحده الحبيب ( الرمز ) أو الوَنـَس هو الذى يعيد صياغة رؤية الأشياء !

أما الجملة ( غاب القمر يا بن عمى يللا روحنى ) فهى جملة شعرية فلكلورية ضاربة فى عمق التراث ، كانت تغنيها جداتنا
فمجدى إمتحى تلك النفحة القديمة ، و شكل من إيحاءاتها تلك الأغنية التى لا تدرى أنت ولا عصفورطاير و لا أنا فى أى فضاء كانت تحلق ..

فقط نجتهد فى تفسير أبعاد هذا الفضاء ، و فقط نستمتع بهذا التحليق الغامض و نحيا على تجلياته ..

هذا عمل عبقرى شعرا و موسيقى و اداءا ً .. إنه الموجى يا سيدى ،
لامس أطراف هذا الفضاء .. فقط لامسه .. فأبدع ..

و مجدى نجيب جدير بالتأمل .. فهو ( حدوتة كبيرة ) ، حالة فنية خالصة ، حين يفرغ من الكتابة ، يرسم ..، نعم .. فهو فنان تشكيلى ، لا تقل تجلياته فى الرسم عن الإبداع الشعرى ..
هوَ هوَ مجدى نجيب .. منذ ديوانه الأول ( صهد الشتا ) مرورا بالوصايا ، و مقاطع من أغنية الرصاص ..
تأمله مثلا فى ( باعتب عليكى ) أصدق أغنية ( وطنية ) فى واقع مصر المعاصر ! .. لا طبل و لا زمر .. صدق ناضح من الكلمات ، و توصيف مذهل للحالة ( المصرية ) الراهنة ..

و أذكر له مقطع ، بمثابة إطلالة على خياله المتفرد :

عنقود كلام زى الجرس فوق الطريق
دندن بصوته البرتقانى للقمر
صهلل بروح مليون فرس
سواح بيلضم فى الغنا
طاير فى قلب الريح بيقطف م الندى
و يحش قلب الخوف و يرمى ع الجبين
ضِلي أنا
ضِلي اللى فارش مسطبة
و عيال بتنده للنسيم

عصفور طاير
18/11/2007, 13h39
أخي الأستاذ محمود.. وأخي سمعجي

هل كل البشر مرتبطين بتراثهم إلى حد الشجن.. أم أن تلك المسألة خصوصية مصرية.. أم هي خصوصية لنا نحن عشاق هذا التراث والفن الأصيل؟
لا اعرف الإجابة على وجه التحديد.

أما مجدي نجيب فهو من الشعراء الذين استشعروا هذا الشجن في التراث، واستطاعوا أن يتعاملوا معه بالأخذ والإضافة.. فليست أغنية "غاب القمر" فقط التي استنبط فيها التراث، واستطاع أن يتعامل معه بكل تلك الرقة والعذوبة.. ولكن فعلها أيضا في العديد من الأغاني والأشعار الأخرى.. ومن أبرزها أيضا "يا عزيز عيني" و"قولوا لعين الشمس" والإثنين لشادية، الأولى لحنها محمد الموجي، والاخيرة هي بالطبع للرائع بليغ حمدي.. وقد استقاها أيضا مجدي نجيب من التراث الشعبي.. ولهذه الأغنية قصة وطنية رائعة.. حيث غناها الناس حزنا على البطل والمناضل الوطني إبراهيم ناصف الورداني الذي خلص مصر من رئيس وزرائها الخائن بطرس غالي باشا في 20 فبراير عام 1910، والذي عرف بعمالته للإنجليز والخديوى.. وبطرس كان رئيس محكمة دنشواي الشهيرة.. وقد اغتاله الورداني كأول اغتيال سياسي في تاريخ مصر الحديثة.. وهو بالمناسبة جد آل بطرس غالي الموجودين حاليا (يوسف وبطرس).. وعندما حكم على الورداني بالإعدام، غنى له الناس تلك الأغنية يوم تنفيذ الحكم في صباح يوم صيفي حار كان يوافق 28 يونيو من نفس العام، وقد فوجئ الإنجليز وأعوانهم بأن المصريين يغنون في صباح هذا اليوم تلك الأغنية الحزينة.. (قولوا لعين الشمس ما تحماشي.. لاحسن غزال البر صابح ماشي.. قولوا لعين الشمس).. وكان الورداني آنذاك شابا لم يتجاوز عمره 24 سنة، وهو خريج كلية الصيدلة من سويسرا، ودرس الكيمياء في بريطانيا، وكان عضوا في الحزب الوطني الذي أسسه مصطفى كامل.

ويبقى ايضا أن نشير إلى بعض عيون ما كتب مجدي نجيب من أغاني رائعة منها "العيون الكواحل" "ياهلالا غاب عنا واحتجب" لفايزة أحمد.. وهي أيضا لم تبعد كثيرا عن التراث لأنه أراد لها أن ترتدي ثوب الموشحات.

غازي الضبع
08/02/2008, 20h58
هاه
كنا بنقول إيه يا جماعة ؟؟

صلاح السويفي
08/02/2008, 21h25
كنــا بنقوووول

وهــانقـــول


أهلا بالأستاذ غــازي

نوّرت مكــانك بالمنتدى


فأعضــاء المنتدى كأزهار البستــان

لكل نكهته ولونه ورائحته..بلاش طعمه

مع تحياتي أخي الفاضل

وأهلا وسهلا في منتداك طبعا

غازي الضبع
08/02/2008, 22h00
أهلا بيك يا أستاذ صلاح
المنتدى منوّر بأعضاءه وأهله وناسه
وبستان المنتدى دائما زاهي ومضيء
بأزهاره ووروده
وماءه الذي يروي هذه الأزهار
وشمسه التي تُبعث فيه الحياة
...
إيه الكلام الجامد اللي أنا باقوله ده
! ! !
فينك يا سمعجي ويا عصفور
تيجوا تشوفوني وأنا باقول وباقول
كلامنا في سماعي كلام من نور
وصُحبتنا حلوة ومن غير عزول
...
لا .. لا .. لا
دا فيه حاجة غريبة النهاردة
أنا سِكرت ولا إيه ؟؟ :crazy:

سمعجى
09/02/2008, 02h15
أشعِلوا القناديل
و أقيموا الولائم
و مُروا بالجواري ليرقصن في حضرته
و ليوزع الفـَلـَوذج و اللـَّوزِنج على السابلةِ في التكايا
إحتفاءا ً بعودة القائد المُظفـَّر
غازي

الألآتى
09/02/2008, 02h56
حمدلله على السلامة ..

عود حميد وعبد المجيد .. أخيراً ياغازى فكّيت الحديد ..

هاهاها .

حسن كشك
09/02/2008, 03h58
هاه
كنا بنقول إيه يا جماعة ؟؟
عودا احمد ياغازى
متقوليش احمد ده مين
نبقى خالصين ياحبيبي - هو كان تبادل اسرى

:emrose::emrose::emrose:

غازي الضبع
09/02/2008, 14h26
أشعِلوا القناديل


و أقيموا الولائم
و مُروا بالجواري ليرقصن في حضرته
و ليوزع الفـَلـَوذج و اللـَّوزِنج على السابلةِ في التكايا
إحتفاءا ً بعودة القائد المُظفـَّر
غازي


الله .. الله .. الله
عليك يا أديب يا كبير الأدباتية
والله زمان
والله زمان يا سمعجي يا جميل
أقولها للمرة المليون أن أسعد شيء حدث لي في سماعي هي معرفتك وصداقتك يا صاحبي

غازي الضبع
09/02/2008, 14h29
حمدلله على السلامة ..


عود حميد وعبد المجيد .. أخيراً ياغازى فكّيت الحديد ..


هاهاها .

الله يسلمك يا عم محمد يا كبير الآلاتية
عود حميد وعبد المجيد
لكل ما هو جميل و مفيد
نسعد بكم من جديد
حبيبي يا بو حسام عقبال ما نندهلك باسم الحفيد

غازي الضبع
09/02/2008, 14h31
عودا احمد ياغازى

متقوليش احمد ده مين
نبقى خالصين ياحبيبي - هو كان تبادل اسرى

:emrose::emrose::emrose:


أهلا بيك يا عم حسن يا دراويشي يا جميل
واحشني كتيييييييييير جدا اجدا جدا
الله يبارك فيك ..

..
..
مين أحمد ده ؟؟ :(

عادل محمد
09/02/2008, 21h06
،،صديقى الجميل سمعجى ،على فكرة انت صاحبى من كام شهر بس انت مش عارف ، فى الحقيقة انت رسمت لوحة جميلة والحزن اللى فيها يا استاذ حسن حزن ميتافيزيقى وكملهالك الأخ العصفور واللون الرمادى هو اللون الحقيقى ، الألوان الصريحة خداعة وكدابة وفى الحقيقة انا باستمتع بحواركم
يقول محمد ابراهيم ابو سنة :
تسألنى :
من أنت ومن أين أتيت ؟
يا سيدتى :
طيف من خارج هذا الوقت
جئت من الأعشاب الباكية
على أقدام الريح
كى أعبر هذا الأفق ..
..الدامع محزونا ..وجريح

سمعجى
10/02/2008, 08h34
الأستاذ عادل محمد

شرفٌ لي أن نكون أصدقاء

و ها أنا من خلالك ، أرسل نداءا ً إلى عصفور طاير
الذي لا ندري على أىِّ الأشجار يحُط .. و في أىِّ ملكوتٍ يطير

عصفوري الطائر ..

أما زلتَ تبحث عن سحاباتك الملونة ..
و جُزُرك التي ترتع فيها غِزلانٌ كشميرية ؟!

ها أنا ( واحدا ً وحيدا ً ) أنتظرك عند شجرة الأكاسيا ..
تلك التي تحتضن عُشك القديم
و ترنو صوبَ الغروبِ باكية ً ثكلى ..

طال الشتاء .. و طالت غيبتك ..
فعُد ..
إن ذؤابة الشمعةِ تحتضر ..
و البيوتُ نامت .. بلا أغطية
و الشوارع غَفـَت .. بلا أمنية
و أنا عالِقٌ
في الطريق ِ .. الخـَواءِ .. المديدِ .. البَراح

غازي الضبع
10/02/2008, 11h07
والله زمان يا سمعجي يا قمر
يا ريت تقول لنا عن وليفك خبر
عن جمال كلامكم بآجي هنا ساير حاير
أستنى نفحاتك ونفحات عصفور طاير

محمودسعد
22/11/2008, 03h13
أرجو ألا أكون أطلت عليكم ..
وأتمنى أن تعجبكم المقطوعة ..
وإلهي ما يحكم عليكم بعربية سيات .

تحياتي واحترامي


ياريتك طولت وطولت وطولت
الحدوته اجمل من مزيكه عبدالوهاب ؟..........تصدق
واسلوبك في سرد القصه جميل جميل
وطبعا انا ميت من الضحك هههههههههه
ونفسي اشوفك بقي


http://www10.0zz0.com/2008/11/11/04/588884657.jpg

غازي الضبع
22/11/2008, 10h11
ياريتك طولت وطولت وطولت
الحدوته اجمل من مزيكه عبدالوهاب ؟..........تصدق
واسلوبك في سرد القصه جميل جميل
وطبعا انا ميت من الضحك هههههههههه
ونفسي اشوفك بقي


http://www10.0zz0.com/2008/11/11/04/588884657.jpg
والله أنا اللي نفسي أشوفك يا عم محمود
إن شاء الله قريبا نرتب للقاء جديد
وحتى هذا الموعد
لك خالص تحياتي ومحبتي :emrose: