مشاهدة النسخة كاملة : أيها الراقدون تحت التراب
غازي الضبع
12/08/2007, 10h06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أيها السيدات والسادة الأفاضل
اسمحوا لي أن أدعوا كم على هذه الأغنية
بل على هذه الدرة من درر موسيقار الأجيال محمد عبد الوهاب
والذي شجانا بها في ثاني أفلامه دموع الحب عام 1935
وهي من كلمات الشاعر أحمد رامي
وسوف تجدونها هنـــــا (http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=2085&postcount=22)
والحقيقة هذه الأغنية حققت معي رقم قياسي في البكاء
إنها فعلا أغنية مؤثرة جدا
أبدع فيها رامي ، وبالطبع أبدع فيها الأستاذ عبد الوهاب كالمعتاد
.. وأذكر في مرة من المرات حاولت بل تحديت نفسي في عدم البكاء
أي أن أمسك نفسي مهما حدث ولا أبكي ..
ولكن تيجي الأغنية عند الكوبليه اللي بيقول .. ها هنا ترقدين .. آآه
آه .. ومليون آه
أقسم بالله أن عيني دمعت للتو بمجرد أن تذكرت آه عبد الوهاب
هذا وأنيب للحديث عن الكلمات واللحن والتحليل ..
لأخي وصديقي وأستاذي محمد الآلاتي
وللحديث بقية
تحياتي ومحبتي
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صحيح يا استاذ غازي انت على طول كده بتعيط مع كل الاغاني
كده اغنيتين والاتنين شغالين معاك نكد وعياط .. ايه الحكاية يا اخويا ؟؟
هي الاغاني المفرحة والمبهجة مش بتعدي من عند بيتكم
أمرنا لله هانسمع معاك الاغنية
بس برضه ليا ملاحظة بعد اذنك يا استاذ غازي
حضرتك شديت حيلك كده ورجعت بالسلامة بعد غيبة ووقفت في وسط المنتدى زي الاسد وقولت يا جماعة انا هاعزمكم
ولاقينا في اخر العزومة بتغمز الاستاذ ابو حسام بالفاتورة علشان يدفعها كلها
طلبت منه يتكلم عن الكلمات واللحن وكمان التحليل
طيب والله حرام عليك كده
يا استاذ غازي مفيش عندنا وسايط ولا نظام الكوسة ده خالص
اغنيتك هاتاخد دورها في التحليل وعليه فإن سيادتك مطالب بكتابة الكلمات مع ذكر ذكرياتك مع هذه الاغنية تحديدا وبالتفصيل وبكل صراحة مع ذكر كافة دموعك السابقة عليها
رفعت الجلسة
ايه رأيك يا ابو حسام مش كده برضه كويس ولا انت كنت تشيل الليلة كلها لوحدك ؟؟؟
مع خالص تحياتي
ايه رأيك يا ابو حسام مش كده برضه كويس ولا انت كنت تشيل الليلة كلها لوحدك ؟؟؟
والله ياأبله سامية .. أنا كنت مقرر إنى ماأتكلمش فى الكلمات لأى أغنية .. بعد الهجوم الأخوى إللى إتعرضت له فى الأعمال السابقة ..
لكن .. بما أن الأستاذ غازى هو صاحب الليلة ومؤسس المشروع .. فله طبعاً إستثناء خاص .. ومن حقه أن يطلب مايريد .. وعلينا السمع والطاعة .. لكن فى النهاية كلامِك صحيح .. وياريت حد يشيل عنى هذا العبء ويحلل الكلمات .. مع ذكريات عمنا غازى طبعاً ..
غازي الضبع
14/08/2007, 07h17
والله ياأبله سامية .. أنا كنت مقرر إنى ماأتكلمش فى الكلمات لأى أغنية .. بعد الهجوم الأخوى إللى إتعرضت له فى الأعمال السابقة ..
لكن .. بما أن الأستاذ غازى هو صاحب الليلة ومؤسس المشروع .. فله طبعاً إستثناء خاص .. ومن حقه أن يطلب مايريد .. وعلينا السمع والطاعة .. لكن فى النهاية كلامِك صحيح .. وياريت حد يشيل عنى هذا العبء ويحلل الكلمات .. مع ذكريات عمنا غازى طبعاً ..
طبعا يا كبير الآلاتية من حقك ترفض أي طلب ، وكفاية عليك التحليل الفني للألحان
إحنا فعلا متقلين عليك ، بس أنا لما طلبت كده كان لثلاث أسباب
أولا .. إنك خير من ستشرح هذه الكلمات الصعبة
ثانيا .. إنك حبيبي وأنا ليا عشم كبير معاك
ثالثا .. الأغنية دي بالذات صعبة ومعقدة ، ولحنها متجاوب ومتضافر مع كلماتها ، يعني عايزه تتشرح كلها على بعضها .
..
معلشي يا حبيبي ..
دبستك واللي كان كان ;)
نزولاً على رغبة أخى الغالى الأستاذ غازى الضبع ..
أبدأ بسم الله فى تحليل قصيدة ( أيها الراقدون تحت التراب ) ..
الكلمات للشاعر : أحمد رامى
الألحان والغناء للموسيقار : محمد عبد الوهاب
من بداية القصيدة .. نحن أمام عاشق يبكى محبوبته التى ماتت وتركته لألآمه ..
الصورة توضح لنا .. أن العاشق يوجه كلامه للراقدون تحت التراب .. الموتى اللذين يشاركون حبيبته المصير والمكان . . فيقول :
أيها الراقدون تحت التراب ... جئت أبكى على هوى الأحباب
كان لى فى الحياة من أرتجيه ... ثم ولى والعمر فجر الشباب
نفهم من البيت السابق .. أن الحبيب مات فى عز الشباب ..
ويستمر الشاعر فى رثاءه .. فيقول :
كان أنسى وكان توءم نفسى ... فإذا بى فى وحشة وإغتراب
وينهى الشاعر بقوله : أيها النائمون أه لو تسمعون ..
الأبيات ليس فيها كلمات صعبة أو مبهمة ..
ونستمر مع العاشق الذى يقول :
أين منى ضريحها أسقيه ذوب قلبى ودموعى ..
يتمنى أن يقف أمام قبرها ويذرف الدمع والدم حزناً ..
فى الجزء الثانى من القصيدة يقول شاعرنا على لسان العاشق المكلوم :
يامن سعيت إليها يقودنى صوت قلبى ... يامن جنيت عليها هذه جناية حبى ..
هنا يخبرنا العاشق أنه قد جنى على محبوبته .. يشعر أنه ظلمها .. أو أنه له يد فى وفاتها ..
ومن شاهد فيلم ( دموع الحب ) .. سيفهم مايقصده العاشق .. أحس أنه السبب فى موتها لأنه رفض أن يتزوجها بعد وفاة زوجها الأول ..
ولأنه مازال يحبها من كل قلبه .. فقد أكمل وقال :
أمل راحل وحب مقيم ... فى الحنايا من ضلوعى
هاهنا فإرقدى ... أه لو ترحمين ..
هذه دموعى تجرى مسترحماً فى دعائى ... ياليت صوتى يسرى ويستجيب ندائى ..
ثم يُشهد النجوم على وفاءه .. فيقول :
يانجوم إشهدى إنى على الذكرى أمين ... ياغيوم إرسلى الدمع مع الباكى الحزين ..
الكلمات تبعث على الذكريات الحزينة .. ليس فقط على الحبيب الذى مات .. ولكن على كل حبيب مضى وراح .
وكأن عبد الوهاب لم يكتفى بما تحمله الكلمات من حزن .. فلقد قرر أن يبكينا أكثر وأكثر ..
إختار مقام النهاوند ليبدأ به لحنه ..
مقدمة قصيرة جداً من عرض الوتريات .. ويبدأ عبد الوهاب فى الغناء ..
من نفس المقام ( النهاوند ) .. غناء حر ( بدون إيقاع ) .. والسبب واضح .. العمل حزين ولا يتحمل إيقاع من أى نوع أو شكل .. الرجل يبكى .. فما حاجته لإيقاع ..
يتحول لمقام الراست عند ( كان أنسى وكان توءم نفسى ) ..
ولأنه عبد الوهاب .. فقد أنهى الشطرة على مقام البياتى .. وتحديداً عند كلمة ( إغتراب ) .
ولكنه يعود للنهاوند عند ( أيها النائمون أه لو تسمعون ) ..
لن أستطيع أن أكمل أو أمضى هكذا دون وقفة عند ( أه لو تسمعون ) .. أنا متأكد أن هذه الجملة بالذات تُبكى الكثيرين .. ويقال أن عبد الوهاب نفسه بكى عند غناؤها ..
فى الجزء الثانى من القصيدة .. يلجأ عبد الوهاب لإستخدام الإيقاع .. يمكن أن نسميه ( إيقاع داخلى ) .. الموسيقى تسير على إيقاع ولكننا لا نسمع ألة إيقاعية .. أو هى تعزف بهدوء شديد .
لازمة موسيقية قصيرة أيضاً من مقام البياتى .. وهنا البياتى مختلف عما إستخدمه فى الجزء الأول .. البياتى هنا من نفس درجة النهاوند .. تغيير فى الطبقة الصوتية .. يلجأ له عبد الوهاب تمهيداً لإستخدامه فيما بعد ..
يغنى عبد الوهاب ( يامن سعيت إليها ) من نفس البياتى ..
إسمعوه .. كيف يؤدى جملة ( يامن جنيت عليها ) عند الإعادة .. يكاد يبكى بالفعل ..
ثم جملة من ألة ( السُلامية ) وهى من فصيلة الناى .. جملة حزينة من مقام الصبا ..
ويردد عبد الوهاب ( أمل راحل وحب مقيم فى الحنايا من ضلوعى ) من نفس المقام ..
ويعود للنهاوند مع ( هذه دموعى تجرى ) .. ولكنه ينهى اللحن على مقام البياتى العادى عند ( إرسلى الدمع مع الباكى الحزين ) ..
ربنا يوجع قلبك ياغازى زى ماوجعت قلبى .. هو أنا ناقص ..
غازي الضبع
18/10/2007, 11h30
ليه بس كده يا آلاتي يا جميل
كده تدعي عليا ..
عموما .. أنا بقى هارُد ( بضم الراء عشان ماتفتكرش الهارد بتاعك ) عليك بدعوة برضه
روح يا شيخ ..
إلهي يخليك لينا
وما نتحرمش منك ، ولا من كرمك علينا
تحياتي ومحبتي
Powered by vBulletin Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd