المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مدام تحب بتنكر ليه


حسن كشك
01/08/2007, 13h37
ياجماعه الظاهر
اغنية رق الحبيب
مالكوش نفس ليها
طيب ممكن استبدل العزومه على اغنية
مدام تحب بتنكر ليه
يمكن نفسكم تنفتح وتشرفونى

الألآتى
01/08/2007, 14h58
والله ياعم حسن .. أنا ماليش ذنب ..

أولاً : الأغنية لسه ماجاش عليها الدور .. فيه أغانى قبلها ..

ثانياً : أنا ماشفتش حد دخل وعلق على الأغنية .. وإحنا إتفقنا إنى أحلل اللحن فقط ..

سامية
01/08/2007, 15h57
لا كده عداك العيب يا ابوحسام
وبعدين هو حسن كده دايما معترض ومش عاجبه حاجة :blink:
يا ساااااااااتر عليك يا حسن
فين يا عم كلمات الاغنية سواء هنا ولا هناك ؟؟
انت عايز تعزم وغيرك يدفع فاتورة الكلام واللحن كمان
يا بني اتعب شوية وهات الكلمات وقول الذكريات
وعرفنا ليه الاغنية دي وليه اللي هناك ؟؟
سيبك منه يا ابو حسام علشان يشوف شغله صح :blink:
مع خالص تحياتي

حسن كشك
01/08/2007, 17h55
حاضررررررررررررررررررررررررررررر
فعلا عداك العيب ياعم محمد
والظاهر ساميه بيعجبها ويشجيها تحليلى ودموعى
لكن الاغنية دى اغنية عتاب جميل وعزة نفس عاليه
هاجيب الكلمات واحللها واسيبها لعمنا محمد لما يجى عليها الدور
يرضيك يا عم محمد الدكتور راضى يحبسنى فى الكراكون وكله من السوسه اللى اسمها ساميه

حسن كشك
01/08/2007, 19h48
انا اعتبر هذه الاغنية من اجمل اغنيات ام كلثوم
وباعتبر ايضا انه لم تكتب كلمات ارق من تلك الكلمات فى تاريخ الاغان العاطفيه
وايضا كم المشاعر والجمال والشقاوه والشياكه فى هذه الاغنيه لم تتجمع فى اى كلمات اخرى فى تاريخ الاغنية العربية
واتحدى اى حد يجيب كلمات اتقالت بهذه الجمال والمعانى ويمكن الاغنية اللى بعديها فى الجمال بمراحل اغنية مضناك جفاه مرقده
كلمات الاغنية
مدام تحب بتنكر ليه
دا اللى يحب يبان فى عينيه
***
تصد عنى وتهجرنى واكلمك تهرب منى
وان غبت يوم تسأل عنى
واعرف هواك ساعة لقاك من طول جفاك
واللى يحب يبان فى عينيه
مدام تحب بتنكر ليه
***
لو كنت عاوز تراضينى
وتصالح النوم على عينى
كنت اشتكيلك تواسينى
وتشوف عنيا راضيه الاسيه
تعطف عليا
واللى يحب يبان فى عنيه
مدام تحب بتنكر ليه
***
لكن فؤادك يهوانى
واعرف هواك من وجدانى
هو انت تقدر تسلانى
وانا بين يديك اشكى اليك
واشوف عينيك
واللى يحب يبان فى عينيه
مدام تحب بتنكر ليه

تعالوا بقى
بس تحذير لكل السمعيه وحبايبى
اسمع الاغنية دى فى حاله لما يكون بينك وبين اللى بتحبه خصام خفيف اوى وهو معاك او فى بداية حب وهو معاك برضوا
لكن احذركم لو سمعت الاغنية دى بعد فراق او مش حبيبك معاك حتموت حتموت حتموت
وقد اعذر من انذر
الحاجه الجميله فى الاغنية دى انك ممكن تقولها لحبيبك
او تتخيل حبيبك بيقولهالك
والاتنين حلوين
المهم
مدام تحب بتنكر ليه
يا سلام سؤال جميل جميل تخيل انت قدام حبيبك الخجول او الغضبان اوالتقيل
وبتساله السؤال ده سؤال صريح وجميل اوى اوى هو فيه اجمل من كلمة باحبك لما تقولها وانت خارج عن الزمان والمكان والدنيا وبتبص فى عنين حبيبك او وغرقان فيهم وحبيبك غرقان فى عينيك
ولما الحبيب مايرودش
تقوله بكل رقه
دا اللى يحب يبان فى عينيه
طيب بالذمه هايعمل ايه ما خلاص عنيه فتنت عليه
ويبدا سيل العذوبه واللوم والعتاب الشيك
تصد عنى وتهجرنى واكلمك تهرب منى
قاعد وانت سرحان فى عنين حبيبتك وتلومها وهى طبعا بصه فى عينيك وعامله تقيله وبتلومها وتقولها
كل ما اقرب منك تصدينى وتبعدى عنى ولما اجى اكلمك واقولك اللى فى قلبى تهربى منى
حلو اللوم الشيك الرقيق ده
وتسكت هيا وتفرح انك حاسس بكده وانها تقيله اوى وانت بتجرى وراها
تروح انت مديها المفاجأة
وتقول طيب ليه وانتى كده لما باغيب عنك بتسالى عليا حيرتينى
ولعلمك باه يا حبى كل ما بنتقابل بتتعمدى تعاملينى بقسوه وبجفاء بعرف انك بتحبينى اوى قد فسوتك
طبعا بعد كده الحبيبه سلمت وقالت بحبك طبعا يا ابوعلى
تقول حسب كلام الاغنية
لوانا عزيز على قلبك وعاوزه تراضينى على اللى بتعمليه فيا وتخلينى اعرف انام
لما اشتكيلك قساوتك وحبى تسمعينى وتعطف عليا من الشوق اللى باين فى عينيه ومخلينى مستحمل قساوتك
ولما خلاص حن الحبيب تديله المصارحه الاخيره عشان يعرف انك كنت فاقسه خالص وانه دايب فيك لكن انت سايبه يتدلع
لكن انا عارف انك قلبك بيحبنى
وانا متاكد من حبك ليا من كل كيانى
هو انت تقدر تسلانى
يالهوى على الكلمه دى هو انت تقدر تسلانى يعنى بطل بقى ما انا لو بعدت عنك حتموتى
يا سلام على الشطره الاخيره دى ماينفعش معاها اى شرح
هو انت تقدر تسلانى
وانا بين يديك اشكى اليك واشوف عنيك
قالوا فيها اللى مش ها نعرف نقوله ولو بعد مليون سنه
عمركم سمعتم الاغنية دى وانت قاعد مع حبيبك او حبيبتك
واستمعتم الى رقة ام كلثوم فيها
طيب عمرك اتغنتلك الاغنية دى وانت زعلان من حبيبتك ومخاصمها
وهى بتغنيهالك عشان تصالح
وفى الشطر الاخير تقوللك
هو انت تقدر تسلانى
وانا بين ايديك
اشكى اليك واشوف عينيك
شعور جارف بالحنان والرقه والحب
اظن ان الاغنية دى هاتعيش لمليون سنه قدام
هديه وعزومه شيك لكل حبايبى الاعضاء
وخاصة استاذنا الحنون
مختار حيدر
اما د راضى المفترى بتاع العمبوكه وشريكته ساميه يالا يمكن يتعلموا الرقه ويتعدولوا معانا
واهديها الى عمنا محمد الالاتى اللى هايزيدها جمال وهى من الحان القصبجى لكن مش عارف كلمات مين
واهديها الى فريق المشاغبين رفاقى فى العمبوكه

الألآتى
01/08/2007, 20h09
طيب عمرك اتغنتلك الاغنية دى وانت زعلان من حبيبتك


لا والله .. حبيبتى كانت بتغنيلى أغنية تانية .. بتقول :

أول ماشفتك حبيتك أه ياواد ياسمارة

لو مش عاجبك روح فى ستين خرارة

عجبى ..

سامية
01/08/2007, 20h47
لا والله .. حبيبتى كانت بتغنيلى أغنية تانية .. بتقول :

أول ماشفتك حبيتك أه ياواد ياسمارة

لو مش عاجبك روح فى ستين خرارة

عجبى ..

يا خبر يا ابو حسام ... هي كانت بتحبك قوي كده ؟؟؟؟ :mdr:
تصدق لو قالتك روح في عشرين خرارة ولا حتى تلاتين خرارة .. كنت قولت انها مش بتحبك وبتكدب عليك
لكن ستين خرارة دي كده كانت بتموت فيك قووووووووووووي ;)
:mdr: :mdr:

الألآتى
01/08/2007, 21h12
:mdr::mdr::mdr::mdr:

mokhtar haider
02/08/2007, 00h55
الظاهر استاذ حسن حظرتك و كأنك ملاحقني في كل أغنية أحبها... لو سألوني ما هي ال5 أجمل أو أقرب أغاني كلثومية بالنسبة لي لكانت إجابتي بدون تفكير أغنية رق الحبيب
و اختيارك لأغنية ما دام تحب فكرني في السماع و ظروفه.... صح السماع ظروف... عرفت هذه الأغنية لأول مرة و طيلة سنوات طوال بصوت المطربة التونسية صافية الشامية و عرفها الجمهور الجزائري مثلي بصوت صافية طيلة سنوات لأنها كانت تذاع بصوتها.... لغاية سنة 1980 سمعتها بصوت أم كلثوم فكانت دهشتي كبيرة.
الظروف هي تاريخية.... الجمهور الجزائري لم يعرف أم كثلثوم الا في أغاني قليلة في الخمسينات في أواخر الفترة الاستعمارية... ما عدا في المناطق الشرقية القريبة إلى تونس يمكنها الاستماع إلى سهرات أم كلثوم
و بظروف مماثلة عرفنا أغنية الحب كدا بصوت الفنانة ملك قبل ما نسمعها بصوت أم كلثوم

فعلى العموم.... لم نعرف في الجزائر صوت و حفلات أم كلثوم ألا في سنة 64 حينما أذيعت لأول مرة أغنية أنت عمري في تسجيل حفل.... فكان يوم انفجار لا زلنا نحس بردوده إلى يومنا هذا... أما أنا فكانت بداية مشوhري مع صوت الست و رحت لوراء... الخمسينات و الأربعينات .... و ما إلى تلك المصايب
هذه على سبيل المثال إحذى القصص و الذكرايات مع إغنية أو مع فنان
مع أخلص التحيات

حسن كشك
02/08/2007, 07h19
استاذى العزيز الغالى
مختار
والله انا ليا الشرف ان يكون مذاجى السمعى فيه شبه ولو بسيط من مذاجك
وكل مشاركه بتعملها معايا بتزودنى شرف
شكرا لمعلومة غناء ام كلثوم بالجزائر
وشكرا لاعطائى هذا الشرف

صالح الحرباوي
08/02/2008, 20h54
والله ياعم حسن .. أنا ماليش ذنب ..








أولاً : الأغنية لسه ماجاش عليها الدور .. فيه أغانى قبلها ..

ثانياً : أنا ماشفتش حد دخل وعلق على الأغنية .. وإحنا إتفقنا إنى أحلل اللحن فقط ..


سلام و احترام،
مدام تحب بتنكر ليه
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=2274&d=1133208394 (http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=2274&d=1133208394)
.
أخي العزيز الأستاذ المايسترو محمّد الآلاتي.....
.
و صل الدور على هذه الطقطوقة الرائعة لكي أوثق تحليلها بجانب الكلمات و التسجيل (هذا ما شرعت في عمله مع كل ما حللته لنا من أعمال هنا في هذا القسم) ...آه.... ياللمفاجأة... ليس هناك.... تحليل...:(
.
كم هي كبيرة الخيبة التي أصبت بها....لكن فهمت أن تعليقات مواطن كان معنا في سماعي و كان يسمّى Sinaiki ربما أغفلت انتباهك .... أم يا ترى دورها لم يحن إلى حدّ الآن !!!!
.
على كل حال لم يضع عنا شئ و نرجو أن لا تحرمنا يا مايسترو أبو حسام من تحليل هذه التحفة.... القصبجيّة ، الرّامية ، الكلثوميّة.
.
مع أخلص التحية و جزيل الشكر.
.
م/ صالح الحرباوي

حسن كشك
09/02/2008, 05h11
سلام و احترام،
مدام تحب بتنكر ليه
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=2274&d=1133208394 (http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=2274&d=1133208394)
.
أخي العزيز الأستاذ المايسترو محمّد الآلاتي.....
.
و صل الدور على هذه الطقطوقة الرائعة لكي أوثق تحليلها بجانب الكلمات و التسجيل (هذا ما شرعت في عمله مع كل ما حللته لنا من أعمال هنا في هذا القسم) ...آه.... ياللمفاجأة... ليس هناك.... تحليل...:(
.
كم هي كبيرة الخيبة التي أصبت بها....لكن فهمت أن تعليقات مواطن كان معنا في سماعي و كان يسمّى Sinaiki ربما أغفلت انتباهك .... أم يا ترى دورها لم يحن إلى حدّ الآن !!!!
.
على كل حال لم يضع عنا شئ و نرجو بأن لا تحرمنا يا مايسترو أبو حسام من تحليل هذه التحفة.... القصبجيّة ، الرّامية ، الكلثوميّة.
.
مع أخلص التحية و جزيل الشكر.
.
م/ صالح الحرباوي

ايه ياعم صالح ايه حكاية مواطنا كان معنا وكان يسمى sinaiki هو جراله ايه -يكونش مات الله يرحمه وانا ماعرفش -
سلامتى الف سلامه

صالح الحرباوي
09/02/2008, 09h22
ايه ياعم صالح ايه حكاية مواطنا كان معنا وكان يسمى sinaiki هو جراله ايه -يكونش مات الله يرحمه وانا ماعرفش -



سلامتى الف سلامه

سلام و احترام،
.
أخي حسن كشك باشا ألف سلامة....يبدو أن الحنين لا يزال يعيدك إلى خالد الذكر sinaiki ...
.
لكن لا تحزن ..يا صديقي...سنجعل له تمثالا و ندخله إلى متحف الشمع...... لتبقى المقولة الشهيرة :
مات الملك........فليحيى الملك.....
.
لكن بعد تحليل أستاذنا الآلاتي لِ مدام تحب بتنكر ليه ....
...
تحياتي
.
م/ ص الحرباوي

بشيرالأنس
09/02/2008, 11h13
مساهمة بسيطة من أخوكم بشير إلى عشاق أم كلثوم.
مدام تحب بتنكر ليه

أبو عزه
09/02/2008, 21h32
لا يسعني في هذا المقام الا ان اتقدم بالشكر الجزيل للاخ حسن كشك على اختياره الرائع لاغنيه مادام تحب بتنكر ليه وهذا ان دل على شئ
فانما يدل على ذوقه الرفيع وحسه المرهف والشكر موصول ايضا لاستاذنا الكبير مختار حيدر على معلوماته القيمه وملاحظاته الدقيقه
ولتعذرني اخي العزيز حسن لاني ساوجه لاستاذي العزيز مختار بعض الاسئله قد تحيد بالنقاش عن موضوعه الاصلي والذي هو اغنيه
ما دام تحب بتنكر ليه الى موضوع اخر وهو ام كلثوم والجزائريين
استاذي العزيز مختار قلت بان الجزائريين لم يعرفوا ام كلثوم الا سنه 1964 في اغنيه انت عمري ما عدا استثناءات قليله في المد ن
الشرقيه بحكم قربهم من تونس وارجعت السبب للاستعمار الفرنسي استاذي العزيز ما مدى دقه هذه المعلومه لان الاستعمار الفرنسي الذي جعلته سببا في عدم معرفه ام كلثوم لم يكن سببا بحسب رايك في عدم معرفه فنانين اخرين كفريد الاطرش وعبد الوهاب والذين
عرفهما الشعب الجزائري في فتره مبكره من ظهورهما فارجوا ا ن ت وضح هذه النقطه استاذي مختار وللنقاش بقيه

zanou
10/02/2008, 01h26
السلاعليكم
أرى أن هناك شبه " إجماع " على أن أغنيتي ما دام تحب تنكر ليه و رق الحبيب من أجمل ما غنت السيدة أم كلثوم ، و هذا رأيي كذلك وقد كانتا أول أغنيتين للسيدة حملتهما من المنتدى. ليست لي الدراية الكافية لتحليل لا المعاني و لا اللحن إنما كمن يميل إلى شيء دون أن يجد لذلك تفسيرا موضوعيا. ربما لإجتماع ثلاثة من عباقرة الفن في هذه الأعمال ، لا غرابة في ذلك.
تحياتي.

الألآتى
10/02/2008, 21h46
سلام و احترام،
مدام تحب بتنكر ليه
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=2274&d=1133208394 (http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=2274&d=1133208394)
.
أخي العزيز الأستاذ المايسترو محمّد الآلاتي.....
.
و صل الدور على هذه الطقطوقة الرائعة لكي أوثق تحليلها بجانب الكلمات و التسجيل (هذا ما شرعت في عمله مع كل ما حللته لنا من أعمال هنا في هذا القسم) ...آه.... ياللمفاجأة... ليس هناك.... تحليل...:(
.
كم هي كبيرة الخيبة التي أصبت بها....لكن فهمت أن تعليقات مواطن كان معنا في سماعي و كان يسمّى Sinaiki ربما أغفلت انتباهك .... أم يا ترى دورها لم يحن إلى حدّ الآن !!!!
.
على كل حال لم يضع عنا شئ و نرجو أن لا تحرمنا يا مايسترو أبو حسام من تحليل هذه التحفة.... القصبجيّة ، الرّامية ، الكلثوميّة.
.
مع أخلص التحية و جزيل الشكر.
.
م/ صالح الحرباوي

العزيز الباشمهندس صالح ..

تصور أنا كنت معتقد أنى قمت بتحليل هذه الرائعة .. أعتذر

وإن شاء الله سأشرع فى تحليلها قريباً جداً .. أحييك على متابعتك .. وتذكيرنا بما أهملناه دون قصد ..

الألآتى
11/02/2008, 19h05
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( مدام تحب بتنكر ليه )

الكلمات : أحمد رامى

الألحان : محمد القصبجى

الأستاذ حسن كشك .. قام بعرض الكلمات وتحليلها بطريقة ظريفة .. لن أزيد عليها ..

خلينا فى اللحن .. وياله من لحن ..

شوية تحويلات مقامية ( بألف هنا وشفا ) .. إنتقالات معقربة وتحويلات غير تقليدية بالمرة ..

إختار القصبجى مقام النهاوند ليبدأ به لحنه .. وبالتحديد ( النهاوند الكردى ) ..

ومع إيقاع الواحدة .. الذى يشبه إيقاع السلو رومبا .. أى الرومبا البطيئة .. تبدأ اللازمة الموسيقية ..

تعالوا بنا نتفق أولاً .. أم كلثوم غنت من نهاوند الحسينى .. أى درجة ( اللا ) ..

ولكننا تجاوزاً سنشرح من درجة الدو .. ليسهل عليكم إستيعاب ومتابعة التحويلات والإنتقالات المقامية ..

ومافيش فلحوس من فلاحيس الموسيقى ييجى ويقول لى .. إشرح من الدرجات الموجودة فى الأغنية ..

سأرد عليه .. أن هذه التحليلات موجهة أصلاً لغير الموسيقيين .. ليست موجهة للمحترفين .. فإنهم يستطيعون فهم التحويلات دون مساعدتى ..

نبدأ بإذن الله ..

الموسيقى من النهاوند .. ولكن القصبجى ( من أولها ) يلمس حرف الرى بيمول .. مجرد لمس .. ويعود للنهاوند .. لماذا ؟

لأن القصبجى يجهزنا من الأن للغريب من التحويلات ..

تغنى أم كلثوم ( مدام تحب بتنكر ليه ) من نفس المقام ( النهاوند ) .. وليس هناك جديد فى المذهب .. كله نهاوند دون أى جديد ..

ونفس اللازمة الموسيقية تمهيداً للكوبليه الأول ..

وتبدأ الكركبة مع دخول أم كلثوم للغناء ..

تغنى أم كلثوم ( تصد عنى وتهجرنى ) من البياتى ( بياتى النوا ) .. حلو كده .. حلو .. عادى ..

ولكن عندما ترد الفرقة .. نجد أنفسنا بقدرة قادر فى مقام النكريز .. وبالتحديد ( نكريز الفا ) .. يالهوى ..

نقلة غريبة جداً .. لأن المفروض أن النكريز من نفس درجة النهاوند ( الدو ) ..

القصبجى عايز كده ..

تغنى أم كلثوم ( وإن غبت يوم تسأل عنى ) .. من مقام الراست ( راست الفا ) ..

نستنتج من هذا .. أن القصبجى إستخدم النكريز ( كوبرى ) للإنتقال من بياتى النوا إلى راست الفا ..

ثم يعود بنا للنهاوند عن طريق كوبرى أخر .. هو مقام ( كرد الدو ) أو كما يُصر بتوع الموسيقى العربية على تسميته بكورديللى .. وينتهى الكوبليه ..

نفس اللازمة الموسيقية ..

وتغنى أم كلثوم من البياتى أيضاً ( لو كنت عايز تراضينى ) .. وترد الفرقة من النهاوند .. فذلكة وإستعراض عضلات من عمنا القصبجى ..

ثم تعود للنهاوند عند ( كنت أشتكيلك تواسينى ) .. وتعيد نفس الجملة ( كنت أشتكيلك تواسينى ) من البياتى ..

يعنى لحنين لنفس الجملة ..

ونعود من نفس الطريق الذى إتبعه فى الكوبليه الأول من ( وتشوف عنيا راضيه الآسية ) إلى نهاية الكوبليه ..

نفس اللازمة الموسيقية ..

وتغنى أم كلثوم ( لكن فؤادك يهوانى ) من مقام النكريز ( نكريز الفا ) .. ثم رد من الفرقة بطريقة السلم الملون ( كروماتيك ) .. لتغنى أم كلثوم ( وأعرف هواك من وجدانى ) من مقام النوا أثر ..

ثم تعود أم كلثوم كما فعلت فى الكوبليه السابق .. تغنى ( هو إنت تقدر تسلانى ) بلحنين مختلفين ( النهاواند والبياتى ) وتكمل لنهاية الأغنية ..

أنا قلبى وجعنى من هذه الطقطوقة .. لقد حاولت بقدر الإمكان ملاحقة التحويلات المقامية والإنتقالات التى لا تنتهى ..

ولن أتكلم عن أم كلثوم .. فيكفى أنها أم كلثوم ..

صالح الحرباوي
11/02/2008, 20h20
مدام تحب بتنكر ليه
....الله....الله....الله....الله....الله....الله.. ..
يـــــــــــــــــــــــــــــــاعيـــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــني

http://www.bijouteriecl.qc.ca/images/cullinan.jpg

قطعة ألماس خالصة
استخرجها رامي من أعماق الأرض
و نحتها القصبجي بعبقرية الجواهرجي
و تقلدتها أم كلثوم
لتبهرنا بأشعتها و أنوارها المختلفة الألوان
:emrose:.
أحسنت يا أبو حسام يا مايسترو .....أنت سلطت لنا الأضواء على هذه الجوهرة الرائعة
انا أيضا قلبي بيوجعني من الشجن....كلما سمعتها
---------
حلوة كثير قصة لحنين لنفس الجملة
( كنت أشتكيلك تواسينى ) للنهاوند..
وتعيد نفس الجملة ( كنت أشتكيلك تواسينى ) من البياتى ..
:emrose:
هناك مثل (فرنسي) يسميها
La cerise sur le gateau
يعني: حبّة الكرز فوق التورته
ألف..ألف..ألف..شكر
.
م/ صالح الحرباوي

kelie5
01/04/2008, 18h30
mashkourin 3ala jehdkoum ayeha el asatiza el mo7ataramin iza moumken madam te7eb tikr leh 7afla ya3tikoun alef 3afiye w choukran

أسامة المهدي
20/07/2008, 08h23
شكرا لكل الأساتذة الجُمال جدا على شرحهم ومعلوماتهم وتعليقاتهم ، فالأغنية عبقرية ، وفي كل مرة استمع إليها أحس أنها المرة الأولى التي أسمعها فيها ، نفس المتعة و نفس الدهشة.
وقد لاحظت في الأغنية أنها تحتوي على تعدد في الأصوات الموسيقية (ولا أعرف الاسم الموسيقي لهذا التعدد أهو هارموني أم كونترابونط) ، وأرجو من الأساتذة المتخصصين إفادتنا في هذا الشأن تأكيدا أو نفيا

- الثانية 0:37 خلف غناء كلمة "ليه" الثانية في أول مرة لغناء "مدام تحب بتنكر ليه"
- الثانية 0:52 مع اللازمة التي بعد "ده اللي يحب يبان في عنيه الأولى ، وهذه تتكرر في كل مرة طول الأغنية
- الثانية 2:08 خلف غناء "إن غبت يوم .. يوم تسأل عني" فالموسيقي لا تطابق تماما ما تغنيه "الست" ولا هي لازمة تملأ فراغا
- الثانية 5:27 خلف غناء كلمة حرف الألف الممدود في كلمة تسلاني في "هوه أنت تقدر .. تقدر تسلاني"
- الثانية 5:50 خلف جملة "واللي يحب يبن في عينية" وتكرارها فب آخر الأغنية

وشكرا للجميع

الألآتى
20/07/2008, 12h50
أحييك أستاذ أسامة على اذنك الحساسة ..

ولكن ياصديقى .. للأسف الأغنية ليست موزعة على الإطلاق كحال جميع أغانى أم كلثوم ..

وليس بها أى شكل من أشكال الهارمونى أو الكونتربوينت .. ماسمعته ياأخى هو من قبيل الإجتهاد الشخصى للعازفين ..

فكما كانت أم كلثوم عبقرية فى الغناء .. فعازفوا فرقتها كانوا أيضاً عباقرة فى العزف والإرتجال ..

شكراً على مداخلتك ..

صالح الحرباوي
23/07/2008, 18h10
سلام و احترام،
إلى عشاق هذه الرائعة لكوكب الشرق، أدعوكم لسماعها بصوت الموسيقار العبقري محمد القصبجي في جلسة خاصة


http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=6496#post6496 (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=6496#post6496)

فسوف تجدون لها نكهة خاصة و مختلفة عن أداء أم كلثوم الرائع و المتفرّد.... و هناك شئ شد سمعي عندما كان أحد الحاضرين يرافق أحيانا العازفين بالتصفير. و نسمعه جليّا في الدقيقة 7:02 و 8:47 و ستلاحظون انسجامه التامّ مع اللحن و العازفين و غياب أي نوع من النشاز. جميل جدا..جدا..جدا

تحياتي الخالصة

أسامة المهدي
24/07/2008, 17h38
شكرا للأستاذ الكبير فـنا "أبي حسام" على الإفادة ، فإن الفرقة الموسيقية مع "الست" ليست كأي فرقة ، لأن أم كلثوم كانت كثيرا ما ترتجل ، فلابد أن تكون الفرقة على نفس المستوى كي تصاحب غير المتفق عليه ، لابد أن يكونوا جميعا "مضبوطين" على نفس الموجة الإبداعية التلقائية ، وهي حالة لم نعد – من أسف- نسمعها الآن.
ولكني أستاذي أميل ألا أستبعد أنه يمكن لعبقرية مثل القصبجي أن يكتب وأن يقصد لمثل هذه النغمات المصاحبة للحن الأصلي ، خاصة وأن بعضها يتكرر حرفيا في كل مرة. وعلى أيه حال ربما يكون هذا موضوع آخر (وأقصد التوزيع في موسيقانا الشرقية وعند الأوائل) يستحق أضواء أكثر في مكان آخر من المنتدى.
ومرة ثانية لكم أستاذي جزيل الشكر

الألآتى
25/07/2008, 04h37
سلام و احترام،
إلى عشاق هذه الرائعة لكوكب الشرق، أدعوكم لسماعها بصوت الموسيقار العبقري محمد القصبجي في جلسة خاصة



الشكر واجب لأخى العزيز الباشمهندس صالح .. هى فعلاً جلسة رائعة أبدع فيها القصبجى ..

الألآتى
25/07/2008, 04h44
شكرا للأستاذ الكبير فـنا "أبي حسام" على الإفادة ، فإن الفرقة الموسيقية مع "الست" ليست كأي فرقة ، لأن أم كلثوم كانت كثيرا ما ترتجل ، فلابد أن تكون الفرقة على نفس المستوى كي تصاحب غير المتفق عليه ، لابد أن يكونوا جميعا "مضبوطين" على نفس الموجة الإبداعية التلقائية ، وهي حالة لم نعد – من أسف- نسمعها الآن.
ولكني أستاذي أميل ألا أستبعد أنه يمكن لعبقرية مثل القصبجي أن يكتب وأن يقصد لمثل هذه النغمات المصاحبة للحن الأصلي ، خاصة وأن بعضها يتكرر حرفيا في كل مرة. وعلى أيه حال ربما يكون هذا موضوع آخر (وأقصد التوزيع في موسيقانا الشرقية وعند الأوائل) يستحق أضواء أكثر في مكان آخر من المنتدى.
ومرة ثانية لكم أستاذي جزيل الشكر
أخى أسامة ..

السر فى تكرار نفس النغمات المصاحبة فى كل مرة .. ليس لأن الملحن كتب هذه المصاحبات أثناء تلحين العمل .. ولكن لكثرة التغييرات التى تحدث أثناء البروفات .. وإضافة وحذف وتغيير بعض الجمل التلحينية والموسيقية .. ومن ثم ثبات هذه التغييرات وحقظ الفرقة لها .. فتصبح هذه التغييرات جزء لا يتجزأ من نسيج الأغنية .. ولكنه ليس توزيعاً هارمونياً بالمعنى المعروف .. ولا تتم كتابته .. بدليل عدم وجود نوتة أمام العازفين فى الحفلات .. وهذه الخاصية تنفرد بها فرقة أم كلثوم وحدها ..

ahmed r
03/10/2009, 15h13
جااااااااااااااامده جدا