المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رق الحبيب


حسن كشك
30/07/2007, 23h55
انا محضر لكم العزومه الثانية
وبرضو عزومه تقيله معلش
رق الحبيب
لما يجيى عليها الدور قولولى
معلش يا عمنا محمد الالاتى
انت اصلك زى ميه البحر
كلما شربنا منها ازددنا عطشا
ربنا يقويك علينا وعلى عمايلنا فيه

حسن كشك
01/08/2007, 18h24
كما اتفقنا مع الاستاذ الكبير محمد الالاتى
فنحن نقوم بتنزيل كلمات الاغنية وشرحها من واقع احساسنا بها
ثم يقوم هو بتحليلها الموسيقى
وعشان ساميه ما تتحشرش وتعمل فيها فتنه وتطفش عمنا محمد مننا
كلمات رق الحبيب
رق الحبيب ( منولوج ) . أحمد رامي - القصبجي - أم كلثوم.

رق الحبيب وواعدني يوم
وكان له مده غايب عني
حرمت عيني من النوم
لاجل النهار مايطمني
صعب علي أنام
أحسن أشوف في المنام
غير اللي يتمناه قلبي
سهرت أستناه
واسمع كلامي معاه
وأشوف خياله قاعد جنبي
من كترشوقي سبقت عمري
وشفت بكره والوقت بدري
وايه يفيد الزمن مع اللي عاش في الخيال
واللي في قلبه سكن أنعم عليه بالوصال
طلع عيه النهار سهران في نور الأمل
وغنت الأطيار لحن الهوي والغزل
وفضلت افكر في ميعادي
واحسب لقربه الف حساب
وكان كلامي مع اصحابي عن المحبه والأحباب
من فرحتي بدي اتكلم واقول حبيبي مواعدني
لكن أخاف ليكون بينهم مظلوم في حبه يحسدني
هجرت كل خليل لي وفضلت عايش مع روحي
يمكن يبان شيئ في عنيه من كتر خوفي علي روحي
ولما قرب ميعاد حبيبي ورحت أقابله
هنيت فؤادي علي نصيبي من قرب وصله
ولقيتني طايل من الدنيا كل اللي أهواه
بس اللي كان فاضل ليه أسعد بلقاه
لما خطر ده علي فكري حير أمري
والقرب سبب تعذيبي
ولقيتني خايف علي عمري ليروح مني
من غير ما شوف حسن حبيبي

حسن كشك
01/08/2007, 18h34
عندما نتصدى لشرح وتحليل هذه الاغنية
نجد نفسنا فى حيره كبيره
هل نشرحها كواقعه حقيقية حدثت لرامى وام كلثوم
ام نشرحها كما احسسنا نحن بها وجربناها
يجب ان نحكيها من الناحيتين
فحكاية الاغنية الحقيقية
هى ان سوء فهم حدث بين ام كلثوم واحمد رامى ادى الى حدوث خصام بينهما وقطيعة مؤقته
ونحن كما نعرف او وصل الينا كيف كان احمد رامى عاشقا لام كلثوم ولن نحدد للعشق هنا اسما ان كان حبا او صداقة او احتراما الله اعلم لسنا بصدد ذلك ولكن رجل وامرأه اذن هو عشق وخلاص
لما حدث سوء الفهم والخصام والقطيعة كان بطلنا يتعذب من النوى وعدم قرب من يهوى
وباختصار رن تليفون منزله ذات يوم فإذا بام كلثوم على الخط وطلبت منه ان ياتى اليها فى المنزل ثانى يوم
طار صاحبنا من الفرح وطار قلبه الى حبيبه ولم يكن مصدقا انه سيقابلها ثانى يوم وينتهى الخصام
فاخذ يحكى لنا الحاله وفى ثانى يوم وهو فى الطريق اليها لم يكن مصدقا انه سيصل حتى انه عند مروره على كوبرى عباس فوق نهر النيل تخيل ان الكوبرى سوف يفتح ويقع هو فى النيل قبل ان يصل الى لقاء من يحب
دى الحكايه الحقيقه عن قصة الاغنية والله اعلم وهنا كثير من الاخوه اكثر منى خبره ولهم حق التصحيح
اما حكايتها معايا
فانتظروا الحلقه القادمه

حسن كشك
01/08/2007, 18h51
والاغنية تعبر عن احساس لدينا جميعا
سواء كبار او صغار عشاقا كنا ام عاديين
سالخص شعورى وشعورنا جميعا بهذه الاغنية فى كلمتين
تخيل وارجع بذاكرتك الى ايام الطفوله
عندما كان يوعدك والدك بانه غدا بكره يعنى هايشتريلك العجله اللى كنت شوفتها من شهر ووعدك انه هايجبهالك
بكره هاتيجى العجله والنبى كل واحد يعيش اللحظة دى ويقول شعوره
بس انتى يا ساميه فكرى فى فستان
طبعا طول اليوم عامل تفكر فى العجله وتتخيل نفسك وانت راكبها وبتلف بيها وخايف من الواد عبده عشان هيتغاظ ويمكن يحسدك وتخيلات وسرحان وركبت العجله فعلا قبل ما توصلك سبقت الزمن
تانى يوم طبعا انت ما نمتش ورايح مع ابوك تجيبوا العجله ( البسكلته ) عشان معانا بنات مش ساميه بنات برضو
والنبى انت مصدق انك توصل لحد محل البسكلتات مش خايف لتروح المحل تلاقيه قافل او صاحبه مات
ببساطه ده شعورنا واللى احسسناه فى كلمات الاغنية
بس مع تغيير بسيط اوى احنا كبرنا شويه والعجله ( البسكلته ) بقت حبيب اوحبيبه والمشاعر بقت اقوى واشمل
والايام بتمر
هذا دورك يا دمشقى اقصد ياعمى محمد

الألآتى
01/08/2007, 19h59
هذا دورك يا دمشقى اقصد ياعمى محمد


دمشقى ده إيه ياخويا .. إنت فاكرنى حاخترع السائل المضاد للأبراج ؟؟

وبعدين تعالى هنا .. إنت بتهرج أهو فى الشرح و ( بتهيس ) .. أمال عملتلى فضيحة وإتهمتنى بالتهييس فى شرح الكلمات .. نبقى ( بصرة ) ياحلو ..

ماشى ياعم حسن .. التحليل قادم فى الطريق .. بس بعد إذنك .. عم مختار قبل منك .. الدور كده ..

mokhtar haider
03/08/2007, 01h56
دمشقى ده إيه ياخويا .. إنت فاكرنى حاخترع السائل المضاد للأبراج ؟؟



وبعدين تعالى هنا .. إنت بتهرج أهو فى الشرح و ( بتهيس ) .. أمال عملتلى فضيحة وإتهمتنى بالتهييس فى شرح الكلمات .. نبقى ( بصرة ) ياحلو ..

ماشى ياعم حسن .. التحليل قادم فى الطريق .. بس بعد إذنك .. عم مختار قبل منك .. الدور كده ..

استنى يا عم حسام... ماتشغلش بالك بالدور كل مرة... خذها على مزاجك يا فنان... سيادتك بالذات يمكن لك تخليني لآخر دور لأني أفضل تقول على مزاجك ...ثم ما ليش دعوة باللي يقولوه عمنا راضي و الا الاستاذ حسن:mdr:... خذ الأغنية اللي أنا طرحتها على راحتك... و حتى لو ما طلع لكش مزاج ان شاء الله تخليها لآخر السنة و الا بعدها ... آه...أنا أحب كدا

mokhtar haider
03/08/2007, 02h08
أغنية رق الحبيب تعد من نوع المونولوج الغنائي بأتم معاير العبارة... و المونولوج يختلف عن الطقطوقة حيث أنه لا يتميز بمدهب رئيسي و الا بلازمة تردد بين الفواصل... و تلحينه حر لا يتقيد إلا بالمعاني و بمواقف النص

الألآتى
03/08/2007, 08h42
أشكرك ياعم مختار لتفهمك موقفى .. وإتاحة الفرصة لى للتخلص من الحرج ..

لقد لاحظت أنك تفضل الإنتظار حتى يقوم أكثر الأصدقاء بتحميل أغنيتك والسماع لها .. ويعقبها النقاش فى الكلمات والذكريات .. وكل هذا قبل التحليل الموسيقى .. ولقد كنت أنتظر منك الضوء الأخضر لتحليل الأغنية ..

وبما أن الأمر كذلك .. سأنتقى أغنية وأقوم بتحليلها .. على ألا يتعجل الأخوة .. لأن الأمر ( كما تفضلت بالذكر ) مسألة مزاج وحالة نفسية مستريحة ..

وبالنسبة للدكتور راضى والأستاذ حسن .. ربنا يديهم الصحة ويعاكسونا كمان وكمان ..

matar
04/08/2007, 00h21
انا حاسس ان استاذنا الالاتي هيبدع في الاغنيه دي .. اللحن غني جدا ومعبر بعبقريه عن معاني الكلمات اسمعوا التعبير اللحني عن الخوف في كلمة (( خوفي )) والتعبير اللحني عن الفرح في جمله ولقتني طايل م الدونيا كل اللى ((اهواه)) شكرا جزيلا للاستاذ حسن على المقدمه الجميله وعاشت الاسماعيليه واهل الاسماعيليه .. ويا استاذنا الكبير يا فنان سماعي متتقلش علينا واحنا في انتظارك ...

الألآتى
04/08/2007, 17h26
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( رق الحبيب ) ..

بغض النظر عن الظروف التى أدت لظهور هذا المنولوج .. يكفى أن نقول أنها أخر تعاون بين أم كلثوم والقصبجى .. ولقد وضع فيها القصبجى عصارة فكره الموسيقى .. وقدم لنا تحفة لحنية متميزة ..

الأغنية من مقام النهاوند ..

يبدأ القصبجى المقدمة الموسيقية بمقطع صغير مع إيقاع الواحدة .. ثم أدليب حر قصير أيضاً .. ثم مقطع يشبه إيقاع السامبا .. ولكنه خماسى الميزان .. ثم عودة للأدليب من جديد .. تمهيداً لتتسلم أم كلثوم و .. تغنى .

المقدمة الموسيقية فيها كلام كتير ..

فمثلاً .. نجد القصبجى لجأ إلى إستعمال طريقة الكروماتيك ( السلم الملون ) فى الأدليب .. كما أن إختياره للميزان الخماسى .. يعتبر تجديداً غير مسبوق .. برغم قصر المقدمة ..

تغنى أم كلثوم .. رق الحبيب وواعدنى .. أنظروا لكلمة ( الحبيــــــــــــــــــــــــــب ) .. طويلة .. ليه .. للتعبير عن طول الإنتظار .. إنتظار عطف الحبيب ورضاه .. إرتكزت الكلمة اللحنية على درجة واحدة هى درجة ( الصول ) ..

ثم ( وواعدنى ) .. إسمعوا التريللات فى صوتها .. إهتزاز الصوت .. فرحة اللقاء المرتقب .. تجدوا هذا الإهتزاز أيضاً فى جملة ( غايب عنى ) وبالتحديد فى كلمة ( عنى ) .. هنا يلمس نغمة المى ( بيكار ) بدلاً من ( المى بيمول ) .. وترد الفرقة بداية من ( المى بيمول ) .. سلم ملون أيضاً ..

هنا لابد لنا من وقفة ... لنتسائل ..

هل قصد القصبجى شيئاً من هذه التحويلة ؟ .. من الجائز أن يكون قصد شيئاً .. تعبير مثلاً عن معنى الكلمات .. أو مجرد تنويع لحنى .. أياً كان مقصده .. فالجملة شكلها حلو .. خاصة أننا فى مقام النهاوند .. مقام غربى وليس به ثلاثة أرباع التون .. ويمكن للملحن أن يصول ويجول داخل المقام وخارجه .. لأنه فى جميع الحالات لن ينتج نشاز .. المهم أن يستقر فى النهاية على درجة ركوز المقام ..

نعود للغناء مرة أخرى .. سنلاحظ طول كلمة ( يوم ) .. نفس ماحدث مع كلمة ( الحبيب ) .. لكن المقصد هنا مختلف بعض الشئ .. اليوم المقصود .. ليس غداً بالتأكيد .. ولكنه يوم غير محدد .. ممكن بعد إسبوع .. أو شهر .. لذا كان لزاماً على الملحن أن يعطينا إنطباعاً بإنتظار هذا اليوم أيضاً .. نفس الدرجة النغمية ( الصول ) .. ليتيح لنفسه التقدم أو العودة عبر نفس المقام ..

يدخل الإيقاع مع ( صُعُب عليا أنام ) .. إيقاع الواحدة الكبيرة .. ويتغير المقام إلى ( البياتى ) .. المقام الشرقى الأصيل .. وتبدع أم كلثوم فى هذا المقام .. إسمعوا الإعادات .. إعادات كلثومية لا تتكرر .. وتستمر أم كلثوم مع البياتى حتى تعود للنهاوند مع ( وأشوف خياله قاعد جنبى ) الأخيرة ..

شوفوا الإبداع .. شوفوا تلحين المقطع بأكثر من لحن .. شوفوا التقطيع .. هو مقام واحد لم يخرج عنه .. ( البياتى ) .. ولكن يمكنكم إحصاء أكثر من عشرة جمل لحنية مختلفة ..

خدوا بالكم كمان من كلمة ( جنبى ) الأخيرة .. ( مى ، رى ، دو ) .. ثلاثة حروف متجاورة هبوطاً .. إحساس بالراحة .. تصوير موفق جداً لمعنى الكلمة ..
الراحة = درجة ركوز المقام ..

لازمة قصيرة بنفس لحن الكوبليه .. من النهاوند مع إيقاع المقسوم .. ويلعب عازف الرق ويغير أضلاع الموازير ولا يترك مازورة إيقاعية فى حالها ..

وتدخل أم كلثوم ( من كُتر شوقى سبقت عمرى ) .. لن أتحدث عن صيغة المبالغة فى الشعر .. فهناك من هم أقدر منى على ذلك .. ونصل للبياتى عند ( وإيه يفيد الزمن ) .. مع زيارة لمقام الراست عند كلمة ( الخيال ) ..

ونصل هنا إلى تحويلة جميلة جداً .. حيث يعمد الملحن لإستعمال مقام الراست من الدرجة الرابعة للنهاوند ( راست الفا ) أو كما يسميه عُشاق الموسيقى العربية ( راست الجركا ) أو ( راست الجهاركا ) ..

ونعرف السبب فى إختيار الملحن للراست من هذه الطبقة .. لكى يعطى فرصة لأم كلثوم عند أداء الأهات .. وأم كلثوم هنا لا تحتاج لتوصية فى تلوين وتنويع الأهات .. واخده الراست رايحه وجاية .. مش سايبه أى حرف ..

ثم تقسيمة صغيرة من العود للعودة لمقام الراست الرئيسى ( راست الدو ) ..

وتغنى أم كلثوم من نفس المقام .. ( طلع عليا النهار سهران فى نور الأمل ) .. حتى تصل إلى ( وفضلت أفكر فى معادى ) فنجد أنفسنا بقدرة قادر فى نهاوند جديد .. من درجة ( الصول ) ..

ملحوظة : النهاوند الأصلى من درجة ( الدو ) ..

ويبدو أن القصبجى يتلاعب بالمقامات .. لغرض فى نفسه .. ليس هنا مجال الحديث عن هذا الغرض ..

ويبدو أيضاً أن هذه الدرجة الجديدة ( الصول ) أعجبت القصبجى .. ففضل البقاء فيها بعض الوقت .. ليصول ويجول بين الراست والنهاوند من نفس الدرجة ..

حتى نصل إلى ( هجرت كل خليل ليا وفضلت عايش مع روحى ) .. من مقام الحجاز ( حجاز الصول ) أو كما نسميها فى الموسيقى العربية ( حجاز النوا ) .. ويستمر فى حجاز النوا ..

ويظن بعض المحللين .. أن لجوء الملحن للحجاز من هذه الدرجة .. الغرض منه .. العودة بسلامة إلى النهاوند أو الراست الأصلى ( من درجة الدو ) .. أى إعتبار الحجاز ( كوبرى ) وعبوره إلى المقام الأصلى ..

ولكن يظهر إن القصبجى لم ينتهى بعد من التحويلات الجديدة ..

فنجد لازمة قصيرة من ألآت التشيللو .. تمهيداً للوصول بنا إلى مقام جديد .. هو مقام ( الكرد ) من درجة ( الدو ) .. أى نفس درجة النهاوند الأصلى .. والموسيقيين يعرفون تماماً أن كل هذه التحويلات غير طبيعية .. ولكن القصبجى أمتعنا بهذ التحويلات .. وأم كلثوم كانت تتنقل بين كل هذه التحويلات بسلاسة ونعومة ومقدرة غنائية فذة ..

تغنى أم كلثوم من نفس المقام ( كرد الدو ) .. ( ولما قرب معاد حبيبى ورحت أقابله ) .. ونلاحظ هنا أيضاً .. أن القصبجى لحن هذا المقطع مرتين بلحنين مختلفين .. مرة بدون إيقاع ( حر ) ..ومرة أخرى مع دخول الإيقاع ..

ويذهب للبياتى عند ( هنيت فؤادى على نصيبى ) .. ويعود للكرد سريعاً ..

يظهر إننا مش حانخلص من هواية القصبجى فى تلحين المقطع الواحد بلحنين مختلفين ..

فنجد مقطع ( ولقيتنى طايل من الدنيا كل إللى أهواه ) .. بجملة لحنية من مقام ( كرد الدو ) .. ونسمعه بلحن مختلف من مقام ( بياتى الصول ) .. وكم هى طريقة متعبة جداً للملحن وللمطرب على السواء .. تغيير اللحن لنفس الجملة .. مع تغيير فى المقام المستخدم .. وخاصة أن كرد الدو بعيد تماماً عن بياتى الصول .. غير متجاورين إطلاقاً .. ولابد من وجود إحدى وسائل التحويل للوصول من أحدهم للأخر .. مثل الكوبرى أو الكروماتيك أو طريقة الركوز .. وهذه كلها طرق يعرفها الملحنون .. ولكن عبقرية القصبجى تجلت فى الإنتقال بين المقامين بدون أى من وسائل التحويل .. إنتقال مباشر .. ولم نشعر بأى مشكلة ..

ويلمس مقام الشورى عند ( بس إللى كان فاضل ليا ) .. مجرد لمس .. ( الشورى هو عبارة عن جنسين هما البياتى والحجاز ) ويسمى أيضاً ( قار جغار ) ..

ثم مقطع صغير من الفرقة الموسيقية من مقام العجم ( الميجور ) .. وتغنى أم كلثوم ( لما خطر ده على فكرى ) من مقام العجم ... وكالعادة .. تغنى نفس المقطع بلحن مختلف ومقام مختلف .. ومقامنا الجديد هنا هو ( النكريز ) ..

والنكريز ياسادة من فصيلة مقام ( النوا أثر ) .. ودرجة ركوزه ( دو ) .. وله درجة قرابة كبيرة بالنهاوند .. ماعلينا .. نكمل .

وينهى القصبجى رائعته نهاية غير متوقعة إطلاقاً .. فنجده أنهاها بمقام البياتى .. وليس النهاوند الذى بدأ منه .. ونجد البياتى فى ( من غير ماشوف حُسن حبيبى ) ..

أغنية كلها تحويلات وصدمات غير متوقعة .. حتى النهاية ..

حسن كشك
04/08/2007, 17h34
الله الله الله
عظمه على عظمه يا استاذنا محمد
والله ياشيخ خلتنى افهم واسمع من ججيج
كلامك كله موسيقى والله وشرح هايل ومبسط وظريف
اسف على المجهود اللى سببتهولك
لكن النتيجه كانت مبهره
مش قلت لك ده يومك يا دمشقى
والله انت قاهر الابراج الغنائية الثقيلة ومبسطها للغلابه اللى زينا
ربنا يديك الصحه يا ابوحسام

mokhtar haider
04/08/2007, 23h26
حبيبنا أبو حسام الآلاتي
و الله ما اعرفش أقول إيه معكم... و كل مرة مفاجآت جميلة...
و اقتراحي بكل بساطة أننا نلم كل تحليلاتك في موضوع واحد و نحطه في المكتبه بعد ما ناخذ منها نسخة... هذا لنستفيد جميعا بالمجهود الرائع و التحليلات الجميلة و الدقيقة.... خسارة ان التحليلات تبقى مبعثرة في كل المواضيع...و في رأيي لازم تتلم كلها الواحدة وراء الأخرى عشان المجهود يأخذ كل مردوده مش بس للمتعودين الأفاضل بالقسم لكن على الأقل لجميع الأفراد زوار المكتبة على سبيل المثال
إيه رأيك يا عظيم؟

matar
05/08/2007, 00h04
الله الله يا أبو حسام .. مجهود كبير جدا .. وشرح جميل ومبسط ..كنت محتار من اول يوم دخلت فيه الموقع واطلعت على شرحك .. تعجبت وقلت بيني وبين نفسي هذا الكلام والعلم الموسيقي لا يصدر عن الاتي (عازف ) وايقنت اليوم انني كنت على حق عندما اطلعت على شرحك في تعليم الموسيقى في موقع آخر بالمصادفه البحته وقد كان اغلب هذا الشرح في اواسط عام 2006 م .. ادركت عندها انك فنان كبير او مؤلف موسيقي او على الاقل استاذ في الموسيقى .. وعلمت ايضا ان الالاتي لقب العائله وليس عملك .. اذن نحن في حضرة استاذ كبير في الموسيقى ولنا الشرف ..وعلمت انك تكتب في عده مواقع تصول وتجول فيها لتعليم العامه من امثالي على الاقل فهم ما يسمعون من الموسيقى وتخيلت كم الجهد والوقت الذي تبذله من اجل ذلك .. حقا لا اجد الكلمات المناسبه لشكرك نيابه عني وعن كل من يستفيد من عطائك المجاني الغير محدود والذي لا تهدف منه الا تنمية المواطن العربي واحياء روح الموسيقى الشرقيه التى كادت ان تخبو مع سيل الاغاني ( الهبابيه ) التى تلوث اسماعنا في هذه الايام ...
عندي سؤال وارجو ان لا اثقل عليك .. هل الملحن عندما يجلس لتلحين الاغنيه يضع امامه (في فكره) انني سأبدا من مقام كذا ثم سأمر على مقام كذا ام انه يلحن بجمله لحنيه تطرأ له ثم بعد ذلك نرى انها ظهرت في صوره المقام الفلاني والمقام الفلاني ... ؟؟
ولا يفوتني ان اقدم شكري الجزيل الى الاستاذ حسن على اختياره هذه الاغنيه وأري انه من الناشطين في هذا المنتدى الذين يملأونه نشاطا وحيويه .. محبتي واحترامي اقدمها لكم جميعا ...

الألآتى
05/08/2007, 01h58
عندي سؤال وارجو ان لا اثقل عليك .. هل الملحن عندما يجلس لتلحين الاغنيه يضع امامه (في فكره) انني سأبدا من مقام كذا ثم سأمر على مقام كذا ام انه يلحن بجمله لحنيه تطرأ له ثم بعد ذلك نرى انها ظهرت في صوره المقام الفلاني والمقام الفلاني ... ؟؟

بالطبع لابد من إختيار المقام المناسب قبل البدء فى التلحين ياأستاذ مطر .. وللتلحين مدارس .. وأساليب مختلفة .. والملحن الفاهم الدارس .. يضع خطة كاملة للحنه قبل الشروع فيه .. من مقامات وإيقاعات وتحويلات وتنويعات لحنية ..

أما من تقصده بكلامك .. فهو ( ملحن الترابيزة ) .. أى الذى ينقر على ترابيزة ويلحن ( ببقه ) .. حتى هذا .. يقرر المقام الذى سيبدأ منه .. لكنه يعك بعد ذلك .. ويسيبها لظروفها ..

Adham Osman
05/08/2007, 07h13
صباح الخير على الجميع
أنا مريت على عزومة أخونا حسن لقيتها عزومة دسمة من إختيار وتحليل وضيوف فأستنونى لحد ما ألبس لبس مناسب أقصد أحضر الأغنية وأسمعها وأنا أقرأ التحليل علشان أستطعم وبعدين أتكلم إذا كان هيفضل كلام بعد تحليل عمنا أبوحسام.

أدهم

أنا جيت أهوه
رحت ألبس لبس مناسب لقيتنى لابس المايوه بتاع عيسى العوام ونزلت بحر غريق ياعم دمشقى.
أول إنطباع أخذته خلال الإستماع أن الست اللى كان معروف عنها قوة الشخصية والحضور الطاغى سواء فى الحياة أو على خشبة المسرح كانت تغنى فى شىء من الضعف أو الإنكسار أو الترقق سموها كما تشاءون ولكن هوه ده إحساسى.
تانى شىء إيه ياعم محمد الغرض اللى كان فى نفس القصبجى عندما لحن المقطع الواحد بأكثر من لحن وهل له علاقة بالطريقة اللى كانت بتغنى بيها الست.
تالت شىء بقى أننى أثناء الإستماع وقراءة التحليل معا ووالله لاأكذب كنت أقطف من كلام عمنا محمد وأرتبه جوه لوحة من الفسيفساء لحد ماخلصت الأغنية والتحليل لقيت قدامى منظر جميل جديد للأغنية وكأنى أسمعها لأول مرة.
سلمت يداك ياعمنا أبوحسام ويسلم إختيارك ياعم حسن.

أدهم

ابو حلب 2
14/12/2007, 19h52
السلام عليكم
انا عضو جديد في المنتدى واحاول منذ يومين تحميل اغنية رق الحبيب للسيده ام كلثوم ولم استطيع.
الرجاء مساعدتي على ذالك ولكم مني جزيل الشكر والتقدير

اسير النغم
28/04/2008, 08h05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا الله يحفظك من العين يأستاذنا الكبير محمد الالاتي ثانياً عندي استفسار عن مقطع (هجرت كل خليل ليا وفضلت عايش مع روحي)

هل صحيح عمنا القصبجي في هجرت كل خليل ليا استخدم ايقاع السماعي الثقيل ومقطع وفضلت عايش مع روحي استخدم ايقاع الفالس ويعيد الكره في مقطع احسن يبان شئ في عنية ايضا سماعي ثقيل ومقطع من كثر خوفي على روحي ايقاع الفالس وشكراًً ياعبقري

الألآتى
28/04/2008, 09h17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا الله يحفظك من العين يأستاذنا الكبير محمد الالاتي ثانياً عندي استفسار عن مقطع (هجرت كل خليل ليا وفضلت عايش مع روحي)

هل صحيح عمنا القصبجي في هجرت كل خليل ليا استخدم ايقاع السماعي الثقيل ومقطع وفضلت عايش مع روحي استخدم ايقاع الفالس ويعيد الكره في مقطع احسن يبان شئ في عنية ايضا سماعي ثقيل ومقطع من كثر خوفي على روحي ايقاع الفالس وشكراًً ياعبقري

شوف ياسيدى ..

الصحيح أن القصبجى إستخدم الفالس فى لازمة الكوبليه الموسيقية .. وإستخدم السماعى الدارج فى الغناء ..
وإيقاع السماعى الدارج .. سداسى الميزان .. أى ضعف الفالس .. حتى يتماشى مع الفالس ..

يمكنك أن تسمع السماعى الثقيل مع الفالس فى أغنية ( حانة الأقدار ) لمحمد الموجى ..

اسير النغم
29/04/2008, 06h40
اشكرك على اهتمامك ياستاذنا الغالي

أتمنى نوتت ايقاع السماعي الدارج لأني انا بأعملها على النوته دي ( اس - دم _اس - تك - دم دم تك)
هجرت كل خليل ليا
ه- اس جر-دم تي -اس كل-تك
لي خاليل - دم دم تك اتمني تكون واضحة
تعبتك معايا ياستاذي تحملني

الألآتى
29/04/2008, 09h50
لا لا .. ماتتحسبش كده .. إنت حسبت الإيقاع حسب الجملة اللحنية ..

الأيقاع أوله ( دم ) وليس تك .. وأم كلثوم غنت ( هجرت كل خليل ليا ) من اللافارى .. أى قبل دخول الإيقاع ..

وهاهو إيقاع السماعى الدارج ..

http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=88223&stc=1&d=1209455194