تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : أغـدا ألقاك


سامية
30/07/2007, 21h12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مش عارفة في يا ابو حسام انت اعلنت انك واخد اجازة ولا هي الناس اتفقت ترحمك شوية
بصراحة كنت منتظرة دوري بس يظهر كده اني مش هانتظر كتير لان مفيش طلبات كتير عليك
قولت استغل وقت الفراغ اللي عندك ده واجيبلك أغنية انا باعشق كل حرف فيها وطبعا واضح من عنوان المثبت
هي قصيدة أغدا القاك
هاكتب كلماتها كما اتفقتم من قبل وهاقولكم ذكرياتي معاها .. اذا كان في خطأ في الكلمات فعليكم اصلاحها ولكم الشكر والتقدير

أغداً ألقاك
شعر: الهادي آدم وهو شاعر سوداني
الحان : محمد عبد الوهاب
غناء: أم كلثوم

أغداً ألقاك يا خوف فؤادي من غدٍ
يالشوقي وإحتراقي في إنتظار الموعد
آه كم أخشى غدي هذا وأرجوه إقترابا
كنت أستدنيه لكن هبته لما أهابا
وأهلت فرحة القرب به حين استجابا
هكذا أحتمل العمر نعيماً وعذابا
مهجة حرة وقلباً مسه الشوق فذابا
أغداً ألقاك

أنت يا جنة حبي واشتياقي وجنوني
أنت يا قبلة روحي وانطلاقي وشجوني
أغداً تشرق أضواؤك في ليل عيوني
آه من فرحة أحلامي ومن خوف ظنوني
كم أناديك وفي لحني حنين ودعاء
آه رجائي أنا كم عذبني طول الرجاء
أنا لو لا أنت لم أحفل بمن راح وجاء
أنا أحيا لغد آن بأحلام اللقاء
فأت أو لا تأتي أو فإفعل بقلبي ما تشاء
أغداً ألقاك

هذه الدنيا كتاب أنت فيه الفكر
هذه الدنيا ليال أنت فيها العمر
هذه الدنيا عيون أنت فيها البصر
هذه الدنيا سماء أنت فيها القمر
فإرحم القلب الذي يصبو إليك
فغداً تملكه بين يديك
وغداً تأتلف الجنة أنهاراً وظلاّ
وغداً ننسى فلا نأسى على ماضٍ تولّى
وغداً نزهو فلا نعرف للغيب محلا
وغداً للحاضر الزاهر نحيا ليس إلا
قد يكون الغيب حلواً .. إنما الحاضر أحلى
أغداً ألقاك
انتظروني في ذكرياتي مع هذه الاغنية تحديدا

غازي الضبع
30/07/2007, 22h04
إختيار موفق يا سامية
طبعا أغداً ألقاك قصيدة في منتهى الروعة والجمال
تحمل كلمات جميلة جدا لشاعر رقيق ..
أما اللحن بقى فهو حكاية من حكايات الزمن
بالرغم من أنه يعتبر عادي بالنسبة للأستاذ عبد الوهاب
لإن كل أعماله غاية في الجمال ..
طبعا الأغنية كلها عاجباني جدا لكن أكتر حاجة بتعجبني في هذه الأغنية هي الموسيقى التي بين الكوبليهات مثلها مثل فاتت جنبنا ونبتدي منين الحكاية .. إلى آخر هذه الإبداعات لموسيقار الأجيال ..
.............
بالمناسبة أنا بانتهز الفرصة واحجز لي مقعدا في الدعوة القادمة .. بعد الانتهاء من هذه التحفة التي تدعونا إليها الأخت سامية
.............
ونحن الآن في انتظار ذكرياتها مع أغدا ألقاك
.............
الميكروفون معاكي يا سامية ..

حسن كشك
30/07/2007, 23h51
ساميه
ايه الجمال ده
معقوله دى تطلع منك
يالله احكي وانا حضرت المناديل فى ايدى
انا قاعد فى الصف الاولانى ولابس الجلابيه البلدى عشان اسمع براحتى
ومحضر اللب والسودانى اللب ليا والسودنى ليكى
يلا يابابا متشوقين للاحساس بما تعبر به ممشاعرك الرقيقه
عيشينا معاك بس كونى صريحه جدا زى انا ماكنت
يالا ياساميه احكى

ايهاب عامر
31/07/2007, 03h46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الله يا ساميه على روعه إختيارك لهذة الأغنيه
بجد أنا فعلا مستنى بشغف كل حاج هتتقال عنها لأن هيتقال فيها كلام كتير حلو
وبعدين خدى هنا إنتى كاتبه جزء من الكلمات غلط وإسمحيلي أصحح
كنت أستدنيه لكن هبته لما أهابا ده الغلط
كنت أستدنيه لكن هبته لما إيهابا ده الصح
يعنى الأغنيه دى بأسمى وده إللى كنت مش عايز أقول عليه علشان ما حدش يقول ده بيطنطط علينا وبيترسم
لأ بجد بحييكى على إختيارك وعلى كتابتك لكلمات الأغنيه صح
دى مزحه طبعا

سامية
31/07/2007, 17h03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حلوه الصحبة دي ولب وسوداني والمواضيع كبيرة وفاكريني طبعا هاقول ذكريات محزنة وهانبكي كلنا .. بالعكس ذكرياتي عن هذه القصيدة ذكريات جميلة .. يعني لما باسمعها مش بيغمى عليا .. بالعكس باشعر اني باحلق في سماء صافية وتتلألأ من حواليا النجوم وبالمسها بايديا .. وباحضن القمر بعنيا .. وباتخيل اني عايشة في الجو الرائع ده في انتظار لقاء من يهواه قلبي وتتمنى عيوني رؤيته ..
انا مش هاشرح الكلمات لان معناها واضح جدا .. لكن باحكي ذكرياتي فقط وبعدين اختكم اصلها رومانسية حبتين ولما باحب باكون صعبة جدااااااا .. باحب بكل كياني .. كل خلية فيا بتهيم عشقا بحبيبي .. باتنفس حب .. عنيا مش بتشوف غير حبيبي .. والحمد لله رب العالمين ان من أحبه قلبي وأهواه هو زوجي الان ربنا يباركلي فيه ويحميه ويحفظه من كل سوء

انا باتكلم بكل صراحة أهو ومش عايزه تريقة وعموماً هاقولكم باختصار ايه حكاية الاغنية دي معايا
الاغنية دي كنت باسمعها من زمان وكنت معجبة بكلماتها ولحنها وأداء الست فيها
الا ان تعرفت على الاستاذ بتاعي ( اقصد جوزي ) وامتلأ قلبي بحبه والحقيقة انا من سكان الفيوم وجوزي من سكان شبرا ( شوفوا النصيب لما يجمع ) طبعا كنت باشوفه على فترات متباعدة نظراً لوجودي بمحافظة تانية ( يعني مش زي خطاب الايام دي يلزق في بيت خطيبته طول اليوم ويبأه عايز يبات عندهم كمان ) وكنا بنتفق على مواعيد طبعا للزيارات وقبل موعد من المواعيد المتفق عليها حسب الاصول سمعت هذه القصيدة بالصدفة .. ولا تتخيلوا مدى تأثيرها عليا وهي بتوصف حالتي وشوقي ولهفتي للقاء ..كنت باروح من الدنيا لما اسمع هذه الابيات بأداء الست
اسمعوا معايا الجزء ده
هذه الدنيا كتاب أنت فيه الفكر
هذه الدنيا ليال أنت فيها العمر
هذه الدنيا عيون أنت فيها البصر
هذه الدنيا سماء أنت فيها القمر
عند سماعها تشعر بأن حبيبك هو المكمل لكل شئ بالدنيا .. ومن غير وجوده لن تجد معنى لأي شئ بهذه الدنيا
ومن يومها وهذه القصيدة لها مكانة كبيرة عندي ولما باسمعها في أي لحظة بافتكر لحظات انتظاري ولهفتي للقاء حبيبي
دي ذكرياتي مع القصيدة ومازلت باعشقها لانها بتذكرني بالحب الحقيقي والصادق بحياتي .. وادعوا لي ربنا يديم عليا هذه النعمة .. ويبعد عننا عين الحسود
منتظرة تحليلك يا ابو حسام
ومنتظرة كمان تريقة البعض دون ذكر أسماء
مع خالص تحياتي

الألآتى
31/07/2007, 18h02
والله أنا جاهز ... لكن كنت مستنى ذكرياتك وذكريات الأخوة وتحليلاتهم للكلمات .. وعموماً .. حاستنى برضه شوية لعل وعسى حد يحنّ عليكى بشوية ذكريات .. وربنا يخليلك ( الأفندى بتاعك ) .. تصورى ياسامية .. فى أول كلامك .. كنت فاكرك بتدورى على عريس .. وقلت فى نفسى .. خلاص ياواد .. فرجت .. وحاتخلص من واحد من ( الشُحطة ) إللى عندك فى البيت .. ( حاكم أنا عندى ثلاثة كُبب ) لكن معلش .. خيرها فى غيرها .. وربنا يهنيكى مع الأستاذ بتاعك ..

غازي الضبع
31/07/2007, 20h28
وادعوا لي ربنا يديم عليا هذه النعمة .. ويبعد عننا عين الحسود
منتظرة تحليلك يا ابو حسام
ومنتظرة كمان تريقة البعض دون ذكر أسماء

مع خالص تحياتي

عزيزتي سامية .. ربنا يديم عليكم هذه المودة والرحمة
ويلم شملكم ويجمع بينكم في خير ، ويرجعكم لأهلكم بالسلامة ..
أنتم والعيال .. على فكرة انتي ماجبتيش سيرة العيال خالص .. مستنيين
وبعدين مين هايتريق ؟ هو فيه حد هنا بيتريق ؟
دا احنا غلابة ..

والله أنا جاهز ... لكن كنت مستنى ذكرياتك وذكريات الأخوة وتحليلاتهم للكلمات .. وعموماً .. حاستنى برضه شوية لعل وعسى حد يحنّ عليكى بشوية ذكريات
حبيبي الآلاتي .. كل يوم بتزيد معزتك عندي عن اليوم اللي قبله ..
الكلمتين اللي قلتهم فوق دول :rolleyes:
دايما على لساني
وبكده يتحقق الهدف الرئيسي من الموضوع
وما يبقاش مجرد أغنية اتقالت واتحللت ودمتم
.. وعلى فكرة جهز نفسك عشان أنا محضرلك أغنية تقيلة قوي
وهي اللي عليها الدور بعد أ. مختار
وبالبمناسبة طبعا أي حد يحجز له الأولوية ..
بس احنا هانعمل استثناء للأخوة قدامى المنتدى اللي اتشرفت ودعوتهم بصفة خاصة
بمعنى إنهم كده ليهم أماكنهم محجوزة من الآن
وربنا يخليك لينا يا حبيبي
ويكتر في عطاءك

الألآتى
31/07/2007, 20h52
.. وعلى فكرة جهز نفسك عشان أنا محضرلك أغنية تقيلة قوي [/center]

هو فيه إيه .. كل أغانيكم تقيلة ؟؟

بالراحة عليا ياناس .. خللى عندكم رحمة ..

عموماً : التقيل يخف لك ياعم غازى .. على وزن ( الغالى يرخص لك ) .. بس وحياة أولادك .. خليك فى الدور .. ماعنديش خيار ولا فاقوس .. تقوللى قدامى المنتدى .. تقوللى الحبايب وحبايب الحبايب .. ماعنديش كوسة .. كله فى الدور .. وإللى مش عاجبه .. يحلل هو .. أو يروح معمل تحاليل ..:mdr:

غازي الضبع
31/07/2007, 22h10
لا يا عم ..
عاجبني طبعا ..
أنا باحجز بس يا باشا ، وفي نفس الوقت عايزك تبقى مهيأ نفسيا للأغنية بتاعتي ..
عشان هيا غير تقليدية شوية

هيه الكوسة بقت بكام دلوقتي ؟

حسن كشك
31/07/2007, 22h58
samyaالغاليه
اولا : ربنا يسعدك ويجعل حياتك كلها خير وبركه ويخليلك الاستاذ سى فلان
ثانيا: اذا كنتى متوقعه منى انا التريقه فى موضوع فيه مشاعر راقيه ذى ماوصفتى وحسستينى تبقى غلطانه لا والله دانا فرحت بروحك الساميه ياساميه وخاصة لما وصفتى حالتك فى الحب بس انت كنت واقعه خالص فى الفندى بتاعك يا بخته ذكريات جميله لكن لما كنتى بتشوفى الاستاذ كل خميس بشوق دلوقت لما هو جنبك ليل ونهار ايه الحال
ربنا يسعدك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
يا غازى باشا
الكل هنا سواسيه مع احترامنا للقدامى
بطل مسح جوخ يا كابتن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
حبيبى محمد الالاتى
روعه انت والله وشد حيلك وربنا يوفقك وخلى بالك من نفسك وصحتك مالناش غيرك يا عمنا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
اما بخصوص اغنيه اغدا القاك
انا لا استمع الا الى الشطرين دول
اغدا القاك ياخوف فؤادى من غدى
يالشوقى واحتراقى فى انتظار الموعد
ومتهيالى ان باقى القصيدة تكرار بشكل متنوع لمعانى البيتين دول ولم تخرج عنهم
لكن الجديد ان الصوره الخياليه اتغيرت فى داخلى بعد كلام ساميه وراحت صورة ام كلثوم وجت بدالها صورة ساميه ( ام عين واحده وحاجب ) وهى فى الفيوم بالجلابيه الفلاحى والقرطه وواقفه فى الغيط جنب برج الحمام جنب الساقيه وبتبص على محطة السكه الحديد البعيده يوم الاربعاء فى العصارى وعماله تغنى اغدا القاك والبنات حواليها عمالين يرددوا الاغنيه اما يوم الخميس لما وصل الاستاذ / جم البنات عند بيت ساميه وقعدو يغنوا ( اهو جالك اهو )
ساميه بنضحك مع بعض مش تريقه ربنا يسعدك

mokhtar haider
01/08/2007, 00h14
إلى ابنتي الغالية السيدة سامية
ما ليش إلا دعواتي لك و للاستاذ زوجك و العائلة الكريمة.... ربنا يحفظكم و يستركم و أنا واقف فاتح أيديا الاثنين و موجهم للسماء... إلاهي يديم عزالبيت اللي أنتي تشرفي عليه...يا ربي

بالنسبة لقصيدة أغدا ألقاك... معذرة لكن من أول يوم رفضتها لست أعرف ما كان السبب.... رفض يعني عدم الاستقبال...كم مرة سمعتها و لم أحسس بها قطعا لغاية هذه الأشهر الأخيرة... و انفجرت في أدناي و ذهني و صدق من قال كلمة كله بأوانه.. و قلما رفضت أعمال من حبيبي الاستاذ عبد الوهاب ربما سبب رفضي كان شيء من اقتناعي لاستحالة جمع ما لا يجمع... يعني القصائد الكلثومية و القصائد الوهابية... مناهج و رؤيات مختلفة تماما... شموخ السنباطي و جرئة عبد الوهاب... ما فيهش خلاف... لكن اختلاف... جنب بعض إنما اللقاء مستحيل بينهم خاصة في هذا الميدان.


الاستاذ غازي الضبع
قلت لك و أكرر.... ما فيهش احتكار يعني ما فيهش أولوية... كله بالدور و ما فيش غير كدا... الأهم بالنسبة لي أقرأ مشاركاتكم و آرائكم و اتجاهات جمع الأعضاء و نعرف نلبي رغباتهم

يا عم أبو حسام الألاتي
أعمل كله بالدور جزاك الله خير... إنما في بعض الأحيان خلي بالك يروق و تختار انت حاجة تعجبك و تتكلم عليها ...


ثم يا جماعة
إن كان علي أنا...كنت أود أن لا نظيف لا أغاني أم كلثوم و لا عبد الوهاب... إنما الرأي رٍايكم و أنا التزم برأي الجمع ااعزيز... لكن كنت فاكر أن الكلثوميات و الوهابيات أخذت حقها الكبير و مكامة أكبر في مجتمعاتنا و أن من واجبنا أن نمسح الغبار على ما هو مخفي و مظلوم... بطبيعة الحال هذا رأي شخصي... ماشي يا بهوات

ايهاب عامر
01/08/2007, 00h44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الأسم فعلا على مسمى
ساميه حتى فى تعبيرك عن حبك لزوجك الكريم ربنا يخليكوا لبعض
يعنى بعد 40سنه جواز وتقولى كده جميل جدا
معقول فيه كده
آه طبعا فيه كده لما يكون اللى بيحرك المشاعر الجميله دى الهادى آدم بكلماته وأم كلثوم بصوتها وعبد الوهاب بلحنه
طبعا نجحوا لأنهم طلعوا كلام صعب جدا انه يطلع
كمان مره ربنا يديم عليكوا السعاده والحب
كده قدرنا نحصر 2 صعايده فى المنتدى (هانى وساميه)
عقبال الباقى يا رب

سمعجى
01/08/2007, 04h37
قل لى ماذا تحب من أغان ..
أقول لك من أنت !


اذ يمكن أن نستشف روح و ملامح شخصية الانسان من اختياراته

الفنية و بخاصة السمعية منها ..

و اختيارك يا سيدة سامية ( أغدا ألقاك ) متميز لا شك .. و لها عندى

وقع خاص

و فيها ( بهجة ) و مشاعر صادقة و تعبر عن لحظة ( مكثفة )

للقاء الأول بالحبيب .. كما أن شاعرها ( الهادى آدم ) رسم فيها

بالكلمات مشاهد و خيالات يمكن استدعاء صورها بسهولة

وانسيابية ..

و لعل ( البحر ) الذى كتبت على ايقاعه القصيدة ( مجزوء الرمل )

هو الذى جعل القصيدة يسيرة التلقى ومستساغة عند المتلقى ..

فايقاعها سريع و آسر و جاذب للاصغاء ..

وتفعيلات مجزوء الرمل هى : فاعلاتن فاعلاتن

أى أن التفعيلة تتكون من سبب خفيف ( حركة ثم سكون ) 01

ثم وتد مجموع ( حركتان ثم سكون ) 011

ثم سبب خفيف ( حركة ثم سكون ) 01

فيكون البيت الشعرى( مجزوء الرمل ) على ايقاع

فاعلاتن فاعلاتن ........ فاعلاتن فاعلاتن

أردت أن أعطى نبذة سريعة عن موسيقى

الكلمات لعلنى أضيف اضافة

بسيطة للمجهود الكبير الذى يقوم به أخونا محمد الآلاتى فى تحليلاته

الموسيقية

بقى أن تسمح لى مدام سامية أن أصحح بعض الكلمات التى

وردت فى كتابتها للقصيدة ..

مهجة حرة : مهجة حرى

فى غد آن : فى غدى الآن

آه رجائى : يا رجائى

و غدا تأتلف : و غدا تأتلق

و غدا نزهو : و غدا نسهو

و سأتبع منهج مدام سامية فى كتابة النبذات عن الفنانين والتى نستفيد

منها كثيرا ..

فالشاعر الهادى آدم كاتب القصيدة سودانى من مواليد 1927

و توفى فى العام المنصرم ( 2006 )أواخر نوفمبر عن ثمانين عاما.. و من أشهر

دواوينه ( كوخ الأشواق ) و منه كانت قصيدة أغدا ألقاك ..

و الهادى آدم من خريجى دار العلوم بمصر ، و عمل بالصحافة فى

السودان ، ثم انتقل الى وزارة المعارف ليعمل مدرسا طيلة حياته ..

و حكاية اختيار القصيدة لتغنيها أم كلثوم بدأت حين زارت سيدة

الغناء دولة السودان عام 1968 ، فلاقت ترحيبا و دفئا من الأشقاء

السودانيين ، و استشعرت طيبتهم و حسهم الفنى .. فطلبت من الشاعر

صالح جودت أن يرشح لها عدة قصائد لشعراء من السودان لتختار

واحدة منها تغنيها .. ومن سبع قصائد رشحها صالح اختارت أم كلثوم

أغدا ألقاك لتغنيها يوم 6 مايو 1971بعد أن تم تعديل الكثير من

كلماتها بل وأبياتها

و على سبيل المثال .. تلك بعض من أبيات القصيدة الأصلية يمكن من

خلال قراءتها التعرف على التغيير الذى طرأ حتى تصبح ( أغدا

ألقاك ) كما نعرفها الآن .....


أغدا ألقاك ؟!... يا لهف فؤادى من غدى

و أحييك ولكن .. بفؤادى أم يدى ؟!

أم بطرف خاشع اللمح كليل مجهد ؟!

لست أدرى كيف ألقاك .. ولكنى صدى

ظامىء أرهقه البين و طول الأمد

و فى مقطع آخر ....


و غدا لا نعرف الغيب و لا ماض تولى

و غدا لا يعرف القلب لهذين محلا

و غدا تصطخب الجنة أنهارا و ظلا

و أحييك ولكن بفؤادى .. ليس الا

سامية
01/08/2007, 07h05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أوجه شكري لكل من شاركني ذكرياتي بهذه القصيدة

استاذنا ابو حسام والله مش عارفه أقولك ايه على تحليلاتك وعلى خفة دمك في الكلام .. وربنا يبارك في اولادك وتفرح بيهم قريب ويملوا عليك الدنيا أحفاد تتطلع عينك برضه .. بس هايكون على قلبك زي العسل

شكرا لك يا غازي وباشكرك كتير على دعواتك ليا .. وربنا يسعدك في حياتك ويبارك لك في أهل بيتك

شكرا لك يا حسن مع ان كلامك برضه لم يخلو من التريقة والمزاح .. بس عايزه اقولك حاجة مهمة يا حسن .. معظم المصريين الذين لم يحالفهم الحظ بزيارة الفيوم متخيلين انها زي ما انت قولت كده .. فلاحين وجلابية وأراضي زراعية وتربية طيور .. الصورة اللي كانت بتجيبها السينما زمان عن الفيوم
عايزه اقولك ان محافظـــة الفيـــوم من أجمل محافظات مصر من حيث طبيعة جوها واماكنها السياحية .. الفيوم كمدينة زيها زي أي مدينة تانية في مصر ونالت حظها من المدنية اكتر من محافظات تانية كتير .. طبعا يوجد بها فلاحين واراضي زراعية وهذا بالمراكز وطبعا منظر الخضرة فيها رائع .. لكن انا كلامي عن المدينة بكلياتها وأنديتها والابراج التي بنيت فيها غير ان بها بحر يوسف يمر بوسط البلد والخروج مساءا للسواقي شئ بديع .. غير ان عندنا عين السيليين جميلة جدااا وطبعا بحيرة قارون وأوبرج الفيوم معروف جدا .. والأجمل والأروع منهم شلالات وادي الريان يمكن شوفتها كتير في اعمال سينمائية لكن عند زيارتها بيكون الاحساس مختلف .. اتمنى من الجميع زيارة هذه الشلالات للتمتع بصنع الخالق عز وجل فيها .. وهناك في محمية طبيعية تقدر تتمتع بكل ما فيها .. دي نبذة بسيطة جداااااااااا عن الفيوم حبيت اوضحها للاستاذ حسن

الاستاذ مختار .. يا سلام على دعواتك ربنا يجعلها من نصيبي يارب وانت أب فاضل وغالي عليا جدااا .. يمكن عندك حق في كلامك بالنسبة للاغاني اللي اخدت حقها ونتوجه الى الاغاني المجهولة والقيمة .. لكن هانعمل ايه هي دي ذكرياتنا وفتحنا قلوبنا واتكلمنا بكل صراحة .. ربنا يكرمك ويبارك في صحتك يا استاذنا

الباشمهندس ايهاب .. شكرا ليك كلامك المرح وخفة الدم .. والجميل ان سني 35 سنة وانت بتقول 40 سنة زواج .. يا سيدي يسمع منك ربنا واحتفل بالعيد الاربعين لزواجي .. ودعواتي لك بالسعادة في حياتك وربنا يبارك في بناتك وتفرح بيهم يارب

الاستاذ سمعجي .. باشكرك على تصحيح الكلام ويمكن انا قولت في البداية وطلبت ان من يجد خطأ بالكلمات فليتفضل بتصحيحها .. وانت بصراحة عملت الواجب وزيادة حبتين .. شكرا لمعلوماتك القيمة واحنا معاك في يومياتك الرائعة

بذمتكم في أحسن من كده صحبة .. في أجمل من كدة عائلة الواحد بيتونس بيها وبيستفيد منها .. ربنا يديم هذه الصحبة وهذه المحبة وهذه الروح بينا
كفاية كده لان عنيا دمعت وانا باكتبلكم
مع خالص تحياتي

الألآتى
01/08/2007, 12h09
بسم الله نبدأ فى تحليل قصيدة ( أغداً ألقاك ) ..

فى الحقيقة .. قبل أن أبدأ فى تحليل القصيدة نغمياً ومقامياً .. لابد أن أذكر أن هذه ثانى قصيدة عاطفية يلحنها عبد الوهاب لأم كلثوم .. وسنلاحظ الفارق الكبير فى أسلوب تلحين القصيدتان .. فبعد الهجوم والنقد الذى صادف القصيدة الأولى ( هذه ليلتى ) .. حاول عبد الوهاب أن يتجنب كل ماوقع فيه من أخطاء ( حسب وجهة نظر النقاد ) .. وقدم لنا لحناً جيداً .. وإن كان ليس بمستوى ألحان السنباطى ( متخصص قصائد أم كلثوم ) ..

هنالك شئ أخر أحب أن أنوه إليه .. نلاحظ فى هذه القصيدة كثرة الردود الموسيقية بين المقاطع .. لدرجة أن أم كلثوم كانت تؤدى جملة واحدة أو كلمة يعقبها رد من الفرقة الموسيقية .. وهذا يُحسب لعبد الوهاب حيث أنه راعى السن المتقدم لأم كلثوم .. وعدم إستطاعتها غناء الشطرات الطويلة دون راحة ..

الكلمات للشاعر : الهادى أدم

والألحان للموسيقار : محمد عبد الوهاب

إستعمل عبد الوهاب مقام العجم ( الميجور ) ليبدأ به لحنه .. وقدم مقدمة موسيقية طويلة .. حيث قامت أكثر من آلة موسيقية بالعزف المنفرد ( صولو ) .. وتنقل عبد الوهاب ( كعادته ) بين المقامات بطريقة سلسة ومتميزة فى نفس الوقت ..

كما إستعمل إيقاع ( الرومبا ) لبداية اللازمة الموسيقية .. ولم يكتفى بالرومبا على أى حال .. فإستخدم المقسوم والواحدة الكبيرة .. وقدم لنا وجبة دسمة .. إستعرض فيها عضلاته الموسيقية .. وتبدأ أم كلثوم الغناء فى مقاطع قصيرة من نفس مقام العجم .. ولكنها تذهب للحجاز عند ( أه كم أخشى غدى هذا ) .. وتذهب أيضاً للكرد ثم تعود للعجم مرة أخرى لتنهى المذهب ..

كعادة عبد الوهاب .. لا يستقر على مقام .. رايح جاى .. رايح جاى .. يلمس هذا المقام .. ويعود من طريق أخر .. زيارات قصيرة ومتلاحقة للمقامات .. وهكذا ..

لايترك لنا فرصة لإلتقاط الأنفاس .. عندما تحاول أن تعرف المقام الذى إستقر عليه .. تجده ذهب لمقام أخر .. وجملة لحنية أخرى .. الرد الموسيقى لا يتكرر مرتان .. لديه حصيلة من الجمل اللحنية لا تنتهى ..

تبدأ الفرقة فى أداء اللازمة الموسيقية قبل الدخول فى الكوبليه الأول .. نفس الطريقة فى العمل .. صولوهات من مختلف الألآت .. ترد عليها الفرقة .. ( جيتار ، أكورديون ، ناى ، قانون ، كمان ) .. أعطى لكل عازف الفرصة ليبدع ويُظهر مقدرته ..

هذه اللازمة من مقام الصبا .. وبالتحديد .. من الدرجة الثالثة لمقام العجم ..

وتغنى أم كلثوم هذا الكوبليه من نفس المقام ( الصبا ) .. ولكن هل تستقر على الصبا فقط .. هيهات .. وكلا وألف كلا ..

تذهب للبياتى عند ( كم أناديك ) .. وتعود للصبا مرة أخرى .. حتى ( فأت أو لا تأتى ) .. حيث تعود للعجم حتى تنهى الكوبليه ..

وبين هذا وذاك .. لابد من عُربة هنا .. ولمسة هناك .. مع تغييرات فى الإيقاع .. لامجال هنا للملل .. تتابع لحنى ونغمى لا يترك لك فرصة للسلطنة .. حيث أن هذا اللحن عملية إستعراض كما ذكرنا ..

نأتى الأن للكوبليه الأخير .. حيث إستعرض عبد الوهاب فى هذا الكوبليه كل إمكانياتة .. ونسمع هنا الصولو الشهير الذى قام بعزفه ( الجيتار ) .. ونسمع لأول مرة ( العود ) فى محاورة مع الوتريات .. بصراحة ياجماعة .. هذه اللازمة الموسيقية ينبغى تدريسها فى المعاهد الموسيقية ..

لدينا الأن مقام جديد لم يستعمله عبد الوهاب بعد .. هو مقام النهاوند .. والملاحظ هنا .. أن عبد الوهاب إستعمل النهاوند فقط فى هذه اللازمة .. سيقول قائل .. أن هذه ليست عادة عبد الوهاب .. أن يستعمل مقاماً واحداً فى لازمة موسيقية طويلة .. خاصة أن بها أكثر من صولو ( عزف منفرد ) .. ولكن هناك سر لايعرفه إلا المتخصصون ..

عبد الوهاب إستعمل النهاوند بجميع أشكاله .. إستعمل النهاوند الطبيعى .. إستعمل النهاوند الكردى .. إستعمل النهاوند المرصع .. مما أدى فى النهاية لتمتعنا بسماع جمل تلحينية مختلفة ومن مقامات مختلفة وإن كانت من نفس الفصيلة ..

وتغنى أم كلثوم ..

فى الحقيقة .. هناك كلام كثير فى هذا الكوبليه .. كلام عن شطارة عبد الوهاب .. وعن جنونه الموسيقى بذات الوقت ..

تغنى أم كلثوم بداية الكوبليه من النهاوند .. حلو كده .. حلو ..

تؤدى الفرقة الموسيقية جملة قصيرة لتعيد أم كلثوم الشطرة مرة أخرى .. ثم تؤدى الفرقة نفس الجملة الموسيقية الأولى لتنهيها بمقام جديد هو مقام ( النوا أثر ) .. حتى يخيل لنا أن أم كلثوم ستغنى من نفس المقام .. ولكن نجد المصيبة .. تغنى أم كلثوم من مقام الراست ( الدرجة الخامسة للعجم ) .. وهذه شطارة وصنعة من عبد الوهاب .. أراد أن يصل بنا إلى الراست من الدرجة الخامسة للعجم .. ( وهذا غير طبيعى ) .. فذهب للراست عن طريق النوا أثر .. وهذا مانسميه ( كوبرى ) .. أى إستعمال مقام ثالث للربط بين مقامين غير متجاورين ..

تغنى أم كلثوم ( فارحم القلب الذى يصبو إليك ) .. من مقام الراست .. ويستمر عبد الوهاب مع الراست كنوع من العِشرة .. ويقوم بزيارة مقام الهزام زيارة قصيرة ويعود للراست مرة أخرى .. ثم يستخدم الحجاز ككوبرى للعودة مرة أخرى لقواعده .. وينهى القصيدة بالعجم .. حيث بدأ ..

جرعة مكثفة من المقامات والتحويلات والجمل اللحنية المُشبعة .. التى راعى فيها عبد الوهاب ظروف أم كلثوم المرضية ( أيامها ) وإنخفاض طبقاتها الصوتية ..

لعلى أكون وُفقت فى التحليل .. وألتمس العذر من الأخوة الموسيقيين إذا كان هناك بعض الهفوات ..

سامية
01/08/2007, 21h00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصراحة يا ابو حسام انا حاسة اني تعبتك بالاغنية دي .. وشكرك ده أقل حاجة ممكن اعملها .. طبعا انت عارف ان كلمات الشكر قليلة عليك
بس عايزه اقولك حاجة بعد تحليلك للحن شغلت الاغنية وبدأت اطبق لاقيتني عملت مشاوير كتير على المقامات .. وقعدت أركز في كلامك ولاقيت الحكاية باظت معايا خالص .. تفتكر ده عادي ولا انا كده تعبانة ولا ايه الحكاية ؟ :crazy:
بصراحة أول أغنية اتوه كده مع تحليلها .. يا ترى عندك تفسير لكده ؟؟
مع خالص تحياتي

الألآتى
01/08/2007, 21h10
من الطبيعى أن تتوهى فى المقامات ياأبله سامية .. فلو قرأتى التحليل مرة أخرى .. ستجدين أننى ذكرت أن عبد الوهاب ( لايترك لنا فرصة لإلتقاط الأنفاس .. عندما تحاول أن تعرف المقام الذى إستقر عليه .. تجده ذهب لمقام أخر ) ..

وعملية معرفة المقامات بالسمع فقط .. عملية شاقة لا يقدر عليها إلا الموسيقى القديم .. ذو التجارب والخبرات .. لأنها عملية تحتاج لتدريب طويل ومستمر .. وسماع مئات الأغنيات لتمييز المقامات ..

إذن .. الأمر طبيعى جداً بالنسبة لكِ ..

سامية
01/08/2007, 21h17
روح يا شيخ الهي يطمنك زي ما طمنتنى على نفسي
فعلا معرفة المقامات دي حاجة صعبة خالص .. بس برضه مع التكرار ممكن نتعلم ونبأه شطار
المهم اني بخير والحمد لله .. أحمدك يارب

تهاني احمد
06/08/2007, 10h55
شكراَ يا سامية على الاغنية الجميلة و الذكريات الاجمل

أم كلثوم أو (سوما) نالت احترام الجميع باحترامها لمستمعيها!

بالمناسبة...بما ان القصيدة من كلمات الشاعر السوداني الهادي ادم

حابة اتكلم عن غناء الست في السودان رغم انها كانت تعلم أن الجمهور السوداني يعشقها إلا أنها كانت خائفه من الغناء بالسودان لأنها كانت تعتقد ان الجمهور السوداني يتذوق السلم الخماسي أكثر من الموسيقي العربية لكن أحد أصدقائها أشار عليها بأن الشعب السوداني لا يحب أغاني الصد والهجر والفراق ونصحها باختيار أغنية لها معاني مشرقة وموسيقي راقصة ذهبت أم كلثوم إلي السودان عام 1968 وأقامت فيه حفلة لصالح المجهود الحربي واستطاعت أن تقترب أكثر من الوجدان السوداني بعد أن غنت (هذه ليلتي)

عثمان دلباني
24/08/2007, 03h47
انا جيت متاخر شوية بس معلش سلام يا جماعة وان شاء الله كل عام وانتم بخير.

تحليلك يا استاذي الآلاتي لا غبار عليه ولو ان هذه الأغنية بالذات هي مغامرة حقيقية في التلحين الوهابي زي ما قلت بالضبط انا شخصيا تعلمت منها الكثير .
فيما يخص الأستاذ مختار هو معذور وانا عارف ليه ماقدرش يستوعب الأغنية لانه نفس الشيء وقع معاي . مدخل الأغنية فيه حركية مش مألوفة في الأغاني السابقة لعبد الوهاب ، فعمل الأربيجات بتاع القانون مع الردود السريعة و المضبوطة جدا عند الوتريات يخلي الواحد يقول ان عبد الوهاب مش ناوي على الخير في الأغنية دي ، ولو تلاحظ ان قوة اللحن بقيت متماسكة من الأول حتى الآخر على اعتبار ان المدخل كان قوي جدا على مستوى اللحن والحوارات التي تمت بين الآلات وهذا ليس بغريب على عبد الوهاب .
الدخول بالجمل غير المصحوبة بايقاع كان ممكن عمي مختار يمشيه بس منذ دخول الإيقاع و المتابعات بآلة الجيتار مع العازف العبقري عمر خرشيد توحي ان اللحن سيصبح غربي صرف وخاصة الردود عند الوتريات دي كانت موضوعة بطريقة لا يعزفها عازف اغاني السلطنة كانت تتطلب واحد دارس التكنيك الغربي - الله يكون في عونهم العازفين والله - مع التنويعات الإيقاعية الى غاية الوصول الى جمل الحجاز مع صولو الكمان اللي يخلي السامع اللي متعود على أسلوب الطرب و السلطنه ياخذ نفسه ويعتدل في مكانه ، ويقول الحمد لله العاصفة مرت بسلام .
وبعدين يجي ايقاع الوحدة ويهدي الجميع عشان يتحضروا للمغنى ، الملاحظ ان اجواء المغنى بالمقارنة مع الإفتتاحية بعيدين من بعض شوية ففي المغنى تحس الهدوء المعتاد عند الست اثناء بدايات اغانيها .
في المقطع الموسيقي الثاني الصورة و الكليشيهات بتاع الموسيقى الإفتتاحية تقريبا مكررا مع الصولوهات والجمل المرجعة طبعا صولو الجيتار في هذا المقطع كان بدعة في الجمال و عبد الوهاب في هذه الأغنية بالذات اعطى للعازفين الكبار حقهم بالكامل وما فيش اغنية ثانية كانت فيها نفس فرص هذه الأغنية من حيث الصولوهات ولو اني اعتب عليك شوية يا استاذي الآلاتي لانك ما قدمتش اسماء عازفي الصولوهات لان غيرنا يتمنى ان يعرف هذا الصولو او ذاك من الذي قدمه ؟. ما لفت نظري في الكوبليه الثاني هو الجملة الملحنه بطريقتين او اكثر التي تميز بها عبد اوهاب دون غيره وهي التي نسميها VARIATION واللي استعملها في جملة ( فأت اولا تأت او فافعل بقلبي ما تشاء ) الأاولى اللي استعمله على اساس ال PRIMA VOLTA من مقام الصبا و الثانية التي استعملها على اساس SECONDA VOLTAهذه الجملة من مقام العجم ، هي امضاء عبد الوهاب فقط وهو الذي اسس لهذه الفكرة جيدا.
في المقطع الثاث يبتدء بجمل ال ETUDES التي مارسها على الوتريات في مقام النهوند ثم يرجع الي اسلوبه الحقيقي وهو الجمل الممددة على النهوند بالعذوبة والسلاسة مع العزف المغنى ـCANTARE والممدد LEGATTO الذي اضفى رومنسية عالية على اللحن ، مع الإنتقال الجميل الى مقام الراست على الدرجة الخامسة مع ان هذا النوع من الإنتقال مش جديد على عبد الوهاب فقد استعمل نفس التحويل في اغنية " يا جارة الوادي " ولكن في مقام البياتي الذي كان على الدوكاه ثم تحول الى العيشران .
اخيرا ارجو ان اكون قد اضفت شيئا جديدا في تحليلي البسيط فنحن تلاميذ الأساتذة بكل تأكيد .

هذه الأغنية لي معها طرفة : لما كنت الثانوية كانت لدينا استاذة التاريخ ضابط حقيقي وان كنت مش مضبط اموري على العموم و بعدين حصة التاريخ كانت مملة بالنسبة لي فكل مرة كانت تسألني الدفتر بتاعك فين انا كنت اتهرب منها بالكذب مرة نسيته مرة ان اعطيته لواحد في القسم الفلاني وهات يا حكايات في مرة سألتني نفس السؤال وان ابتديت االف كذب فقالت لي هات الدفتر اللي قدامك وتعال ، انا بصراحة اترعبت لان الأستاذة هذه بالذات كانت لما تغنيلك دور التأنيب و البهدلة هي سلطانة الطرب ، اعطيتها الدفتر واول ما فتحته وجدت كلمات " أغدا القاك " شافتني كويس وقالت لي انت ايه حكايتك مع القصيدة دي ، انا كنت صريح لاول مرة معاها وقلت لها هذه الأغنية للست وانا بحب الست والأغنية دي بالذات ، ابتسمت وكانت اول وآخر مرة تبتسم فيها في القسم حتى ان التلاميذ قاموا يصفقون ويضحكوا قالت لي بهدوء انت حافظ الأغنية فقلت لها نعم و بغنيها كمان ، اعطتني الدفتر وقالت لي بهمس : روح مكانك وما تحملش هم الدفتر بتاع التاريخ خالص. من يومها انا صرت الشوشو بتاعها وبالمناسبة القسم كله قاموا كتبوا الأغنية دي وغيرها على دفاترهم عشمانين في انها تخف عنهم شوية . ولهذا هذه الأغنية كانت تمثل لي الخلاص الإلهي .

عريبي على
23/08/2009, 23h14
الاخت سامية
لاشك ان اختيارك لهذه الكلمات تؤكد دوقك الرفيع ورقة سمعك . ولا شك ان التقاء سيدة الطرب العربي أم كلثوم بالشاعر السوداني أدم كان عملا تاريخيا في سماء الطرب الأصيل . اقدر لك هذا الاختيار الذي اعادنا إلى ذلك الزمن الجميل زمن عمالقة الفن والطرب العربي المبدع وهو ما نفتقده اليوم .