مشاهدة النسخة كاملة : قصة الامس لام كلثوم
يالا ياعمنا الالاتى
خد الحتة التقيلة اوى دى
قصة الامس لام كلثوم
والله ياشيخ انا لما باسمع الاغنية دى
باصاب بالعيا
يعنى من كتر ما بتاثر فيا بامرض وبحس بالياس والوحدة
ليه
عشان المؤلف اللى كتبها عاشها كمأساه
وطبعا كلنا عشقنا وغدرنا واتغدرنا فحسين الاغنية اوى اوى
الاغنية مليانه بلاوى متلتله سواء لفظيه او لحنيه
ورينا همتك يا بطل
والا انت مالكش فى النقل الثقيل
مالناش دعوه انت اللى شربت المقلب من الكومندار راضى وعملت فيها فتوه
شيل يا اخويا اهو دبسك وخلع وكمان مش عاجبه وبيحدفك كمان بالدبش
يالا ياعمنا صلى على النبى وخش فى الموضوع
انا لن اعود الي اليك مهما استرحمت دقات قلبى
انت الذى بدء الملالة والظنون وخان حبى
فإذا دعوت اليوم قلبى للتصافى
لا لا لن يلبى
قصة الامس
كلمات الشاعر أحمد فتحى
الحان الموسيقار رياض السنباطى
بداية الشاعر احمد فتحى
شاعر عاش المعاناه وكتب هذه الاغنية من مأساه حقيقة عاشها ودمرت حياته
حيث كما يقال انه كان ميسور الحال ومتزوج من سيدة انجليزية وانجب منها
اولاد ولكنها تركته وعادت الى بريطانيا واخذت اولادها معها رغم حبه الشديد لها
مما اصابه بالياس والانهيار وادمن شرب الخمر والسهر ودمر حياته
حتى انه فى نهاية الامر سافر الى السعودية بدعوة من الشاعر الامير عبدالله الفيصل
وعاش فى قصره وكان الامير ينفق عليه ويوفر له الخمور التى ادمنها وكان المقابل
انه كان يستولى على مايكتبه وينسبه لنفسه
كمثال قصيدة سمراء المنسوبة الى الامير عبدالله الفيصل يقول اغلب المحنكين فى الشعر
انها من تأليف الشاعر الراحل احمد فتحى
لم يتحمل الشاعر احمد فتحى مأساته طويلا بعد اختفائه فى قصر الامير بالسعودية
وتوفى وقلبه ووجدانه قد احرقتهم مأساته
وغنت له ام كلثوم تلك القصيدة بعدما سمعت عن مأساته بعد وفاته
كلمات الاغنية
أنا لن أعود إليك مهما استرحمت دقات قلبى
أنت الذى بدأ الملالة والصدود وخان حبى
فإذا دعوت اليوم قلبى للتصافى لا لن يلبى
****
كنت لى أيام كان الحب لى
أمل الدنيا ودنيا أملى
حين غنيتك لحن الغزل
بين أفراح الغرام الأول
****
وكنت عينى وعلى نورها
لاحت أزاهير الصبا والفتون
وكنت روحى هام فى سرها
قلبى ولم تدرك مداه والظنون
****
أنا لن أعود إليك مهما استرحمت دقات قلبى
أنت الذى بدأ الملالة والصدود وخان حبى
فإذا دعوت اليوم قلبى للتصافى لا لن يلبى
****
واعدتنى الا يكون الهوى
ما بيننا إلا الرضا والصفاء
وقلت لى إن عذاب النوى
بشرى توافينا بقرب اللقاء
****
ثم أخلفت وعودا
طاب فيها خاطرى
هل توسمت جديدا
فى غرام ناضر
****
فغرامى راح ياطول غرامى اليه
وانشغالى فى ليالى السهد والوجد عليه
****
كان عندى وليس بعدك عندى
نعمة من تصوراتى ووجدى
ياترى ما تقول روحك بعدى
فى ابتعادى وكبريائى وزهدى
****
عش كما تهوى قريبا أوبعيدا
حسب أيامى جراحا
ونواحا ووعودا
ولياليا ضياعا
وجحودا
ولقاء ورجاء( ووداعا )
يترك القلب وحيدا
****
يسهر المصباح والاقداح والذكرى معى
وعيون الليل يخبو نورها فى أدمعى
يالذكراك التى عاشت بها روحى على الوهم سنين
ذهبت من خاطرى إلا صدى يعتادنى حينا فحينا
****
قصة الأمس أناجيها وأحلام غدى
وأمانى حسان رقصت فى معبدى
وجراح مشعلات نارها فى مرقدى
وسحابات خيال دائم كالأبد
****
أنا لن أعود إليك مهما استرحمت دقات قلبى
أنت الذى بدأ الملالة والصدود وخان حبى
فإذا دعوت اليوم قلبى للتصافى لا لن يلبى
بداية .. أحب أن أحييك أخى حسن ( أبو على ) على مقدمتك الجميلة للأغنية .. وتعريفنا بالشاعر ( أحمد فتحى ) ..
وبصراحة .. هذا خير مثال لمن يريد النقاش حول أغنية .. وهذا ماأراده أخونا غازى عندما فتح الموضوع ..
كما أن كتابتك لكلمات الأغنية أراحنى من كتابتها مرة أخرى .. وجعلنى أعيش فى جو الأغنية قبل تحليلها موسيقياً ..
أحسنت ياأبو على .. وإنتظر منى تحليلاً موسيقياً بعد الإنتهاء منه بمشيئة الله ..
ععمنا الالاتى الجميل
فيه حته فى الاغنية دى السنباطى لعب فيها لعبه جامده اوى
فى المقطع
يسهر المصباح والاقداح والذكرى معى
وعيون الليل يخبو نورها فى ادمعى
لاحظ يا استاذنا فيها ان ام كلثوم بتقولها كأنها بتجود القران الكريم
يعنى كأنها بتقرا قران
ولا انا سمعت غلط
فى انتظار تحليلك الجميل
أول كلامي سلام ..
أن أجد وصفا لهذا الإبداع : أمر من أصعب ما يكون. أخيرا هداني تفكيري إلى حل. تسمع هذه الأغنية فيتفجر إحساسك وتفيض مشاعرك .. إنها قنبلة. نعم هي قنبلة مشاعر زنة مليون قلب. مرة كنت على شاطئ المتوسط في نحو شهر إبريل أو مايو .. هو وقت تكاد تخلو فيه الشواطئ من الرواد بينما يبدأ أصحاب المحلات والكافيتريات في الاستعداد لزحمة الموسم الجديد. لا أذكر لماذا ذهبت إلى هناك في ذلك الوقت ولكن أذكر جيدا أنني كنت وحدي على الشاطئ قبل الغروب تماما .. على قلة الرواد في هذا الوقت من العام يبدأ الموجودون منهم في مغادرة الشاطئ مع اقتراب الغروب. أذكر تلك الصخرة التي كنت جالسا عليها أنظر إلى البحر بينما تتوارد على ذهني خواطر متباينة من بينها بعض قصائد العظيم إيليا أبو ماضي. وسط السكون الساحر إذا بألحان السنباطي تشق الصمت على استحياء يتلوها صوت أم كلثوم قادما من كافيتيريا على البعد ، وكانت قصة الأمس. لم أغادر مكاني حتى انتهى ذلك السحر وعدت إلى العمار وقد حل الظلام. لم أسمعها قط كما سمعتها في ذلك اليوم..
يا لذكراك التي عاشت بها روحي على الوهم سنينا
لي فقط ملحوظة واحدة أرجو أن يفندها أبو حسام عند تحليله للأغنية:
أشعر أن لحن هذا الكوبليه فرايحي أكثر مما يجب
ثم أخلفت وعودا
طاب فيها خاطرى
هل توسمت جديدا
فى غرام ناضر
خاصة أنه يأتي بعد: -
واعدتنى الا يكون الهوى
ما بيننا إلا الرضا والصفاء
وقلت لى إن عذاب النوى
بشرى توافينا بقرب اللقاء
تأمل الأمل والرجاء في هذه الأبيات :
واعدتنى الا يكون الهوى ** ما بيننا إلا الرضا والصفاء
وقلت لى إن عذاب النوى ** بشرى توافينا بقرب اللقاء
ثم تأمل اللوعة والضياع في:
ثم أخلفت وعودا ** طاب فيها خاطرى
هل توسمت جديدا ** فى غرام ناضر
بعيدا عن المقامات (فهذه شغلة أبو حسام والمقامات طبعا محفوظة) أتصور أن اللحن كان يجب أن يتشبع بروح قريبة من تلك الموجودة في
حسب أيامي جراحا ونواحا ووعودا
وليالي ضياعا وجحودا
مع تحياتي
محمود
احلل الاغنية وربنا يستر
واترك للاستاذ الكبير الالاتى مهمة التحليل الموسيقى فهو عمنا فى هذا المجال
مساعدة مننا له وربنا يجعلها بفايده
فى بداية الاغنية لابد ان نسترجع الحاله المأساويه التى كان فيها الشاعر ونعيشها منه
انا لن اعود اليك مهما استرحمت دقات قلبى
انت الذى بدأ الملالة والصدود وخان حبى
فإذا دعوت اليوم قلبى للتصافى لا لن يلبى
هذه حال عاشق مطرود مصدود تمت خيانته من حبيبه وطبعا هذا العاشق يعيش فى حاله رجاء وامل ان يقول له حبيبه عود الى ونتصافى وكيف يأتى ذلك من محبوب ملول اى انه مل من حبيبه ويصده بل ارتكب الجريمة الكبرى فى الحب وخانه ومايدفعه الى ذلك قلبه الذى لايتحمل الفراق وفى نفس الوقت هو نفس القلب الذى يرفض التصافى منتهى التضارب والمعاناه
كنت لى ايام كان الحب لى امل الدنيا ودنيا امل
حين غنيتك لحن الغزل بين افراح الغرام الاول
طبعا كلنا عشقنا ولم نكن موفقين فى حبنا مرات عديدة وكلنا نعرف كيف يكون الحب فى بداياته عندما يبدأ قلبك يدق لانسان اوانسانه ويجاوبك هو مشاعرك
منتهى السعادة تعيش لتحب وتحب لتعيش واملك ان تمتلك حبيبك ان يكون لك وهو ايضا يزيد فيك هذا الشعور بانه لك ولك وحدك ولا حياه له الا بك
وحال الشاعر حالنا جميعا يقول ولكن بحسره بعدما ضاع منه الحبيب انك كنت لى لكن ايام ذلك ولت وذهبت ويذكره بايام الحب الاولى وكلنا طبعا بداناها بالغزل ومين مقالش للحته بتاعته انت القمر والشمس والورد والسما والارض فى بدايه حبه لها.
وكنت عينى وعلى نورها لاحت ازاهير الصبا والفتون
وكنت روحى هام فى سرها قلبى ولم تدرك مداه الظنون
يالهوى اجيب كلام منين يشرح البيتين دول مهما قلت فهناك مليون شرح وتفسير للبيتين دول كل واحد حسب حاله حبه لحبيبته
ياسلام كنت عينى وبدات ارى بك انت ياحبيبى اشياء لم اكن اراها بدونك وخدوا بالكم من كلمة لاحت اى ظهرت من بعيد وربما كل هذه الاشياء راها شاعرنا العاشق من بعيد وربما لم يتمتع بها قال رايت زهور الصبا والشباب ومفاتن لم ارها قبل وطبعا كلنا عارفين ايه هى زهور الصبا والشباب والفتون ومن غير كسوف عيون الحبيب وشعره و...و .. الى اخره حاجات كتير لم يعرفها الشاعر ويمكن تكون دى او حب له وكنت روحى وهام اى طار وتجول داخلها قلبى وعاش عاشق لتلك الروح اى انت ياحبيبى وذهب قلبى فى حبه الى حدود لن تتصورها اى ظنون
واعدتنى الا يكون الهوى ما بيننا إلا الرضا والصفاء
وقلت لى إن عذاب النوى بشرى توافينا بقرب اللقاء
ثم أخلفت وعودا طاب فيها خاطرى
هل توسمت جديدافى غرام ناضر
فغرامى راح ياطول غرامى اليه
وانشغالى فى ليالى السهد والوجد عليه
معلش المجموعة دى لازم تتقال كلها مره واحده ومع بعض
كحالنا فى العشق نتعاهد سواء قلناها ام لم نقلها ان كل منا رضى بحبه للاخر دون الدنيا باجمعها ومن منا لم يقل لمحبوبته ولم تقل له محبوبته انه مش هايخليها تزعل منه ابدا وانه هايخلى حياتها وتخلى حياته كلها سعاده وان يمكن بنتفارق شويه يمكن لظروف خارجه عن ارادتنا لكن عذاب النوى اللى هو الفراق هيكون بعده اكيد لقاء وقريب
كان هذا اتفاق الشاعر مع حبيبته صفاء رضا لقاء بعد فراق وتعهد الحبيب بذلك
ولكن خالف الحبيب ماوعد به حبيبه بعدما اطمئن ان ذلك لن يحدث ابدا
وخدوا بالكم اوى من الحته دى طاب فيها خاطرى
ان ان الوعود السابقه كانت مريحه بال الحبيب اللى هو الشاعر اوى
وطبعا لما العاشق حبيبه ينقلب على وعوده اول حاجه يفكر فيها ان فى حد تانى دخل فى السكه امال ايه يعنى اللى هيغيره ويتسال شاعرنا المجروح
هل توسمت جديدا يعنى انت عجبك حد تانى غيرى وفيه حب جديد
اما انا فغرامى راح زى مالشاعر حاسس ان حبيبه لم يعد يحبه ودليله انه خالف ما اتفقوا عليه
ويشتاق الى ايام غرامه وراحه باله ( ياطول غرامى اليه ) فاكر يا عم محمد الالاتى ( قالت غرامى فى فلوكه )
هنا ايضا شاعرنا يشتاق الى غرامه وكيف عاش ايام سهد وارق وعذاب يخاف على حبه ان يضيع من قلب حببيبته ولكن هذا لا يفيد اذا تنكر له الحبيب
اكمل ولا ايه ولا انا بهيس
نعود لاستكمال معانى كلمات الاغنية حسب احساسى بها طالما انتم فقستونى
كان عندى وليس بعدك عندى نعمة من تصوراتى ووجدى
ياترى ما تقول روحك بعدى فى ابتعادى وكبريائى وزهدى
هنا يكتب الشاعر قصة كاملة فى خمس كلمات فقط كان عندى وليس بعدك عندى اظن ان الخمس كلمات تلك تكفى لتكون قصيدة تحكى قصة تحتاج الى الاف السطور كان عندى طيب كان عندك ايه يا شاعرنا كانه يقول استنوا شويا انا باتكلم مع حبيبتى ولازم تعرف ان مفيش حاجه فى الدنيا اهم منها ياحبيبتى ليس بعدك عندى اى شئ لامال ولاجاه ولاصحة ولاشباب ولا احلام ولا امانى ولا دنيا ولا حياه فانت كل هذه الاشياء اذا لم تكونى انت معى فليس معى شئ طيب وماذا كان عندك ياشاعرنا قبل حبيبك كنت اعيش فى دنيا تخيلات وشجون وتصورات اظن انها كانت امالى واحلامى فى الحياة وكانت هذه الاوهام والتصورات وكنت سعيدا بها نعمه اعيشها بعدك لم يبق لى شئ
ومازال شاعرنا يهمه صورته فى عين محبوبته التى هجرته بل وخانته يهمه صورته كرجل وشهم ويسال حبيبته ياترى بتقولى ايه عليا لما بعدت عنك بكبرياء وزهد فى حبك ياعينى عليه متقطع حتت وعاوز حبيبته تشوقه جدع جنتلمان اوى احمد فتحى ده وراجل راجل والله موجوع بشهامه ووجعنا معاه وخلانا نتوجع زيه بشهامه
عش كما تهوى قريبا أوبعيدا حسب أيامى جراحا
ونواحا ووعودا ولياليا ضياعا وجحودا
ولقاء ورجاء( ووداعا ) يترك القلب وحيدا
هنا حاله ثورة على المحب والحب وكل عذابات عاشقنا المسكين
كفرا بالحبيب فى لحظة عذاب ثورة محب ذو كرامه افعل ما تشاء ياحبيبى تعالى الى او فارقنى لافرق يكفينى جروحى ونواحى والنواح اشد من البكاء النواح حاله الم مستمره لاتنقطع فالقلب فى النواح هو الذى يبكى وليست العين ويكفينى وعودا غير صادقه ولما قلت غير صادقه لانها لو كانت صادقه لانصلح الحال ولكن قلبى معك يا شاعرنا انك عشفت حبيبته كاذبه ترضيك بوعود كاذبه تضيع فيها لياليك سهرا وتلاقى كل ماوهبت من قلبك ومشاعرك وعمرك لحبيبك يلاقيه باستهتار ويتنكر له منتهى الجحود وايضا يلتقى بحبيبه ليودعه كل لقاء هو وداع ضاعت منه فرحة التلاقى ويجد شاعرنا نفسه وقلبه وحيدا بعد ذلك
اه ياقلبى وقلبى عليك يا شاعرنا المسكين
استكمل بعد شويه استراحه يا جماعه احسن ها اموت
نستكمل
يسهر المصباح والاقداح والذكرى معى
وعيون الليل يخبو نورها فى أدمعى
يالذكراك التى عاشت بها روحى على الوهم سنين
ذهبت من خاطرى إلا صدى يعتادنى حينا فحينا
هنا حال العاشق فى ليله وحده ما بعدها وحده اهل وصلكم هذا الشعور عاشق متألم ساهر ومن الذى يشاركه السهر جمادات لاحس فيها ولا حياه مصباح واقداح وعيون الليل اى نجومه هؤلاء هم من خلق فيهم الروح وجعلهم احياء ليشاركوه سهره حال الوحيد يبحث عن اى شئ يشاركه وحدته يبجث عن من يربت على كتفه ويشعره انه ليس وحيدا حتى وان كان هذا الشئ كوب فارغ او مصباح طريق او مكتب اما الذكرى فهى النار التى يلتهب قلبه وعقله وكيانه بها فالذكرى هى عملية مقارنه بين حاله جميله وحاله حاليه بشعه يتذكر العاشق كيف كان حاله وكيف صار حاله
الم ما بعده الم بل جنون
وعيون الليل اى نجومه وهى ايضا يتخيل شاعرنا انها تسهر لتشاركه ارايتم اين يبحث عن من يواسيه النجوم التى تبعد عنه الاف الكيلومترات ورغم ذلك هى اقرب اليه من اى انسان فى سهرته يكاد يرى النجوم طشاش لان عيونه مليئه بالدموع التى تكاد تحجب عنه الرؤيه
قلبى معك ياشاعرنا المعذب رحمك الله
وهنا يفيق شاعرنا لفترة او قل رحمة الله لابد ان تأتى ولو لبعض الوقت لتخفف عنه عذاباته ويتحكم عقله بعض الشئ فى مشاعره وهنا انا احتار فى كلمة ( ذكراك ) هل هى من( الذكرى ) ام من( الذكر )
وانا احسها من الذكر اى الحاله اليوميه لحبيبى او لأى انسان ومثال ذلك ( اذكروا ربكم ) وفى اغنية لام كلثوم ( اذكرينى كلما البدر بدا ) ولم تقل (تذكرينى ) اى صورة حبيبى التى اعيشها يوميا وعاش عليها الشاعر وكانت صورة وهمية مخدوع بها سنين طويله ( ومن حقكم تصحيح هذا ولكن هذا احساسى )
كل تلك الصورة الوهمية اليومية للحبيب ما عاد الشاعر يعيشها فقد ذهبت من خياله الا بقايا تأتى على باله عندما يتحكم قلبه به ويقول له فى لحظات لا حبيبك كان كويس وده وهم برضه
ونستكمل بعدين
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
استاذ حسن بكل صراحة لا أنكر انك بهرتني بوصفك للكلمات وشرحك لمعانيها
واضح جدا من تحليلك للكلمات انك عشت كل حرف فيها
حزنت .. تألمت .. بكيت ووصلت لدرجة الاغماء من تأثير هذه الكلمات على نفسك وانت خارج من تجربة حب فاشلة
حضرتك فتحت عيني على هذه الاغنية بشكل مختلف عما كنت اسمعها من قبل
ساعيد سماعها مرة تانية واسترجع تفسيرك لكل كلماتها ومواقفها
فشكرا لك على هذا الشرح والتفسير الرائع
بس وحياة والدك ليا عندك سؤال مش قادرة اسكت عليه اكتر من كده عليه
هي كل تجارب سيادتك كده فاشلة وبتوصلك في الاخر لنفس النهاية ولا ايه الحكاية بالظبط
انت شرحت مقلبين انما تمام في الاغنية دي .. يا ترى هما كام مقلب خدته في حياتك ;)
كفاية كده لانك صعبت عليا بجد .. بس لازم تجاوب :mad:
مع خالص تحياتي
ها اقولك يا عزيزتى ساميه
اما العدد فكتييير
وليست مقالب ذى ما انتى فاكره
لكن الحب بيكون اكبر من الحبيب
مثال : بتعملى برواز كبير جدا لصورة الحبيب وتحطي صورة الحبيب فيه يمكن صورته ما بتملاش البرواز
لكن انت بتكمليه من خيالك وحبك ليه وتشوفيه مالى البرواز قدام عينك
لكن بتيجى لحظات امتحان حقيفى للحب ده بيظهر فيها حجم صورة الحبيب بالنسبه للبرواز اللى حطيتيه فيها لو مرت لحظات الامتحان لهذا الحب على خير بتتاكدى ان حبيبك مالى البرواز اللى عملتيه له لكن لو فشل بتشوفيه على حقيفته وحجمه الفعلى بالنسبه للبرواز ولما تتأكدى انه صغير اوى جوا البرواز بترمى الصوره وتسيبى البرواز فاضى وتزعلى انك خدعتى نفسك وعشتى وهم حبيب مش قد حبك
يعنى مش فشل لكن مش عارف اسميها ايه
والله الكلام ده ما طلع لحد فى حياتى الا ليكو انتو
احساس بالالفه رائع حصل بيننا
والانسان تمللى بيبحث عن من يسمعه
عشان يفضفض همومه وينعش مشاعره
ويرمى من ورا ضهره
لكن انا مش حزين ذى ما يخطر فى بالكم
لكن هى لحظات شجن
وتصدقوا ان كل اللى حصل معاهم ده
كلهم يستاهلوا لكن انا صعب اوى فى حبى
ويمكن هما ماقدروش على هذا الحب
فكان فراق وباحترام شديد ولم اجرب ابدا الخيانه من احد
والحمدلله
كفايه بقى خلتونى اطلع كل اسرارى
ومتقولوش لحد غريب
نستكمل الجزء الاخير
قصة الأمس أناجيها وأحلام غدى
وأمانى حسان رقصت فى معبدى
وجراح مشعلات نارها فى مرقدى
وسحابات خيال دائم كالأبد
هنا يصف الشاعر حاله وما يفعله فى حياته بعد الفراق
يناجى حكاية عمره التى صارت ماضى واصبحت قصة حدثت بالامس ويحلم بغد ذلك مستقبلا وهل قصة الامس هى مايحلم به مستقبلا بعد تصحيح الاوضاع لا ادرى لكن هناك امل فى مستقبل شبه فيه امنياته براقصات حسان يرقصن امامه فى معبد حبه او حياته لحظات الغد والامانى جميله لكن بجانب ذلك يذكر لنا انه ملئ بالجروح من تللك القصة التى صارت ماضيا وتلك الجروح حرمت عليه النوم واشعلت النار فى فراشه امل وعذاب حاله هو
واصبح الخيال اى تذكر ماحدث وذكرى الحبيب محيطة به كالسحاب الذى لا ينقشع ولن ينقشع ابدا ابدا يعيش فى كل ذلك كانه حرم من نور الشمس وحرم من ان يحيا مثله مثل باقى الناس فهو اسير قصة الامس والاحلام والامانى والجراح والخيال
رحم الله شاعرنا المسكين وغفر له ورحمنا ايضا
دورك يا عم الالاتى
لكن هانقل لك شعورى عند بدء الاغنية طبقا لشعورى واحساسى
تبدء الاغنية بعزف ثقيل منخفض قرار يعنى لاله التشيللو
مما يعطيك شعور بانك فى الليل وان هناك امامك كون خالى وعين تبحث فيه عن احد حى
وفجاة تعثر تلك العين عن ذلك الحى فى وسط كل هذا الخلاء فترتفع الموسيفى كانها وجدت ضالتها وتبداء الات الكمان فى العزف بصوت اكثر حده كانها وجدت من يشاطرها ذلك الليل الخالى وتدعوه لتساله ما الذى جعله مستيقظ ووحيد فى هذا الفراغ اليلى الخالى ويبدء يقص عليهم القصة
وقلت لك قبل كدا عن القطعة بتاعت
يسهر المصباح والاقداح
انا باسمعها كان ام كلثوم بتجود قران
والا ايه رايك
اتفضل ياعمنا الالاتى
وكلنا استماع
معلش العزومه طلعت تقيله اوى اوى
وساميه حضرت السفن اب والاسبرايت والفوار
بس باقولها اسمعى الاغنية بالليل ولوحدك عشان العفريت يطلعلك
ياساتر كل كلامكو واحد
برواز الزفاف
يا ستى الزفاف ده حاجه واللى حصل حاجه تانية
بصى يااختى فى برواز الزفاف وقولى لنفسك
والله كنت حلوه وجميله وكنت اموره
لكن نصيبى كدا وانا راضيه بيه
وقولى للى واقف جنبك فى البرواز ( مع احترامنا الشديد له )
دانا كنت احلى منك وخطاب كتير اوى حفيوا ورايا
انا بهذر معاك طبعا
ربنا يهنيكى ويسعدك وتفضل صورتك وصورته فى البرواز منوره الدنيا ليكو
لكن لكل منا قدره ونصيبه
شكرا لمشاطرتى مشاعرى
مع انى حاسس انك فتوه ولمضه اوى
لكن اعتز بيكى وبصدقتك
واعتبريها ياستى فضفضه وليك الاجر والثواب عند الله
لم أكن أتصور أن يأتى اليوم الذى أتصدى فيه لتحليل ( قصة الأمس ) ..
ماذا أفعل ؟ .. عن ماذا أتحدث .. القصيدة تحتاج لساعات وساعات لتحليلها لحنياً ومقامياً ..
هل أتحدث عن إستعمال السنباطى للمقامات بكثرة .. لدرجة أننى شعرت أنه إستعمل جميع المقامات الشرقية والغربية على السواء .. وأخذ يبحث عن مقامات جديدة ..
لن أستطيع التعبير عما يشعر به كل إنسان سمع هذه القصيدة وتأثر بها بشكل أو بأخر ..
لن أستطيع قصر تحليلى على الجانب العلمى فقط .. فإننى أشعر بما يشعر به الأخرون .. أحببت هذه القصيدة .. برغم من أننى لم أسمعها منذ سنوات ..
السنباطى هو السنباطى .. طريقته فى التلحين واضحة فى هذا العمل .. تعدد المقامات .. التعبير عن كل موقف بجملة لحنية مختلفة .. الإنتقالات السلسة المتميزة ..
سأذكر لكم بعض المقامات التى إستعملها السنباطى لتعرفوا كم هى كثيرة ومتعددة ..
النهاوند ، الكرد ، البياتى ، الراست ، الحجاز ، النواأثر ، السوزناك ، العجم ، .. ألخ
بسم الله نبدأ فى تحليل قصيدة ( قصة الأمس ) ..
للمرة الأولى يحدث هذا النقاش المتميز والمثمر حول أغنية ما ..
فلقد إكتشفت أن هذه القصيدة تمثل للكثيرين ذكريات معظمها مؤلم .. ناتج بالتأكيد عن قصص حب لم يحالفها النجاح .. ومهما حاولت تفنيد الكلمات فلن أتوصل للمعانى التى ذكرها الأخوة المشاركين .. لأن كل واحد فند الكلمات حسب رؤيته وتجربته الشخصية .. وبما إنى فلاتى وطول عمرى أجرى وراء البنات ( أيام شبابى طبعاً ) دون حب حقيقى .. بإستثناء مرة واحدة .. فلم تؤثر فيا هذه القصيدة مثلما أثرت فيمن شارك وأدلى بدلوه .. صحيح أن هناك أغنيات أخرى أثرت فيا أيامها .. لكن ليست هذه القصيدة بالذات ..
وفى الحقيقة .. لم أكن سمعت ( قصة الأمس ) منذ سنوات عديدة .. لكنى عندما سمعتها الأن .. أيقنت وتفهمت أحاسيس ومشاعر هؤلاء اللذين أثرت فيهم .. وخاصة أخونا ( حسن ) الذى جعلنا نكاد نبكى من فرط تأثره بالقصيدة ..
الكلمات للشاعر : أحمد فتحى
والألحان للموسيقار : رياض السنباطى
كعادة السنباطى المحببة .. يبدأ العمل بأدليب حوارى .. ( موسيقى بدون إيقاع ) .. تبدأ مجموعة التشيلوهات بجملة بطيئة عبارة عن ( أربيج صاعد ) .. أى التنقل عبر السلم الموسيقى صعوداً ( صول ، دو ، مى ، صول ) ..
المقام المستعمل ( نهاوند ) من درجة الدو .. فى الحقيقة أن النهاوند المستعمل من درجة السى بيمول .. ولكننا سنحلل العمل على أساس نهاوند الدو ليسهل على المبتدئين متابعة التنقل بين المقامات ..
يتابع معنا القانون مع الوتريات بطريقة التريمولى ( إهتزاز القوس على الوتر بتتابع سريع وقصير ) .. وذلك للدلالة على التوتر .. ويلمس مقام الكرد ( من نفس درجة النهاوند ) ويعود سريعاً أيضاً للنهاوند .. ثم تصاعد درامى من الوتريات ليدخل الإيقاع ( الواحدة الكبيرة ) .. ويذهب السنباطى لمقام البياتى ويعود سريعاً للنهاوند مرة أخرى .. وتعيد الفرقة نفس الجملة من طبقة منخفضة ( قرار ) .. لتتسلم أم كلثوم خطاب التعيين .. و.. تغنى .
تغنى من نفس المقام ( النهاوند ) .. جمل سنباطية كلثومية .. لا نسمعها إلا من هذا الثنائى .. وتظل فى النهاوند حتى ( فإذا دعوت اليوم قلبى للتصافى ) .. فنجد أنفسنا فى ( البياتى ) بنزعته الشرقية والطربية .. وتنهى المذهب بمقام ( الراست ) عند ( لا .. لن يلبى ) .
لازمة موسيقية قصيرة .. بكامل الفرقة .. تبدأ بنهاوند ( الصول ) وتنتهى ب ( السوزناك ) لتستقر على درجة ( الراست ) .. ومازلنا مع إيقاع ( الواحدة الكبيرة ) مع صهللة من آلة ( الرق ) ..
تغنى أم كلثوم من مقام ( الراست ) .. ( كنت لى أيام كان الحب لى ) .. ويحتاج التصاعد الدرامى للكلمات إلى اللجوء لمقام الحجاز .. الذى يتحول لمقام ( السوزناك ) لزوم الرجوع للراست .. ولمن لايعرف السوزناك .. هو مقام يجمع بين مقامى ( الراست والحجاز ) ..
السنباطى لم يترك جملة واحدة فى حالها .. تشبع بكلمات القصيدة وغاص فى معانيها ليعبر لنا عن كل هذا بتغييرات وتنقلات مقامية لا تستقر على حال ..
تغنى أم كلثوم ( وكنت عينى وعلى نورها ) من مقام ( السوزناك ) .. خلاص عرفناه .. وتعود للنهاوند لتعيد ( أنا لن أعود إليك ) بلحن مختلف .. وتنهى الكوبليه من ( الراست ) ..
ثم جملة جميلة جداً من القانون من النهاوند يعقبها جملة تصاعدية من الوتريات ( بدون إيقاع ) ..
لو قعدنا نرص المقامات ونحصيها مش حانخلص .. ويمكن ده يُفقد التحليل متعته ..
المهم .. نصادف فى هذا المقطع مقاماً جديداً .. هو مقام ( النواأثر ) .. وهو مقام جميل يعبر عن الحدّة والشوق الزائد .. ويمكن إستعماله فى كثير من المواقف المتناقضة .. ونجده عند ( إلا الرضا والصفاء )
وبعدها نصادف العجم أيضاً .. عند ( توافينا بقرب اللقاء ) ..
إنتوا ماتعبتوش من كثرة المقامات ؟
طالما فيه سنباطى .. يبقى عندنا ( قفّة مقامات ) ..
المهم إن السنباطى يتنقل بين المقامات بطريقة سلسة وليس فيها تعقيد .. وبالطبع تساعده أم كلثوم على ذلك بفضل مقدرتها الفذة فى الأداء .. إسمعوها فقط وهى تقول ( يالذكراك التى عاشت بها روحى ) .. عندما يتذكر أحدنا ذكرى مؤثرة فى حياته يقول ( يااااااااه ) .. تلحين السنباطى للجملة .. رهيب .. وأداء أم كلثوم ( ياااااااه ) .. هذا مجرد مثال .. والقصيدة كلها جمل تعبيرية .. نجحت أم كلثوم بإمتياز فى التعبير عنها ..
ونلاحظ فى هذه القصيدة .. قلة إستخدامة للإيقاعات مع كثرة إستعماله للجمل اللحنية الحرة .. ومما ساعده على ذلك تعدد شطرات القصيدة وإختلاف طبيعة كل شطرة .. مما ألجأه لتعدد المقامات اللحنية ليعبر عن كل موقف .. وهذا يأخذنا بطريقة ما إلى المقارنة بين السنباطى وعبد الوهاب .. فهم على النقيض تماماً .. فعبد الوهاب يعشق الإيقاع وخاصة الراقص .. كما أن إستخدامه للمقامات ليس بكثرة إستخدامات السنباطى .. صحيح أنه يلجأ للمقامات القليلة الشيوع والنادرة والإنتقالات اللحنية الغريبة ( بدافع التميز ) .. ولكن السنباطى ملك الشرقى ..
أتمنى أن أكون قدمت تحليلاً متواضعاً للقصيدة .. وأنا أعرف تماماً أننى لم ولن أوفيها حقها من التحليل .. لكنها على أى حال مجرد محاولة لسبر أغوار هذا العمل الجميل ..
ملحوظة : بالنسبة لما أشار إليه أخونا ( حسن ) من أن أم كلثوم تؤدى المقطع ( يسهر المصباح والأقداح والذكرى معى ) .. كأنها تجود القرأن الكريم .. فالأمر طبيعى ..
أولاً : أم كلثوم بدأت حياتها بقراءة القرأن
ثانياً : القرأن الكريم يتم تجويده بالمقامات المختلفة .. نفس المقامات المستعملة فى الأغانى ( مع الفارق فى الأداء )
ثالثاً : إختيار المقام والجملة اللحنية من إبداع السنباطى .. وأم كلثوم كانت خير مؤدى لهذا الإبداع .
أول كلامي سلام ..
تحليلك هو السهل الممتنع بعينه يا أبو حسام. في غاية الرشاقة كألحان عبد الوهاب بل كألحان منير مراد وفي غاية الدسامة كألحان السنباطي. ولكن أنا رغم إعجابي اللا محدود بالقصيدة واقتناعي بأنها من أفضل ما تم تلحينه وغناؤه في الموسيقى الشرقية فإنني ما زلت مقتنعا أن جوا موسيقيا مختلفا كان مطلوبا لتلحين البيتين الذين ذكرتهما
ثم أخلفت وعودا ** طاب فيها خاطرى
هل توسمت جديدا ** فى غرام ناضر
مع تحياتي
محمود
ولكن أنا رغم إعجابي اللا محدود بالقصيدة واقتناعي بأنها من أفضل ما تم تلحينه وغناؤه في الموسيقى الشرقية فإنني ما زلت مقتنعا أن جوا موسيقيا مختلفا كان مطلوبا لتلحين البيتين الذين ذكرتهما
ثم أخلفت وعودا ** طاب فيها خاطرى
هل توسمت جديدا ** فى غرام ناضر
مع تحياتي
محمود
المسألة يامحمود ليست فى لحن مختلف .. ولكن فى نظرتك أنت وإحساسك بالكلمات .. لو لاحظت مداخلات الأخوة هنا .. لرأيت أن لكل واحد منهم وجهة نظره وتجربته مع القصيدة نفسها .. المسألة تعود لتجربتك الشخصية مع القصيدة .. والسنباطى نفسه كملحن .. لا ينفصل عن كونه إنسان عاش مع القصيدة وأحس بها .. ولا نستبعد أن تكون له تجربة شخصية عاش فيها مع كلمات القصيدة .. ولو قام ملحن أخر بتلحين القصيدة لسمعت لحناً مختلفاً تماماً .. كل واحد ورؤيته .. ولعلمك .. السنباطى كان معتزاً بفنه جداً .. يصنع اللحن ولا يغير فيه حرفاً .. طالماً هو مقتنع به ..
صباحكم شريف
تحليلات جميلة و قصص ظريفة و نقاش ودي جميل و تقارب
رائع بين اخوان يجمعهم حب الاصالة
لكن
بالنسبة للشاعر الرائع احمد فتحي و علاقته بحضرة صاحب السمو
الملكي الامير عبد الله الفيصل , شايف ان فيها تجني شوية عليهم هما الاتنين
فسمو الامير رحمه الله لم يكن بحاجة لان ينسب شعر غيره لنفسه
فالرجل له دواوين شعر كثيرة و كل ما فيها درر
و ايضا ان احمد فتحي عاش في قصر الامير يحتسي الخمور , فلا ادري مدي صحة هذا لكلام
فيا اخي الفاضل اذا كان لديك مرجع يمكن الرجوع اليه او مصدر موثوق , بعد اذنك اشر اليه حتي يكون الكلام موثق , لان ده كلام كبير حبتين
علي فكرة انا عايش في السعودية من 23 سنة و عمرنا ما سمعنا الكلام ده
علي فكرة برده اغنية يا ريم وادي ثقيف لنجاح سلام من كلمات
حضرة صاحب السمو الملكي الامير عبدالله الفيصل , فقط للتنويه
اشكرك و في انتظار الاشارة الي المصدر او المرجع
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يا سلام كده بأه اكتملت الوجبة صح بكل ما فيها من دسامة وتقل
بجد يا حسن باشكرك جداااااااااااااا على عرض هذه الاغنية وعلى عرض كلماتها مع تجاربك الشخصية فيها وصراحتك اللي باحسدك عليها .. وبالفعل لمست صدقك وجعلتنا نشعر بالامك وأحزانك .. فعلا لهذا الحد استطعت ان توصلنا معانيها
وشكرا لاستاذنا محمود لعرض تجربته مع هذه الاغنية وتوضيح أجزاء فيها
الشكر الكبير بأه لعمنا الالاتي .. والله يا ابو حسام كلمات الشكر الموجودة باللغة العربية لا تكفي ولا توفيك حقك
فعلا وجبه دسمة وشكرا للجميع
بس الله يخليك يا حسن البس النضارة بتاعتك وانت بتشوف المشاركات وترد على الناس صح :cool:
بصراحة مش عارفة ليه مش طايقني في المنتدى ودايما ظالمني كده :sleep:
وبتقول عليا فتوة ولمضة في مشاركة مش بتاعتي أصلا روح الله يسامحك
مع خالص تحياتي
بداية اشكر الجميع لانهم استحملونى اوى اوى
ثانيا اشكر استاذنا الغالى ابوحسام على تحليله الاكاديمى الرائع الوافى
ثالثا بالنسبة للمعلومات بخصوص الشاعر احمد فتحى فكلامى منقول من شاعر كبير جدا لن استطيع ذكر اسمه هنا حتى لااورطه فى مواضيع فات عليها زمن وهذا ليس هروبا ولكن احتراما لكلام تم بينى وبينه ولم اكن سانشره لولاكم
رابعا بخصوص النضارة يا اختنا اللمضه انا كنت لابسها لكن المشاركه بتاعة ايهاب كان مكتوب فى اولها اسمك وطبعا انا متحفزلك على طول فمصدقت ورحت رادد عليكى انتى انتقام يعنى ولو انى اعتز بيكى جدا ولو مش مصدقه روحى لتهنئتى لعمنا مختار بجواز ابنه هتلاقينى مذغرد بالنيابه عنك
شكرا للجميع
يوسف أبوسالم
31/10/2007, 16h23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يا سلام كده بأه اكتملت الوجبة صح بكل ما فيها من دسامة وتقل
بجد يا حسن باشكرك جداااااااااااااا على عرض هذه الاغنية وعلى عرض كلماتها مع تجاربك الشخصية فيها وصراحتك اللي باحسدك عليها .. وبالفعل لمست صدقك وجعلتنا نشعر بالامك وأحزانك .. فعلا لهذا الحد استطعت ان توصلنا معانيها
وشكرا لاستاذنا محمود لعرض تجربته مع هذه الاغنية وتوضيح أجزاء فيها
الشكر الكبير بأه لعمنا الالاتي .. والله يا ابو حسام كلمات الشكر الموجودة باللغة العربية لا تكفي ولا توفيك حقك
فعلا وجبه دسمة وشكرا للجميع
بس الله يخليك يا حسن البس النضارة بتاعتك وانت بتشوف المشاركات وترد على الناس صح :cool:
بصراحة مش عارفة ليه مش طايقني في المنتدى ودايما ظالمني كده :sleep:
وبتقول عليا فتوة ولمضة في مشاركة مش بتاعتي أصلا روح الله يسامحك
مع خالص تحياتي
أختنا العزيزة سامية
مساء السلامة والرضى
إذا كانت كلمات الشكر في اللغة
العربية ..لا تكفي ....!!
فلماذا لا تقومين باشتقاق الكلمات الجديدة
( امال هنسيب اللغة كدة ...!! )
وبعدين
المنتدى لسه محتفل بعودتك ...وشوفي
اليوم عيد ميلاد المنتدى ..
يعني الإحتفال صاروا اتنين
وبتقولي ظالمينك .....
وسلمينا على مصر
وأهل مصر
ونيل مصر
سلمينا على الميم ...والصاد ...والراء
اللي تشرفوا بتشكيل إسم مصر
شوفتي اللغةالعربية أد إيه جميلة وفيها كل حاجة
وتحياتي
يوسف أبوسالم
01/11/2007, 05h34
اليوم ذكرى وفاة موسيقار الأجيال
محمد عبد الوهاب
ربما كان عبد الوهاب آخر الملحنين
العظام ....
الذين حملوا على أكتافهم مهمة ورسالة
تطوير الأغنية العربية ..
ومهما اختلفت وجهات النظر
يظل هذا العملاق ....هرما شامخا
في سماء مصر ..والأمة العربية
رحمه اللهه
وبهذه المناسبة
أرجو ممن يريد اختيار أغنية للتحليل الموسيقي
أن تكون هذه المرة من ألحان محمد عبد الوهاب
ولكم الشكر
اليوم ذكرى وفاة موسيقار الأجيال
محمد عبد الوهاب
ربما كان عبد الوهاب آخر الملحنين
العظام ....
الذين حملوا على أكتافهم مهمة ورسالة
تطوير الأغنية العربية ..
ومهما اختلفت وجهات النظر
يظل هذا العملاق ....هرما شامخا
في سماء مصر ..والأمة العربية
رحمه الله
ه
وبهذه المناسبة
أرجو ممن يريد اختيار أغنية للتحليل الموسيقي
أن تكون هذه المرة من ألحان محمد عبد الوهاب
ولكم الشكر
أشكرك أخى يوسف لتذكيرنا بهذه المناسبة ..
ومن هذا المنطلق .. أرجو أن تختار لنا أحد أعمال عبد الوهاب التى تمثل لك ذكرى معينة ..
Powered by vBulletin Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd