مشاهدة النسخة كاملة : ابن عروس
عصمت النمر
21/02/2007, 15h27
بعض المربعات مجهولة المؤلف وهى فى نظمها تبدو شطرتان
اعتقد انها ليبية او تونسية ولكن المعنى فيها واضح لا يحتاج شرح لبعض المفردات
**
لا تخمم لا تدبر لا تحمل الهم ديمة
الفلك ما هو مسمر ولا الدنيا مقيمة
**
يا ذا الزمان يا الغدار يا كسرني من ذراعي
نزلت من كان سلطان وركبت من كان راعي
**
راح ذاك الزمان وناسه وجاء هذا الزمان بفاسه
كل من يتكلم بالحق كسروا له راسه
**
مثلت روحي مثل الحمام مبني على صهد ناره
من فوق ما باين دخان ومن تحت طاب أحجاره
**
ما أتعس من ماتت أمه وأبوه في الحج غايب
وما وجد حد يلفه وأصبح بين الدواوير سايب
**
الشر ما يظلم حد غير من جابه لنفسه
في الشتاء يقول البرد وفي الصيف يغلبه نعسه
**
المكسي ما دري بالحافي والزاهي يضحك على الهموم
اللي نايم على الفرش دافئ والعريان كيف يجيه النوم
**
من لا يطعمك عند جوعك ولا يحضر لك في مصايب
لا تحسبه من فروعك قد حاضر أو غايب
**
الصمت الذهب المشجر والكلام يفسد المسألة
إذا شفت لا تخبر وإذا سألوك قول: لا لا
**
نوصيك يا واكل الراس في البير ارم عظامه
اضحك والعب مع الناس فمك متن له لجامه
**
كل مهذار مسوس يجيب الهلاك لراسه
يستاهل ضربه بموس حتى يبانوا أضراسه
عصمت النمر
11/05/2009, 19h10
حسب ما ورد فى
كتاب تاريخ ادب الشعب المربعات الموثقة لابن عروس
ونبذه عنه
Islam Eidrisha
11/05/2009, 19h25
يا سلام يا دكتور عصمت يا كبير
الآن علمت سر ومكمن قوة كلمات ابن عروس
الكلمة ترعرعت وسقيت بعصارة السنين
لم تعد الكلمة كلمة تكتب ولكنها قصة ورحلة عصيبة
وما أجمل وأنقى صفاء روح الأيب لربه نقيا طاهرا مطهرا
جووون مايكل
02/05/2010, 03h18
أنا باوَحِّد اللي خلق الناس
خلق مسلمين ونصارى
وناس نامت على فَرش وِكْناس
وناس ع المعايش حيارى
خشب المراكب من السنط
في البحر ياخد مهاجه
واجب ع الحر يلزم الصمت
لَمَا الهِلف ياخد مهاجه
يا قلبي أوعى تعاشر الدون
ولا تكلمه بالاشتراحة(بقلب مفتوح أو مشروح)
تكلمه الكلام الموزون
تلقاه يرد بقباحة
ولابد من يوم محتوم
تترد فيه المظالم
أبيض على كل مظلوم
أسود على كل ظالم
فى البحر لم فتكم
فى البر فتونى
وبالتبر لم بعتكم
بالتبن بعتونى
انا كنت وردة البستان
انتوا لية قطفتونى
ولابد من يـوم معلـوم
ترتــد فيـه المظـالم
ابيض على كل مظلـوم
واسـود على كل ظـالم
مسكين من يطبخ الفـاس
ويريد مـرق من حـديده
مسكين من يعاشر النـاس
ويـريـد من لا يـريـده
إوعى تقول للنـدل يا عـم
وان كان على السرج راكب
ولا حد خالى من الهم
حتى قلوع المـراكب
كيد النسا يشبـه الكى
من مكرهم عدت هارب
يتحزمـو بالحنـش حى
ويتعصبـو بالـعقـارب
الليـل مـا هـو قصير
إلا على اللى يـنامـه
والشخـص مادام فقير
ما حد يسمـع كلامه
طبيب الجرايح قوم اِلحق
وهات لي الدوا اللي يوافق
فيه ناس كتير بتعرف الحق
ولاجل الضرورة توافق
فَرَطت قِلعِي ما جانيش ريح
وعاودت ع البَر ناوي
ياما ناس زيِّنا مجاريح
لكين صابرة ع البلاوي
سكت الهَوى والناموس طار
والسبع طاطا بعينه
خليه دا النومِ أستار *
لما الكلب ياخد يومينه
شوف الزمان انتهت عَدَليه
وادي البُطْل ع الحق راكِب
جه السبع يُطلُب عدليه
لَقَي الهِلف ع التخت راكب
يا قلبي إوعى تعاشر الدُون
ولا تكلِّمُه بالاشتراحة
تكلمه الكلامِ موزون
تلقاه يرد بقباحة
جاني طبيبي مع العصر
وف إيده ماسك عصاية
اتاري طبيبي قليل أصل
من خصمي جابلي الوصاية
كلام الغَرَابا حِمِلناه
فات علينا كما ريح هاوي
كلام القرابا إخ منَّاه
وياجي فوق فرش الكلاوي
إوعى تقول للندل يا عم
ولوكان على السرج راكب
ولا حد خالي من الهم
حتى قلوع المراكب
غربي بلدنا بلد سيح
وادي الهِلف ماشي ورانا
مش عيب كراسي التماسيح
تقعد عليها “الوِرانا”؟*
اللي حبنا حبناه
وصار ماتعنا متاعه
واللي كرهنا كرهناه
ويحرم علينا اجتماعه
من يبغضك لم يحبك
ولو طعمتو الحلاوه
السن للسن ضاحك
والقلب كله عداوه
نصحتك ما اتنصحت
والطبع فيك غالب
وديل الكلب لم يتعدل
لو حطوا فيه قالب
صابونة العدو ما ترغيش
وان رغت ياللا السلامه
إن قعدت فى مطرح ما ترغيش
حتى تقوم بالسلامه
الندل له طعم مالح
وله خصايل ذميمه
القرب منه فضايح
والبعد عنه غنيمه
:
طبيبى بالعجل الحق هات لى دواك الموافق
فيه ناس كتير بتعرف الحق ولجل الضرورة توافق
كل عيشك بملحك وفجلك وعيش عيشة جدودك
واتمد على قد رجلك بلا تزيد عن حدودك
:
لا أنام على الشوك عريان
واصبر على ما جرالى
واصبر عليك يا زمان
حتى ينعدل حالى
طبيب الجرايح قوم اِلحق
وهات لي الدوا اللي يوافق
فيه ناس كتير بتعرف الحق
ولاجل الضرورة توافق
فَرَطت قِلعِي ما جانيش ريح
وعاودت ع البَر ناوي
ياما ناس زيِّنا مجاريح
لكين صابرة ع البلاوي
صوت الموسيقى
11/12/2010, 19h31
الله الله الله تسلم اياديكم يا اساتذتنا :emrose:
فنان الاجيال
23/01/2011, 01h31
اهل الهوى قسمان منهم كتموا وقسم بالمحبة باحوا
الله كلمات ولا اروع
مشكور على الموضوع الجميل
MUNIR MUNIRG
21/04/2013, 20h00
عميد شعراء العاميه
مربعات إبن عروس المسموعه MP3
أحمد دريج
30/08/2013, 13h30
تحية طيبة،
ردا على تساؤل الأستاذ الكبير السيد عصمت النمر،حول أصل"بعض المربعات " أود أن
أن أوضح بان الأزجال التي تفضل بنشرها في هذا القسم والتي يمكن تصنيفها من الشعر العامي الصوفي ،هي من نظم سيدي عبد القادر العلمي من شعراء قصائد الملحون المعروف شعبيا ب " سيدي قدور العلمي " الذي عاش في مدينة مكناس بالمغرب الأقصى بين أواخر القرن 18 ومنتصف القرن 19 وتوفي فيها سنة 1850 .
له أزجال عديدة تنطوي علىحكم ووصايا في ديوان تم جمعه وطبعه ،سأحاول أن أرفعه إلى المنتدى مستقبلا ،تعميما للفائدة وتعريفا بالرجل.
Powered by vBulletin Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd