المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا بخت حبيبى قدر ينسى


حسن كشك
08/09/2014, 09h07
هذه الرائعة
استمعت لها على كبر
لانى فى صغرى كنت اسمعها ايضاً ... لكن على الطاير ... فقد كنت وقتها من سكان القاهرة ... وكانت اجهزة الراديو تذيعها بأستمرار مع اغانى اخرى لمطربى تلك الحقبه الرائعة من مطربى العصر الذهبى للغناء ....فكان استماعى مجرد الحان اسمعها مصاحب لذكرياتى عن مقاهى وشوارع القاهرة وباصاتها فى ذلك الزمن .... ليس اكثر ... لحن مكمل للصوره الذهنيه ..... كان هذا كل تأثرى بها .... اسمعها وانا اسير فى الشارع .... او وانا راكب الترام ... او الباص فى شوارع القاهرة .... وارتبطت معى بالصيف ولا ادرى لماذا
اما لما كبرنا ... ومررنا بالتجارب العاطفية بحلوها ومرها ....وخاصة فى فترة النضج .... عادت الاغنيه تلح على الذاكرة وتمعنت فى كلماتها ولحنها .... صدقونى كان اكتشاف جديد قديم رائع
الكلمات غير مسبوقة وواقعية جدا وبليغة ايضاً ولو انها بالعامية المصرية
هى ليست اغنية ولكن مقارنه بين حالين تم ايجازهم فى كلمتين
قدر ينسى
وأنا لسه
ودلائل وبراهين للفرق بين الحالين
والشطره الروعه
ياريته ياقلبى كان قاسى
وهاجر بس مش ناسى
جميله ورائعه وبليغةجدا
تقبل بقساوته وهجره ولا تقبل بنسيانه ... طبعا عندها حق
ورغم كل ماجاء فى الاغنية من افاعيل صعبه وقاسيه
إلا انها لم تسميه الا ( حبيبى )
واكتشف ايضاً ان رافع تلك الاغنيه الرائعة
المرحوم رقيق الاختيار والذى لو كان على قيد الحياه لشاركنى فى هذه الاغنية الرائعة فقد كانت اهواءنا فيها مشاركه روحيه عاليه فى الاعجاب بالاغانى
انه عمى وأستاذى المرحوم بإذن الله
:emrose:سى مختار حيدر :emrose:
الذى افتقده بشده
فأحببت ان تشاركونى فيها نعيد الاستماع اليها والى كلماته ولحنها

الاغنية
كلمات : فتحى قوره
الحان : رؤوف زهنى .
وغناء صباح
رابط الاغنية على سماعى
هنا
(http://www.sama3y.net/forum/showpost.php?p=46231&postcount=100)
كلمات الاغنية

يابخت حبيبى يابخته قدر يننسى
وريــــح قلبه من حيرته وانا لســه
قدر ينسى وانا لسه
يابخت حبيبى
....
قدر ينسى ليالى زمان وكل مكان
وحبى اللى صبح ذكرى
وانا لســـه مع الايام عنيــا تنــــام
وتصحى خايفه من بكره
تمر ليالى وليالى ... اقول ياقلبى عقبالى
قدر ينسى وانا لسه
يابخت حبيبى
.....
قدر ينسى ان كان له حبيب فى يوم مايغيب
يبدل جنته بناره
وانا لسه شاغلنى هواه وباستناه
وغابت عنى اخباره
واشوف دنيا غير الدنيا ...وليلى اعده بالثانيه
قدر ينسى وانا لسه
يابخت حبيبى
.....
قدر ينسى وعود وآمال حلف لى وقال
ها اعيش العمر فاكرها
وانا لسه البعاد بأقاسيه ياطول لياليه
دا آخر العمر آخرها
ياريته ياقلبى كان قاسى ... وهاجر بس مش ناسى
قدر ينسى وانا لسه
يابخت حبيبى
....
يابخت حبيبى يابخته قدر يننسى
وريــــح قلبه من حيرته وانا لســه
قدر ينسى وانا لسه
يابخت حبيبى


والان ليزيد الاغنية جمالا عمنا
:emrose:المايسترو محمد الالاتى:emrose:
الفنان الكبير والمحلل العظيم
ومبسط الصعب لنا ولمثلى بالذات الذى يحتار بين المقامات
لكنى اظنى متذوق محترف :mdr:

الألآتى
08/09/2014, 12h28
عودة حميدة ياعم حسن .. تغيب تغيب وترجع لنا بدرر ولألئ ومجوهرات

تصور .. فعلاً .. أنا ماسمعتش الأغنية دى منذ سنوات طويلة .. وها أنا أسترجع معك الزمن الجميل

وبالرغم من أن موقفى معروف بخصوص المبدعون ودعوة على أغنية .. بعد مذبحة المماليك

لكن طلباتك على عينى وأمر واجب تنفيذه .. لعل وعسى تعود الأيام الحلوة ..

غواص النغم
08/09/2014, 18h39
اختيار جميل يا أسد وذكريات صيفية قاهيرية حارة
أما انا لما اسمعها بتفكرني بعمي مختار حيدر الله يرحمه كانت من أغانيه المفضلة..
من حوالي أسبوعين اذاعت إذاعة الاغاني حفلة غنت فيها صباح هذه الاغنية فكانت أيضا مفاجأة أنها غنتها في حفلاتها.
وهي فعلا من أجمل الحان رؤوف ذهني الذي قال عنه الموسيقار حلمي بكر انه كان موهبة كبيرة ضيعها للأسف الشديد رحمه الله وقال أيضا معلومة انه كان حساس جدا فكان المفروض أن يلحن لعبد الحليم حافظ اغنية ايه ذنبي ايه كلمات مأمون الشناوي وبعد أن قام بتلحين الأغنية قام عبد الحليم وأعطاه بعض الملاحظات على اللحن فغضب وسحب اللحن فقام عبدالحليم بإعطاء اللحن لعبدالوهاب.. وهنا تدخل مأمون الشناوي وقام بترضية رؤوف ذهني بأن كتب كلمات اغنية على لحنه وقامت بالغناء نجاة
وهذه الأغنية هي : وسلم لي عليه :emrose:

حسن كشك
10/09/2014, 09h50
استاذنا المايسترو
محمد باشا الالاتى
بداية شكرا على تصنيفى جواهرجى اغانى فهذا فخر لى والله

والحمد لله الاختيار عجبك ... وده شرف تانى ليا
أما بالنسبه لموقفك .... شكراً للأستثناء وده شرف تالث

والامر المهم اننا اصحاب واخوه واصدقاء .... يعنى ملناش دعوه بأى تصرفات خارجيه .... من اى حد ان كان
احنا بنمارس هوايتنا السمعية اللى بنحبها .... واللى عاجبه اهلا وسهلا بيه .... والمعترض ايضاً اهلا وسهلا بيه وياريت يقول سبب اعتراضه
توكل على الله يامايسترو .... ورجع لسماعى ايامه الجميله ... انا لسه عندى اغانى كتير اوى .... بس شد حيلك انت
توكل على الله

حسن كشك
10/09/2014, 09h58
اخى الاستاذ عبد المنعم (الغواص )
شكرا على ذوقك وكلامك الرقيق
الاغنيه فعلا.... جميله .... ومتكامله اوى .... من ناحيه جمال الكلمات .... للرائع فتحى قوره ... كلام فعلا طبيعى جدا .... وبليغ اوى .... بيقول الكلام اللى الواحد عاوز يقول لكنه مش عارف
وايضاً بساطة وجمال اللحن اللى قدمه رؤوف ذهنى .... حاجه كده زى مايكون واخد المطربه على راحتها خالص ...ولو ان الغنا كله كان تقريبا من الجواب ... يعنى سقف غناء المطرب .... ولكن ما تحسش بإجهاد فى صوت صباح وقتها لغنائها فى تلك الطبقة العالية .... لكن رؤوف كان ينزل بالسقف ليريح صوت صباح .... فى اواخر الكوبليهات .... حاجه روعه
ورائعه المعلومه عن اللحن وحكايه انها كانت لحن آيه زنبى ايه لعبد الحليم ..... انا باتخيل لو كانت اتغنت على اللحن ده كان هايبقى سمعها ازاى ....
وحضرتك قلت انك سمعتها حفلة فهل هى موجودة بالمنتدى ام لا .... لو موجوده حط لنا الرابط .... لانى مسمعتهاش حفل ابدا قبل كده .... ويبقالك الثواب :mdr:

الألآتى
10/09/2014, 15h56
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( يابخت حبيبى يابخته )

كلمات : فتحى قورة

ألحان : رؤوف ذهنى

غناء : صباح

جلست لأستمع إلى هذه الأغنية .. ومن أول مازورة لحنية .. أحسست أنى سمعت هذا اللحن من قبل

التيمة المستخدمة فى المقدمة الموسيقية .. والتى تتكرر بين الكوبليهات .. سمعتها من قبل ياناس ..

فين .. فين .. مش فاكر .. وفجأتن .. تذكرت

أيوه .. سمعتها فى أغنية لنجاة الصغيرة .. إسمها ( بكانى لما خلصت دموعى ) من ألحان محمد الموجى

هى مش نفس اللحن بالظبط يعنى .. لكن التيمة قريبة الشبه جداً

المقام واحد فى الأغنيتان ( الكرد ) .. لكن عمنا الموجى لجأ لصبا الزمزمة .. وهو من مشتقات الكرد .. بينما لم يخرج أستاذنا رؤوف ذهنى عن الكرد

المهم .. خلينا فى أغنيتنا اليوم .. ( يابخت حبيبى يابخته ) لصباح

الأغنية من قالب ( الفورم ) وهى الكوبليهات المتكررة لحنياً .. يعنى كل الكوبليهات زى بعضها لحنياً .. مع إختلاف الكلمات

تبدأ الأغنية بأدليب قصير من الوتريات بالإشتراك مع آلة القانون

ثم يدخل الإيقاع المقسوم .. لنسمع اللازمة الموسيقية الرئيسية .. والتى سنسمعها داخل العمل ( قبل كل كوبليه )

عمنا رؤوف ذهنى لم يخرج عن الكرد طيلة اللحن .. ( المقدمة الموسيقية ، اللازمات الموسيقية ، الكوبليهات ، الكورال ) كله كرد فى كرد

أين الجمال إذن ؟

الجمال فى تنوع الجملة اللحنية .. وإستخدام كافة العُرب والحليات داخل المقام ..

لدرجة أنك تشعر بتنوع المقامات .. مع أنه كرد فقط .. ولا شئ غيره

وهذا هو الفارق بين أغانى زمان .. وأغانى اليوم التى تستعمل نفس الكرد .. ولكن هيهات .. الفارق رهيب

زمان .. الخيال واسع ورحيب .. اليوم .. الخيال محدود .. جداً .. ولا يعرفون عن الكرد .. إلا طلوع السلم ونزول السلم .. يافرحتى

الإيقاع تنوع بين المقسوم ( الراقص ) وبين إيقاع الواحدة الكبيرة ( عندما تبدأ صباح فى غناء الكوبليهات )

الأغنية تنتمى بالتأكيد للزمن الجميل .. الجملة العاطفية الشجية .. والتى تشد الأذن شداً للسماع والإستمتاع

أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع

حسن كشك
13/09/2014, 18h21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بداية عذرا على التاخر فى الرد لظروف مشاكل فى الاتصالات عندى
طبعاً... وانا استمع للاغنية حيرتنى المقدمة الصغيرة للوتريات والقانون .... كأنها مقدمة تشبه المقدمات السينمائية فى الافلام القديمة .... عندما تعمل الكاميرا كلوز على وجه بطل الفيلم .... وكأنه يكتشف اشياء كان لا يعرفها .... هذا كان شعورى .....
لكن بعد دخول الايقاع .... الذى كنت اظنه واحده ونصف .... كما نسميه شعبياً .... لكن المايسترو .... سماه المقسوم .... فهل المقسوم هو الواحده ونصف الذى يسهل عزفه لكل المصريين وخاصة فى الافراح عندما ترقص عليه الفتيات اصدقاء العروسه ؟؟؟؟ لست ادرى:crazy:

نعم كنت اشعر بأن كل اللازمات شبه بعضها .... وأكد شعورى هذا استاذنا المايسترو
لن ادخل فى تحليل اللحن .... ومادخلت فيه هو ما شعرت به فقط .... لأنى لن اصل الى علم استاذنا الالاتى
وجاء ليسألنا هل وفقت فى التحليل ؟؟؟؟:mdr:
وهل انا او غيرى نملك الحكم عليك وعلى توفيقك فى التحليل ..... حاشا لله يا استاذنا .... نحن نتعلم منك ما نجهله تماما ... ( انا اتكلم عن نفسى )
شكرا يا استاذنا .... على الاهتمام باغنيتنا وتحليلها ..... واحنا طمعانين فيك اوى .... لسه فيه اغانى كتير ها تحللها لنا يا استاذ ..... فكن صبور معنا
:emrose:الله ينور عليك يا مايسترو:emrose:

الألآتى
13/09/2014, 19h41
بداية .. لك كل الحق فى أن تطمع وتأمر ياأبو ميدو ..

ثانياً : المقسوم بالفعل هو الواحدة ونصف .. وهناك إيقاع أخر يسمى الواحدة ونصف .. وهو المصمودى الصغير

وكلها إيقاعات راقصة ..

المقسوم تسمعه ياعم حسن فى أغنية ( على رمش عيونها )

أما المصمودى الصغير فتسمعه فى بداية أغنية ( حسادك علموك ) أو أغنية ( ياحلاوتك ياجمالك )

هذه مجرد أمثلة

فاكر ياعم حسن .. لما كنا بنضع تحليل أو أغنية جديدة فى قسم المبدعون .. فاكر كان بيحصل إيه ؟

كان السميعة يتسابقون للمشاركة والرد .. وكان الموضوع يتحمل عدة صفحات

إنى أتحسر على حال هذه الأقسام المظلومة .. بعد أن تحول سماعى لمجرد موقع أو مخزن للأغانى

ليس فيه مجال للإبداع .. الحمد لله على كل حال

خليـل زيـدان
18/09/2014, 22h49
ياعم محمد يا أبو حسام
بما انك كبير المشرفين .. ماتنساش ترد على كل المشاركات
وتنشط قسمك .. المبدعون ودعوة موسيقية تحت رعايتك
:emrose:

حسن كشك
19/09/2014, 17h13
الواضح انه غير مسموح بالنقد فى سماعى ...ولذلك تم حذف ردى على كلام ابو حسام ...ىاترى مين اللى حذف وليه...يبدو ان المشرف الذى قام بالحذف فاهم ان كل دوره رقابى وبس ... انتم فى منتدى راق ... ولستم مباحث امن الدولة
:chut:

خليـل زيـدان
19/09/2014, 21h22
من فترة طويلة والحالة المزاجية لمعظم العرب غير مستقرة
والسبب ما تمر به المنطقة من أحداث مرت وأحداث أخرى تمر بها البلدان العربية
أعتقد أن ذلك ما يجعل الناس تعزف عن المشاركة والإستمتاع بأي من الفنون في هذه الأيام

المشاركة المقصودة نقلتها للمحذوفات بسبب استياء بعض السادة المشرفين
بأنهم السبب في خمول المنتدى وعدم الإهتمام بمشاركات الأعضاء

وأرى أن هذا النقد اللاذع أو الإتهام بالتقصير للمشرفين ليس في محله
يكفي ما يؤدونه من أعمال واستقتطاع جزء من أعمارهم لخدمة المنتدى

ودور المنتدى والمشرفين ليس استجداء الناس واستعطافهم للمشاركة والتفاعل في الموضوعات
من يريد التفاعل أهلا ومرحباً ، ومن يريد التحميل في صمت أيضاً أهلاً ومرحبا
لا رقيب على أحد ، ولا مضايقة لأحد ، المنتدى للجميع

حسن كشك
23/09/2014, 21h37
:chut:

خليـل زيـدان
23/09/2014, 23h49
:chut:


:emrose::emrose:

انور الحارث
07/02/2015, 04h10
تسلم الأيادي ...أساتذتناا الأعزااء

مجهود ممتااز..تشكرون عليه

تحياتي وتقديري

ملاحظة :
ممكن رابط لتأريخ الزمن الجميل بدايته نهايته من هم الذين ينتموون اليه

أنورالحارث