المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شوق


Hisham Khala
28/03/2014, 22h44
لقد تشوقنا طويلا ...

لحنتها منذ زمن بعيد جدا و هي اسمتها "شوق" و اعددت لها كونتربوينت بالسمع (قبل ما اعرف الكونتربوينت)
و لقد أعدت صياغتها مع الاحتفاظ بالكونتربوينت القديم "كما هو تقريبا" (الحق غيرت نغمة واحدة)

ملحق ملف صوتي إذا كان يوتيوب فيه مشكلة

www.youtube.com/watch?v=7QKVdh2UkQc (https://www.youtube.com/watch?v=7QKVdh2UkQc)

Hisham Khala
29/03/2014, 01h56
أود أن أذكر شئ عن هذا اللحن ، في ذلك الوقت لم أكن درست الموسيقي في معهد الكونسرفاتور و لم تكن لدي معرفة بالكونتربوينت سوي اسمه و سماعي له في الاعمال الموسيقية الغربية و بعض ألحان عبد الوهاب الموزعة ، و لم أكن أعلم أن له 5 أنواع أو أجناس Species و حاولت عمل كونتربوينت لهذا اللحن بواسطة الاذن ... و لكن الغريب جدا إني وجدت (فيما بعد بسنوات) الاتي:
أن لحن الفلوت في الجزئية التي سأعرض نوتتها مكون من عبارات قصيرة كل منها 2 مازورة أول ثلاث عبارات من 6 موازير بالاضافة إلي عبارة رابعة لعمل قفلة مكونة أيضا من مازورتين و المجموع 8 موازير.
بينما الشيللو (الذي يعزف الكونتربوينت) غني 3 عبارات فقط: أول عبارتين ، كل واحدة مكونة من 3 موازير = 6 موازير و العبارة الثالثة و الاخيرة مكونة من مازورتين و بالتالي المجموع 8 موازير
معني ذلك ان اللحن الاساسي (كانتوفيرما) و الكونتربوينت متساويين في الموازير و لكن غير متساويين في العبارات (4عبارات للفلوت و ثلاثة للشيلو)
هذا معناه أن الفلوت بيغني عبارة و نصف متوازي مع عبارة واحدة من الشيللو في اول 6 موازير ... ثم الاثنان يغنيان عبارة لكل منهما في النهاية

الحقيقة أنا لو كنت عملت الكونتربوينت بعد شوية دراسة كان الموضوع ها يختلف و كنت عملت كل العبارات متساوية في عدد الموازير لأن النوع السابق صعب عمله و لكن أتي باستخدام الاذن ، فلتحيا الاذن و لكن لا تسقط الدراسة
مرفق اللحن الاساسي Canto Ferma + Counterpoint معا (التمبو بطئ)
ثم فصلت CF & CP
بالاضافة إلي النوتة للتوضيح

في النوع الاول للكونتربيونت بيكون كل نغمة من كانتو فيرما يوازي لها نغمة من الكونتربوينت مساوية لها في الزمن
في النوع الثاني: كل نغمة في كانتو فيرما يكون لها نغمتين في الكونتربوينت
النوع الثالث: كل نغمة في كانتو فيرما أمامها 4 نغمات في الكونتربوينت
النوع الرابع: كل نغمة في كانتو فيرما أمامها نغمتين في الكونتربوينت و لكن مع وجود سينكوب (عدم تزامن) ...الكونتربوينت متأخر
النوع الخامس: خليط مما سبق

و غالبا الموسيقييون يستخدمون النوع الخامس و لكن عدم تساوي العبارات أنا مش عارفها لغاية دلوقتي و هي ليست سينكوب حيث ان التزامن موجود

الألآتى
29/03/2014, 08h45
أود أن أذكر شئ عن هذا اللحن ، في ذلك الوقت لم أكن درست الموسيقي في معهد الكونسرفاتور و لم تكن لدي معرفة بالكونتربوينت سوي اسمه و سماعي له في الاعمال الموسيقية الغربية و بعض ألحان عبد الوهاب الموزعة ، و لم أكن أعلم أن له 5 أنواع أو أجناس Species و حاولت عمل كونتربوينت لهذا اللحن بواسطة الاذن ... و لكن الغريب جدا إني وجدت (فيما بعد بسنوات) الاتي:
أن لحن الفلوت في الجزئية التي سأعرض نوتتها مكون من عبارات قصيرة كل منها 2 مازورة أول ثلاث عبارات من 6 موازير بالاضافة إلي عبارة رابعة لعمل قفلة مكونة أيضا من مازورتين و المجموع 8 موازير.
بينما الشيللو (الذي يعزف الكونتربوينت) غني 3 عبارات فقط: أول عبارتين ، كل واحدة مكونة من 3 موازير = 6 موازير و العبارة الثالثة و الاخيرة مكونة من مازورتين و بالتالي المجموع 8 موازير
معني ذلك ان اللحن الاساسي (كانتوفيرما) و الكونتربوينت متساويين في الموازير و لكن غير متساويين في العبارات (4عبارات للفلوت و ثلاثة للشيلو)
هذا معناه أن الفلوت بيغني عبارة و نصف متوازي مع عبارة واحدة من الشيللو في اول 6 موازير ... ثم الاثنان يغنيان عبارة لكل منهما في النهاية

الحقيقة أنا لو كنت عملت الكونتربوينت بعد شوية دراسة كان الموضوع ها يختلف و كنت عملت كل العبارات متساوية في عدد الموازير لأن النوع السابق صعب عمله و لكن أتي باستخدام الاذن ، فلتحيا الاذن و لكن لا تسقط الدراسة
مرفق اللحن الاساسي Canto Ferma + Counterpoint معا (التمبو بطئ)
ثم فصلت CF & CP
بالاضافة إلي النوتة للتوضيح

في النوع الاول للكونتربيونت بيكون كل نغمة من كانتو فيرما يوازي لها نغمة من الكونتربوينت مساوية لها في الزمن
في النوع الثاني: كل نغمة في كانتو فيرما يكون لها نغمتين في الكونتربوينت
النوع الثالث: كل نغمة في كانتو فيرما أمامها 4 نغمات في الكونتربوينت
النوع الرابع: كل نغمة في كانتو فيرما أمامها نغمتين في الكونتربوينت و لكن مع وجود سينكوب (عدم تزامن) ...الكونتربوينت متأخر
النوع الخامس: خليط مما سبق

و غالبا الموسيقييون يستخدمون النوع الخامس و لكن عدم تساوي العبارات أنا مش عارفها لغاية دلوقتي و هي ليست سينكوب حيث ان التزامن موجود



حا لف وأرجع تانى يادكتور .. لأنك لخفنت لى مخى .

:crazy::crazy::crazy:

محمد علي الزوالي
29/03/2014, 22h48
برافو يا دكتور
انت موهوووووب

Hisham Khala
29/03/2014, 23h03
حا لف وأرجع تانى يادكتور .. لأنك لخفنت لى مخى .

:crazy::crazy::crazy:


يا عم دا انت ابو الامخاخ ، هو أنا أقدر ألخفن لك مخ برضه؟!
أهديك هذه الصورة كنت أنا و الموسيقار أحمد الحناوي بنعزف اللحن هذا في مستشفي روض الفرج للعيون و انا كنت عامل اللحن من قبلها بثلاث سنوات ، أنا كنت بأعزف علي الاورج اللحن الاساسي (كونتا فيرما) + الاكورات ، و هو بيعزف الكونتربوينت علي الفاجوت (الباصون)
و الفاجوت من آلات النفخ ذات الاصوات الغليظة و طلبت منه يعزف الكونتربوينت بدل الشيللو

الصورة المرافقة من اليمين إلي اليسار: احمد الحناوي - هشام خلف - رئيس قطاع طب العيون بوزارة الصحة

Hisham Khala
29/03/2014, 23h06
برافو يا دكتور
انت موهوووووب


نورت يا أستاذنا العظيم محمد علي الزوالي
و من بعض مما عندكم
تقبل تحياتي و احترامي

نور عسكر
31/03/2014, 04h16
لقد تشوقنا طويلا ...

لحنتها منذ زمن بعيد جدا و هي اسمتها "شوق" و اعددت لها كونتربوينت بالسمع (قبل ما اعرف الكونتربوينت)
و لقد أعدت صياغتها مع الاحتفاظ بالكونتربوينت القديم "كما هو تقريبا" (الحق غيرت نغمة واحدة)

ملحق ملف صوتي إذا كان يوتيوب فيه مشكلة


www.youtube.com/watch?v=7QKVdh2UkQc (https://www.youtube.com/watch?v=7QKVdh2UkQc)

تحية طيبة أ. د. هشام خلف ، ولعودة الأشواق الجميلة للوطن والأحباب .
، وربما هناك مشكلة في الإعدادات أو ماشابه .. والغريب عند إقتباس مشاركتك ظهر الفيديو ..! هنـــا ، إيه الحكايه .. الله أعلم .. مع كل المحبة والتقدير .

الألآتى
31/03/2014, 10h35
يا عم دا انت ابو الامخاخ ، هو أنا أقدر ألخفن لك مخ برضه؟!
أهديك هذه الصورة كنت أنا و الموسيقار أحمد الحناوي بنعزف اللحن هذا في مستشفي روض الفرج للعيون و انا كنت عامل اللحن من قبلها بثلاث سنوات ، أنا كنت بأعزف علي الاورج اللحن الاساسي (كونتا فيرما) + الاكورات ، و هو بيعزف الكونتربوينت علي الفاجوت (الباصون)
و الفاجوت من آلات النفخ ذات الاصوات الغليظة و طلبت منه يعزف الكونتربوينت بدل الشيللو

الصورة المرافقة من اليمين إلي اليسار: احمد الحناوي - هشام خلف - رئيس قطاع طب العيون بوزارة الصحة


تصدق بالله إنى إستمتعت بيها ... لذيذة

مش بقول لك .. الدنيا حظوظ .. حرام والله أمثالك يزمروا على روحهم فى البيت و.. وخلاص

يعنى تأليف ... وتوزيع ... ونوتة .... وبرامج كمبيوتر ... وهيصة

إيه بقى إللى ناقص .. الناس تسمعك .. كفاية عليك عمنا الزوالى والواد الألآتى .. وأستاذنا الحناوى .. وشوية السميعة إللى فى سماعى أو على اليوتيوب .. فين الأوبرا والحفلات والدنيا .. حظووووووووووووووظ

بكره ربنا يعدلها .. وإللى معاه واحده ... يبدلها :mdr:

تحياتى للأستاذ أحمد الحناوى .. إللى واحشنى حقيقى

Hisham Khala
03/04/2014, 23h33
تحية طيبة أ. د. هشام خلف ، ولعودة الأشواق الجميلة للوطن والأحباب .
، وربما هناك مشكلة في الإعدادات أو ماشابه .. والغريب عند إقتباس مشاركتك ظهر الفيديو ..! هنـــا ، إيه الحكايه .. الله أعلم .. مع كل المحبة والتقدير .


الاستاذ نور عسكر
لك اطيب تحية و اجل احترام
اشكرك علي كلماتك الرقيقة
و لك مني كل محبة و اعزاز

Hisham Khala
03/04/2014, 23h40
تصدق بالله إنى إستمتعت بيها ... لذيذة

مش بقول لك .. الدنيا حظوظ .. حرام والله أمثالك يزمروا على روحهم فى البيت و.. وخلاص

يعنى تأليف ... وتوزيع ... ونوتة .... وبرامج كمبيوتر ... وهيصة

إيه بقى إللى ناقص .. الناس تسمعك .. كفاية عليك عمنا الزوالى والواد الألآتى .. وأستاذنا الحناوى .. وشوية السميعة إللى فى سماعى أو على اليوتيوب .. فين الأوبرا والحفلات والدنيا .. حظووووووووووووووظ

بكره ربنا يعدلها .. وإللى معاه واحده ... يبدلها :mdr:

تحياتى للأستاذ أحمد الحناوى .. إللى واحشنى حقيقى


طبعا كفاية عليا انتم احبائي و انا ها اعوز ايه من كل الناس ، انا يهمني احبائي و السميعة اصحاب الاذن الخبيرة
بس انا ما فهمتش (( و اللي معها واحدة يبدلها)) و لكن اذا كان علي التبديل برضه فكرة هايلة.
المهم الحمد لله مفيش لخفنة المخ
تحياتي لكم جميعا
و خالص اعزازي و تقديري

Hisham Khala
03/04/2014, 23h45
بالمناسبة
فيه يوم الثلاثاء 8 ابريل الساعة 11 ص
ورشة عمل عن التأليف الموسيقي الرقمي و استخدام الكومبيوتر في التاليف
في الكونسرفاتور في قاعة ابوبكر خيرت
المتحدثين: د. بسام حلقة ، و د. احمد الحناوي