27/09/2012, 17h26
|
Banned
رقم العضوية:650005
|
|
تاريخ التسجيل: juin 2012
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 100
|
|
|
رد: تجارب وخبرات فى هندسة الصوت .. متجدد
نختم النصايح او الارشادات ال 6
5. تداخل اصوات الدرامز والباص جيتار كل منهم في نفس مدي التردد
المشكلة - الدرامز و الباص جيتار باس في حدود نفس التردد المنخفض (50-75 hz )
تردداتهم الصوتية بيلغوا بعض , التراكين بيلغوا بعض و مش قادرين نميز الاتنين بشكل واضح من بعض و دي مشكلة و مفيش في ايدينا نعمل حاجة في الماستر
و لكن احنا عندنا مساحة كبيرة و فاضية في مدى التردد من 75hz ل 500hz.
المجال دا ممكن استغلاله بس هو فاضي !
الحل – في توزيع الاغاني او الموسيقي من البداية ، لازم تحدد مين في الباص أو الدرامز ها يكون مدي تردده
منخفض ( 50-75 hz ) و مين ها يكون مدي تردده منخفض متوسط (100-250 hz )
لو ها تعمل تردد الدرامز منخفض ، يبقي نعكس و نخلي الباس منخفض متوسط (والعكس صحيح).
6. الالات اصواتها حادة و مزعجة او الاصوات الغنائية فيها حدة غير مطلوبة
في المكس , لازم تعمل حساب ان المكس حاجة و الماستر خطوة بعديها.. يعني خليك مرتب , لما تعمل مكس , ما تزودش اي حاجة علي التراكات .. رتب بس التراكات و و بعدين في الماستر اللي هي اخر خطوة العب براحتك.
لأن لو لعبت في تراكات المكس , و جيت تاني تلعب في الماستر .. يبقي رقم 1 ضيعت وقتك و رقم 2 كررت مجهودك و يا ريته ب فايدة , بالعكس احنا كدة بنشوه و نبوظ اللي عملناه قبل كدة
يعني الاصوات اللي صوتها عالي ما ينفعش اقلل التردد بتاعها مرة في المكس و مرة في الماستر , كدة اسمه تكرار duplication , وكمان بتعمل انحراف للتراك و الترددات عن مسارها المطلوب deviation و بيكون شبه مستحيل تصليحه , الا بقي لو عملنا التراك من اول و جديد و دي تضييع وقت و مجهود و كمان محبط.
تحياتي و تقديري
|