الموضوع: طلبات نوتة
عرض مشاركة واحدة
  #6302  
قديم 24/03/2012, 05h32
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: juin 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 73
المشاركات: 555
افتراضي رد: طلبات نوتة


احبائى

بعد الحدث الجليل وتوقفى فترة قصيرة عن الكتابة .. اقدم لكم عمل من العيار التقيل جدا جدا هى تصادفت الظروف انه يأتى فى مثل هذا الاسبوع .. العمل ده انا حسيت انه اصعب لحن دونته فى حياتى .. اقدم لكم



حديث الروح



كاملة فى 9 صفحات .. وحبيت اقول لكم شوية خواطر عن اللحن ده .. عادة انا لما بحب ادون الالحان اللى من العيار التقيل جدا وكبرة الحجم .. دايما برسم اللحن فى مخى واذاكره شوية قبل التدوين عشان بحدد الاماكن الصعبة فيه واللى بتحتاج مجهود وتفكير كيف انى ابسطها لكم فى الكتابة ودى اصعب مرحلة .. يعنى تقدر تسميها خطة العمل .. وفى كل الالحان انا بحسب الصعوبة من كمية الادليب .. يعنى مثلا الاطلال اتقسمت على اسا انى لما اخلص تدوين الجزء بتاع لست انساك لحد اول الجملة الموسيقة اللى على الإيقاع بتاعة يا حبيبا زرت يوماً هنا احس خلاص انى خلصت اللحن او الباقى خلاص سهل .. اما اللحن ده اصعب لحن انى دونتهفى حياتى واخد وقت كبير .. يعنى كل جملة ادونها وبتاخد وقت الطول من المعتاد بالنسبة لمستوايا فى الكتابة احس انو خلاص الباقى سهل الاقى الجاى اصعب

ولولا الطريقة اللى قال لى عليها لاخ العزيز وسام اكرم بالنسبة للتحكم فى الادليب على الانكور ماكانش الادليب الصعب ده طلع بالدقة دى يعنى دقة توصل ل 99% وعمرها ماحصلت فى التاريخ ان يتكتب الادليب بالدقة دى لنى هنا بسمعوا واعدل فيه يعنى بسمع السطر اكتر من عشرين مرة اطول او اقصر نغمات وفى الفراغات بحط سكتات

ورجعت بذاكرتى لأول مرة انا عزفت اللحن ده كان اول ماطلع سنة 1967 ... يعنى عزفتو الحمد لله حلو جدا 100% وانا مسجله هنا فى قسم المبدعون .. طيب ( وده تامل نفسى تحسوه او تتعرفوا عليه ) زى ماقلت انى عزفتو بدون اى مشكال تذكر يعنى ممكن مرة او مرين توقفت عشاناصلح جملة او مقام غريب شوية .. لكن التدوين كان صعب جدا جدا لن السنباطى وضع فى اللحن ده كل عبقريته .. حبيت افلسف الموضوع .. انا كان من زمان عندى اكتر من 70 هواية .. من الصغر كنت احب لعبة القطارات اللى بتمشى على قضبان بس اللعب الكبيرة الحجم يعنى اللى فيها قضبان كتير جدا وعدد من القطارات .. وانك بتتعلم ازاى تخلى القطار يتحول من قضيب لآخر .. او يغير اتجاهو يروح يمين او شمال .. والملية دى معقدة جدا فى الاحجام الكبيرة للعب دى واللى ممكن توصل لأكتر من عشرين متر وناس عندهم اكتر وكنت دايما بموت فى كتالوجات العلب دى واللى بالطبع مستواها رهيب جدا وثمنها فادح يعنى كنت بتفرج عليها طبعا فقط .. وللعلم اللعبة الكبيرة دى مش لعبة عيال ولكن لعبة ملوك .. يعنى انا طبعا ايام الزمن الجميل لما كنا بنروح اى دولة كان لازم الملك او الرئيس بيعزمنا فى قصره وتقريبا كلهم عندهم قاعة فيها اللعبة دى وبالطبع كانت عينى بتخرج عليها لأن فيها اكتر من عشرين قطار .. وكمية قضبان خطيرة وتحويلات متعددة وبجد هى متعة اكتر من البلياردو 100 مرة .. المهم .. لو انت ركبت من القاهرة القطار المتجه اللى الاسكنرية .. انا بحب اتفرج دايما على انواع العربات والجرار وكله كوم على القضبان .. لو تخيلت المنطقة فى حدود عشرو كم من القاهرة القطار بيبقى مشى وجنبه مش اقل من 30 الى 100 قضيب متفرعة مثل الشبكة العنكبوتية ,,لن محطة مصرفيها مش اقل من 30 رصيف لمختلف الاتجاهات والقضبان كلها قادمة من الورشة ثم بتتفرع الى اتجاهت فى كل انحاء الجمهورية .. يعنى لو تخيلت القطار بيعدى على كام تحويلة حايطلع عدد مذهل .. والتحويلات دى بتتم بعملية فى منتهى الدقة من اكشاك متعددة كل كشك لو مساحة صغيرة من القضبان بيفتح ده ويقفل ده بحيث انو بيحدد اتجاه كل قطار طبقا لجدول فى منتهى منتهى الدقة لأن اقل غلطة حاثة مروعة يعنى قطارين يخبطوا فى بعض .. طبعا لحد دلوقتى انتم مش فاهمين بحكى القصة دى ليه ؟؟ اصبروا انا جاى فى الكلام .. الفرق بين سائق السيارة وسائق القطار ايه ؟؟ ان سائق السيارة مسؤول عن كل شىء امامه يعنى هو اللى بيحود فى الاتجاهات ويتفادة السيارات الاخرى والمشاه والمطبات .. اما سائق القطار ماولش دعوة بالتوجيه لأنو القطار بيتوجه عن طريق القضبان اما السائق معاه اكرتين واحدة يحركها القطار بيمشى والتانية فرملة .. وكل نظره متجه الى حاجة واحدة .. الإشارات الكهربائية اللى لما تكون حمرا ما يتحرك ولما تكون خضراء يتحرك فقط .. يعنى السواق مالوش دعوة بالقضبان هو بيمشى وخلاص .. لكن تخيل لو السواق ده نظر الى القضبان وجالو وسواس ان فيه تحويلة مش مضبوطة يعنى ممكن يتجنن .. الشىء ده حسيتو فى حديث الروح .. لما بعزفها حسيت شعور سائق القطار اللى مالوش دعوة بالتفاصيل الدقيقة للقضبان .. لكن لما دونتها حسيت بالتفاصيل الدقيقة للقضبان دى .. لأن العازف لما بيكون شاطر اوى فى العزف السماعى اللى بيكون حافظه بيعزفه على طول بيطلع بمنتهى الدقة بدون تفكير .. لذلك انا اتمنى انكم تحاولوا تشغلوا الاذن شوية مع النوتة يعنى لما توصل انك تعزف سماع بالتدريج حاتكسب كتير انك اى اغنية تلاقى نفسك بتكلع معاك بدون النوتة

مع اطيب تحياتى



الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf حديث الروح.pdf‏ (72.2 كيلوبايت, المشاهدات 2058)