المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اعمال مروان شلبي


الصفحات : [1] 2

مروان شلبي
29/12/2008, 10h15
أحب أن أشارك بمقطوعة أهواك من عزفي على الكمان أرجو أن تنول أعجابكم وشكرا

شكيب الفرياني
15/01/2009, 12h30
حييت أخي العزيز مروان
أنا في العادة أستمع أولا بأول لكل مايطرح في هذا القسم ولكني حرمت من عزفك الرائع هذا ويبدو أنك رفعت ملفك في فترة كنت فيها مشغولا بعض الشيء ولكني اليوم سعدت بالإستماع لك وهاهي المرة الرابعة او الخامسة التي اعيد فيها المقطع
طبعا المقطوعة المختارة سهلة ومعروفة ولكنك أديتها بروح واحساس جميل للغاية وبرهنت على انك موسيقي مفعم بالرومنطيقية فهي في الواقع من السهل الممتنع ويذهب معظم من يعزفها اما الى أدائها بشكل بسيط يقرب من السذاجة وإما الى شحنها بالتكنيك المعقد أما أنت فقد قدمتها وهي تقطر شذى وعطرا فواحا وقد هالني فعلا حسن تعبيرك بآستعمال اابورتامنتو والقليس والفيبراتو وخاصة توظيف النيونس المناسب لكل جملة
أحسنت فعلا يا مروان ولك مني كل الإعجاب والتقدير
وإلى عزف آخر منك أتمنى لك كل التوفيق
شكيب الفرياني
تونس

مروان شلبي
21/01/2009, 10h35
ألأخ شكيب .
اشكر ك لكلماتك الجميلة وانا سعيد لوجود من يشاركني هذا الاحساس الموسيقي الذي يعتمد على البساطه في ايصال معنى الجمله الموسيقية دون تعقيد .
وسوف ارسل انشاء الله بعض التجارب الأخرى قريبا وارجو ان اسمع رأيك بها .

مروان شلبي
21/01/2009, 11h36
ليلية يترجع ياليل
اغنية للفنانه فيروز
سجلتها بطريقة (التركات) بواسطة برنامج معروف اسمه ( كول ادت ستوديو) وقد قمت بعزف اللالات التي يحتويها التسجيل كل على (ترك ) مع الاستعانة (بالريتم بوكس ) ثم عزفت اللغناء كصولو كمان . ارجو ان اكون قد وفقت بتنفيذه وشكرا

مروان شلبي
21/01/2009, 19h53
يظهر بان تحميل الاغنية لم ينجح في المرة الاولى وانا احاول ان احمله ثانية علني افلح في ذلك
ولكم الشكر

كوباني
21/01/2009, 22h16
عزف ساحر و هذه الطريقة في العزف أعشقها

شكرا أخي مروان أرجو المزيد.

محمد شاكر 1
21/01/2009, 22h39
جميله جدا جدا جدا

انا مليش فى العزف بس
لما سمعتها عجبتنى اوى
ياريت بعض المقطوعات لو عندك

مروان شلبي
22/01/2009, 15h21
اشكر الأخ كوباتي والأخ محمد شاكر على كلامكم الجميل و قد ارسلت عملا جديدا ارجو ان ينال اعجابكم وشكرا

سلطــــــــــان
26/01/2009, 03h22
واااااااااااااااااو
اهنيك وبقوه على مزاجك الراايق وعزفك الخطير :emrose:

مروان شلبي
26/01/2009, 08h36
اغنية ام كلثوم الرائعه دارت الايام
سجلت المقطع الاخير من الاغنية (الفالس) بتصور جديد فلقد حاولت ان اضفي على موسيقى الكوبليه نوعا من الشده باستعمال الالات النحاسية لتدخل بعد ذلك الة الكمان مؤدية الغناء بمنتهى الرقه لتحلق عاليا معبرة عن جمال اللحن الذي يقطر عذوبة وجمالا , ارجو ان اكون قد وفقت بايصال الفكره بنجاح .
وهذا العمل قد سجلته بمفردي مستعينا ببرنامج (كول ادت استوديو)وشكرا

مروان شلبي
26/01/2009, 11h33
شكرا يااخ سلطان على ذوقك الرفيع

3waad
26/01/2009, 14h36
very very very goood job
bgd 7aga raw3a

كوباني
26/01/2009, 18h14
شكرا مروان عزف جميل كله احساس

بس الخلفية تعبانة لم تعجبني بالمرة.

مروان شلبي
26/01/2009, 20h08
الأخ كوباتي
شكرا على نقدك الصريح للمرافقه فلقد كانت فكره حاولت فيها ان اجعل تفاوتا كبيرا في طريقة التعبير بين الموسيقى وبين الغناء لابرز جمال الجملة الغنائية وعذوبة الة الكمان في ادائها
وانا اعتز برأيك
وانتظر دائما النقد البناء
وشكرا

الألآتى
27/01/2009, 01h28
جميل ياأستاذ مروان

يجب أولاً أن نتأكد جميعاً أن هذه المحاولة الغرض منها توصيل فكرة معينة .. ويجب أيضاً الإنتباه لعزف الكمان دون نقد باقى الألات .. لأن الغرض من وجودها .. مصاحبة فقط وليس أساسياً ..

ويهمنى ياأستاذ مروان أن أن أتحدث فى هذه الجزئية بالذات .. فإن محاولة المزج بين الألآت النحاسية بما تتميز به من شدة وخشونة .. وبين الكمان وما تتميز به من نعومة وسلاسة .. هذه المحاولة لم تستريح لها أذنى .. فلم أستطع التآلف مع هذه الخلطة .. ربما تكون فكرة جديدة طرأت على ذهنك .. ولكنى أصارحك .. أنها لم تكن فكرة موفقة .. وربما تكون الفكرة طرأت لذهنك لوجود ميزان وإيقاع الفالس الغربى ومايتميز به من قفزات شبيهة بالفوكس ..

هناك جزئية أخرى .. عند النقل من الكرد إلى البياتى .. وبعد إنتهاء الفالس وبداية المقسوم .. تسرعت قليلاً عند النقلة .. لم تتمهل فى العزف .. فإن عبد الوهاب قصد أن يتمهل حتى يجهزنا لقبول إيقاع المقسوم الشرقى .. بعد الفالس الغربى .. لقد إنتقلت حضرتك بسرعة ولم تترك لنا فرصة الإستعداد لسماع هذه النقلة ..

عزفك جميل وبه إحساس ملموس .. ولا أنكر هذا .. وأحييك .. إستمر .

مروان شلبي
27/01/2009, 07h10
الأستاذ الالاتي
اشكر اهتمامك بنقد الفكره . وطبعا هي مجرد فكره قصدت منها الاحساس الذي يتولد بعد نقيضين فكم هو لذيذ الاحساس بالدفئ بعد البرد , وكم هي لذيذة الراحه بعد التعب وكم هو مريح الشعور بالهدوء بعد الصخب . هذه هي الفكره التي سكنت فكري , وعلني لم استطع اخراجها من داخلي بالطريقه التي احسستها .
اما بالنسبه للنقله بين الفالس والمقسوم , فانت استاذ وتعلم بان تسجيل التركات يجب ان يكون حتى الفالت فيه موزونا فالريتم مسجل مسبقا ويجب الا اترك لنفسي العنان بالدخول الى البياتي لذا اضررت الى التقيد بالانتقال وهو علة تسجيل التركات .
اشكر لك اهتمامك وارجو منك التعليق على بقية القطع التي ارسلتها منذ فتره قريبه . فرأيك يهمني , وشكرا ثانية

غازي الضبع
27/01/2009, 11h10
من وجهة نظري الشخصية
جميل جدا

مروان شلبي
27/01/2009, 12h22
شكرا جزيلا اخ غازي
ارجوا ان تتطلع على بقية الاعمال
وانا بانتظار رأيك

Ranoshka
27/01/2009, 20h54
اسفه انك انت اللي حتاخد الملاحظه اللي كنت بقلها بيني وبين نفسي لما استمع لكل الملفات اللي يرفقها الاعضاء .. يعني هي موحهه ليك ولغيرك ممن يستعملون الاورج... في العزف
انا بكل صراحه مش قادره افهم اسم المنتدى منتدى الطرب الاصيل وعلى حد معلوماتي الطرب الاصيل يعتمد على الالات الطربيه الاصيله ومش على الاورج.. انا بشكل شخصي بكره الاله دي وبصراحه مقدرش افهم اي انسان يعزف عليها...
تحياتي
رنا

الألآتى
28/01/2009, 02h21
اسفه انك انت اللي حتاخد الملاحظه اللي كنت بقلها بيني وبين نفسي لما استمع لكل الملفات اللي يرفقها الاعضاء .. يعني هي موحهه ليك ولغيرك ممن يستعملون الاورج... في العزف
انا بكل صراحه مش قادره افهم اسم المنتدى منتدى الطرب الاصيل وعلى حد معلوماتي الطرب الاصيل يعتمد على الالات الطربيه الاصيله ومش على الاورج.. انا بشكل شخصي بكره الاله دي وبصراحه مقدرش افهم اي انسان يعزف عليها...
تحياتي
رنا

العزيزة رانوشكا ..

بالتأكيد إن وجهة نظرك جديرة بالإحترام ..

ولعلك تدهشين عندما تعلمين أننى من عازفى البيانو ثم الأورج .. وبرغم ذلك .. فإننى أعتبر الأورج من الألآت التقنية غير الموسيقية .. صحيح أنه يصدر أصواتاً موسيقية .. ولكنه لايندرج تحت أى نوع من الألآت الموسيقية المعروفة .. وأسميه ( بغبغان ) .. أى مقلد للآلآت الحقيقية ..

وإذا كان منتدى سماعى هو منتدى للطرب الأصيل كما تفضلتى بالذكر .. فهذه مقولة صحيحة ..

لكن إذا أردنا إخراج الأورج من منتدى سماعى .. فيجب علينا أن نخرج كل الأغانى التى تحتوى على آلة الأورج .. بما فيها أعمال السنباطى وعبد الوهاب وفريد الأطرش .. وغيرهم ممن إستعملوا الأورج فى أعمالهم .. لأن كل هؤلاء العمالقة لم يستنكفوا الإستعانة بالأورج عند ظهوره .. ولم يخجلوا منه أو يعادونه ..

وقد نلاحظ أن عمار الشريعى مثلاً إستمد شهرته وحصل على مكانته المتميزة عن طريق الأورج .. فهل نخرج عمار الشريعى من دائرة إهتمام المنتدى ؟

وجدير بالذكر أن الكثيرين منا لا يعزفون على ألآت بخلاف الأورج .. فهل يتوقف هؤلاء عن الإبداع ؟

أنا شخصياُ أستطيع إخراج مكنون نفسى وإبداعى عن طريق الأورج .. وتحليلاتى وردودى ومشاركاتى فى المنتدى قائمة على الإستعانة بالأورج .. فهل أتوقف عن هذا كله لمجرد أننى لا أعزف على أى آلات غير الأورج ؟

نحن نعترف أن وجود الأورج فى حياتنا الموسيقية .. قد أمات أو على الأقل قلل من إستعمال الألآت الحقيقة فى التسجيلات وربما بعض الحفلات .. ولكنها سُنة الحياة .. التغيير ..

أنا أعزف على الأورج وألحن وأوزع منذ حوالى خمسة وثلاثون عاماً .. فهل أترك كل هذا .. لأن الأورج ليس له مكان بين الألآت الشرقية ..

لعلك تكرهين آلة الأورج .. وربما تكرهين عازفى الأورج أيضاً .. ولكن ذوقك منعك من البوح بها ..

أنا أتفهم تماماً العداء المستحكم بين عازفى الألآت الشرقية وبين آلة الأورج .. لأنى كنت أعمل كمدرب وقائد لبعض فرق الموسيقى العربية .. وكنت ألاحظ هذا العداء بوضوح .. لأن الأورج آلة كهربائية .. تطغى بصوتها العالى على باقى الألآت الحقيقية .. وبرغم من أننى كنت عازف للأورج .. إلا أننى كنت أضع الأورج فى مكانه الصحيح بين باقى الألآت .. ولا أعطيه إلا صولوهات معينة ويصمت بعدها .. لم أكن يوماً ما متحيزاً للأورج على حساب باقى الألآت .. لأنى عاشق للموسيقى الشرقية والألآت الشرقية .. برغم كونى عازف أورج ..

إن الأورج موجوداً اليوم فى معظم فرق الموسيقى العربية المحلية .. داخل قصور الثقافة .. وحتى نقابات المهن الموسيقية تعترف بوجوده .. بدليل إنضمام ألآف الأعضاء من عازفى الأورج لهذه النقابات دون مشاكل أو صعوبات ..
وفى النهاية .. أشكرك على وجهة نظرك .. التى أتفهمها بوضوح ..

Ranoshka
28/01/2009, 22h02
استاذ الالاتي اشكرك على ردك..
بصراحة كنت مترددة هل اكتب تعليقي ام لا لأني اعرف ان قسطا لا بأس به من الاعضاء يستخدمون الاورج.. ولكن بالنهاية كنت مجبرة عن التعبير عن احساسي تجاه هذه الاله..
انا لست ارفض استخدام السنباطي او غيره للاورج ولكني ارفض ان تحتل هذه الاله مكانة مرموقة كسائر الالات الشرقية.. لست ادري ماذا تكون مشاعر كل مستمع عندما يستمع الى رنين هذه الاله ولكن عني شخصيا اشعر باني اسمع صوتا مزيفا جدا..
على اي حال اشكرك على تفهمك وجهة نظري تحياتي
رنا

الألآتى
29/01/2009, 06h52
ولكن عني شخصيا اشعر باني اسمع صوتا مزيفا جدا..

لست وحدك التى تشعرين هذا الإحساس .. هى بالفعل آلة تصدر أصواتاً مزيفة .. ولعلك تلاحظين أننى أسميتها ( البغبغان ) ..

فهى مقلدة للألآت الحقيقية .


ولكني ارفض ان تحتل هذه الاله مكانة مرموقة كسائر الالات الشرقية

ونحن كذلك .. ولقد أوضحت هذا فى ردى السابق .. حيث أننى كنت أعطيها دور صغير لا يتعدى الصولو .. ثم تصمت بعدها ..

ولكنها اليوم أصبحت مسيطرة على التسجيلات .. حيث أصبح التسجيل كله عن طريق الكمبيوتر .. أى بغير ألآت حقيقية .. مزيف ..

ودعينى أوضح هنا جزئية مهمة ..

عندما أريد تنفيذ عمل بغرض وضعه فى المنتدى .. أى بدون مقابل مادى .. مجاناً يعنى ..

هل آأتى بفرقة موسيقية لكى أنفذ هذا العمل ؟ .. وكم تكلفنى ؟ .. المسألة اليوم أصبحت تخضع للماديات .. هل أدفع من جيبى بضع مئات لكى أنفذ عمل مجانى ؟؟ ..

إذا كان العمل يستحق مادياً .. فإننى سأستعين بفرقة حقيقية بالتأكيد ..

إذن .. الأورج وحده ليس هو المتهم فى هذا التحول أو التدهور الذى نجده اليوم ..

والغريب والعجيب فى نفس الوقت .. أن الموزع اليوم يتقاضى ألوف الجنيهات عن العمل الواحد .. برغم من أنه قام بتنفيذه على الكمبيوتر .. ولم يستعين بأى فرقة موسيقية .. حتى الوتريات الحقيقية التى نسمعها اليوم فى التسجيلات .. هى مجرد ثلاث أو أربع كمنجات .. ويقومون بالتسجيل أكثر من مرة .. لنسمع بعدها فرقة وتريات لا تقل عن ستة عشر كمانجة أو أكثر ..

لا تصبى غضبك على الأورج وحده .. صبى غضبك على العالم المادى الذى نعيشه اليوم ..

وفى النهاية .. يسعدنى دائماً سماع أراءك ووجهة نظرك .. التى أحترمها بالتأكيد ..

كوباني
01/02/2009, 15h45
الاستاذ ابو حسام الآلاتي تحياتي

في الحقيقة انا استغربت من كونك موسيقي محترف و تعتبر الآلة التي تعزفها غير

موسيقية ....وهذا ما حيرني ...

و هنا أسئلة بسيطة تفرض نفسها و ربما غير بسيطة:

- كيف تعزف على آلة غير موسيقية كما تصفها انت؟

- و كيف تستطيع التعبير عن مكنوناتك و مشاعرك عبر آلة تقول أنت

عنها بأنها (بغبغان).

و هل الكيبورد يضيف جماليا او موسيقيا معاني و تعبيرات

الى الموسيقا الشرقية ام أنه فقط حاجة ، يسهل العمل .

واذا كانت سنة الحياة التغيير فلماذا نختار الجانب المزيف من التغيير؟


و تقبل خالص تقديري واحترامي.

الألآتى
01/02/2009, 21h32
أخى كوبانى ..

لا تتعجب ياصديقى .. ولا تندهش ..

الألآت الموسيقية تعتبر من تراث الشعوب .. وكل بلد لها ألآتها التى تعبر عن شخصتها ..

والآلة الموسيقية نفسها لها شخصيتها المستقلة .. فنحن عندما نسمع صوت آلة موسيقية .. نعرف على الفور نوعها ونستحضر شكلها فى أذهاننا ..

والألآت الموسيقية فى الأوركسترا السيمفونى .. مقسمة لأربع أنواع رئيسية ..

الألآت الوترية .. وتشمل الفيولا والفيولينة والتشيلو والكونترباص .. ألخ

الألآت الخشبية .. وتشمل الكلارنيت والفلوت والبيكولو والأوبوا .. ألخ

الألآت النحاسية .. وتشمل الساكس والترومبيت والترومبو والهورن والبيست هورن والكورنو .. ألخ

الألآت الإيقاعية .. وتشمل التومبا والطمطم والبيركاشن بأنواعه .. ألخ

هذه هى تصنيفات الألات المعروفة فى الأوركسترا السيمفونى .. أضيف لها بعد ذلك .. بعض الألآت مثل الأورج والجيتار والفيبراتون وبالطبع البيانو .. وتم تسميتها بالألآت الألكترونية أو الألآت ذات المفاتيح ..

وبالنسبة للأورج بالذات .. فإنه ليس آلة موسيقية ذات شخصية مستقلة .. أى لا يصدر صوتاً موسيقياً معيناً ومعروفاً .. لذا لا يدخل فى التصنيفات السابقة كآلة مستقلة ..

وإذا كنت أنا عازف أورج .. فلا يجب أن أتحيز تحيزاً أعمى للأورج .. لابد أن أعترف بالواقع .. وأن أأخذ الموضوع بمنظور منطقى .. وليس مجرد إنحياز لآلتى ..

أما بخصوص التعبير عن مكنوناتى ومشاعرى عبر هذه الآلة .. فأؤكد لحضرتك .. أن هذا مايحدث بالفعل .. فأنا أعبر بالفعل عن مشاعرى وأحاسيسى عن طريق الأورج .. لأن الأورج فى النهاية آلة تصدر أصواتاً موسيقية .. حتى ولو كانت مزيفة .. وأصبح صانعى الأورجات اليوم يراعون أن تكون الأصوات أقرب ماتكون لصوت الآلة الحقيقى .. مع إتاحة كافة الإمكانيات للتحكم فى الآلة لتعطيك محاكاه أقرب ماتكون للطبيعية .. ويوما ما .. سيأتى يوم .. ولا نستطيع أن نفرق بين الآلة الحقيقية .. وبين الصوت الذى يصدر من الأورج .. فالعلم لا يقف أمامه شئ .. والتطوير مستمر ..

ولقد شرحت فى ردى السابق ظروف إختيارى للأورج ليكون آلتى التى تصاحبنى فى رحلة حياتى الفنية ..

وأضيف على هذه الظروف .. أننى كنت دائماً متلهفاً ومحباً للتوزيع الموسيقى .. لذا لم أختار آلة فردية مثل الكمان أو الناى أو أى آلة نحاسية مثلاً .. ووجدت أن الأورج سيتيح لى يوماً ما .. أن أنفذ بعض التوزيعات التى أحبها .. دون الحاجة لوجود فرقة موسيقية كاملة .. وهذا بالطبع غير متاح على المستوى الشخصى .. مادياً وواقعياً ..

عزيزى كوبانى .. أحترم رأيك وأقدره ولم أتعجب لإندهاشك وتعجبك .. شكراً لك ..

محمد الحمد
01/02/2009, 22h10
الأستاذ مروان شلبي عازف الكمان المخضرم

كان قد عمل في فرقة الإذاعة بجدة ورافق كبار المطربين أمثال محمد علي سندي وطلال مداح وغيرهم

نرحب به أجمل ترحيب في سماعي

كوباني
01/02/2009, 22h11
الأستاذ أبو حسام

شكرا لصراحتك و صدقك و انسجامك مع نفسك

و أعتقد أننا بحاجة ماسة لعازفي كيبورد من طرازك و أمثالك

بقي شيئ اود ان اقوله وهو اني اعتبر الاورغ آلة المستقبل في رأيي.

لك مني كل المحبة و التقدير.

مروان شلبي
16/02/2009, 07h42
عندما ياتي المساء
رائعة الموسيقار محمد عبد الوهاب .. بصوت الصديق
علي بلوق
ارجو ان تنال اعجابكم
وشكرا

سلوى خزبك
16/02/2009, 08h26
اغنية رائعة تأخذك لبعيد شكرا جزيلا لك ولكل محبى عبد الوهاب:emrose:

الألآتى
16/02/2009, 08h36
سؤال برئ ...

هل الصديق على بلوق عضواً معنا فى المنتدى ؟

مروان شلبي
16/02/2009, 10h16
الاستاذ الالاتي
هل المطرب الذي اكتشفته عضو في النادي
وشكرا

الألآتى
16/02/2009, 12h53
الاستاذ الالاتي
هل المطرب الذي اكتشفته عضو في النادي
وشكرا

غلبتنى ياأستاذ مروان ..

فى الحقيقة .. إن وضعى لهذا العمل وهذا الصوت برغم من أنه ليس عضواً فى المنتدى .. كان على سبيل الإستثناء ..

ليس لأنى مشرف طبعاً .. ولكن لأنه تربيتى منذ سنوت ..

ولم أكن أظن أنها ستكون ذريعة لوضع أصوات ليست أعضاء فى المنتدى .. وخاصة أن القسم خاص بأعمال وتجارب أعضاء المنتدى .. وكنت أنوى حذف الموضوع بعد فترة قصيرة .. وبعد سماع أراء الأعضاء فى الصوت ..

وسأذهب حالاً لحذف الموضوع كاملاً .. حتى لا يصبح الإستثناء قاعدة ..

أرجو أن تتقبل توضيحى هذا .. ولك كل التقدير والإحترام ..

مروان شلبي
16/02/2009, 17h09
الاستاذ الالاتي
لقد ساءني قرارك بحذف مطرب من اكتشافي من اعمال المنتدى , فلقد كان صوتا جميلا وسوف يحرم قسم كبيرا من الزملاء الذين لم يسمعوه من سماعه .ولم اشعر لحظة انك قد اقحمت هذا الصوت ضمن المنتدى لمجرد انه لايحظى بالعضوية .
اخي الالاتي لقد اشتركت في هذا المنتدى الرائع لانني احس انه الواحة التي الجأ اليها بعيدا وهربا من تعقيدات الحياة اليومية , احتك من خلاله بشخصيات فنية وثقافية ,
ولقد كنت في جلسة موسيقية مع الاخ علي بلوق , عزفت انا على العود وغنى هو , وكانت اغنية عندما ياتي المساء , وقد طربت لها واحببت ان انفل هذا الشعور للاخوه اعضاء المنتدى فحملت التسجيل دون ان يخطر ببالي ان احصل على جواز سفر للاخ علي , واعتبرت انه يمكن ان يمر ان كانت بصحبتي ولنعتبره ضيفا على المنتدى .
اخي الالاتي لابأس بالتقيد بالقوانين ولكن ضمن هذه المنتديات يجب ان يكسر الروتين احيانا وان نعتبر المنتدى واحة للكل وسوف يتشرف الاخ علي بالانتساب الى هذا المنتدى وحتى ذلك الحين ارجو اعتباره ضيفا .
كما وارجو منكم ثانية الاتحذفوا فقرة فنان من اكتشافي فيجب ان يسمع ويتعرف اكبر عدد من الاعضاء على هذا الصوت الجميل بغض اللنظر عن كونه عضوا ام لا
وشكرا لك

الألآتى
17/02/2009, 02h47
أخى العزيز مروان ..

المسألة ليست قوانين أو قواعد جامدة .. ولست أنت مقصوداً بالتحديد بكلامى السابق ..

لقد خشيت .. إن تركنا هذا الباب مفتوحاً أو تنازلنا ..لإمتلأ القسم بأعمال غير الأعضاء .. ولأصبح مكاناً للدعاية المجانية لأعمال الزائرين ..

وحلاً لهذه المشكلة .. أنصحك بعمل عضوية للأخ ( على بلوق ) فى المنتدى .. وبذلك يصبح وجود أغنيته مشروعاً فى المنتدى ..

لقد فكرت أن أعمل عضوية ( لإكتشافى ) .. ولكنه للأسف خارج البلاد .. فى أسبانيا .. لذا قررت تأجيل وضع أعماله فى المنتدى لحين عودته وعمل عضوية له ..

أما عن قيامى بحذف موضوع ( مطرب من إكتشافى ) .. فهذا لا رجعة فيه .. لأنه لا يصح إلا الصحيح .. ولا يجب أن نستمر فى الخطأ .. فلا يعقل أن أنصح غيرى .. وأنا فى أشد الإحتياج للنصيحة ..

مروان شلبي
17/02/2009, 07h34
الأخ الآلاتي
اشكر اهتمامكم كما اشكر ردك اللطيف
وعلى قاعدة من سواك بنفسه ماظلمك وبما انك تصرفت كقددوة في هذا الموضوع
ارجو منك ان تحذف موضوع الأخ علي بلوق الى ان يتم اشتراكه فعليا في المنتدى .لأن اشتراكه سيأخذ بعض الوقت لعدم وجود خط انترنيت في منطقة سكنه حاليا .
وارجو ان تنفذ لي هذه الرغبة
ولك جزيل الشكر .

الألآتى
17/02/2009, 09h28
أخى مروان ..

سأفعل مع موضوعك مثلما فعلت مع موضوعى ..

سأتركه فترة .. حتى يقرأه أكبر عدد .. ثم أحذفه ..

هكذا يكون العدل ..

مروان شلبي
03/03/2009, 16h11
لقد استغربت جدا مرور هذا العمل الذي حملته منذ اكثر من شهر مرور الكرام و بنتيجة تعليق واحد من الاخ سلطان . وفي كل يوم اراه يتراجع من صفحة لاخرى . مع ان هذا العمل اخذ مني اكثر من ما مجموعه عشر ساعات عمل متواصل فهو لم يعزف على الة واحدة ليسجل في ربع ساعه , فهذا العمل هو مجموعة تراكات عزفت بشكل حي على عدة الات ثم مزجت لتعطي هذه النتيجه .
لقد خطر في بالي ان افتح هذا العمل واستمع له وكانه لغيري لاحكم عليه بشكل محايد . ووجدت بانه نتيجة النقل حصل الشعور بازدواج في صوت الكمان التي تعزف الصولو .وهذا لم يشوه محتوى العمل , وغير ذلك كان التحميل معقولا .
والحقيقه بانني شعرت ببعض العتب على الزملاء الذين كما اعتقد يشكل عنوان العمل عندهم اساس الدخول ومن ثم التعليقات التي غالبا ما تتسم بالمجاملة .
ولااعلم ان كانت هذه الاغنية الجميله لفيروز غير معروفه عند الاخوه او ان التنفيذ كان سيئا
وشكرا .

الألآتى
03/03/2009, 18h25
العزيز مروان ..

لم اشاهد موضوعك إلا الأن .. من الجائز أن يكون بسبب زحام الموضوعات .. وتعدد الأقسام التى أشرف عليها ..

المهم .. عزفك جميل جداً وحساس .. وكأنك تغنى بالفعل بالكمان ..

التنفيذ رائع .. وعملية دمج التراكات مضبوطة .. وأعتقد إنك إستعملت بعض الألآت الألكترونية مثل الوتريات .. والألآت المصاحبة .. لكن العود والكمان بالتأكيد حقيقيان ( لايف ) ..

ليتك تضيف تراك ( بيز ) ويكون واضح .. ليعطى العمل ثراءً أكثر ..

أحسنت .. وعذراً مرة أخرى على التأخير فى الرد ..

ملحوظة : برنامج الكول إيديت .. تطور وأصبح إسمه ( أدوب إوديشن ) .. أنصحك بإستخدامه .

مروان شلبي
03/03/2009, 19h42
الأخ العزيز الالاتي
اشكر سرعة استماعك لهذا العمل واشكر تعليقك اللطيف وانا يااخي العزيز اصدقك القول بانني لم استعمل اي صوت الكتروني الا تراك للاورغ كمصاحبه وتراك اخر للاورغ ككنتر باص وكما اشرت لم يكن ظاهرا بشكل كافي فكان ( البيس ) الارضيه ) غير متينه . اما بالنسبه للوتريات فثق بانني قد عزفت اللحن اكثر من خمس مرات اي خمس تراكات ولم احاول ان اكرر نسخ الترك اكثر من مره لأن ذلك لايفيد في تكوين حزمه صوتيه طبيعيه .فكانت فرقه من خمس كمانات وعود واورغ وكذلك الايقاع اعتمدت على الريتم بوكس ولكني طعمته بصاجات الرق ليكون قريبا من الطبيعه .
اشكر تجاوبك ونصائحك القيمه وقد احسست بان هناك فنانا خبيرا يرقب من بعيد ماذا نقدم لذا يجب علينا التدقيق والحرص .

الألآتى
03/03/2009, 21h31
اما بالنسبه للوتريات فثق بانني قد عزفت اللحن اكثر من خمس مرات اي خمس تراكات ولم احاول ان اكرر نسخ الترك اكثر من مره لأن ذلك لايفيد في تكوين حزمه صوتيه طبيعيه .فكانت فرقه من خمس كمانجات

جيد جدً ..

بالنسبة للوتريات بالذات .. لكى تنتج مجموعة وتريات .. لابد من ثلاث أو أربع كمانجات يعزفون فى نفس الوقت .. ونكرر العزف مرة أخرى .. فينتج لنا ست كمانجات أو ثمانى .. ويمكن تكرار العزف لمضاعفة العدد ..
لأن الكمانجة الواحدة لايمكن أن تنتج مجموعة وتريات مهما تعددت تراكاتها ..

عموماً .. هذا لاينتقص من مجهودك .. بالعكس .. لقد سمعت فرقة صغيرة وظريفة ولطيفة وبنت حلال ..

MUNIR MUNIRG
03/03/2009, 22h57
ألأستاذ مروان
من مستمع يتزوق و يحس بالجمال ف اللحن وبعيد عن استعمال الكلمات ألفنيه الخاصه بأساتذة الموسيقى اللتي أجهلها بل وأحسدهم عليها.
اللي أقدر أقوله لحضرتك........
وأنا قاعد أعيد وأزيد في سماع هذا الأداء الراقي
روعه وآخر جمال
اعد كمان..... وكمان
ياريت نسمع منك قريبا عمل فني متكامل أو أطول شويه

star man
04/03/2009, 00h06
عمل رهيب بجد وبدون مجاملة - انا من عشاق الموسيقى الصامتة وخاصة للاغاني التي اتمنى لو انني املك موسيقى لها - انا بشكرك على احساسك بالعزف وياريت نسمع منك اكتر واكتر واكتر - انا استوعبت مدى الجهد - فعلا هناك شيء من العبقرية في هذا العمل - فانت لوحدك فرقة بحالها - لك تحياتي وشكرا تاني مرة

الألآتى
04/03/2009, 01h33
انا من عشاق الموسيقى الصامتة

صديقى العزيز ..

ليس هناك موسيقى صامتة ..

ممكن أن نسميها ( موسيقى بحتة ) أو ( موسيقى خالصة ) ..

لكن صامتة دى .. صعبة قوى .. إلا إذا كنا لانسمعها .. :emrose::emrose:

star man
04/03/2009, 02h00
ايضا وايضا عزف واسلوب عزف ورقي في اخراج العمل من اجمل ما سمعت كعزف منفرد لاغنية اهواك - يعطيك الف عافية امتعنا بالمزيد

محمودسعد
04/03/2009, 02h02
اعتذارواجب عن تاخيري شخصيا في الدخول والاستماع لهذا الفن الحقيقي
واهنئك واهنئ سماعي برجود فنانين وعازفين وبيهندسوا وبيخرجوا وبيمكسجوا كمان
وهذا ليس بغريب علي منتدي كل مافيه عمالقه فن وذوق واخلاق واحساس عالي
مره اخري اشكرك وارجوا قبول اعتذاري للتاخير

star man
04/03/2009, 02h09
مرة اخرى عزيزي محمد الالاتي تضيف الى معلوماتنا مشكورا معلومة جديدة - صراحة الانترنت مليء بتسميات ومسميات بعضنا يعتبرها صحيحة وبعضنا يعتبرها خاطئة - فكل ما في الامر انني عندما ارغب في البحث عن موسيقى بحتة لاغنية ما - اضطر احيانا ان اضع في محرك البحث اسم اغنية وموسيقى صامتة فتظهر لي قائمات من الموسيقى التي يسمونها صامتة - احيانا يكون اسمها كاراؤوكي عند البعض - فعلا الانترنت مليئ بمسميات حديثة - وكله يحتاج لاصحاب المعرفة كحضرتك لتصحيح الكثير من المفاهيم التي اصبحت سائدة - ولك تحياتي

مروان شلبي
04/03/2009, 14h08
حسب طلب بعض الزملاء ارفع ملف موسيقى اغنية ليليه بترجع ياليل كاملة دون صولو الكمان تاركا تراك الغناء فارغا لتركيب اصواتهم
مع الشكر

مروان شلبي
04/03/2009, 14h42
بالنسبة للوتريات بالذات .. لكى تنتج مجموعة وتريات .. لابد من ثلاث أو أربع كمانجات يعزفون فى نفس الوقت .. ونكرر العزف مرة أخرى .. فينتج لنا ست كمانجات أو ثمانى .. ويمكن تكرار العزف لمضاعفة العدد ..
لأن الكمانجة الواحدة لايمكن أن تنتج مجموعة وتريات مهما تعددت تراكاتها ..
اخي العزيز الالاتي
لقد حفزني كلامك على العمل فاخترت جزأ من موسيقى اغنية علي جرى كي احاول ان اثبت ان بالامكان تكوين حزمه صوتية وتريه من تجميع عدة تركات لكمان واحد وقد رفعت مثالين في الاول( الصوره كاملة ) يوجد تراك ايقاع + اورغ +عود + ثلاث تركات كمان + صولو اورغ
وفي الترك الثاني ( الصوره قبل ان تكتمل) ايقاع + اورغ + عود + ترك كمان واحد
ارجو الاستماع وملاحظة ان كان هناك فرق . ولو كان عندي وقت وصبر لسجلت خمس تركات كمان لوضحت الصورة اكثر .
اخي ارجو الاتعتبر ان هذا نوع من التشبث بالراي فانا اشكر لك ردك الذي جعلني اعمل لاكثر من ثلاث ساعات لاتم هذا المثال . ولن يتسنى لنا ان نتقدم الا بمثل هذه المناقشات المفيده والبناءه وشكرا لك ثانية . وأرجو ان نبقى دائما على نفس الروح لنصل الى الافضل
وشكرا لك ثانية

مروان شلبي
04/03/2009, 15h57
الأخ منير والاخ ستار مان
اشكر لطفكم وتقديركم لهذا العمل وهذا تشجيع وحافز لي ان اتابع
لكم الشكر

مروان شلبي
04/03/2009, 16h01
الأستاذ محمود سعد
اعجابك شخصيا بهذا العمل له عندي قيمة خاصة اعتز بها
شكرا لك

الألآتى
04/03/2009, 17h08
بالعكس ياصديقى .. أنا أحب وأشجع هذا الحماس ..

ولكنى كنت أود أن أوفر عليك التجارب .. فالطريقة مجربة كثيراً .. ولم تفلح فى إنتاج صوت وتريات مجمعة ..

ليس معنى ذلك .. أن أحبطك .. بالعكس .. إستمر فى تجاربك .. وسأسمعك ..

أخى مروان .. عندما نريد إنتاج صوت وتريات مجمعة .. يجب ألا نسمع صوت حكة القوس على الوتر .. وعندما نسجل بكمان واحد .. مهما تعددت التراكات .. فإننا سنسمع بالتأكيد صوت هذه الحكة .. وكأن هناك كماناً يعلو عن بقية الكمنجات ..

وإذا إفترضنا أن تجاربك نجحت .. وهذا مانتمناه .. سنجد كل الموزعين يستخدمون كماناً واحداً فى تسجيلاتهم .. ويوفرون أجر باقى الكمنجات .. فهل تعتقد أنهم لم يجربوا ذلك ..

حاول أن تسجل ثمانى تراكات على الأقل .. وإسمعنى إياهم .. وبعدها نحكم ..

بالتوفيق ..

مروان شلبي
04/03/2009, 17h45
اخي العزيز
اشكر سرعة ردك ولكن احسست بأنك تريد ان تبعدني عن ( الأخذ والرد معك ) وترتاح مني لفتره وتريد ان تلهيني بتسجيل ثماني تركات .http://www.sama3y.net/forum/images/icons/icon12.gif
اما عن فكرة اعتماد الموزعين على عازف واحد في حال نجاح هذا النوع من التسجيل فثق ياأخي بأن عازف الكمان الذي سيعزف الثمانية التركات بالقرار وثمانية بالجواب ثم تكرار اللزم لن يقبل باقل من أجرة العازفين الثمانية ثم سيأخذ التسجيل الذي يتحمل ساعه حوالي يومين , ولا تنسى اجرة مهندس الصوت واجرة الاستوديوالتي سوف تتضاعف , وبحساب بسيط تجد ان احضار ثمانية عازفين اوفر ولا اخفيك بأنني قضيت في الاستودوهات اكثر من خمسة وعشرين سنه وعندما استحدثت طريقة التسجيل بال 24 تراك كنا بالكاد نقبل ( وبالعافيه)ان نسجل تراك ثاني .
على كل لم تقل لي مارأيك بهذا التسجيل الذي تم على عجل ؟ , ولم تخبرني رأيك بصولو الاورغ الذي على بساطته اخذ مني الوقت الاطول .
لأني اعتمدت على الصدفه باتمامه دون الوقوع في الخطأ
اخي اشكر اهتمامك فلقد احييت في نفسية الهاوي التي اعادتني الى الموسيقى وشكرا

الألآتى
04/03/2009, 22h47
ولكن احسست بأنك تريد ان تبعدني عن ( الأخذ والرد معك ) وترتاح مني لفتره وتريد ان تلهيني بتسجيل ثماني تركات .http://www.sama3y.net/forum/images/icons/icon12.gif


بصراحة لا أعرف كيف جاءك هذا الإحساس .. أنا يسعدنى التواصل والمناقشة معك ومع غيرك .. ففيها فائدة للطرفين بالتأكيد ..

أما عن إقتراحى لك بضرورة تسجيل ثمانى تراكات .. فهذه هى أقل نسبة يمكن أن نسمع بعدها مجموعة وتريات ..

وبصراحة .. أنا فى شوق لأسمع هذه التراكات الثمانية .. فربما تتغير بعض الأمور .. وأكتسب معلومة هامة ..

أما عن سماعى لتراك الأورج .. أو غيره من الألآت .. فأنا كنت مهتم بسماع الكمان أكثر .. وأعدك أن أسمع بتمعن .. وأعطيك رأيى ..

مروان شلبي
10/03/2009, 20h35
الأخ الالاتي
اسف لتاخري عليك بالرد فلقد كنت في رحلة بعيدا عن مكتبي .وفور عودتي احببت ان احسم هذا النقاش فسجلت جزء من مقدمة بفكر في الي ناسيني . وقد سجلت التركات الثمانية بناء على طلبك واضفت اليها تراك اورغ كونتر باص وتراك اخر شيللو . وقد حرصت ان اضمنه صولو الكمان ليظهر الفرق بشكل واضح .( والتسجيل قد تم بسرعه دون دقه وهو فقط كوسيلة ايضاح ولست راضيا عنه للتسميع )
عزيزي هذا هو العمل امامك ارجو ان تستمع اليه , وطبعا انا هنا لن احقق شيئا ولن اربح شيئا اذا اقتنعت بالفكره فهدفي فقط هو ان العازف يستطيع في هذا العصر بما وجد من تكنولوجيا ان يشبع هواياته بالاعتماد على نفسه بكل المجالات وبما فيها الموسيقى ويستطيع ببعض البرامج ان يكون في بيته استوديو يتفوق بامكاناته عما كان موجودا حتى في عهد العمالقه ,والهدف ليس تجاريا ابدا لانه كما سبق وذكرت فان التسجيل بهذه الطريقه ان حصل في الاستوديو فانه يكلف اكثر من الطريقه الاعتيادية
وحتى لوتصورنا الامور بشكل حسابي فكما قلت انه ممكن تكوين حزمه صوتيه من تسجيل ثلاث كمانات ثم التسجيل ثانية ليصبح المجموع سته ثم تسعه الى اخره كذالك ممكن كمان زائد كمان يساوي اثنان ثم ثلاث ثم اربعه الى اخرة والبرهان موجود في التسجيل المرفق , اما كون تسجيل كمان واحد عدة مرات يظهر حكة القوس . فهذا ليس له علاقة بالتسجيل واذا وجد فيكون السبب سوء العزف فاذا ظهر في تسجيلي حكة قوس فيكون السبب سوء استعمالي لهذا القوس .
عزيزي اخيرا ارجو ان تسمع التسجيل بتجرد فالصورة واضحة
وقد كنت انوي ان اسجل ثماني تراكات لوتر الري بالكمان وابدأ التراك الاول بصوت الري بطبقة البيانو ثم اسجل كل تراك من التراكات الثمانية بعد ان ارفع دوزان وتر الري حوالي( كوما)
ثم اعمل ميكس داون على التركات الثمانية فعندها سوف يظهر كل تراك بوضوح حتى اننا نستطيع ان نعدهم . ولكني فضلت ان اسجل موسيقى معروفه فهي ايضا تفي بالغرض
عزيزي ارجو ان نكون قد استفدنا كلينا من هذا النقاش وارجو ان يوصلنا لانتاج اعمال فنية مشتركه لاعضاء المنتدى تتضافر فيه جهود الجميع كل بما يمتاز به
وشكرا

الألآتى
11/03/2009, 05h58
اسف لتاخري عليك بالرد فلقد كنت في رحلة بعيدا عن مكتبي .

الحمدالله على السلامة ..


وقد سجلت التركات الثمانية بناء على طلبك واضفت اليها تراك اورغ كونتر باص وتراك اخر شيللو .

الكونترباص واضح .. لكن التشيللو غير واضح ومغير مؤثر ..

( والتسجيل قد تم بسرعه دون دقه وهو فقط كوسيلة ايضاح ولست راضيا عنه للتسميع )


ولماذا تم بسرعة ودون دقة .. نحن نريد الدقة لكى نصل لتطبيق النظرية بشكل صحيح .. ربما يغير ذلك من بعض الثوابت .. أعتقد أنك تقول ذلك .. لتضمن لنفسك خط رجعة :mdr: .. أنا مش مستعجل .. ولا أتعجلك أيضاً ..


وطبعا انا هنا لن احقق شيئا ولن اربح شيئا اذا اقتنعت بالفكره

ومن قال أننا نسعى للربح .. نحن لسنا منتجين ياصديقى .. نحن نحاول تطبيق نظريتك .. لعل النتيجة التى نرجوها تفيدنا وتفيد غيرنا ..

فهدفي فقط هو ان العازف يستطيع في هذا العصر بما وجد من تكنولوجيا ان يشبع هواياته

وأنا معك فى هذه الجزئية .. مع التحفظ .. لأن هذه الطريقة فى الإستفادة من التكنولوجيا .. يجب ألا تخرج عن حدود الهواية .. ولايجب أن نفكر فى إخراج عمل إحترافى ينزل السوق .. على الأقل من الناحية الأدبية .. لأن إنتاج عمل إحترافى بواسطة عازف واحد .. سيجعل باقى العازفين بدون عمل .. وسيكون العمل بالتأكيد خالى من الحياة .. غير طبيعى .. تشوبه الآلية بشكل واضح .. يكفى أن نشبع هوايتنا ..


ويستطيع ببعض البرامج ان يكون في بيته استوديو يتفوق بامكاناته عما كان موجودا حتى في عهد العمالقه

هنا نقف كثيراً .. للنناقش هذه الجزئية بشكل صريح وواضح ..

يبدو ياصديقى أنك جديد على هذه التكنولوجيا .. وأنك مبهور بها وبإمكانياتها .. لا بأس .. فكلنا إنبهرنا فى البدايات ..
البرامج ياأخى العزيز .. لا تكفى وحدها ليكون لديك ستوديو متكامل .. المكونات المادية ( الأجهزة ) .. هى الأكثر تأثيراً فى هذا الشأن .. ويبدو أن أيضاً تسمع أعمال اليوم فقط .. ولا تسمع أعمال العمالقة ..

فالعمالقة أنتجوا أعمالهم إعتماداً على إمكانيات تبدو ضعيفة بالنسبة لإمكانيات اليوم ..

ولكنى أرجوك أن تسمع بعض الأعمال القديمة .. وخاصة الأعمال الكبيرة .. سترى فرقاً واضحاً لصالح القديم ..

الصوت واضح وقوى .. الألآت تبدو بصوتها الحقيقى .. الباص قوى ويملأ الأذن .. فأنا مستمع قبل أن أكون ملحناً أو موزعاً ..

زمان ( فى الخمسينيات والستينيات ) كان المطرب يغنى .. ولا يتم إضافة أى مؤثرات على صوته ..

اليوم .. لا يمكن أن نسمع مطرباً إلا إذا أضفنا عشرة مؤثرات وفلاتر على الأقل ..

هل تعلم أن أى ستوديو .. يتمنى الحصول على مايكروفون قديم .. من بتوع زمان .. لأنها مايكروفونات أصلية وأصيلة .. ليتها ُتنتج اليوم ..


والهدف ليس تجاريا ابدا لانه كما سبق وذكرت فان التسجيل بهذه الطريقه ان حصل في الاستوديو فانه يكلف اكثر من الطريقه الاعتيادية


بالتأكيد .. الهدف ليس تجارياً .. فكما قلت لك من قبل .. نحن لسنا منتجين .. نحن نهدف للوصول لطريقة جديدة ونتائج جيدة ..

لكن هل تعتقد .. أن ألاف الأعمال التى تم إنتاجها بعدة كمنجات .. كان بغرض التوفير ؟

إن هناك بعض المطربين اللذين يصرفون على أعمالهم عشرات الألوف للحصول على نتيجة جيدة .. فلماذا لم يستعملوا طريقتك ( إستخدام كمان واحد .. وتكرار العزف ) هل كل هؤلاء على خطأ .. ونحن فقط على صواب .. نحن نجرب .. ونعيد التجارب .. لتأكيد نظرية معينة .. ولا يجب الحكم على النتيجة .. قبل إستنفاذ التجارب .. لايجب علينا تحديد إقتناع مسبق قبل الإنتهاء من التجارب ..


وحتى لوتصورنا الامور بشكل حسابي فكما قلت انه ممكن تكوين حزمه صوتيه من تسجيل ثلاث كمانات ثم التسجيل ثانية ليصبح المجموع سته ثم تسعه الى اخره كذالك ممكن كمان زائد كمان يساوي اثنان ثم ثلاث ثم اربعه الى اخرة

هذه كلها محاولات لم تؤكدها التجارب بعد .. يجب أن تجرب وتنفذ كل هذا .. لكى نصل لقناعة معينة .. ولا تتحجج بالسرعة وعدم الدقة .. خذ وقتك .. لأن النتيجة ستفيدنا وتفيد الآخرين ..


اما كون تسجيل كمان واحد عدة مرات يظهر حكة القوس . فهذا ليس له علاقة بالتسجيل واذا وجد فيكون السبب سوء العزف فاذا ظهر في تسجيلي حكة قوس فيكون السبب سوء استعمالي لهذا القوس .


وهناك سبب أخر لم تنتبه إليه ..

إذا كان إستعمال ثلاث أو أربع كمنجات .. فكل كمنجة لها طبيعتها التى تختلف عن الأخرى بالتأكيد .. كما أن كل عازف له أسلوبه المختلف .. وهذا الإختلاف مفيد جداً .. وينتج لنا المجموع الذى نسمعه .. صحيح أن كل العازفين يعزفون نفس الجملة ويقرأون من نفس النوتة .. لكن أسلوب العزف يختلف .. وطريقته أيضاً .. فنجد عازف يبدأ من أعلى القوس .. وأخر يبدأ من أسفله .. وهكذا .. أما العازف الوحيد .. فإنه يستخدم نفس الأسلوب ونفس الطريقة مهما تعددت مرات عزفه .. وهذا ليس فى صالح العمل الجماعى ..

ولنا مثال فى هذا الشأن .. عند الحاجة لإستخدام كورال فى إحدى الأغانى .. هناك من يستخدم شخص واحد ليؤدى مقاطع الكورال .. مع تكرار التراكات .. وهناك من يستخدم عدة أشخاص لأداء نفس المقاطع .. أيهم أحسن ؟ سأترك لك الإجابة ..


عزيزي اخيرا ارجو ان تسمع التسجيل بتجرد فالصورة واضحة


بالتأكيد أنا أسمع بتجرد .. فلسنا متنافسين .. ولا أريد أن أحبطك أو أسفه من نظريتك .. فقط أريد أن نصل سوياً لقناعة محددة .. ونتيجة مرضية .. فالمصلحة واحدة . وأنا أحاول أن أنير لك الطريق وأقصر عليك المشوار .. وأعطيك من خبرتى التى إكتسبتها عبر السنين الطويلة .. فقد سبق لى أن قمت بقيادة فرق موسيقية كاملة .. كما أننى حضرت عشرات التسجيلات فى الأستوديوهات .. وعرفت الفرق الكبير بين كل طريقة فى التسجيل .. كما أننى أستعمل التكنولوجيا وبرامج الصوتيات من سنوات .. وسبق لى تجربة كل شئ وإستعملت كل طريقة .. الجديد هنا .. أننى أتابع معك طريقتك .. لأننى لست عازف كمان .. ولم أجرب هذه الطريقة من قبل .. من أجل ذلك .. تجدنى متابعاً معك ومتحمساً أيضاً .. وليس العكس كما تعتقد ..


عزيزي ارجو ان نكون قد استفدنا كلينا من هذا النقاش وارجو ان يوصلنا لانتاج اعمال فنية مشتركه لاعضاء المنتدى تتضافر فيه جهود الجميع كل بما يمتاز به
وشكرا


بالتأكيد نحن إستفدنا ومازلنا نستفيد .. ولولا التجارب لما وصل الإنسان لتطبيق أى شئ ..

ويسعدنى بالتأكيد أن نتعاون لإنتاج أعمال فنية مشتركة ..

وفى النهاية .. أرجو ألا أكون أطلت عليك فى الردود .. لكنى كنت أحرص على الرد على كل جزئية جاءت فى حديثك ..

إستمر ياصديقى .. مع تمنياتى القلبية بالنجاح ..

سيادة الرئيس
11/03/2009, 10h27
التسجيل بكمان واحد عدة تراكات ينجح جدا في حالة واحدة و هو ما نطلق عليه بيننا ( الحروقه )

و هو أن تقوم في كل مرة بخلق ( فروق ) في العزف بين كل تراك عن طريق ( كومات ) غاية في الدقة ( و هذا صعب ) إلا على ( العفاريت ) اللهم أجعلنا منهم

و الحروقة هى السبب في ضخامة المسموع و يظهر ذلك ( أكثر و أحلى ) و هو مطلوب في ( آلات النفخ )

الألآتى
11/03/2009, 11h14
التسجيل بكمان واحد عدة تراكات ينجح جدا في حالة واحدة و هو ما نطلق عليه بيننا ( الحروقه )


و هو أن تقوم في كل مرة بخلق ( فروق ) في العزف بين كل تراك عن طريق ( كومات ) غاية في الدقة ( و هذا صعب ) إلا على ( العفاريت ) اللهم أجعلنا منهم


و الحروقة هى السبب في ضخامة المسموع و يظهر ذلك ( أكثر و أحلى ) و هو مطلوب في ( آلات النفخ )


شكراً ياأستاذ صلاح على الإضافة والتوضيح ..

هذا بالفعل ماأفعله عند تسجيل كورال بصوتى مثلاً .. أستعمل هذه الفروق فى الكومات بين كل تراك وأخر .. فينتج كورال مجسم أقرب للطبيعى .. ولكن لم أجربه فى الوتريات بالطبع .. لأن الكمان الحقيقى غير متاح لدى .. لا إمتلاكاً ولا عزفاً ..

الكرة فى ملعب صديقنا مروان .. لأنه هو الذى يعزف ويسجل ..

مروان شلبي
11/03/2009, 16h35
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيادة الرئيس http://www.sama3y.net/forum/sama3y3/buttons/viewpost.gif (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?p=292256#post292256)
التسجيل بكمان واحد عدة تراكات ينجح جدا في حالة واحدة و هو ما نطلق عليه بيننا ( الحروقه )


و هو أن تقوم في كل مرة بخلق ( فروق ) في العزف بين كل تراك عن طريق ( كومات ) غاية في الدقة ( و هذا صعب ) إلا على ( العفاريت ) اللهم أجعلنا منهم


و الحروقة هى السبب في ضخامة المسموع و يظهر ذلك ( أكثر و أحلى ) و هو مطلوب في ( آلات النفخ


سيادة الرئيس اني اشكر اشتراكك معنا في هذا النقاش وانا اعتز برأيك خاصة وانك لم تحكم بالامرالا بعد ان استمعت الى التسجيلات المرفقه
.شكرا لك

مروان شلبي
11/03/2009, 17h03
وهناك سبب أخر لم تنتبه إليه ..

إذا كان إستعمال ثلاث أو أربع كمنجات .. فكل كمنجة لها طبيعتها التى تختلف عن الأخرى بالتأكيد .. كما أن كل عازف له أسلوبه المختلف .. وهذا الإختلاف مفيد جداً .. وينتج لنا المجموع الذى نسمعه .. صحيح أن كل العازفين يعزفون نفس الجملة ويقرأون من نفس النوتة .. لكن أسلوب العزف يختلف .. وطريقته أيضاً .. فنجد عازف يبدأ من أعلى القوس .. وأخر يبدأ من أسفله .. وهكذا .. أما العازف الوحيد .. فإنه يستخدم نفس الأسلوب ونفس الطريقة مهما تعددت مرات عزفه .. وهذا ليس فى صالح العمل الجماعى ..

عزيزي الالاتي يكفيني هذا الجزء من جوابك لانهي النقاش فلقد اوقعتني بالضربة القاضية وانا اسف لوقتك ووقتي الذي ضاع .فاني وكما تبين لك جديد عهد بهذه التكنولوجيا . وسوف اسعى انشاء الله للتمكن منها مستقبلا اما عن نصحي بأن اقلع او اخفف من سماعي لمغنيي هذه الايام والاكثار والتبحر بما صنع عمالقة الطرب كي اكتشف زيف الاصوات الحديثة .
انني سوف احاول ان اقاوم نزوات الشباب واسعى من الان لاتباع النصيحة .
وشكرا

slim larbi
12/03/2009, 12h06
ان ما أردت تعليقه في هذه المقطوعة أن عزفك يشبه كلامك وتعبيرك الادبي الرومنسي المنبثق من شخصية مرهفة الاحساس و مملوءة بالدفء والحنان .عزف جميل ومستوى رفيع واختيار بديع لفنان وديع.
على مستوى التقنيات انت تملك ما فيه الكفاية لاداء الكنشارتهات لا تبخل عنا يا فنان يا لطيف..

slim larbi
16/03/2009, 19h40
أخي مروان لقد أصبت في اختيارك لهذه الاغنية الرقيقة والجميلةهذا ما عكس أحساسك الصادق في تنفيذها وابدعت تعبيرا في مخاطبتنا بالة الكمان .لقدأنعم الله عليك أخي مروان بهذا النبل والصفاء.ان لك ماتقدمه فنحن شغوفون لمثل هذه الاعمال للاستمتاع بها شكرا يا فنان..سليم العربي

الفرجانى2
16/03/2009, 20h57
لحن جميل والعزف اجمل وياخسارةالحلو بيكمل ياريت كنت طولتها شويةلاننى انسجت معاهاالف شكر على هذاالعمل الجيد...

عازف عود
19/03/2009, 22h05
ما في كلام بعبر عن هالعزف غير الله يا استاذ مروان
بدون مبالغة أبدعت
شكرا الك

ام فتحي
23/03/2009, 06h37
فكرة جديده ولكننا صعب ان نألفها خاصة في اغاني الست .على كل الموسيقى اذواق .
المهم ان اداء الغناء بواسطة الة الكمنجا كان معبرا جدا
وشكرا

مروان شلبي
24/03/2009, 19h36
ان ما أردت تعليقه في هذه المقطوعة أن عزفك يشبه كلامك وتعبيرك الادبي الرومنسي المنبثق من شخصية مرهفة الاحساس و مملوءة بالدفء والحنان .عزف جميل ومستوى رفيع واختيار بديع لفنان وديع.
على مستوى التقنيات انت تملك ما فيه الكفاية لاداء الكنشارتهات لا تبخل عنا يا فنان يا لطيف..
اخي سليم
أولا اعتذر عن تأخري بالرد فلقد كنت بعيدا .
وقد أنعش كلامك أحاسيسي التي بدأت تصدأ في خضم هذه الحياة وشعرت بلمسة حنان جعلتني أتأكد بأن بعد المسافات مهما بعدت لن تستطيع أن تحرمنا من وجود أخ مثلك
شكرا لك



الأخ ماهر عازف العود
اشكر إحساسك المرهف وكلامك الجميل . ورأيك يعني لي الكثير .
وشكرا لك

مروان شلبي
24/03/2009, 20h02
اغنية عبد الحليم حافظ الرائعه على قد الشوق حاولت ان اغنيها على الكمان بطريقتي .
اهديها لكل الزملاء راجيا ان تنال اعجابكم .

الألآتى
24/03/2009, 21h16
أحسنت ياأستاذ مروان ..

حقيقى .. لقد أحسست أن الكمان تغنى .. إحساس جميل وأصابع حنونة ..

ربا يبارك لك أخى العزيز ..

star man
24/03/2009, 21h33
يعني شهادتي صارت مجروحة باعمالك يا فنان - اليك اعجابي بجد - كل هذا عمل شخص واحد - فعلا ماشاء الله عليك وعلى ابداعك

ريما
24/03/2009, 21h52
عزف الكمان جميل تسلم ايدك

مروان شلبي
25/03/2009, 07h02
على قد الشوق اغنية عبد الحليم حافظ كمان


أحسنت ياأستاذ مروان ..


حقيقى .. لقداحسست أن الكمان تغنى .. إحساس جميل وأصابع حنونة ..



ربا يبارك لك أخى العزيز ..



__________________

مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .



ألأخ العزيز محمد الآلاتي


بكلمات بسيطة.. معدودة.. ..ولكنها نابعة من القلب أغنت عن صفحات استطعت وصف الإحساس الجميل الموجود في موسيقى هذه الأغنية


أسعدني تعليقك القيم


وشكرا

________________________________________________

.رد: على قد الشوق اغنية عبد الحليمحافظ كمان


يعني شهادتي صارت مجروحة باعمالك يا فنان - اليك اعجابي بجد - كل هذا عمل شخص واحد - فعلا ماشاء الله عليك وعلى ابداعك

- - - - - - - - - -

الأخ خالد .
اشكر تعليقك اللطيف واعجابك بأعمالي , ولكن ياأخي هذه الأغنية ليس لي بها الا صوت كماني ,, وهندسة الصوت .
ولكني احضر الآن لعمل جديد انجزه بالكامل وسوف ارفعه قريبا إن شاء الله
شكرا لك ثانية .. وأشكر ثقتك بي .

__________________________________________________ ____



الأخت ريما

اشكر احساسك المرهف . والله يسلمك .

مروان شلبي
27/03/2009, 15h23
فكرة جديده ولكننا صعب ان نألفها خاصة في اغاني الست .على كل الموسيقى اذواق .
المهم ان اداء الغناء بواسطة الة الكمنجا كان معبرا جدا
وشكرا


اشكر الأخت ام فتحي على رأيها بتنفيذي لاغنية دارت الايام .
وأتمنى من الأخوه الزملاء الذين فاتهم الاستماع الى هذا العمل التعليق عليه على وشكرا .

slim larbi
28/03/2009, 00h45
اخي مروان
لقد قلت سابقا ان عزفك المعبر واحساسك الرقيق يشبه شخصيتك اللطيفة. وحضورك وتواجدك بين اعضاء منتدى سماعي
شرف كبير لهذا الحقل الرحب من المبدعين والفنانين. واصل عملك والله يعينك على جهدك وتعبك الذي لا يذهب سدا.احسنت مرة اخرى والله الموفق

مروان شلبي
29/03/2009, 18h36
أخي محمود


كما وعدتك في هذا الملف أغنية محمد قنديل الرائعة ياحلو صبح , وقد استغرق تسجلتها مني عدة أيام .. فكما أن من الصعوبة أن نلعب كرة القدم بلاعب واحد ,كذلك أكثر صعوبة أن نخرج هذا العمل الجماعي بعازف واحد عزفا وهندسة صوت , لذا اعذرني إن كان هناك بعض الضعف .


وقد شاركني بعض أفراد عائلتي بتسجيل صوت الكورس كي نكمل لك الصورة , خاصة بعد سماعهم لأغنية جميل واسمر بصوتك وإعجابهم بأدائك الجميل .


وكنت أتمنى أن أكون ملحنا كي أرسل لك لحنا جديدا يناسب صوتك ولكن لم يمنحني الله هذه الموهبة. وبالتأكيد هنالك مواهب عديدة لدى الزملاء أعضاء المنتدى ومنها التلحين , وصوتك مع طبقته وإمكاناته موجود ضمن ملف أعمالك ويستطيع أي زميل ملحن ان يدرسه بعمق ويخرج لك لحنا مناسبا . ثم نشترك جميعا بتسجيله متعاونين كل بما يستطيع ويكون فخرا لهذا المنتدى وشكلا جميلا من أشكال التعاون ولو عن بعد ...


أخي لم اغن هذه الأغنية بالكمان كعادتي لسببين , الأول أنها سجلت خصيصا لك , والثاني انه ليس من مصلحتي أن يقارن الأخوة الزملاء بين


أدائي على الكمان وأداؤك الجميل الرائع لذا فأنا( منسحب من المقارنة مسبقا)


عزيزي بعد تسجيل الموسيقى انتبهت أن طبقة الغناء في المذهب ستكون منخفضة قليلا على صوتك لذا أعطيتها بكاملها للكورس . وتستطيع في نهايات كل كوبليه أن تغني هذه الجملة في الجواب بكل راحة .


لقد تركت( تراك) الغناء شبه فارغ وذلك حتى لاتأثر الخلفية على طريقة أدائك وتحد من مقدرتك على التصرف وأبقيت الإيقاع ظاهرا بشكل واضح .


تحياتي لك ولجميع الزملاء راجيا لك التوفيق .

محمودسعد
30/03/2009, 01h11
الاخ العزيز والفنان الاكثرمن رائع
مروان عم شلبي
كنت فاكراني بعرف اتكلم بس بعداللي قرأته في الصفحه دي منك جعلني متلعثما ومش عارف اقول غيرربنا يذيدك فن وذوق واحساس وجمال وروعه ويارب يخلي الملايكه اللي كانت بترد او بتقوم بدورالكورس وماهم بكورس فقدذادوا الجمال جمالين
ويااخي الحبيب
الدنيا كلها بتلحن حتي ان الملحنين الحقيقيين مابقوش يلاقوا جمله تنفع انها تتلحن لان كل الاسلاك اللحنيه دخلت في بعضهااليومين دول وعملت قفله
يبقي الرجوع للامام ؟ احسن لان ياحلوصبح من اجمل ان لم تكن اجمل اغاني عمي محمدقنديل عليه رحمه الله مع ان كل ماقاله جميل واجمل من بعضه ؟
الاهم بقي ان انا لقيت نفسي لازم اشتريلي كبير واروح لاخويا محمدالالاتي عشان يخليني اغني الاغنيه دي لاني مش عاوز اعك في الهندسه الصوتيه والمفروض اني اجلس جلسه مع الالاتي عشان يعلمني هندسه الصوت ولااخفي عليك سرا عندما اقول اني حاولت ولم تعجبني المحاوله ولم تعجب اسرتي الصغيره ابنتاي والست امهم فقلت لا بقي مش هاينقذني الا اخويا محمد وياسلام لو تكون معانا وحتما ستكون معانا حتي وان لم تأتي فالالاتي حتما سيقوم بتوجيهي جيدا بالنيابه عنك وبالاصاله عن نفسه هايقدم صوتي كويس واهويعلمني اهندس الصوت واعمل ميكس ازاي
اخاف اكون تقلت عليك بثرثرتي هذه فانا فعلا ؟؟؟؟؟؟
مش عارف اتكلم بعدكلامك 000000
وبعدهديتك القيمه الغاليه العاليه قوي 00000
ربنا يحفظك ويديلك كل ماتتمني 000000ويسعدك يارب
http://www10.0zz0.com/2008/11/11/04/572450148.jpg

slim larbi
30/03/2009, 01h24
أخي ألدكتور مروان
لا يسعني ان اشكرك على هذا العمل الممتاز والاختيار الصائب لمحمد قنديل واهداءه لاخينا محمودسعد اللطيف الفنان الرقيق واحييك على صراحتك النبيلة وخلقك المرتفع في تعاملك مع الزملاء أعضاء المنتدى .و الكمال للله لن يكون التلحين عائقا لك اعتقد انك تملك القدرة الفنية والصناعية للقيام بهذه المهمة المهم المبادرة والمحاولة لا الخوف من الفشل والنقد استمر يا دكتور هكذا اردت ان اسميك...والسلام

مروان شلبي
30/03/2009, 07h18
الاخ العزيز والفنان الاكثرمن رائع


مروان عم شلبي
كنت فاكراني بعرف اتكلم بس بعداللي قرأته في الصفحه دي منك جعلني متلعثما ومش عارف اقول غيرربنا يذيدك فن وذوق واحساس وجمال وروعه ويارب يخلي الملايكه اللي كانت بترد او بتقوم بدورالكورس وماهم بكورس فقدذادوا الجمال جمالين
ويااخي الحبيب
الدنيا كلها بتلحن حتي ان الملحنين الحقيقيين مابقوش يلاقوا جمله تنفع انها تتلحن لان كل الاسلاك اللحنيه دخلت في بعضهااليومين دول وعملت قفله
يبقي الرجوع للامام ؟ احسن لان ياحلوصبح من اجمل ان لم تكن اجمل اغاني عمي محمدقنديل عليه رحمه الله مع ان كل ماقاله جميل واجمل من بعضه ؟
الاهم بقي ان انا لقيت نفسي لازم اشتريلي كبير واروح لاخويا محمدالالاتي عشان يخليني اغني الاغنيه دي لاني مش عاوز اعك في الهندسه الصوتيه والمفروض اني اجلس جلسه مع الالاتي عشان يعلمني هندسه الصوت ولااخفي عليك سرا عندما اقول اني حاولت ولم تعجبني المحاوله ولم تعجب اسرتي الصغيره ابنتاي والست امهم فقلت لا بقي مش هاينقذني الا اخويا محمد وياسلام لو تكون معانا وحتما ستكون معانا حتي وان لم تأتي فالالاتي حتما سيقوم بتوجيهي جيدا بالنيابه عنك وبالاصاله عن نفسه هايقدم صوتي كويس واهويعلمني اهندس الصوت واعمل ميكس ازاي
اخاف اكون تقلت عليك بثرثرتي هذه فانا فعلا ؟؟؟؟؟؟
مش عارف اتكلم بعدكلامك 000000
وبعدهديتك القيمه الغاليه العاليه قوي 00000
ربنا يحفظك ويديلك كل ماتتمني 000000ويسعدك يارب
http://www10.0zz0.com/2008/11/11/04/572450148.jpg


أخي محمود شكرا جدا لمجاملاتك اللطيفة وكلامك المعجون بالعسل , وفكرة استعانتك بالأخ الآلاتي لتركيب صوتك فكره جيده جدا وقد غاب عن بالي انه ( ويا بختكم ) تجمعكم بلد واحده , وإلا لكنت اقترحت عليك من قبل الاستعانة بهذا الأستاذ الخبير .


على كل خير ماعملت

والله يوفقك .

مروان شلبي
30/03/2009, 07h31
أخي ألدكتور مروان
لا يسعني ان اشكرك على هذا العمل الممتاز والاختيار الصائب لمحمد قنديل واهداءه لاخينا محمودسعد اللطيف الفنان الرقيق واحييك على صراحتك النبيلة وخلقك المرتفع في تعاملك مع الزملاء أعضاء المنتدى .و الكمال للله لن يكون التلحين عائقا لك اعتقد انك تملك القدرة الفنية والصناعية للقيام بهذه المهمة المهم المبادرة والمحاولة لا الخوف من الفشل والنقد استمر يا دكتور هكذا اردت ان اسميك...والسلام


أخي سليم


هذا الدكتور الذي تكلمت عنه هو أول من يحتاج إلى علاج موسيقي .


على كل اشكر كلامك اللطيف واعتز بصداقتك التي تعتمد على التواصل الفكري والفني فتطرد الصدأ عن تفكيرنا وتجعلنا في محاولة دائمة لنبقى عقولنا مفتوحة وهذا ماتفعله موسيقاك فينا . فهي مع إثارة الأحاسيس النبيلة تحتاج إلى فكر , لذا أرجو ألا تتوقف عن الإنتاج فنحن في حاجة إلى هذا الفن لنبقى موجودين فكرا يصاحب أجسادنا

وشكرا .

محمودسعد
30/03/2009, 12h16
أخي محمود شكرا جدا لمجاملاتك اللطيفة وكلامك المعجون بالعسل , وفكرة استعانتك بالأخ الآلاتي لتركيب صوتك فكره جيده جدا وقد غاب عن بالي انه ( ويا بختكم ) تجمعكم بلد واحده , وإلا لكنت اقترحت عليك من قبل الاستعانة بهذا الأستاذ الخبير .



على كل خير ماعملت

والله يوفقك .
انت فنان وانسان حقيقي رائع في كل شئ
في موسيقالك وفي مشاعرك النبيله وفي احترامك للاخرين

وانا اقول الحقيقه فانت فعلا انسان فنان محترم
واري ان لو حصل وجلست انت مع الالاتي هايحصل انفجار وثوره حقيقيه وانقلاب هائل في عالم الموسيقي
وعلي فكره انا عارف ان هناك اخوه كثيرين في وطننا سماعي من بلادعربيه ولكنهم فعلا يتجالسون ويتقابلون ومجلسهم جميل ومفيدورائع
وكم يشرفنا جميعا استضافتك في القاهره وفي الاسكندريه وفي المنصوره
فكل هذه البلاد فيها من هم كبار واحبه في سماعي

ويجتمعون في القاهره وهذا ماعرفته ورايته بل وجلست في مجلسهم الراقي
وكم اتمني لقياك يااخي الكريم
واحب ان احيطك علما بان لي نسبا في سوريه 00000وقدعاش زوج اختي السوري معنا في مصر وجاورنا وخلف بنت وولدزي السكر طبعا واستمر 30 سنه هذا الزوا ج وانتهي بوفاته عليه رحمه الله فقدكان فنانا لايسمع الا فنا راقيا وهو من اسمعني وعرفني بصباح فخري وبفن الشام وماادراك مافن الشام وانت تدري طبعا
اخي العزيز تحياتي لك وللعائله الكريمه ولبلدك اللتي هي بلدي ايضا
وانا عارف انك مبسوط لاني هاروح انفذالاغنيه عند الالاتي الكريم فهويحبك ويحب فنك وشخصك وانا اعي مااقول

ولك الحب كله

عادل صموئيل
30/03/2009, 16h07
الأخ العزيز مروان شلبى
الله الله عليك المرة دى احلى شغل انا شخصيا سمعته منك واعتقد ان العمل اللى يعجبنى اوى اكيد عمل رائع
واختلاف رأيى عن رأى اى عضو آخر انى عملت مع عبد الوهاب والسنباطى وبليغ وكلهم 20 سنة شربت فيها فنهم وطريقة تفكيرهم وطريقة حتى اخراجهم للعمل يعنى انت بالنسبة اليك اهم شىء تلاحظه فى اعمالهم ان مفيش آلة مش فى مكانها يعنى عندنا فى الفرقة الماسية كان عندنا احسن عازفين فى الدنيا على الآلات الفردية يعنى القانون والناى والاكورديون والاورج والجيتار والامكانيات كلها متاحة انستعين بأى آلة زى الساكس او الابوا او حتى الهارب لو اراد الملحن لكن لو تلاحظ ان الملحن العملاق كانت الآلات دى موجودة معانا لكن مش بيستعملها كلها يعنى العملية تذوق مش استعمال الموجود وخلاص لذلك تلاحظ شىء خطير اى صولو ناى مثلا الجملة اتخلقت عشان تتعزف على الناى حتى صولو التشيللو تلاقى برضه الجملة مخلوقة شيللو وده يمثل نصف الإبداع الآلة المناسبة فى المكان المناسب بعدين فيه حاجة خطيرة جدا عبد الوهاب مثلا عارف مين الموزعين اللى كانوا متواجدين تحت امره 24 ساعة ؟ اندريا رايدرد وبعده عبد الحليم نويرة وعلى اسماعيل ( على سبيل الفرض كان فيه اكتر ) وتخيل عمالقة الموزعين دول راجع كل الحان عبد الوهاب تلاقى اولا 90% من الحانه مش موزعة وده لأن الجملة اصلا جميلة زى العسل والتوزيع ممكن يضرها وال 10 % الموزعة تلاحظ ان فى كل اللحن جملة واحدة فقط موزعة ولو تدقق فيها تلاقيها معمولة مخصوص عشان تتوزع يعنى بتكون جملة فيها نوت طويلة يبان فيها التوزيع لأنك لو وزعت على جملة سريعة او نوتهت قصيرة التوزيع حايبقى مش حلاوة ولكن خناقة يعنى تحصل تداخلات تضيع طعم ونكهة الجملة الأصلية واخطر شىء الجمهور العربى مش متعود على سماع التوزيع بعكس الجمهور الأوربى اللى بيسمع التوزيع من المهد وفاهم ايه اللى بيتحط على الجملة لأن من شروط ان الجمهور يتذوق التوزيع انه يكون مش مستمع عادى مش حايفهم حاجة ولكن المستمع الدارس او المتفهم حايفهم انتى عملت ايه يعنى الجملة ماشى معاها ايه ويقول ده موزع عبقرى , نيجى لأخطر واهم فى الموضوع اغانى زمان لازم تتقدم زى ماهى بالظبط انت عارف احنا كنا بنعمل على الاغانى الطويلة خمسين بروفة مش عشان نطلعها ولكن عشان يتم عليها آخر تعديل ممكن يعنى مش قابلة للتعديل اكتر من كده وإلا كنا عدلناها , يعنى لو عايز تعمل توزيع لازم يكون محدود جدا يعنى فى جملة واحدة بس مش كل اللحن لأنه مسموع بدون توزيع , انا بيعجبنى الاورج بتاعك السترينجز فيه حلو يعنى متجانس مع كمنجتك واهم شىء التجانس ده عشان لو الصوت مش متجانس تضيع نكهة الكمنجة الجميلة يعنى احب انك لما تعزف كمنجة ترد عليك سترينجز مش آلات غريبة والإياع عندك يجنن حلو جدا , ولو ندرس العمل اللى انت مقدمه هنا اى حد يقول انه رائع لأنك ماخرجتش عن جو محمد قنديل اللى له عشاق بيحبوه , الكلام اللى بقوله ده مهم جدا يعنى الأغانى القديمة دى تراث والتراس ده زى منطقة اثرية عندك مثلا مبنية بالحجر القديم والسائح بييجى من آخر الدنيا عشان يتفرج عبها وهو مذهول تخيل لو ييجى واحد يطورها ويغطى الحجر بالسيراميك الحديث ؟ طبعا هو كده طمس قيمة الأثر واضاع قيمته وماحدش من السواح حايفكر يزوره لأن سحره وروعته راحت , والتراث مش موسيقى وآثار فقط ولكن فى الأكل مثلا يعنى انا جيت سوريا كتير مع كل الفنانين الكبار , وبالذات آخر حفلة غناها عبد الحليم كانت فى مهرجان دمشق الدولى , عندكم اكلات سورية تراثية يعنى مثلا من 1000 سنة ودى الاجانب من ضمن رحلتهم انهم يتذوقوها عشان مفيش زيها فى العالم , وتفردها انها فى شكلها الأصلى تخيل لو ييجى واحد وعايز يطورها وحط عليها الحاجات الحديثة زى الكاتشب والمايونيز والهوت صوص ؟ اكيد تبقى كارثة لأنه هنا مسح القيمة الأصلية للأكلة وخلاها شىء اكيد ردىء ان لم يكن عادى مالوش تميز ,وكمان عجبنى الكورال الجميل يابختك بيهم , انا آسف للإطالة ولكن انتى عندك امكانيات حلوة انا شخصياص مش موجودة عندى يعنى انا بعزف اللحن كله بمفردى ولو تلاحظ ان شغفى بالذات الألحان الصعبة ماعرفش طريقتى تعجبك ولا لأ , اتمنى ان تستفيد من كلامى واشكرك على هذا العمل الرائع وانتظر جديدك وانا كخبير اسألك سؤال يهمك جدا فكر فيه : ياترى ايه الشىء اللى عجبنى المرة دى فى شغلك وخلانى اكتب لك كل الكلام الكتير ده ؟

محمودسعد
30/03/2009, 16h33
[quote=عادل صموئيل;299893]الأخ العزيز مروان شلبى
الله الله عليك المرة دى احلى شغل انا شخصيا سمعته منك واعتقد ان العمل اللى يعجبنى اوى اكيد عمل رائع

تلاحظ ان شغفى بالذات الألحان الصعبة ماعرفش طريقتى تعجبك ولا لأ , اتمنى ان تستفيد من كلامى واشكرك على هذا العمل الرائع وانتظر جديدك وانا كخبير اسألك سؤال يهمك جدا فكر فيه : ياترى ايه الشىء اللى عجبنى المرة دى فى شغلك وخلانى اكتب لك كل الكلام الكتير ده ؟


كده بقي احنادخلنا في الجد
ويارب يااستاذعادل ياكبير انت والاستاذمروان المبدع
اعرف اغني الاغنيه كويس وعشان كده ياعم مروان انا مارضيتش انفذها عندي
لان التنفيذ ده شغله عباقره زي الالاتي ولوانت جنبي قريب كنت اتشرفت بتنفيذك للاغنيه دي وغيرها كمان
ولسه فيه عندك ابداعات كتيروانا عارف
وكمان اشتراك الاستاذالكبيرعادل صمويل يجعلني لازم اخلي الاغنيه تطلع مظبوطه
يارب

ahmed noor
30/03/2009, 16h53
الله الله الله الله يا استاذ مروان على الابداع والجمال والشغل الكامل المتكامل

فعلا انت فنان عبقرى وصاحب موهبه رائعه وشغلك على مر الايام بيمتعنا ويسعدنا

وفى بقه ملااااااااااااااحظه صغننه كبييييييييره

ابداعك فى اللحن شئ واختيارك للعبقرى اللى ينفذ غنوة الاستاذ محمد قنديل شئ تانى

يعنى لو شفنه كلنا هل الغنوه ده تليق على العمده

هنقــــــــــــــــول ايوه تليق وتليق وتليق

لونك يا عمنا طبعا انت عارف انى بكلمك انت يا حبيب قلبى

ربنا يديك الصحه وتمتعنا

والنبى ما تزعل منى

مروان شلبي
31/03/2009, 07h03
الأخ العزيز مروان شلبى
الله الله عليك المرة دى احلى شغل انا شخصيا سمعته منك واعتقد ان العمل اللى يعجبنى اوى اكيد عمل رائع
واختلاف رأيى عن رأى اى عضو آخر انى عملت مع عبد الوهاب والسنباطى وبليغ وكلهم 20 سنة شربت فيها فنهم وطريقة تفكيرهم وطريقة حتى اخراجهم للعمل يعنى انت بالنسبة اليك اهم شىء تلاحظه فى اعمالهم ان مفيش آلة مش فى مكانها يعنى عندنا فى الفرقة الماسية كان عندنا احسن عازفين فى الدنيا على الآلات الفردية يعنى القانون والناى والاكورديون والاورج والجيتار والامكانيات كلها متاحة انستعين بأى آلة زى الساكس او الابوا او حتى الهارب لو اراد الملحن لكن لو تلاحظ ان الملحن العملاق كانت الآلات دى موجودة معانا لكن مش بيستعملها كلها يعنى العملية تذوق مش استعمال الموجود وخلاص لذلك تلاحظ شىء خطير اى صولو ناى مثلا الجملة اتخلقت عشان تتعزف على الناى حتى صولو التشيللو تلاقى برضه الجملة مخلوقة شيللو وده يمثل نصف الإبداع الآلة المناسبة فى المكان المناسب بعدين فيه حاجة خطيرة جدا عبد الوهاب مثلا عارف مين الموزعين اللى كانوا متواجدين تحت امره 24 ساعة ؟ اندريا رايدرد وبعده عبد الحليم نويرة وعلى اسماعيل ( على سبيل الفرض كان فيه اكتر ) وتخيل عمالقة الموزعين دول راجع كل الحان عبد الوهاب تلاقى اولا 90% من الحانه مش موزعة وده لأن الجملة اصلا جميلة زى العسل والتوزيع ممكن يضرها وال 10 % الموزعة تلاحظ ان فى كل اللحن جملة واحدة فقط موزعة ولو تدقق فيها تلاقيها معمولة مخصوص عشان تتوزع يعنى بتكون جملة فيها نوت طويلة يبان فيها التوزيع لأنك لو وزعت على جملة سريعة او نوتهت قصيرة التوزيع حايبقى مش حلاوة ولكن خناقة يعنى تحصل تداخلات تضيع طعم ونكهة الجملة الأصلية واخطر شىء الجمهور العربى مش متعود على سماع التوزيع بعكس الجمهور الأوربى اللى بيسمع التوزيع من المهد وفاهم ايه اللى بيتحط على الجملة لأن من شروط ان الجمهور يتذوق التوزيع انه يكون مش مستمع عادى مش حايفهم حاجة ولكن المستمع الدارس او المتفهم حايفهم انتى عملت ايه يعنى الجملة ماشى معاها ايه ويقول ده موزع عبقرى , نيجى لأخطر واهم فى الموضوع اغانى زمان لازم تتقدم زى ماهى بالظبط انت عارف احنا كنا بنعمل على الاغانى الطويلة خمسين بروفة مش عشان نطلعها ولكن عشان يتم عليها آخر تعديل ممكن يعنى مش قابلة للتعديل اكتر من كده وإلا كنا عدلناها , يعنى لو عايز تعمل توزيع لازم يكون محدود جدا يعنى فى جملة واحدة بس مش كل اللحن لأنه مسموع بدون توزيع , انا بيعجبنى الاورج بتاعك السترينجز فيه حلو يعنى متجانس مع كمنجتك واهم شىء التجانس ده عشان لو الصوت مش متجانس تضيع نكهة الكمنجة الجميلة يعنى احب انك لما تعزف كمنجة ترد عليك سترينجز مش آلات غريبة والإياع عندك يجنن حلو جدا , ولو ندرس العمل اللى انت مقدمه هنا اى حد يقول انه رائع لأنك ماخرجتش عن جو محمد قنديل اللى له عشاق بيحبوه , الكلام اللى بقوله ده مهم جدا يعنى الأغانى القديمة دى تراث والتراس ده زى منطقة اثرية عندك مثلا مبنية بالحجر القديم والسائح بييجى من آخر الدنيا عشان يتفرج عبها وهو مذهول تخيل لو ييجى واحد يطورها ويغطى الحجر بالسيراميك الحديث ؟ طبعا هو كده طمس قيمة الأثر واضاع قيمته وماحدش من السواح حايفكر يزوره لأن سحره وروعته راحت , والتراث مش موسيقى وآثار فقط ولكن فى الأكل مثلا يعنى انا جيت سوريا كتير مع كل الفنانين الكبار , وبالذات آخر حفلة غناها عبد الحليم كانت فى مهرجان دمشق الدولى , عندكم اكلات سورية تراثية يعنى مثلا من 1000 سنة ودى الاجانب من ضمن رحلتهم انهم يتذوقوها عشان مفيش زيها فى العالم , وتفردها انها فى شكلها الأصلى تخيل لو ييجى واحد وعايز يطورها وحط عليها الحاجات الحديثة زى الكاتشب والمايونيز والهوت صوص ؟ اكيد تبقى كارثة لأنه هنا مسح القيمة الأصلية للأكلة وخلاها شىء اكيد ردىء ان لم يكن عادى مالوش تميز ,وكمان عجبنى الكورال الجميل يابختك بيهم , انا آسف للإطالة ولكن انتى عندك امكانيات حلوة انا شخصياص مش موجودة عندى يعنى انا بعزف اللحن كله بمفردى ولو تلاحظ ان شغفى بالذات الألحان الصعبة ماعرفش طريقتى تعجبك ولا لأ , اتمنى ان تستفيد من كلامى واشكرك على هذا العمل الرائع وانتظر جديدك وانا كخبير اسألك سؤال يهمك جدا فكر فيه : ياترى ايه الشىء اللى عجبنى المرة دى فى شغلك وخلانى اكتب لك كل الكلام الكتير ده ؟



استاذي العزيز عادل .
اشكر جدا كلماتك اللطيفة ورأيك عندي له قيمة خاصة , خاصة انه صادر عن استاذ عجنته التجارب . وهذا العمل ان كان قد نفذ بشكل معقول فلأنني حاولت جاهدا ان تكون الموسيقى المصاحبة للصوت االجميل للأخ العزيز محمود قريبة من ادائه الرائع وأرجو ان اكون قد وفقت في هذا .
اشكرك ثانية لردك المسهب . وكلامك مهما طال جميل ومفيد , ويعيشنا في الزمن الذي كانت الموسيقى تشكل فيه ركنا اساسيا في حياة الانسان .

مروان شلبي
31/03/2009, 07h10
الله الله الله الله يا استاذ مروان على الابداع والجمال والشغل الكامل المتكامل

فعلا انت فنان عبقرى وصاحب موهبه رائعه وشغلك على مر الايام بيمتعنا ويسعدنا

وفى بقه ملااااااااااااااحظه صغننه كبييييييييره

ابداعك فى اللحن شئ واختيارك للعبقرى اللى ينفذ غنوة الاستاذ محمد قنديل شئ تانى

يعنى لو شفنه كلنا هل الغنوه ده تليق على العمده

هنقــــــــــــــــول ايوه تليق وتليق وتليق

لونك يا عمنا طبعا انت عارف انى بكلمك انت يا حبيب قلبى

ربنا يديك الصحه وتمتعنا

والنبى ما تزعل منى

اخي احمد نور
اشكرك جدا على شعورك الطيب
وأنا معك بأن الشطارة هي في اختيار هذا الصوت الرائع لاداء هذه الأغنية الجميلة
وشكرا لك ثانية .

ابو عبدو سفور
01/04/2009, 14h13
يياعيني عليك ياأستاذ مروان= الله يعطيك العافيه على هذا العمل الجميل والعزف المتقن الجميل- فعائلته أل الشلبي عريقه بالفن عندنا في مدينه حمص وعلى رأسهم الحج ممدوح الشلبي رحمه الله تعالى=وأتمنى لك التوفيق من كل قلبي وإلى المزيد إن شاء الله

مروان شلبي
05/04/2009, 15h54
يياعيني عليك ياأستاذ مروان= الله يعطيك العافيه على هذا العمل الجميل والعزف المتقن الجميل- فعائلته أل الشلبي عريقه بالفن عندنا في مدينه حمص وعلى رأسهم الحج ممدوح الشلبي رحمه الله تعالى=وأتمنى لك التوفيق من كل قلبي وإلى المزيد إن شاء الله
الأخ ابو عبده
اشكر لطفك وذوقك , ولي اصدقاء كثر من مدينة حمص مدينة الوليد وجميعهم مثلك مشهورين بالتهذيب ودماثة الاخلاق والذوق الرفيع .
شكرا لك ويشرفني ان اكون من اقرباء آل الشلبي في حمص .

مروان شلبي
08/04/2009, 17h31
قصيدة ياضنين الأمس


هذه القصيدة الرائعه التي شدى بها كل من الفنانين كارم محمود ثم عبد الحليم حافظ , وكان لها الأثر الكبير في حبي للموسيقى .






وقد أحببت أن أعيد الذكريات الجميلة التي عشتها والتي صاحبت ظهور هذه القصيدة عبر إخراجها من ذاكرتي لأضعها في هذا الملف عزفا وتسجيلا وهذه المرة غناء أيضا .






اهديها إلى جميع الزملاء الأعزاء في هذا المنتدى الأصيل .




وشكرا .

تم تعديل الملف ليكون بدرجة نقاوة أعلى ..
وهو موجود فى المشاركة الأخيرة فى نفس الصفحة .

محمودسعد
08/04/2009, 19h03
بشرفني ان اكون الاول في زيارتي لموضوعك القيم
الفنان فنان
وانت فنان بكل ماتحويه الكلمه من معني
وصوتك غناها حلو
بس عاوز اسألك لو تسمحلي
هو فيه حاجه لو حد من الزملاء في سماعي يغني الاغنيه
اهو ذياده الخير خيرين
جازاك الله كل خير
وانا مش بقصد اني انا اللي اغنيها ؟ لان فيه من هم احسن مني عشر مرات في سماعي
وارجو ان تتفضل برفع موسيقي الاغنيه
خلي الناس تغني علي حسك
يامروان ياراجل يافنان ياكريم

ahmed noor
08/04/2009, 22h14
جميل يا استاذ مروان وواضح ان حضرتك دايما جاهز

لكن المشكله هى جودة الساوند

يبدو ان ضغط مساحة الغنوه فوق العاده

ولكن هذا لا يقلل من قيمة العمل

تمنياتى لك بالمزيد والتوفيق

محمودسعد
09/04/2009, 03h03
[

لكن المشكله هى جودة الساوند

يبدو ان ضغط مساحة الغنوه فوق العاده

ولكن هذا لا يقلل من قيمة العمل

تمنياتى لك بالمزيد والتوفيق[/QUOTE]


ممكن تكون المشكله عندك انت ؟؟

الألآتى
09/04/2009, 06h17
جميلة ياأستاذ مروان .. وأجمل مافيها .. هذا التنفيذ الراقى .. والكورال العائلى البديع ..

نعم .. إن هذا التنفيذ البسيط .. دون زحام أو مصاحبات كثيرة .. هو مايميز أعمالك ..

وهذه بالتأكيد ميزة وليس عيباً إطلاقاً .. فنحن نفتقد لهذا التخت ( قانون , عود , كمان , رق ) ..

وخاصة لكون بعض هذه الألات حقيقية .. وهذه ميزة أخرى ..

نأتى الأن لصوتك .. لقد إستمعت لصوت مطرب .. يعرف كيف يؤدى ..

من الممكن أن تهتم أكثر بهذ الصوت وتصقله .. وسنحصل نحن على مطرب جميل .

مروان شلبي
09/04/2009, 06h39
بشرفني ان اكون الاول في زيارتي لموضوعك القيم




الفنان فنان
وانت فنان بكل ماتحويه الكلمه من معني
وصوتك غناها حلو
بس عاوز اسألك لو تسمحلي
هو فيه حاجه لو حد من الزملاء في سماعي يغني الاغنيه
اهو ذياده الخير خيرين
جازاك الله كل خير
وانا مش بقصد اني انا اللي اغنيها ؟ لان فيه من هم احسن مني عشر مرات في سماعي
وارجو ان تتفضل برفع موسيقي الاغنيه
خلي الناس تغني علي حسك

يامروان ياراجل يافنان ياكريم



اخي العزيز محمود .


كعادتك السباق في كل شيء . ويشرفني انك أول من علق على هذا العمل , فرأيك له وقع خاص في نفسي .


آخي كنت أتمنى بأن نفصل قليلا بالعمل , فهناك الموسيقى ثم التسجيل ثم الغناء .


وأنا أحب أن أتحدث قليلا عن الغناء , وهو العنصر الطارئ على هذا العمل . وسوف اشرح بعض العناصر الغير جديده عليكم فانتم اساتذه وذلك كي اصل الى نقطة معينة .


فالغناء هو عزف على الحنجرة وله ثلاث عناصر ,


الأول هو خامة الصوت هذا مقابل صوت الآلة مثل الكمان او الناي او العود الى ماهنالك من آلات


الثاني : هو نظافة العزف على أوتار الحنجرة هل تخرج الأصوات سليمة وكذلك المقامات أم أن هناك نشازا .


الثالث : هو التعبير , هل استطاع المطرب أو العازف على أوتار الحنجرة أن يقرب معنى اللحن بإحساسه مما يقصد الملحن !


أخي من دراسة هذه العناصر نستطيع إن نحكم على المؤدي . واهم العناصر هي الثاني والثالث . لأنه تجد الكثير من الآلات الموسيقية والحناجر الجميلة جدا ولكن لا تجد من يعزف عليها . والتكامل وهو نادر الحدوث وذلك باجتماع العناصر الثلاث وعندها يخلق المطرب .


أخي أسف لأني تفلسفت قليلا وأنا اعلم بأنك أنت وغالبية الزملاء أعضاء هذا المنتدى لديهم هذه المعلومات ولكن أقولها للتذكير فقط .


والآن اطلب منك كمطرب اعتز برأيه ان


تستمع إلى الغناء في هذه القصيدة وتخبرني إن كان هنالك بعض العلامات لصالحي في العنصرين الثاني والثالث وشكرا .


أما عن رفع الملف بدون غناء ليستفيد منه بقية الأخوة فتكرم عينك وسيتم ذلك إنشاء الله قريبا ,


وأنت تعلم تماما أن تنفيذ هذه الأعمال بشخص واحد ( عدا عن ابنتي) في الكورال( وابني عزف صولو الكمان ).عمل متعب جدا , وأنا أريد أن أأخذ أجرتي بأن أبقى محتلا تراك الغناء بشكل منفرد لمدة أسبوع قبل الرحيل وترك المجال للزملاء الأحباء .


لك حبي وتقديري

مروان شلبي
09/04/2009, 06h50
جميل يا استاذ مروان وواضح ان حضرتك دايما جاهز

لكن المشكله هى جودة الساوند

يبدو ان ضغط مساحة الغنوه فوق العاده

ولكن هذا لا يقلل من قيمة العمل

تمنياتى لك بالمزيد والتوفيق

الأستاذ احمد نور .
اشكر جدا اهتمامك بالعمل .
اما عن كوني جاهز دائما , فأنا في الحقيقة لست جاهزا ولكن هوايتي لهذا اللون من الفنون يدفعني دون رحمه لأن اجهز دائما ماهو جديد .
وقد قرأت تعليق اخي وحبيبي محمود عن انتقادك للصوت في الملف المرفوع وأنا اعلم بأن اخي محمود يمزح معك فمن حقك ان تقول رأيك بما تسمع , ولهذا السبب نحن نعمل سوية والا كنت استمعت للعمل وحدي في البيت .
عزيزي سوف احمل العمل من النيت واستمع للنتيجة واحاول تدارك الخطأ ان عرفته .
شكرا لك .

مروان شلبي
09/04/2009, 07h04
جميلة ياأستاذ مروان .. وأجمل مافيها .. هذا التنفيذ الراقى .. والكورال العائلى البديع ..




نعم .. إن هذا التنفيذ البسيط .. دون زحام أو مصاحبات كثيرة .. هو مايميز أعمالك ..

وهذه بالتأكيد ميزة وليس عيباً إطلاقاً .. فنحن نفتقد لهذا التخت ( قانون , عود , كمان , رق ) ..

وخاصة لكون بعض هذه الألات حقيقية .. وهذه ميزة أخرى ..

نأتى الأن لصوتك .. لقد إستمعت لصوت مطرب .. يعرف كيف يؤدى ..


من الممكن أن تهتم أكثر بهذ الصوت وتصقله .. وسنحصل نحن على مطرب جميل .

اخي الآلاتي
لقد قرأت تعليقك اللطيف والصراحة بأن تعليقاتك بتفصيلاتها لها قيمة فنية خاصة ,
فأنت لاتهمل اية ناحية من العمل , وكنت قد كتبت قبل ان أقرأ تعليقك ردا على تعليق اخي محمود اطلب فيه بعض التفصيل , وسبحان الله كأنك كنت تقرأ افكاري ,
واشكر تشجيعك لي لناحية الغناء , والحقيقة انني احببت ان اعزف على اوتار حنجرتي التعبة كتغيير عن اوتار الكمان
فأرجو أن اكون قد نجحت , وأرجو ان تعتبروني اعزف على اوتار كمنجا صينية من الدرجة الرابعة .ولكن محاولا التقيد بأكبر قدر من النظافة والتعبير
ارجو ان أكون وفقت في ذلك .
أشكرك ثانية .

الألآتى
09/04/2009, 09h19
ارجو ان أكون وفقت في ذلك .

بالتأكيد وُفقت .. وأحسنت ..

وأكرر شكرى وإستحسانى لكل من شارك فى هذا العمل وغيره من أعمالك الجميلة .. التى نسعد بها كسعادتنا بوجودك بيننا ..

مروان شلبي
09/04/2009, 14h22
قصيدة ياضنين الأمس





هذه القصيدة الرائعه التي شدى بها كل من الفنانين كارم محمود ثم عبد الحليم حافظ , وكان لها الأثر الكبير في حبي للموسيقى .






وقد أحببت أن أعيد الذكريات الجميلة التي عشتها والتي صاحبت ظهور هذه القصيدة عبر إخراجها من ذاكرتي لأضعها في هذا الملف عزفا وتسجيلا وهذه المرة غناء أيضا .






اهديها إلى جميع الزملاء الأعزاء في هذا المنتدى الأصيل .




وشكرا .

زملائي الأعزاء
حصل ضعف في رفع ملف القصيده الأول
وها انا الآن ارفعه مرة ثانية راجيا ان يصل الصوت بنوعية جيده . وأرجو الأخ والأستاذ الآلاتي ان يحذف الملف الأول ويثبت هذا الملف أن كان ذلك ضمن المستطاع شاكرا جهوده الكبيره في اخراج اعمال هذا المنتدى بأحسن صورة
وشكرا

ahmed noor
09/04/2009, 15h06
عزيزى الاستاذ مروان انت دائما تبدع فى اعمالك وهذا الامر لا شك فيه

وانا اقدر لسيادتك وضوح وجهة نظرى

اما بالنسبه لعمى وحبيبى الاستاذ محمود سعد :)

فأنا اعرف تماما ان كلامه فى حد ذاته بلــسم يشفى الجروح

وعمرى ما هفكر ازعل منه ابدا مهما حصل

تمنياتى بمزيد من الابداع

عادل صموئيل
09/04/2009, 16h39
عزيزى مروان
اشكرك على هذا العمل الذى اعتبره ممتاز وليسمح لى الكل ان اقول رأيى انا لا امتلك من الدنيا غير شوية خبرة وكتير من الصراحة وشوية فن على قدى لكن اذن وتذوق موسيقى افتخر بهما
هذا العمل فى اداءه وتنفيذه يعتبر العمل المثالى فى قسم المبدعون فى منتدى سماعى يعنى انا سمعت موسيقى عربية اصيلة بلا كهرباء , وكلمة العمل المثالى لأن المنتدى اصلا يعتمد على الطرب العربى الاصيل ويحرص ايضا ان تكون تلك السمة الجميلة هى صفته الاصلية او تميزه بين المنتديات .
انت اولا قدمت العمل بنكهته الاصلية ولم تدخل فيه اى شىء او إضافات يفسد تلك النكهة , وللعلم تلك ميزة والحمد لله تعلمتها من عشرة وثيقة لمدة 20 سنة مع العمالقة كان من اهم المواصفات عندهم فى كل لحن جديد ان يكون له نكهة متميزة بإستخدام فريد غير مسبوق لميزة فى آلة او عدد من الآلات تعطى تلك النكهة ودليل كلامى انك لو سمعت 35 لحن للسنباطى فى مقام البياتى لا تحس بالتشابه بينهم مع ان البياتى واحد , لكن الطباخ شاطر اوى وطبعا تجد تلك الميزة الفريدة فى الجميع عبد الوهاب وبليغ والموجى والطويل وكلهم .
نأتى لصوتك اهم شىء فى الغناء ان يكون الصوت مطرب يعنى ملم بالنغمات الموسيقية والتنقلات المقامية وان يكون رخيما عبارة عن حزمة ممتلئة من الاصوات فى صوت واحد وهى احلى ما كان فى مطربى الزمن الجميل والتى يفتقدها كل من يملؤن الشاشات اليوم تجد صوتهم بعد كل التزوير والمؤثرات الصوتية فتلة رفيعة من الخيط الاجوف .
انا وجدت صوتك مطرب جدا ولم آخذ عليه اى ملحوظة معناها انك ممتاز . بس نفسى اسألك سؤال سر بينى وبينك انت بتعمل الإيقاع ازاى ؟
انا كعادتى او طبيعتى انظر للصورة بزاوية لا انظر الى ماداخل الإطار الذى يمثل الكادر الملتقط او الصورة فى حد ذاتها ولكن احاول او ارى ما فى الكواليس او الخلفيات انا لفت نظرى فى اغنية ياحلو صبح ياحلو طل بنت بتغنى صوتها رائع ولها جاذبية فى غناها يعنى كانت من احلى ما فى الاغنية ( واعتقد انا قلت ان احلى ما فيها ان لهجتها حلوة يعنى متقمصة اللهجة المصرية الاصلية للحن ) لكن هنا فى هذا اللحن لفتت نظرى ايضاً انها مش بترد فقط لكن انها مطربة قديرة متمكنة يعنى ركزت عليها لقيتها بتعفق وتقول عربة جميلة وزاد شعورى بأنها مطربة متمكنة لما غنت المذهب تانى مرة حسيت بإبداع فى تانى مرة غير ابداع المرة الاولى ودى ما تفوتش عليا انا شخصياً لأنى من معاشرتى للمطربين العظام احس بالإنسان اللى ممكن يكون مطرب مرموق او متميز , وانا بسمع قريت كل الردود ولفت نظرى فى لحن ياحلو صبح انك قلت عملت كورال من العائلة والنهاردة انت قلت انها بنتك وثق الله اعطاك كنز
وانا ارجوك بإسم كل محبى الفن الجميل من اعضاء سماعى ارجوك اخى مروان ممكن تعمل لها غنوة حلوة وتسعدنا بيها هنا لأن خسارة تحرم الناس من الموهبة الجميلة دى وانا متأكد انها ممكن تكون نجمة فى سماعى يعنى يبقى لها جمهور , كما لفت نظرى عزف ابنك الجميل على الكمان طبعا ابن الوز عوام لشكرك من كل قلبى على هذا العمل الجميل وعلى فكرة التسجيل حلو جدا نقى 100 % مش عارف ليه حد قال انه مش حلو انا ياريت اسجل حلو زيك كده بس انا المشكلة اللى عندى او الكارثة مشكلة الضغط لأن اعمالى معظمها طويلة يعنى ساعة فى المتوسط ولو سبت نفسى اسجل براحتى حاتطلع 60 ميجا وطبعا انا من اكتر الحريصين على سيرفر المنتدى يعنى بضغطها ل 6 ميجا وانا نفسى اضغطها اكتر لكن الصوت بتقل جودته كتير
مع اطيب تحياتى ومنتظر

slim larbi
09/04/2009, 22h21
أخي العزيز مروان شلبي
أعتذر عن هذا التأخير الغير مقصود للرد على هذا العمل الرائع والمتكامل عزفا وصوتا وتسجيلا لا سيما الصوت الملائكي
لابنتنا العزيزة وابننا العزيزعازف الصولو المتميز والذي يتمتع بأنامل حلوة ومستقبل واعد ان شاء الله
اما انت يا شيخ لقد أمتعتنا بهذه المفاجأة وهي الصوت المعبر الدافىء و الصادق الذي يشبه أخي العزيز مروان شلبي أمتعك الله بالصحة والعافية وحسن الخاتمة.والله الموفق.

محمودسعد
10/04/2009, 05h45
الاستاذ مروان شلبي
http://www11.0zz0.com/2009/04/10/04/816283618.gif

مروان شلبي
10/04/2009, 11h36
عزيزى مروان
اشكرك على هذا العمل الذى اعتبره ممتاز وليسمح لى الكل ان اقول رأيى انا لا امتلك من الدنيا غير شوية خبرة وكتير من الصراحة وشوية فن على قدى لكن اذن وتذوق موسيقى افتخر بهما
هذا العمل فى اداءه وتنفيذه يعتبر العمل المثالى فى قسم المبدعون فى منتدى سماعى يعنى انا سمعت موسيقى عربية اصيلة بلا كهرباء , وكلمة العمل المثالى لأن المنتدى اصلا يعتمد على الطرب العربى الاصيل ويحرص ايضا ان تكون تلك السمة الجميلة هى صفته الاصلية او تميزه بين المنتديات .
انت اولا قدمت العمل بنكهته الاصلية ولم تدخل فيه اى شىء او إضافات يفسد تلك النكهة , وللعلم تلك ميزة والحمد لله تعلمتها من عشرة وثيقة لمدة 20 سنة مع العمالقة كان من اهم المواصفات عندهم فى كل لحن جديد ان يكون له نكهة متميزة بإستخدام فريد غير مسبوق لميزة فى آلة او عدد من الآلات تعطى تلك النكهة ودليل كلامى انك لو سمعت 35 لحن للسنباطى فى مقام البياتى لا تحس بالتشابه بينهم مع ان البياتى واحد , لكن الطباخ شاطر اوى وطبعا تجد تلك الميزة الفريدة فى الجميع عبد الوهاب وبليغ والموجى والطويل وكلهم .
نأتى لصوتك اهم شىء فى الغناء ان يكون الصوت مطرب يعنى ملم بالنغمات الموسيقية والتنقلات المقامية وان يكون رخيما عبارة عن حزمة ممتلئة من الاصوات فى صوت واحد وهى احلى ما كان فى مطربى الزمن الجميل والتى يفتقدها كل من يملؤن الشاشات اليوم تجد صوتهم بعد كل التزوير والمؤثرات الصوتية فتلة رفيعة من الخيط الاجوف .
انا وجدت صوتك مطرب جدا ولم آخذ عليه اى ملحوظة معناها انك ممتاز . بس نفسى اسألك سؤال سر بينى وبينك انت بتعمل الإيقاع ازاى ؟
انا كعادتى او طبيعتى انظر للصورة بزاوية لا انظر الى ماداخل الإطار الذى يمثل الكادر الملتقط او الصورة فى حد ذاتها ولكن احاول او ارى ما فى الكواليس او الخلفيات انا لفت نظرى فى اغنية ياحلو صبح ياحلو طل بنت بتغنى صوتها رائع ولها جاذبية فى غناها يعنى كانت من احلى ما فى الاغنية ( واعتقد انا قلت ان احلى ما فيها ان لهجتها حلوة يعنى متقمصة اللهجة المصرية الاصلية للحن ) لكن هنا فى هذا اللحن لفتت نظرى ايضاً انها مش بترد فقط لكن انها مطربة قديرة متمكنة يعنى ركزت عليها لقيتها بتعفق وتقول عربة جميلة وزاد شعورى بأنها مطربة متمكنة لما غنت المذهب تانى مرة حسيت بإبداع فى تانى مرة غير ابداع المرة الاولى ودى ما تفوتش عليا انا شخصياً لأنى من معاشرتى للمطربين العظام احس بالإنسان اللى ممكن يكون مطرب مرموق او متميز , وانا بسمع قريت كل الردود ولفت نظرى فى لحن ياحلو صبح انك قلت عملت كورال من العائلة والنهاردة انت قلت انها بنتك وثق الله اعطاك كنز
وانا ارجوك بإسم كل محبى الفن الجميل من اعضاء سماعى ارجوك اخى مروان ممكن تعمل لها غنوة حلوة وتسعدنا بيها هنا لأن خسارة تحرم الناس من الموهبة الجميلة دى وانا متأكد انها ممكن تكون نجمة فى سماعى يعنى يبقى لها جمهور , كما لفت نظرى عزف ابنك الجميل على الكمان طبعا ابن الوز عوام لشكرك من كل قلبى على هذا العمل الجميل وعلى فكرة التسجيل حلو جدا نقى 100 % مش عارف ليه حد قال انه مش حلو انا ياريت اسجل حلو زيك كده بس انا المشكلة اللى عندى او الكارثة مشكلة الضغط لأن اعمالى معظمها طويلة يعنى ساعة فى المتوسط ولو سبت نفسى اسجل براحتى حاتطلع 60 ميجا وطبعا انا من اكتر الحريصين على سيرفر المنتدى يعنى بضغطها ل 6 ميجا وانا نفسى اضغطها اكتر لكن الصوت بتقل جودته كتير
مع اطيب تحياتى ومنتظر

اخي الأستاذ عادل وجودك معنا في التعليق على هذا العمل يعطي هذا العمل نكهة مميزه فقد حاولت أنا ان استرجع بعض ذكريات الماضي باحضار جو هذه القصيده بما فيه من اصالة وأنت ثبت هذا الجو بتاريخك الفني العريق الذي يصلنا واقعيا بهذا الجو ومعايشتك له . وأنا اشكرك على التفصيل الدقيق الذي تناولته لمختلف نواحي العمل , واوعدك بأن اقدم اغنية بصوت ابنتي خصيصا لهذا المنتدى الذي بت اعتبره كبيتي وأنا حاليا ابحث عن اللحن المناسب .
اشكرك ثانية ولك مني التقدير

مروان شلبي
10/04/2009, 11h40
الاستاذ مروان شلبي




http://www11.0zz0.com/2009/04/10/04/816283618.gif



هذه ميزتك رسمتها بيدك فانت اصيل وقلبك كبير وفيه متسع للجميع

مروان شلبي
10/04/2009, 12h01
أخي العزيز مروان شلبي
أعتذر عن هذا التأخير الغير مقصود للرد على هذا العمل الرائع والمتكامل عزفا وصوتا وتسجيلا لا سيما الصوت الملائكي
لابنتنا العزيزة وابننا العزيزعازف الصولو المتميز والذي يتمتع بأنامل حلوة ومستقبل واعد ان شاء الله
اما انت يا شيخ لقد أمتعتنا بهذه المفاجأة وهي الصوت المعبر الدافىء و الصادق الذي يشبه أخي العزيز مروان شلبي أمتعك الله بالصحة والعافية وحسن الخاتمة.والله الموفق.
اخي سليم
اشكر لك كلماتك اللطيفه عن هذا العمل وأعتز جدا برأيك فأنت فنان خلاق
وأنا أعلم كم تحتاج من الجهد لاخراج عمل جديد خاصة أعمالك ذات القيمة الفنية العالية
ولكن ليس لك في ذلك عذرا فنحن بانتظار جديدك بفارغ الصبر
وشكرا

3azef 3oud
11/04/2009, 00h05
بصراحة جميل جداً... نرجو المزيد...
وانشالله من حسن الى أحسن

كمال عواد
12/04/2009, 22h06
اكتب الرد وانا اسمع القصيده للمره الثالثه واحتار قلمى ماذا اكتب وانا متواجد وسط هذه النخبه من العمالقه وانا احد ابنائكم

عشت اشرب من عبد الوهاب والموجى والطويل وبليغ
ولم اتصور ان هناك اناس مازالو يشعرون بطعم الموسيقى
الشرقيه الاصيله...........استمتعت بالقصيده وفعلا فيها
مناخ عائلى موسيقى رائع واداء اصلى ليس به اى تزييف
او تحسين وسلامى للجميع اخوكم الصغير\ كمال

مروان شلبي
14/04/2009, 16h26
اكتب الرد وانا اسمع القصيده للمره الثالثه واحتار قلمى ماذا اكتب وانا متواجد وسط هذه النخبه من العمالقه وانا احد ابنائكم

عشت اشرب من عبد الوهاب والموجى والطويل وبليغ
ولم اتصور ان هناك اناس مازالو يشعرون بطعم الموسيقى
الشرقيه الاصيله...........استمتعت بالقصيده وفعلا فيها
مناخ عائلى موسيقى رائع واداء اصلى ليس به اى تزييف
او تحسين وسلامى للجميع اخوكم الصغير\ كمال

الأخ كمال
اشكرك لكلماتك الجميله التي تدل على الثقة والعمق والتواضع .
وقد أخرت ردي على تعليقك على هذه القصيده الى ان استمع الى عملك الذي رفعته حتى تكون عندي فكرة حقيقية عمن اخاطب , ولكني وللاسف فشلت في تحميل وسماع هذا العمل لمشكله عندي في النيت والذي زاد من تلهفي للاستماع اليك هو التعليقات الرائعه التي كتبها الأخوه الزملاء عن اغنيتك لحنا وصوتا .
والى لقاء قريب بعد تمكني من الاستماع اليك
وأهلا بك اخا عزيزا على هذا المنتدى .

كمال عواد
14/04/2009, 16h51
اهلا استاذ مروان.....كلامك بلسم يشفى العليل والله فى انتظار
تعليقك على نار ويارب النت يصلح.....................

المأمون
17/04/2009, 19h01
COLOR="Navy"][/COLOR]
الأستاذ مروان شلبي
أنا ضيف جديد على المنتدى وهذه أول مرة أكتب فيه وأنا لا أملك أية موهبة موسيقية سوى الاستماع ..
( وأنا مستمع جيد ) أي انني الجمهور .
والحقيقة أنها كانت مفاجأة لي أن أجد هذا المستوى من الحرفية والإبداع في منتدى على النت .
أعادتني قصيدتك إلى الأصالة .. إلى حقبة ظننت أنها اندثرت .. وكانت متكاملة موسيقى ومرافقة وغناء وأجمل مافيها كمية الإحساس .. وأنا أعتقد أنك تحب هذه القصيدة لأنها وكما شعرت خارجة من قلب وليس من حنجرة .
وفقك الله لكل ما هو جميل .

ام فتحي
18/04/2009, 18h48
عزف الكمان يدل على رقة وعزوبه متناهيه الف شكر استاذ مروان لقد غني الكمان الاغنيه باحساس جميل جدا كله طرب الله يعطيك العافيه سلمت يداك

كمال عواد
19/04/2009, 20h42
استاذى الرقيق العزب.........الاستاذ مروان
ولا ابدع ولا ارق من عزفك على الكمان......يعنى مطرب محصلتش.....وكمان عازف جميل والله...ماشاء الله

وفعلا صدق الزملاء...انما هى شخصيتك المؤدبه جدا والتى تنطبع على فنك الراقى......سعيد جدا بالتواجد فى هذا المحفل
الفنى الراقى

مروان شلبي
19/04/2009, 23h06
أخي محمود
كما وعدتك هذا العمل الثاني والذي ارجو ان يخرج بشكل اجود من قبل
بعد التجربة الاولى وطبعا ارجو ان تستعين بالأخ الاستاذ الآلاتي لتركيب صوتك فهو استاذ في هذا الموضوع .
والذي ارجوه
اولا ان تغني هذه الأغنية بطريقتك وبتلقائيتك , لاكما غناها محمد قنديل ( يعني لاتنسى العرب البلدي التي يمتاز بها اداؤك ) وسوف تجد انه اصبح لها شخصية جديده ونكهه خاصة بك .
ثم ارجو الا تتقيد بصوت الكمان في المرافقة فهو للاستدلال فقط . وعند تركيب صوتك اذا وجدت ان هناك حاجة لاضافة مرافقة فسوف اضيفها
وفقك الله وأشكر الأخ الالاتي الذي سيساهم بخبرته في انجاح هذا العمل .

مروان شلبي
19/04/2009, 23h14
اخي محمود
هناك مشكلة في رفع الملفات عندنا في الشبكه فلقد حاولت اكثر من ساعتين ان ارفع ملف الأغنية ولكن حدث ان ارتفع التعليق دون الملف سوف اعيد المحاولة مرات عديده حتى انجح برفع الملف واسف لهذا الخلل الطارئ .

محمودسعد
19/04/2009, 23h23
والله العظيم الجلوب ؟ عند بعضها بقي انا لسه بكتبلك رساله خاصه الاقيك سابقني كده
علطول غالبني بكرمك وثقتك فيه والله يعلم قد ايش انا محب ومحترم لشخصك الكريم وارجومن الله ان اكون عند حسن ظنك وانا يااخي كتبت الرد هذا حتي قبل ان اقرا ماكتبته في تقديمك للغنوه ولم احملها حتي الا بعد ان اختم ردي وكم يسعدني ثقتك بي واهداؤك الجميل النادر وكم انت فنان ذكي وانا اعرف ان الذكاء والفن توأمان
اشكرك اخي العزيز النبيل مروان وكم اتمني طبعا ان يغني كل زملائي في سماعي وارجوا ان تعطيهم تصريحا بذلك فانت شامل الكرم علي موسيقاك وتوزيعاتك لان الجميع في سماعي بكل اقسامه يحبك ويقدرك وتحياتي لك ولبلدي واهل بلدي في سوريا بلد الفن الرفيع
وادعيلي ان اكون عند حسن ظنك
وكم احبك واحب ذوقك واخلاقك وذهدك في الموسيقي المهذبه

http://www2.0zz0.com/2009/04/13/21/166199307.gif

http://www11.0zz0.com/2009/04/19/16/622500499.jpg
http://www12.0zz0.com/2009/04/10/23/428219827.gif

مروان شلبي
19/04/2009, 23h27
الأخ العزيز الآلاتي
يظهر ان هناك خللا في الشبكة عندنا مما يعيق رفع الملفات واعتقد ان المشكلة ستطول نسبيا لذا ارجو منك حذف الموضوع مؤقتا الى ان استطيع رفع ملف العمل ولك جزيل الشكر .

محمودسعد
19/04/2009, 23h28
اخي محمود
هناك مشكلة في رفع الملفات عندنا في الشبكه فلقد حاولت اكثر من ساعتين ان ارفع ملف الأغنية ولكن حدث ان ارتفع التعليق دون الملف سوف اعيد المحاولة مرات عديده حتى انجح برفع الملف واسف لهذا الخلل الطارئ .

دي وصلت وعمال اذاكرها لان مفيش ابدا خلل يمنع ما اهديتني وانا قبلته واذا كان عالملف جاي جاي انما الرساله وصلت يااستاذ والاختيار الذكي منك كمان وصل
بس انا مستني علطول علطول علطول
http://www11.0zz0.com/2009/04/10/04/324349917.gif
http://www12.0zz0.com/2009/04/10/23/269277107.gif
دائما انا في انتظارك

مروان شلبي
19/04/2009, 23h34
اخي محمود
لقد قرات ردك الجميل وقد اشعرني هذا الخلل بالاحراج . ولكن انشاء الله يتم اصلاحه قريبا ليصلك العمل باسرع وقت ممكن .وقد ترجيت الأخ الالاتي ان يحذف الموضوع مؤقتا حتى يتم رفع الملف وانا شاكر لجهوده معنا .

الألآتى
19/04/2009, 23h34
حمدلله على السلامة أخى مروان ..

وحشتنا أعمالك الحلوة ..

سأترك الموضوع مفتوحاً حتى تستطيع رفع الملف .. أو حاول أن ترفعه على موقع رفع وترسل لى الرابط فى رسالة خاصة .. وأنا أتولى رفعه هنا .. حاول ..

وشكراً مقدماً على إبداعاتك ..

محمودسعد
19/04/2009, 23h35
[QUOTE=مروان شلبي;309267]أخي محمودوطبعا ارجو ان تستعين بالأخ الاستاذ الآلاتي لتركيب صوتك فهو استاذ في هذا الموضوع .والذي ارجوه




وفقك الله وأشكر الأخ الالاتي الذي سيساهم بخبرته في انجاح هذا العمل
انت انسان وفنان محترم ومهذب واصيل كعادتك دائما وانا بدوري اقول لك ان الالاتي يحبك ويقدرك وتسعده كلماتك المهذبه لانه فنان وانسان ايضا وطلباتك مني اوامر سانفذها عن طيب خاطر وصديقي الغائب الحاضر محمد الالاتي خير من يعينني ويعلمني لكي اكون عند حسن ظنك
http://www11.0zz0.com/2009/04/10/04/816283618.gif

محمودسعد
19/04/2009, 23h47
حمدلله على السلامة أخى مروان ..


وحشتنا أعمالك الحلوة ..

سأترك الموضوع مفتوحاً حتى تستطيع رفع الملف .. أو حاول أن ترفعه على موقع رفع وترسل لى الرابط فى رسالة خاصة .. وأنا أتولى رفعه هنا .. حاول ..


وشكراً مقدماً على إبداعاتك ..


يابختك يامحمود ياسعد ؟؟؟
بالالاتي وبالاستاذ مروان
هكذا قال لي اهل بيتي الان 000000
http://www11.0zz0.com/2009/04/10/04/251588796.png

مروان شلبي
20/04/2009, 00h02
ارجو ان تنجح هذه المحاولة

محمودسعد
20/04/2009, 00h07
ارجو ان تنجح هذه المحاولة
بأمر الله ستنجح وسننجح بامر الله ياصديقي

محمودسعد
20/04/2009, 00h23
ارجو ان تنجح هذه المحاولة

الملف وصل كامل متكامل من كل الجوانب بما في ذلك الكورال الرائع بحق الله
ويارب اتمم مايرضيك ويليق بمجهودك الواضح جدا

كمال عواد
20/04/2009, 00h36
شىء يجنن العقل استاذ مروان.....وابداع مابعده ابداع...غنا الكمان...واللزم.....والكورال....حاجه تهبل والله..انا فى المشاركه من اولها وجالس انتظر الملف....شغل عالى المستوى
والجوده.....ونحن غى انتظار اداء الاستاذ محمود على فارغ
الصبر.........
الله يديك الصحه يافنان ياكبير

مروان شلبي
20/04/2009, 10h39
شىء يجنن العقل استاذ مروان.....وابداع مابعده ابداع...غنا الكمان...واللزم.....والكورال....حاجه تهبل والله..انا فى المشاركه من اولها وجالس انتظر الملف....شغل عالى المستوى
والجوده.....ونحن غى انتظار اداء الاستاذ محمود على فارغ
الصبر.........
الله يديك الصحه يافنان ياكبير



اشكرك على كلامك اللطيف والجميل والذي يشبه الحانك , وأنا لاازال انتظر البدء بعمل جديد ينجزه اعضاء المنتدى كل بما يختص ويبرع به وارجو ان تبدا باختيار الكلمات المناسبة لتكسوها لحنا جميلا وتختار صوتا جميلا من زملائنا في المنتدى ليغني اللحن ثم عندك استوديو متكامل بموسيقاه وهندسته للأستاذ الآلاتي في القاهره واستوديو اخوك مروان في دمشق ,ونستطيع ان ننجز ولو عن بعد اي عمل انشاء الله . وسيكون عملا جماعيا جميلا باذن الله .

مروان شلبي
21/04/2009, 04h38
COLOR="Navy"][/COLOR]
الأستاذ مروان شلبي
أنا ضيف جديد على المنتدى وهذه أول مرة أكتب فيه وأنا لا أملك أية موهبة موسيقية سوى الاستماع ..
( وأنا مستمع جيد ) أي انني الجمهور .
والحقيقة أنها كانت مفاجأة لي أن أجد هذا المستوى من الحرفية والإبداع في منتدى على النت .
أعادتني قصيدتك إلى الأصالة .. إلى حقبة ظننت أنها اندثرت .. وكانت متكاملة موسيقى ومرافقة وغناء وأجمل مافيها كمية الإحساس .. وأنا أعتقد أنك تحب هذه القصيدة لأنها وكما شعرت خارجة من قلب وليس من حنجرة .
وفقك الله لكل ما هو جميل .

الأستاذ المأمون
ليس من الضروري ان تكون عازفا او مطربا كي تكون موسيقيا , فالموسيقى احساس يشترك به جميع من يمتلكون هذا الحس الفني , وطريقة تعبيرك تدل على انك تمتلك حسا موسيقيا مرهفا .
اشكر تعليقك اللطيف واهلا بك زميلا عزيزا في هذا المنتدى الجامع .

المأمون
21/04/2009, 13h58
الأستاذ العزيز مروان
شرف أن أكون زميلاً لفنانين كبار وأرجو لك دوام الخصوبة لنتمتع بهذا الطرب النادر

كمال عواد
21/04/2009, 17h36
انا متاكد استاذ مروان ان لو حدث هذا خصوصا لو قمت انت
او الاستاذ الالاتى بتنفيذ الموسيقى والتوزيع حيكون رائع جدا
وبديع وانشاء الله ساحاول انتقاء كلمات ولحن يليق بمستواكم
وفنكم البديع ويكون شرف ما بعده شرف لى

محمودسعد
21/04/2009, 18h06
انا متاكد استاذ مروان ان لو حدث هذا خصوصا لو قمت انت
او الاستاذ الالاتى بتنفيذ الموسيقى والتوزيع حيكون رائع جدا
وبديع وانشاء الله ساحاول انتقاء كلمات ولحن يليق بمستواكم
وفنكم البديع ويكون شرف ما بعده شرف لى

انا معاكم
ولا ؟

كمال عواد
21/04/2009, 18h23
هو فيه حد بيغنى الا انت والاستاذ محمد الالاتى يافنان
............وانا باسمع دلوقتى حى على الفلاح بصوتك والشغل اللى انت عامله باسلوبك القرار والجواب
ياخى والله فنان ليك فى كل حاجه.....وبعدين اضفت شخصيتك
على اللحن.............فنان بكل المقاييس والله يااستاذ محمود
وعالجت الطبقه اللى مغنى منها الاستاذ الالاتى علشان تمشى مع طبقة صوتك....لانك فى الجوابات نار

محمودسعد
21/04/2009, 19h03
[QUOTE=كمال عواد;309993]هو فيه حد بيغنى الا انت والاستاذ محمد الالاتى يافنان
............وانا باسمع دلوقتى حى على الفلاح بصوتك والشغل اللى انت عامله باسلوبك القرار والجواب
ياخى والله فنان ليك فى كل حاجه.....وبعدين اضفت شخصيتك
على اللحن.............فنان بكل المقاييس والله يااستاذ محمود
وعالجت الطبقه اللى مغنى منها الاستاذ الالاتى علشان تمشى مع طبقة صوتك....لانك فى الجوابات نار

انت مش ملحن وبس
داحنا باين كسبنا محلل موسيقي تاني
اشكرك علي اطرائك الطيب وفهمك المتسع واحساسك باللي بيغني ودي حاجات مش بيملكها اي حد وانت واضح انك شامل بتلحن يبقي بتغني وبتعزف يبقي بتالف موسيقي وبتسمع يعني بتفهم وبتحلل اللي بتسمعه مش بتسمعه وخلاص لامؤاخذه واراك ملحنا واعدا فاهما وهنا في سماعي انا
من اشد المعارضين للمجاملات لان الفن مافيهوش مجامله والكلام يا اما يبقي حقيقي يابلاش وانت مشروع جميل بل انك محترف وعارف بتعمل ايه وبتسمع ايه وبتقول ايه
ومن الاخر ؟؟؟؟
انا في انتظار لحن من حضرتك ويكون جديد حتي عليه وطبعا شعبي وشعبي يعني كله طرب وجمل لحنيه شرقيه اوي والمطرب يتمطع وينتع ويقول من فوق من تحت ماتفرقش مش الشعبي بتاع اليومين دول ؟؟ وانا اثق بذوقك وبك وارجوالا اكون مثقلا عليك وعلي فكره الكلمات مليانه في ملتقي الشعراء
وادخل وجرب وشوف ومش هقوللك علي شاعر بعينه فهم كثر وكلهم مليون الميه بالبلدي كده
http://www11.0zz0.com/2009/04/19/16/234399811.jpg

كمال عواد
21/04/2009, 20h37
حبيبى والله يااستاذ محمود....والله انا لا اعرف المجاملات ابدا
وفعلا انت من الاخر ...صوت شعبى ..مزاجانجى...زى مابيقولوا....يعنى بتغنى عاليادى...وحى على الفلاح...عارف

بتداقر زى مابيقولوا..كده.............لان سمعت مواويلك واغانيك الشعبيه..حسيتك فيها طبعا اكثر......لان صوتك واحساسك الفنى والطربى اكيد اتربى على كده ...انت محاولاتك
بغناء اغانى استاذنا ( المتعدد المواهب ) الاستاذ الالاتى....
شىء رائع منك جدا وتمتعنا لان خلاص حفظنا صوتك واحساسك

وبعدين ياحبييب قلبى كلامك ده كبير وكتير والله العظيم عليه دأنا
لسه بقول ياهادى...باعزف عود على قدى جدا..يدوب يصاحبنى
فى الغناء....ثانيا..انا مابعرفش نوته اطلاقا....يدوبك طعم شوية
المقامات يا استاذ محمود....يعنى هاوى وبس....مش مؤلف موسيقى وكلام كبير اوى اخاف منه جدا .ولولا تشجيع حبيبى وصديقى الدكتور اشرف ليه..ماكنتش معاكم دلوقتى ومستمتع بيكم

اما للمحاولات فانت عايز حاجه لايقه عليك اوى..علشان ولاد البلد اللى فى صوتك وحنجرتك...اصحاب مزاج عالى اوى وسلطنه ... وانا متربى على الحاجات العاطفيه اوى ..فلحن ليك عايز مداقره منى برده....فيا مسهل يارب...وادينا مع بعض..واللى فيه الخير
يقدمه ربنا يا استاذى الفاضل..

عفاف سليمان
22/04/2009, 12h23
الاستاذ مروان شلبى
بعد مساء الخير على حضرتك وعلى جميع اهل ومواطنى سماعى الجميل
قد ايه انا استمتعت بهذه الموسيقى الجميله
ابو سمره السكره
وقد ايه الكمان بيغنى بعذوبه كما كان يغنى محمد قنديل رحمه الله
تحياتى لمجهوداتك الجميله والانتقاء الجميل من الاغنيات الاصيله والخفيفه لمحمد قنديل
وننتظر ابداعات الاستاذ محمود سعد لغناؤه لهذه الاغنيه الجميله
تحياتى لكم جميعا
اختكم عفاف;):)

مروان شلبي
22/04/2009, 15h17
الاستاذ مروان شلبى



بعد مساء الخير على حضرتك وعلى جميع اهل ومواطنى سماعى الجميل
قد ايه انا استمتعت بهذه الموسيقى الجميله
ابو سمره السكره
وقد ايه الكمان بيغنى بعذوبه كما كان يغنى محمد قنديل رحمه الله
تحياتى لمجهوداتك الجميله والانتقاء الجميل من الاغنيات الاصيله والخفيفه لمحمد قنديل
وننتظر ابداعات الاستاذ محمود سعد لغناؤه لهذه الاغنيه الجميله
تحياتى لكم جميعا

اختكم عفاف;):)




الأخت عفاف ادامك الله


لقد أحسست وأنا اقرأ تعليقك بأن روح العائلة بحميميتها تسود هذا المنتدى القيم .


وقد سررت بتعليقك وهذا سيشكل دافعا لنقدم الأفضل انشاء الله.

ونحن بانتظار الأخ محمود الذي دون شك سوف يضع الروح في هذه الأغنية
وشكرا

mohamedafify
22/04/2009, 16h02
اخى العزيز مروان شلبى سعد ت جدا بسماعى للاغانى اللى انت عملتهاغنوة ياحلو صبح وغنوة ابو سمرة لانى من عشاق محمد قنديل .. مع تحياتى محمد عفيفى /COLOR]

ملحوظة رتم ابو سمرة الاصلى من الغنوة الاصلية شيل الرتم وجرب تركب اللوب الجديد مع تحياتى محمد [COLOR=red]عفيفى

مروان شلبي
23/04/2009, 06h54
اخى العزيز مروان شلبى سعد ت جدا بسماعى للاغانى اللى انت عملتهاغنوة ياحلو صبح وغنوة ابو سمرة لانى من عشاق محمد قنديل .. مع تحياتى محمد عفيفى /COLOR]











ملحوظة رتم ابو سمرة الاصلى من الغنوة الاصلية شيل الرتم وجرب تركب اللوب الجديد مع تحياتى محمد










[COLOR=red]عفيفى





اخي العزيز محمد عفيفي
اشكرك جدا لاهتمامك بهذا العمل وهذا ما يحمسني ويجعلني اتحمل تعب تركيب كامل العمل , فأنا اشعر بأنني لست وحيدا في هذا فجميع الأخوه يشاركوني بالتفاصيل , وقد انتظرت من أحد من الزملاء ان يسألني لماذا لم تركب الريتم الأصلي , واشكرك لأنك اثرت هذه الناحية .
اخي الريتم الأصلي هو ريتم غربي من نوع البوليرو او ماشابه وهو ريتم جميل وقد جعل في اللحن نوعا من الحركة ولنها( ببرنيطه ) اي مايلبسه الغربيون . وأنا باطلاعي على الايقاعات الخليجية العربية وتعمقي فيها بحكم عملي السابق فلقد وجدت ان هذا الريتم الخليجي وهو الرومبا المقلوبه كما يسمونها ( واصله يمني فاليمن من اغني الدول العربية بالايقاعات العادية والمركبة) . وجدت ان الأغنية تركب لحنا وضغط كلام بشكل شبه كامل مع هذا الأيقاع . فأحببت ان استعمله .وارجو أن تستمع للاغنية ثانية وتنتبه للايقاع لتجد بأنه قد حرك اللحن بشكل جميل واعطاه طعما جديدا .
شكرا ثانية لاتاحة الفرصة لي كي اشرح هذه الناحية ,
وارجو منك دائما الأطلاع على ماأعمله فرأيك يهمني

mohamedafify
23/04/2009, 07h14
اخى العزبز مروان شرف اى ان اسمع اعمالك فهيا لفنان محترف انا بستفيد منها وانا مش بعدل على اللى انت عملتة فى الموسيقى انا قولت يملى الرتم فقط عشان فية البركشن لك منى احلى تحية على اعمالك الجميلة ويكون لى الشرف اذاغنيت عليها مع تحياتى محمد عفيفى

star man
26/04/2009, 01h58
عدت بعد غياب لاجد عمل جديد جميل من اعمال الاستاذ مروان شلبي متوج بصوت الفنان الاصيل محمود سعد - وبصراحة لا بد ان اعترف انني كنت بعيد حبتيت زي ما بيقولوا عن الاسلوب الشعبي سمعا بسبب ما دخله من تشويه كلمة ولحنا هذه الايام - انما صوتك اخي محمود سعد كما اسلفت لك سابقا ينبض باصالة واحساس الريف وهذا النوع من الغناء لا يمكن ان يقلده احد ولا يجيده الا من تربى على الاصالة في الفن مثلك - وحتى لو كان الطرب الشعبي قد سائت سمعته في ايامنا هذه بسبب بعض اللذين حولوه الى مونولوغ وسخرية -- انما بجهود حضرتكم يعود بريق هذا النوع من الغناء بابهى صوره فيجذب سميعه جدد لينضموا الى عشاق هذا اللون

:emrose:

محمودسعد
26/04/2009, 06h04
عدت بعد غياب لاجد عمل جديد جميل من اعمال الاستاذ مروان شلبي متوج بصوت الفنان الاصيل محمود سعد - وبصراحة لا بد ان اعترف انني كنت بعيد حبتيت زي ما بيقولوا عن الاسلوب الشعبي سمعا بسبب ما دخله من تشويه كلمة ولحنا هذه الايام - انما صوتك اخي محمود سعد كما اسلفت لك سابقا ينبض باصالة واحساس الريف وهذا النوع من الغناء لا يمكن ان يقلده احد ولا يجيده الا من تربى على الاصالة في الفن مثلك - وحتى لو كان الطرب الشعبي قد سائت سمعته في ايامنا هذه بسبب بعض اللذين حولوه الى مونولوغ وسخرية -- انما بجهود حضرتكم يعود بريق هذا النوع من الغناء بابهى صوره فيجذب سميعه جدد لينضموا الى عشاق هذا اللون


:emrose:

حمدالله علي سلامتك يااخي
وانا سعيد جدا بكلامك القيم وسعادتي لانك قلت كمان ان المطرب الشعبي سمعته بقت وحشه فعلا وانا اؤيدك رغم ان محبيني ومستمعيني بيحبوا دايما اني اكون شعبي علي طريقه عبدالمطلب وقنديل وشفيق جلال والكحلاوي ورشدي ماهو ده الفن الشعبي اللي علمهوني استاذي عبده الاسكندراني انما فعلا الفن الشعبي دلوقتي بقي بعرور وريكو بل انهم جعلوا الناس يعرفوا ان الفنان الشعبي جاهل ومتخلف ومش بيقرا ولا بيكتب وبيلبس ساعتين وشويه سلاسل علي بدله بلياتشو او بيرقص زي الراقصات واكتر او بتاع انابيب وبيحب مين بقي ؟ ياسمين عبد العزيز اقوللك ايه ولا ايه ولا ايه ده كويس اوي والف حمد وشكران الواحدصامد وبيحارب عشان الناس تفهم الشعبي صح
انت كلامك دخل دماغي اوي

عفاف سليمان
26/04/2009, 06h33
صباح الخير عليكم جميعا
اسمحوا لى ان اعمل معكم مداخله عن الفن الشعبى
الفن الشعبى الاصيل يا استاذ محمود اكيد هو اللى بيبقى
زى مثلا محمد الكحلاوى وعدويه ومحمد رشدى واللى ماشى على خطاهم
مثلك ومثل الاستاذ محمد عفيفى اكيد اللى بيمشى على خطى
صح هو اللى بيبقى
وانتم بتفكروا فى ايه اللى ممكن يبقى والاصاله تبقى فين
وازاى نحافظ على تراث الفن الشعبى
مش واحد يرقص وهو بيغنى ولا اللى بيلبس بلياتشوا ولالالالالاا
كل دا مش هيبقى وهيزول مع وقته
واللى هيتبقى الفن الجيد
زاتمنى للجميع ان يظل على منهجه ورسالته فى توصيل الفن الشعبى الجيد
ولا يحيد عنه ولا يفكر فى المكسب الكثير كالباقى
وربنا يسعد ايامكم وتسمعونا اجمل ما عندكم
تحياتى
اختكم عفاف:):emrose:

محمودسعد
26/04/2009, 06h52
صباح الخير عليكم جميعا

اسمحوا لى ان اعمل معكم مداخله عن الفن الشعبى
الفن الشعبى الاصيل يا استاذ محمود اكيد هو اللى بيبقى
زى مثلا محمد الكحلاوى وعدويه ومحمد رشدى واللى ماشى على خطاهم
مثلك ومثل الاستاذ محمد عفيفى اكيد اللى بيمشى على خطى
صح هو اللى بيبقى
وانتم بتفكروا فى ايه اللى ممكن يبقى والاصاله تبقى فين
وازاى نحافظ على تراث الفن الشعبى
مش واحد يرقص وهو بيغنى ولا اللى بيلبس بلياتشوا ولالالالالاا
كل دا مش هيبقى وهيزول مع وقته
واللى هيتبقى الفن الجيد
زاتمنى للجميع ان يظل على منهجه ورسالته فى توصيل الفن الشعبى الجيد
ولا يحيد عنه ولا يفكر فى المكسب الكثير كالباقى
وربنا يسعد ايامكم وتسمعونا اجمل ما عندكم
تحياتى

اختكم عفاف:):emrose:

ياسيدتي الفاضله مشاركاتك كلها ايجابيه وكلامك كلام منطقي وسليم دائما وانا من اشد الموقنين بانه لايصح الا الصحيح والبقاء دائما للاصلح حتي وان طال المطال
http://www2.0zz0.com/2009/04/13/21/395297185.gif
تمنياتي لك وللاولاد بالنجاح الباهر

مروان شلبي
01/05/2009, 09h39
لايق عليك الخال يلي الهوى خالك
عندما سمعنا هذه الأغنية الجميله لأول مره صحت الأحلام فينا وضجت وثارت الأحاسيس الجميلة المفعمه بالحب
والآن بعد مرور السنين كم من هذه الأحلام تحققت أو بالأصح هل تحققت احداها !!!!
لقد جربت البحث عن هذه الأحلام في خبايا نوت هذا اللحن فعزفته !!! ثم في سجلته!!! حتى اضطررت ان اغنيه ,
فهل عثرت على احداها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مروان شلبي
01/05/2009, 13h30
الأستاذ العزيز مروان
شرف أن أكون زميلاً لفنانين كبار وأرجو لك دوام الخصوبة لنتمتع بهذا الطرب النادر

الأستاذ المأمون
اشكر جدا ردك اللطيف حيث وصفتنا بالكبار , وأرجو الا يكون تلميحك للسن !!!! :)
على كل شاكرين وجودك معنا ونرجو منك دوام الاطلاع والتعليق على اعمالنا فرأيك يهمنا
وشكرا

mohamedafify
02/05/2009, 07h31
الاخ العزيز مروان اللة ينور ياباشا صوت جميل وتوزيع شرقى جميل وغنيت الاغنية روعة احنا كدا نخاف نغنى تانى لانة ظهر فى المنتدى مطرب جامد اللة يكرمك وتمتعنا كدا على طول بالحاجات الجميلة دى
مع تحياتى محمد عفيفى

مروان شلبي
02/05/2009, 14h51
الاخ العزيز مروان اللة ينور ياباشا صوت جميل وتوزيع شرقى جميل وغنيت الاغنية ورعةاحنا كدا نخاف نغنى تانى لانة ظهر فى المنتدى مطرب جامد اللة يكرمك وتمتعنا كدا على طول بالحاجات الجميلة دى




مع تحياتى محمد عفيفى


ألأخ محمد
لقد سررت جدا بردك اللطيف خاصة انه اتى من مطرب مهم من زملائنا الأعزاء في هذا المنتدى , والحقيقة وكما تعلم فأنا لست مطربا ولا يمكنني منافستكم فأنتم أساتذه , ولكنه شعور انتابني وأحببت ان اظهره بصوتي , وارجو الله ان اكون قد وفقت .
شكرا لك

غازي الضبع
02/05/2009, 15h13
الفنان الجميل / مروان شلبي
والله وبدون أي مجاملة
غاية في الجمال والروعة
عزف جميل ، وتوزيع شيك ، وآداء متميز ، وصوت رخيم ، واختيار موفق
الأغنية دي .. بقالي حوالي 15 سنة ما سمعتهاش
فكرتني على طول بأغنية تانية للعندليب أيضاً وهي ( يا تبر سايل بين شطين ) أو يا حلو يا اسمر
صوت عبد الحليم كان مقارب جدا .. أعتقد أنهما أنتجا في نفس الفترة تقريباً
بس حقيقي .. عشرة على عشرة

عفاف سليمان
02/05/2009, 17h34
الاستاذ الموسيقى مروان
بعد مساء الخير
اكيد العمل جميل ورائع كروعة حضرتك
بس معلش انا لحد الان لم اسمع او استطيع تحميل الاغنيه
تقريبا والله اعلم يمكن بسبب الصيانه فى الموقع
واكيد لما يتم الانتهاء منها هعرف احمل واسمع الاغنيه والموسيقى
تحياتى لك وللجميع بالتوفيق
اختكم عفاف:cool::emrose:

كمال عواد
02/05/2009, 17h36
الاحترام والرقى.هو عنوان اختياراتك استاذ مروان
فهذا ما لمسته عندما سمعت ( ياضنين الامس )

وكانى اجلس فى الاوبرا..ولابس شيك جدا..بدله..وببيون.

يعنى اسمعك وانا فى قمة الانصات والله....

الله يبارك فى عمرك وتعيد لنا اجمل الاعمال بهذه الروح النادره

مروان شلبي
02/05/2009, 21h35
الفنان الجميل / مروان شلبي




والله وبدون أي مجاملة
غاية في الجمال والروعة
عزف جميل ، وتوزيع شيك ، وآداء متميز ، وصوت رخيم ، واختيار موفق
الأغنية دي .. بقالي حوالي 15 سنة ما سمعتهاش
فكرتني على طول بأغنية تانية للعندليب أيضاً وهي ( يا تبر سايل بين شطين ) أو يا حلو يا اسمر
صوت عبد الحليم كان مقارب جدا .. أعتقد أنهما أنتجا في نفس الفترة تقريباً
بس حقيقي .. عشرة على عشرة





اخي غازي اني اعتز جدا بهذه العلامة التي اعطيتني اياها وانا سعيد بأنه تجمعنا احاسيس مشتركه في حب هذه الأغنية الرائعه وان كنت قد استطعت ايصال بعض الأحساس الذي انتابني عندما سمعتها لأول مره لزملائي في المنتدى اكون
قد نجحت ,
شكرا لك

مروان شلبي
02/05/2009, 21h39
الاستاذ الموسيقى مروان


بعد مساء الخير
اكيد العمل جميل ورائع كروعة حضرتك
بس معلش انا لحد الان لم اسمع او استطيع تحميل الاغنيه
تقريبا والله اعلم يمكن بسبب الصيانه فى الموقع
واكيد لما يتم الانتهاء منها هعرف احمل واسمع الاغنيه والموسيقى
تحياتى لك وللجميع بالتوفيق

اختكم عفاف:cool::emrose:


الأخت عفاف يؤسفني انك لم تستطيعي سماع الأغنية والحقيقة بأنك من الأشخاص الذين اعتز برأيهم لذا ارجو منك ان تحاولي تحميل الملف مرة ثانية واني بانتظار رأيك بعد الأستماع
وشكرا لك

مروان شلبي
02/05/2009, 21h45
الاحترام والرقى.هو عنوان اختياراتك استاذ مروان
فهذا ما لمسته عندما سمعت ( ياضنين الامس )

وكانى اجلس فى الاوبرا..ولابس شيك جدا..بدله..وببيون.

يعنى اسمعك وانا فى قمة الانصات والله....

الله يبارك فى عمرك وتعيد لنا اجمل الاعمال بهذه الروح النادره

اخي كمال
اني اعتز جدا بوجودك معنا في هذا المنتدى الأصيل فانك فنان بكل جوارحك وتتذوق الفن بكامل احساسك ووجدانك
وسوف يكتشف الأخوه في المنتدى قريبا كم انت متعدد المواهب .
شكرا لك

الألآتى
02/05/2009, 22h33
العزيز مروان ..

هل تسمح لى أن أحسدك على هذه الأسرة الفنية الجميلة ..

إن أعمالك بما فيها من تعاون أسرى .. يجعل لها طعماً متميزاً ..

لقد علمت أن لك إبناً يعزف الكمان .. وجميلات يؤدون الكورس ..

وحضرتك بالطبع تغنى وتعزف وتقود هذه الكوكبة المتفردة .. بارك الله لك فيهم ..

إن أغنية لايق عليك الخال .. من الأغانى الجميلة .. وتنفيذك لها .. زادها جمالاً ..

ملحوظة لابد منها .. حتى أكون مخلصاً .. الإيقاع فين ياعم مروان .. واطى خالص .. إرفع صوت الإيقاع قليلاً .. وإهتم بالباص ..

مروان شلبي
03/05/2009, 05h50
اخي العزيز الآلاتي
اشكرك كثيرا على كلامك اللطيف والمشجع وثق بأني مع جميع افراد فرقتي ( عائلتي ) مستعدون للمساهمة بأي عمل من اعمالك الجميلة حتى تصبح اعمالنا جماعية لتظهر روح التعاون التي يتمتع بها اعضاء هذا المنتدى الأصيل .
اما بالنسبة للايقاع والباص في الأغنية . فالحقيقة بأنني لاأحب ظهور الايقاع في اغاني تلك الفترة خاصة تسجيلات الأستوديو وأحس بأن الايقاع موجود ضمن الجملة الموسيقية فيعطيها نوعا من ( الفخامه )
يمكن ان اكون معقد من اغاني الفترة الحالية التي تصر على ان تهز عظامنا بالدوم ( المدمر للاذن ) ويمكن هذا عمل ردة فعل عكسية .على كل سوف احاول ان ارفع الريتم قليلا في المرة القادمه
اما بالنسبة للباص فمعك الحق فحتى الآن ليس عندي صوت باص حقيقي لاأستحي من اظهاره , وسوف اتدارك ذلك مستقبلا انشاء الله .
اخي اشكرك لبحث هذه التفاصيل الفنية وأنا سعيد كوني اناقشها مع خبير .
وشكرا لك .

رائد عبد السلام
03/05/2009, 18h03
الله عليك ياأستاذ
مروان

الاحترام ....الموهبة .... الشجن

تمتليء الروح بهذه الأشياء الثلاثة
أثناء الاستماع إلي تلك التحفة

(لايق عليك ....الطرب)
ياعم مروان

تعيش وتسلم إبداعاتك
:emrose:

مروان شلبي
03/05/2009, 18h13
الله عليك ياأستاذ



مروان

الاحترام ....الموهبة .... الشجن

تمتليء الروح بهذه الأشياء الثلاثة
أثناء الاستماع إلي تلك التحفة

(لايق عليك ....الطرب)
ياعم مروان

تعيش وتسلم إبداعاتك

:emrose:


شاعرنا ذو الأحساس المرهف الأخ رائد
اني انتظر الأيام القريبة لأسمع الأنغام الجميلة تلبس كلماتك الحلوه ثوبا من التعبير الذي يعمق معانيها ويجعلها تصل الى قلب كل من يستمع اليها
شكرا لك

رائد عبد السلام
03/05/2009, 18h14
وأراني في طريقٍ ...والطريق
ليس فيه غــير جفني المسهدِ

الله عليك ياعم مروان يافنان ياكبير

هذا عمل عملاق
والله ....ودون شبهة مجاملة
أعادني صوتك وغناؤك الطربي
إلي عهد قرطبة وبلنسية...وحاضرة الأندلس

ماشاء الله عليك
ياأستاذ
:emrose:

مروان شلبي
04/05/2009, 06h44
وأراني في طريقٍ ...والطريق



ليس فيه غــير جفني المسهدِ

الله عليك ياعم مروان يافنان ياكبير

هذا عمل عملاق
والله ....ودون شبهة مجاملة
أعادني صوتك وغناؤك الطربي
إلي عهد قرطبة وبلنسية...وحاضرة الأندلس

ماشاء الله عليك
ياأستاذ

:emrose:


أخي رائد
اعتقد بأنك مازلت في سن الشباب , ولم تعش فترة او حقبة عبد الحليم , لقد استطاع هذا الفنان ذو الصوت والأداء الفريد في عصره ومن خلفه فريق من المؤلفين والملحنين والموسيقين ان يوحد وجدان واحاسيس معظم شباب الوطن العربي مجتازا الحدود البعيده وصعوباتها المصطنعه ونشر بين الشباب رقة الحس وأبعدهم عن العنف والخشونه المؤذية , فكان مدرسة للرقه والعذوبه ,
وهاأنتم بعد طول السنين استطعتم استلام هذه الأحاسيس المرهفه ممن قبلكم فخلفت لديكم مناعة ضد هذه الموجه من الأنحطاط الفني .
عزيزي اشكرك على تشجيعك الدائم فأنت فنان رائع وانشاء الله سوف نرى ونسمع من فنك قريبا .
شكرا لك

عفاف سليمان
04/05/2009, 07h27
الاستاذ مروان
بعد صباح الخير على حضرتك وعلى جميع اهل ومواطنى سماعى الجميل
والله انا مش عارفه اقول ايه بس والله مش بايدى
كان نفسى اسمع كل الابداعات اللى عملتوها
او حتى احملها
لكن الصيانه للمنتدى مانعه عنى الماء والنور
ههههههههههه
قصدى التحميل او الاستماع:crazy:
ربنا يسهل وتتم على خير:rolleyes:
واكيد هسمع منكم روائع فوق العاده
تحياتى لك وللجميع
اختكم عفاف:emrose::)

محمودسعد
07/05/2009, 03h34
الفنان الموسيقار المبدع مروان شلبي واكثر من موسيقار كمان
كل تشكرات الدنيا لاتكفيني ولا تكفينا لشكرك وتقديرك
ربنا يذيدك ويديك الصحه لتمتعنا بروائعك الموسيقيه المتميزه وحقيقي انا سعيد بغنائك او بادائك او باحساسك او بدفء صوتك وانت عارف يااستاذ ان الفنان فنان سواء عزف او وزع او غني او الف او لحن
ربنا يحفظك يااستاذ ويكرمك
http://www2.0zz0.com/thumbs/2009/04/13/21/461714438.gif
http://www2.0zz0.com/2009/04/13/21/395297185.gif

محمودسعد
07/05/2009, 11h59
لايق عليك الخال يلي الهوى خالك

لقد جربت البحث عن هذه الأحلام في خبايا نوت هذا اللحن فعزفته !!! ثم في سجلته!!! حتى اضطررت ان اغنيه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صوتك والله جميل ومعبر ودافئ
http://www.pc4up.com/2009/6-2009/naO61432.gif

مروان شلبي
07/05/2009, 19h26
الفنان الموسيقار المبدع مروان شلبي واكثر من موسيقار كمان





كل تشكرات الدنيا لاتكفيني ولا تكفينا لشكرك وتقديرك
ربنا يذيدك ويديك الصحه لتمتعنا بروائعك الموسيقيه المتميزه وحقيقي انا سعيد بغنائك او بادائك او باحساسك او بدفء صوتك وانت عارف يااستاذ ان الفنان فنان سواء عزف او وزع او غني او الف او لحن
ربنا يحفظك يااستاذ ويكرمك
http://www2.0zz0.com/thumbs/2009/04/13/21/461714438.gif

http://www2.0zz0.com/2009/04/13/21/395297185.gif




اخي محمود
عدت فعاد للمنتدى ألقه وبريقه واحسسنا بأن روحا حلوه حلت علينا فزادت المنتدى أنسا وبهجة
شكرا لك يااخي واهلا وسهلا بعودتك

محمودسعد
07/05/2009, 23h43
اخي العزيز الآلاتي
اشكرك كثيرا على كلامك اللطيف والمشجع وثق بأني مع جميع افراد فرقتي ( عائلتي ) مستعدون للمساهمة بأي عمل من اعمالك الجميلة حتى تصبح اعمالنا جماعية لتظهر روح التعاون التي يتمتع بها اعضاء هذا المنتدى الأصيل .

وانا اتشرف بان ادعوكم لهذا الاوبريت الجميل
الالاتي ومروان وفرقته العائليه الكريمه وفرقتي العائليه وادعو اخي رائد وهو شاعر كبير وادعو اخي كمال عواد واستاذي عادل صمويل مع اخي محمد عفيفي ومحمد عفيفي ؟
اري ان اشتراكنا جميعا ليس مستحيلا وهناك افكار كتير تجمعناكلنا في عمل وفي نظري سيكون اجمل من وطني حبيبي ؟
http://www.pc4up.com/2009/6-2009/fLg74635.jpg
http://www.pc4up.com/2009/6-2009/uwg61428.jpg

مروان شلبي
11/05/2009, 11h13
اخي العزيز الآلاتي
اشكرك كثيرا على كلامك اللطيف والمشجع وثق بأني مع جميع افراد فرقتي ( عائلتي ) مستعدون للمساهمة بأي عمل من اعمالك الجميلة حتى تصبح اعمالنا جماعية لتظهر روح التعاون التي يتمتع بها اعضاء هذا المنتدى الأصيل .

وانا اتشرف بان ادعوكم لهذا الاوبريت الجميل
الالاتي ومروان وفرقته العائليه الكريمه وفرقتي العائليه وادعو اخي رائد وهو شاعر كبير وادعو اخي كمال عواد واستاذي عادل صمويل مع اخي محمد عفيفي ومحمد عفيفي ؟
اري ان اشتراكنا جميعا ليس مستحيلا وهناك افكار كتير تجمعناكلنا في عمل وفي نظري سيكون اجمل من وطني حبيبي ؟
http://www.pc4up.com/2009/6-2009/fLg74635.jpg

http://www.pc4up.com/2009/6-2009/uwg61428.jpg


أخي محمود

انت تعلم بأنني صاحب فكرة التعاون والأنتاج المشترك لفناني هذا المنتدى القيم وأنا على اتم الأستعداد لتنفيذ اي فكرة تجمعنا في عمل مشترك وسوف يكون مفخرة لهذا المنتدى باذن الله , خاصة بعد ظهور الموهبة الرائعة صاحبة الصوت الشجي دينا محمود سعد , حيث سيكون لها الدور الأكبر والرئيسي في العمل الجديد المشترك انشاء الله .
اني شخصيا افكر في عمل ولكن ارجو ان تفكروا انتم ايضا انت والأخ الالاتي وكل من سيشترك معنا والكل على الرحب والسعة فكل منا له موهبة خاصة به سوف يزيد بها العمل جمالا وروعة وسوف نختار العمل الأنسب لننفذة سويا .
اخوك مروان

مروان شلبي
14/05/2009, 18h58
اخواني وزملائي اعضاء منتدى سماعي طرب ,
بما أن هذا المنتدى اصبح بيتا لنا
فلقد احببت ان تغني ابنتنا وفاء ( ابنة عم دينا محمود سعد ) هذه الأغنية لفيروز فقد طلب عدد من الزملاء باخراجها من الكورس لتغني منفرده وخاصة الاخ الاستاذ عادل صاموئيل فلقد اقترح ان تغني اغنية لفيروز ارجو أن تنال اعجابه واعجابكم .
وقد اعتمدت البساطة فكانت الفرقة شرقية بالكامل .

كمال عواد
14/05/2009, 19h50
استحاله يكون هناك فرق بين فن الوالد وبين الفنانه الواعده اختى وفاء....والله نفس الرقى والاحترام للموسيقى والفن بشكل عام.......
كل الكلام لايوفى استمتاعى بهذه البساطه فى الغناء والشياكه....يا استاذ مروان.........
حبيبى الله يخليك ليها ويخليها ليك يارب.....
شىء محترم جدا....ولو سمحت هناك صفه احسها واشعر بيها وهى.الصدق والصفاء والبساطه....عنوانك وعنوان الاسره

عادل صموئيل
14/05/2009, 21h37
اخى العزيز مروان شلبى والابنة العزيزة وفاء
اولا لا توجد كلمات تصف مدى سعادتى بهذا العمل الجميل وتزداد سعادتى اكثر لأنى احسست انى كنت واحدا ممن تسببوا فى انتاج هذا العمل الرائع وسعادتى فى إضافة رائعة جديدة من روائع المبدعون فى المنتدى .
اولا انا ها عندما اقول انطباعى لا اتكلم بصفتى عادل صموئيل الغلبان ولكن اتكلم من واقع معايشتى عشرين سنة للملحنين العمالقة وتشبعى برأيهم و فكلامى القادم هو كلامهم لو سمعوا هذا العمل .
اولا انا عندما سمعت لحن ياحلو صبح ياحلو طل , كانت وفاء تمثل جزء فى الكورال قد لا يلحظه احد ولكنى لاحظته بخبرة خبير الجواهر عندما يرى مجموعة من الاحجار الكريمة ويختار منها جوهرة نفيسة يرى انها لو صقلت كما ينبغى او وضعت فى إطار مناسب يظهر جمالها لصارت حكاية .... حسيت انها مشروع مطربة رائعة وليست واحدة من عائلتك استكملت بها إنتاج العمل وتمر دون القاء الضوء عليها , وهنا عندما اخترت لها مرسال المراسيل , هذا اللحن يتهيأ للسامع الغير واعى انه سهل لكن لو دققت فيه لوجدته صعب جدا وغاية فى الصعوبة على الرغم من صغر حجمه , وطبعا فيروز عندما تغنى لن تغنى لحنا تافهاً ولكن لابد ان تغنى لحناً لا يستطيع اى مطرب عادى اداءه كما ينبغى وإلا لما اصبحت فيروز , وخطورة هذا اللحن اولا فى كلمة مثل ( خدنى ف دربك ) كلمة دربك تبدو سهلة لكن عند التنفيذ فيها خدعة لو لم يلتفت اليها خبير أو متكمن تخرج عن التون , ثم النقلة الفجائية من الطبقة العالية إلى الطبقة الغليظة
من ( عالطاير ) ثم ( بخيطان ) انا اشبهها بكوب من الشاى الساخن بعده آيس كريم مثلج جدا , او من تكييف بارد إلى فرن ساخن وايضاً تحتاج تمكن من المطرب حتى لا تظهر فجوة , واكرر تلك الحركات مقصودة لبيان قدرة المطربات الكبار ( وطبعاً اثناء إخراجج كل الأغانى التى نفذت بروفاتها معهم إكتشفت تلك الأشياء ) وهنا بعد ان استمعت غلى وفاء عشر مرات اقول انها غنت بإقتدار .واجمل شىء فى اللحن ايضاً السطر الأخير الذى كتبته انك راعيت نكهة اللحن الشرقية ولم تدخل عليه اى تحديث يطمس هذه النكهة , عجبنى الكمان جدا واهم ما عجبنى الكونترباص وانا من مدمنى الكونترباص عندما يؤدى عمله كما ينبغى , وكلمة ما ينبغى تلك تعلمتها من عبد الوهاب والسنباطى مع عباس فؤاد وعبد الحكم عبد الرحمن , يعنى مئات المرات سمعت عبد الوهاب يستحسن اداء الكونترباص او يتضايق من كذا ويقول لهم التعديل , واهم معلومة ان الكونترباص متى فى ميزان 4/4 متى فى اى مازورة يعزف حرفين فقط على واحد وثلاثة ومتى يعزف اربع حروف ومتى يقفل الجملة بعدة حروف ومتى يقفلها بحرف واحد واقول هنا انت يامروان شلبى ابدعت .
وهنا اقول نصائح للأبنة العزيزة وفاء تعلمتها من الفنانات الكبار اللآئى عزفت معهم سنوات طويلة :
1 ـ المطرب لابد ان يحافظ على صحته وطاقته للغناء يعنى مفروض يوم التسجيل ان يكون واكل كويس اكل مغذى ويكون نايم شوية قبل التسجيل يعنى موفر طاقته لأن اللحن اللى طوله خمس دقايق بيحتاج تسجيل مثلاً ساعتين على الأقل المفروض المطرب يكون بكامل طاقته لمدة الساعتين , يعنى مش يكون بيجرى ويلعب مثلا فى النادى ويدخل يسجل .
2 ـ مراعاة ان الصوت هدية من الله ولابد الانسان يحافظ على الهدية دى يعنى يقلل من الماكولات الضارة بالحنجرة مثل الافراط فى الشطة والاشياء الحريفة جدا والإكثار من المخللات , والمحافظة على الحنجرة فى الشتاء اثناء الخروج خارج المنزل , وللشباب السجاير والذى منه ونتائج كلامى ان مطربين الزمن الجميل لو تلاحظ ان صوتهم فى الأواخر احلى كتير من بداياتهم لأنهم بيحافظوا على حنجرتهم بعكس شباب اليومين دول تلاحظ ان صوتهم بيزداد سوء يعنى فى لبنان مطرب اسمع عملاق مش عارف ايه كان صوته معقول من عشر سنين وصار يشر خمور ومخدرات النهارده صوته تلف واصبح مثل السنفرة الخشنة على الخشب .
3 ـ مراعاة التحكم الصحيح فى اختزان النفس وإخراجه بالتدريج حتى تصبح كل جملة تغنيها كل حرف فيها بنفس القوة .
4 ـ انا عارف انك بتسجل على تراكات يعنى لو وفاء بتغنى فى كورال الاغنية خليها تسجل فى الكورال فقط بعدين تسجل فى غنا الكوبليهات فقط عشان صوتها يبقى مستعد لغناء الكوبليه وطاقتها ما تضيع فى غناء الكوبليه والكورال
انا آسف للإطالة ولكن اتمنى كل التوفيق لهذه العائلة الفنية الجميلة وننتظر جديدكم ونفسى اسمع نسم علينا الهوى وفيروز لها مئات الأغانى ممكن بإمكانياتك تعملوها مع اطيب تحياتى لمروان شلبى ووفاء شلبى

كمال عواد
14/05/2009, 21h39
وعلى فكره استاذ مروان انا اختى بالفعل اسمها (وفاء).........زادنى شرفا ان يكون لى اختان
احدهما مبدعه ورقيقه..هى ( وفاء شلبى)ويكفى
ماقاله استاذ الاساتذه عادل صمؤيل...والرؤيه الصائبه والاذن اللماحه...ادخلتم السرور الى نفسى

ahmed noor
14/05/2009, 23h18
الاستاذ مروان شلبى
اولا اود ان ارحب بالفنانه الفراشه ( وفاء شلبى ) وسط عائلتها الفنيه الثانيه

ثانيا وبصراحه بعد كل اللى قاله الاستاذ العملاق صاحب الخبرة عادل صموئيل

مش لاقى كلام اقوله يوصف مدى سعادتى بنجمتنا الجميله وفاء

ده + ان احنا كده عندنا نجمتين ما شاء الله عليهم ( وفاء شلبى + دينا محمود ) ربنا يحرصهم

اما بقه بالنسبه للمزيكا .. مش هقول غير ان حضرتك فنان متمكن عارف انت رايح فين وليه

بهنى من كل قلبى هذا العمل اللذيذ الخفيف زو الاحساس الدافئ
وعقبال كل ما هو جديد وجميل

احمد نور

محمودسعد
15/05/2009, 00h13
اخواني وزملائي اعضاء منتدى سماعي طرب ,
بما أن هذا المنتدى اصبح بيتا لنا
فلقد احببت ان تغني ابنتنا وفاء ( ابنة عم دينا محمود سعد ) هذه الأغنية لفيروز فقد طلب عدد من الزملاء باخراجها من الكورس لتغني منفرده وخاصة الاخ الاستاذ عادل صاموئيل فلقد اقترح ان تغني اغنية لفيروز ارجو أن تنال اعجابه واعجابكم .
وقد اعتمدت البساطة فكانت الفرقة شرقية بالكامل .

ياااااااااااه بعد طول انتظار
انا كنت عن نفسي مستني من بدري اني اسمع ابنتي الثانيه الجميله الرقيقه المبدعه بنت المبدع الكبير اخي الاكبر والاعز مروان شلبي وكنت اتمني ان اكون اول من يرد وانا ارد قبل التحميل لان التحميل فيه مشكله ويارب تتحل ولكني حتما ساصل للتحميل لا لكي اسمعها فقط لاني سمعتها وسمعتها وسمعتها ولكن لكي يستمتع اخواتها دينا وحبيبه لانهم في شوق لسماعها بل ورؤيتها ايضا لان وجود صوتها الجميل في ابو سمره وياحلو صبح خلي الاغنيتين احلي بل ان كل اصدقائي من الفنانين وغير الفنانين عندما سمعوا الاغنيتين لفت نظرهم بشده صوت ابنه اخي وفاء وسالوني علي انها ابنتي وانا قلت نعم لانه ابنه اخي وانا لها عم وخال وابوها بيحبني تبقي هي بنتي والبكريه كمان وانا اذ احيي ابنتي لاانسي مثلما نسيت ايدي تكتب اسم مروان شلبي ولكني في هذه اللحظه ادعو له ولابنتنا بالتوفيق والنجاح الباهر وان يري بناتنا الثلاثه بيغنوا في الاوبرا سواء في سوريه او مصر او مع سليم سحاب او مع فرقه ام كلثوم لاننا لانريدهم مثل ماهو موجود حاليا احنا عاوزينهم تبقي قدوتهم ام كلثوم وفيروز والحاليين من مطربات الاوبرا المحترمات جدا والمحبوبات جدا والمسموعات جدا جدا جدا واللي بيسمعوهن ناس محترمه ومهذبه
انت وانا لانريدهم الا كدا وانا ان كنت قد اظهرت صوره لدينا فانا اظهرتها هنا في سماعي لان سماعي وطن للمحترمين والمحترمات فقط
اخي مروان حفظك الله لبناتنا ولنا وحفظ لك جوهرتك الغاليه المبهره وفاء
وساترك ابنتي ترد بنفسها وتشارك في الاحتفال باختها

دينامحمود
15/05/2009, 01h00
اختي الحبيبه وفاء
صحيح اني لسه ماسمعتش الاغنيه بس انا مستمتعه بيكي مقدما لانك بنت بابا مروان اللي هو بابايا وانا سمعتك قبل كده في سطرين وكنتي رائعه وجميله فما بالك لما اسمعك وانت بتغني اغنيه كامله وكمان اغنيه لفيروز وانا واثقه اني هاسمع اللي ماسمعتوش والجواب باين من عنوانه واقدم خالص تحيتي وحبي لعمي اللي في مقام والدي عمو مروان ولك مني ياابنه العم كل الحب والتقدير والاحترام

MUNIR MUNIRG
15/05/2009, 01h20
رائعه
قمه في ألأداء...... ياوفاء

مروان شلبي
15/05/2009, 05h43
استحاله يكون هناك فرق بين فن الوالد وبين الفنانه الواعده اختى وفاء....والله نفس الرقى والاحترام للموسيقى والفن بشكل عام.......
كل الكلام لايوفى استمتاعى بهذه البساطه فى الغناء والشياكه....يا استاذ مروان.........
حبيبى الله يخليك ليها ويخليها ليك يارب.....
شىء محترم جدا....ولو سمحت هناك صفه احسها واشعر بيها وهى.الصدق والصفاء والبساطه....عنوانك وعنوان الاسره

اخي العزيز كمال
أتشرف بان تكون اول المعلقين على هذا العمل وأنا أتفاءل بكلامك الذي ينبع من القلب ويسرني ويشرفني ان يجتمع معنى الوفاء بين ابنتي وشقيقتك وبالتأكيد لن تكون الا مليئة بالانسانية والذوق الرفيع مثلك .
اشكرك ياأخي وأنا أنتظر الأخ العزيز الآلآتي كي نبدأ برنامجنا الذي لك فيه عمل سيكون رائعا انشاء الله .

مروان شلبي
15/05/2009, 06h13
اخى العزيز مروان شلبى والابنة العزيزة وفاء
اولا لا توجد كلمات تصف مدى سعادتى بهذا العمل الجميل وتزداد سعادتى اكثر لأنى احسست انى كنت واحدا ممن تسببوا فى انتاج هذا العمل الرائع وسعادتى فى إضافة رائعة جديدة من روائع المبدعون فى المنتدى .
اولا انا ها عندما اقول انطباعى لا اتكلم بصفتى عادل صموئيل الغلبان ولكن اتكلم من واقع معايشتى عشرين سنة للملحنين العمالقة وتشبعى برأيهم و فكلامى القادم هو كلامهم لو سمعوا هذا العمل .
اولا انا عندما سمعت لحن ياحلو صبح ياحلو طل , كانت وفاء تمثل جزء فى الكورال قد لا يلحظه احد ولكنى لاحظته بخبرة خبير الجواهر عندما يرى مجموعة من الاحجار الكريمة ويختار منها جوهرة نفيسة يرى انها لو صقلت كما ينبغى او وضعت فى إطار مناسب يظهر جمالها لصارت حكاية .... حسيت انها مشروع مطربة رائعة وليست واحدة من عائلتك استكملت بها إنتاج العمل وتمر دون القاء الضوء عليها , وهنا عندما اخترت لها مرسال المراسيل , هذا اللحن يتهيأ للسامع الغير واعى انه سهل لكن لو دققت فيه لوجدته صعب جدا وغاية فى الصعوبة على الرغم من صغر حجمه , وطبعا فيروز عندما تغنى لن تغنى لحنا تافهاً ولكن لابد ان تغنى لحناً لا يستطيع اى مطرب عادى اداءه كما ينبغى وإلا لما اصبحت فيروز , وخطورة هذا اللحن اولا فى كلمة مثل ( خدنى ف دربك ) كلمة دربك تبدو سهلة لكن عند التنفيذ فيها خدعة لو لم يلتفت اليها خبير أو متكمن تخرج عن التون , ثم النقلة الفجائية من الطبقة العالية إلى الطبقة الغليظة
من ( عالطاير ) ثم ( بخيطان ) انا اشبهها بكوب من الشاى الساخن بعده آيس كريم مثلج جدا , او من تكييف بارد إلى فرن ساخن وايضاً تحتاج تمكن من المطرب حتى لا تظهر فجوة , واكرر تلك الحركات مقصودة لبيان قدرة المطربات الكبار ( وطبعاً اثناء إخراجج كل الأغانى التى نفذت بروفاتها معهم إكتشفت تلك الأشياء ) وهنا بعد ان استمعت غلى وفاء عشر مرات اقول انها غنت بإقتدار .واجمل شىء فى اللحن ايضاً السطر الأخير الذى كتبته انك راعيت نكهة اللحن الشرقية ولم تدخل عليه اى تحديث يطمس هذه النكهة , عجبنى الكمان جدا واهم ما عجبنى الكونترباص وانا من مدمنى الكونترباص عندما يؤدى عمله كما ينبغى , وكلمة ما ينبغى تلك تعلمتها من عبد الوهاب والسنباطى مع عباس فؤاد وعبد الحكم عبد الرحمن , يعنى مئات المرات سمعت عبد الوهاب يستحسن اداء الكونترباص او يتضايق من كذا ويقول لهم التعديل , واهم معلومة ان الكونترباص متى فى ميزان 4/4 متى فى اى مازورة يعزف حرفين فقط على واحد وثلاثة ومتى يعزف اربع حروف ومتى يقفل الجملة بعدة حروف ومتى يقفلها بحرف واحد واقول هنا انت يامروان شلبى ابدعت .
وهنا اقول نصائح للأبنة العزيزة وفاء تعلمتها من الفنانات الكبار اللآئى عزفت معهم سنوات طويلة :
1 ـ المطرب لابد ان يحافظ على صحته وطاقته للغناء يعنى مفروض يوم التسجيل ان يكون واكل كويس اكل مغذى ويكون نايم شوية قبل التسجيل يعنى موفر طاقته لأن اللحن اللى طوله خمس دقايق بيحتاج تسجيل مثلاً ساعتين على الأقل المفروض المطرب يكون بكامل طاقته لمدة الساعتين , يعنى مش يكون بيجرى ويلعب مثلا فى النادى ويدخل يسجل .
2 ـ مراعاة ان الصوت هدية من الله ولابد الانسان يحافظ على الهدية دى يعنى يقلل من الماكولات الضارة بالحنجرة مثل الافراط فى الشطة والاشياء الحريفة جدا والإكثار من المخللات , والمحافظة على الحنجرة فى الشتاء اثناء الخروج خارج المنزل , وللشباب السجاير والذى منه ونتائج كلامى ان مطربين الزمن الجميل لو تلاحظ ان صوتهم فى الأواخر احلى كتير من بداياتهم لأنهم بيحافظوا على حنجرتهم بعكس شباب اليومين دول تلاحظ ان صوتهم بيزداد سوء يعنى فى لبنان مطرب اسمع عملاق مش عارف ايه كان صوته معقول من عشر سنين وصار يشر خمور ومخدرات النهارده صوته تلف واصبح مثل السنفرة الخشنة على الخشب .
3 ـ مراعاة التحكم الصحيح فى اختزان النفس وإخراجه بالتدريج حتى تصبح كل جملة تغنيها كل حرف فيها بنفس القوة .
4 ـ انا عارف انك بتسجل على تراكات يعنى لو وفاء بتغنى فى كورال الاغنية خليها تسجل فى الكورال فقط بعدين تسجل فى غنا الكوبليهات فقط عشان صوتها يبقى مستعد لغناء الكوبليه وطاقتها ما تضيع فى غناء الكوبليه والكورال
انا آسف للإطالة ولكن اتمنى كل التوفيق لهذه العائلة الفنية الجميلة وننتظر جديدكم ونفسى اسمع نسم علينا الهوى وفيروز لها مئات الأغانى ممكن بإمكانياتك تعملوها مع اطيب تحياتى لمروان شلبى ووفاء شلبى





اخي العزيز الأستاذ عادل
اولا صباح الخير لك ولجميع الزملاء .
استيقظت صباحا على تعليقك الجميل والذي يعجبني فيه انه مفصل يلم بجميع عناصر الموضوع ولايهمل اي ناحية وهذا شيء مهم جدا جدا لصاحب العمل فهو يتلقى الملاحظات لجميع مراحل عمله فيحاول ان يتجنب اي خطأ ان حصل في عمله القادم وهذا مايطور الأعمال ويجعلها تتقدم خاصة اذا كان المعلق فنان ذو تاريخ مهم في المجال الذي نتناوله في اعمالنا .
اخي طبعا كان الفضل لك في خروج وفاء من الكورس الى غناء الصولو والذي ارجوه أن تكون قد وفقت في الأداء , وكما قلت الأغنية فيها صعوبة بغناء الكوبليه والمناطق التي ذكرتها تماما كان من الممكن أن تخرج بشكل افضل لو اعيدت في الكوبليه الاول ولكن للأسف وبغلطه مني طار تراك الميكس الخاص بالموسيقى فلم استطع الاعادة .
اشكرك لانتباهك لدور الكونتر باص فلقد حاولت اظهار الريتم من خلاله وأنت تعلم بأن الرحابنه يخفون ايقاعاته داخل الاتهم الموسيقية ,
اما الملاحظات التي يجب ان يتقيد بها المطرب فهي ملاحظات قيمة اشكرك عليها خاصة وأنها تهتم بالصحة العامة وتهم كل انسان .
وانشاء الله سوف اعمل على تلبية طلبك بتنفيذ اغنية نسم علينا الهوى فهي رائعه .
اشكرك جدا وأرجو أن تزين جميع أعمالنا بتعليقاتك المفيدة ففي تعليقاتك فائدة لنا وللفن وشكرا
اخوك مروان

مروان شلبي
15/05/2009, 07h10
ياااااااااااه بعد طول انتظار



انا كنت عن نفسي مستني من بدري اني اسمع ابنتي الثانيه الجميله الرقيقه المبدعه بنت المبدع الكبير اخي الاكبر والاعز مروان شلبي وكنت اتمني ان اكون اول من يرد وانا ارد قبل التحميل لان التحميل فيه مشكله ويارب تتحل ولكني حتما ساصل للتحميل لا لكي اسمعها فقط لاني سمعتها وسمعتها وسمعتها ولكن لكي يستمتع اخواتها دينا وحبيبه لانهم في شوق لسماعها بل ورؤيتها ايضا لان وجود صوتها الجميل في ابو سمره وياحلو صبح خلي الاغنيتين احلي بل ان كل اصدقائي من الفنانين وغير الفنانين عندما سمعوا الاغنيتين لفت نظرهم بشده صوت ابنه اخي وفاء وسالوني علي انها ابنتي وانا قلت نعم لانه ابنه اخي وانا لها عم وخال وابوها بيحبني تبقي هي بنتي والبكريه كمان وانا اذ احيي ابنتي لاانسي مثلما نسيت ايدي تكتب اسم مروان شلبي ولكني في هذه اللحظه ادعو له ولابنتنا بالتوفيق والنجاح الباهر وان يري بناتنا الثلاثه بيغنوا في الاوبرا سواء في سوريه او مصر او مع سليم سحاب او مع فرقه ام كلثوم لاننا لانريدهم مثل ماهو موجود حاليا احنا عاوزينهم تبقي قدوتهم ام كلثوم وفيروز والحاليين من مطربات الاوبرا المحترمات جدا والمحبوبات جدا والمسموعات جدا جدا جدا واللي بيسمعوهن ناس محترمه ومهذبه
انت وانا لانريدهم الا كدا وانا ان كنت قد اظهرت صوره لدينا فانا اظهرتها هنا في سماعي لان سماعي وطن للمحترمين والمحترمات فقط
اخي مروان حفظك الله لبناتنا ولنا وحفظ لك جوهرتك الغاليه المبهره وفاء

وساترك ابنتي ترد بنفسها وتشارك في الاحتفال باختها


اخي الحبيب محمود
اننا نسكن في بيت واحد اسمه منتدى سماعي وهذا يدل على اننا عائلة واحده يجمعنا الفن والحب والأيخاء فثق بأنني افرح عندما تغني اغنية جميله كما افرح لنفسي تماما وكذلك ابنتينا دينا ووفاء فلقد سررت جدا عند سماع صوت دينا واحسست أنها اخذت الجينات الفنية من ابوها وهذا من نعم الله . وأتمنى أن نخرج اعمالا تسعدنا بالدرجة الأولى ثم تسعد مستمعينا فالعمل الجيد يجب ان يطرب صاحبة اولا .
اخي سوف ارجيء ردي على تعليقك المليء بالعاطفه والحب والاحترام وكذلك رد وفاء على تعليق دينا اللطيف الى مابعد استماعكم للأغنية حتى نتناقش سوية بعمل وفاء .
شكرا لك اخي وشكرا لدينا وحبيبه

مروان شلبي
15/05/2009, 07h32
الاستاذ مروان شلبى






اولا اود ان ارحب بالفنانه الفراشه ( وفاء شلبى ) وسط عائلتها الفنيه الثانيه

ثانيا وبصراحه بعد كل اللى قاله الاستاذ العملاق صاحب الخبرة عادل صموئيل

مش لاقى كلام اقوله يوصف مدى سعادتى بنجمتنا الجميله وفاء

ده + ان احنا كده عندنا نجمتين ما شاء الله عليهم ( وفاء شلبى + دينا محمود ) ربنا يحرصهم

اما بقه بالنسبه للمزيكا .. مش هقول غير ان حضرتك فنان متمكن عارف انت رايح فين وليه

بهنى من كل قلبى هذا العمل اللذيذ الخفيف زو الاحساس الدافئ
وعقبال كل ما هو جديد وجميل


احمد نور


الفنان الرقيق احمد
اشكرك على تعليقاتك اللطيفه النابعه من احساس فنان يتطور باستمرار فكل يوم نسمع لك عملا افضل من اليوم الذي قبله وثق ياعزيزي ان أي فنان لم يصل الى المستوى الذي هو فيه الا بعد تعب وعناء وتمرين لنفسه ينمي النواحي الايجابية ويبتعد عن نواحي الضعف , ولن أخفيك امرا ان اذكر الفنان الكبير ذو الصوت والأداء الفريد عبد الحليم حافظ أنه وفي حالة انسجام في احدى حفلاته في دمشق جرب ان يغني موالا ( مرتجلا ) وكانت الكارثة فخرج عن الطبقة وكان نشازا مهينا بالنسبة لفنان بحجم عبد الحليم , وقد عمل المستحيل حتى سحب تسجيل هذه الحفلة من ارشيف اذا عة دمشق ,
ومنذ ذلك الحين صار مقلا جدا بغناء الموال واذا غناه يكون الموال محضرا وغير مرتجل . وهذا لم ينقص من قدر عبد الحليم فبقي عملاقا حتى وفاته فلقد كان رحمه الله فائق الذكاء .
ونحن يجب ان نتبع خطى هؤلاء العمالقة ونستفيد من تجاربهم ,
وأنا ارى انك اذا تابعت بهذه الطريقه فانك سوف تصل الى ماتصبو اليه انشاء الله ,
اسف للاطاله عليك ولكن هذا الحديث كان في نفسي واتت الفرصة كي احدثك به وأعلم بأن هذا لايجعلني افضل منك فثق يااخي أنني عندما أنصحك احتاج لهذه النصيحة قبلك .
اخوك مروان

مروان شلبي
15/05/2009, 07h36
رائعه
قمه في ألأداء...... ياوفاء


السيد منير
اشكر تعليقك الجميل وأهلا بك في هذه الصفحة وأرجو أن تتابع أعمالنا بتعليقاتك اللطيفه دائما
وشكرا

رائد عبد السلام
15/05/2009, 09h00
أخي مروان
بارك الله لك في جواهرك
*******
ابنتنا وفاء
استمعت إلي صوتك في
ومن وراءك (كورس) متمكن
يعرف ماذا يقول
تخت شرقي
يعطي إحساساً بالفخامة والاصالة

نقلني هذا العمل الفذ إلي ربا الشام
ومجد مدينة الياسمين
ورائحة الأحباب

سلم صوتك ياوفاء

وأسعدك الله كما تسعدنا
اخي مروان
:emrose:

mohamedafify
15/05/2009, 12h02
اخى الحبيب مروان تحية طيبة منى ليك للجوهرة اللى امتعتنى بغنائهاصوت جميل واحساس رائع واختيار غنوة من اجمل اغانى الفنانة فيروز والعزف شرقى جميل مبين حلاوة الصوت وماشااء اللة عليك فى العزف بصراحة وبدون اى مجاملة الموضوع كلة رائع ربنا يوفقها
ملحوظة صوتها رجعنى لغنوة جميلة للفنانة جوليا بطرس غابت شمس الحق مطربة لبنانية
اتمنى اسمعها بصوتها
انا رفعت الغنوة نفسى اسمعها بصوتها وعزفك الجميل
مع تحياتى محمد عفيفى

مروان شلبي
15/05/2009, 16h52
أخي مروان
بارك الله لك في جواهرك
*******
ابنتنا وفاء
استمعت إلي صوتك في
ومن وراءك (كورس) متمكن
يعرف ماذا يقول
تخت شرقي
يعطي إحساساً بالفخامة والاصالة

نقلني هذا العمل الفذ إلي ربا الشام
ومجد مدينة الياسمين
ورائحة الأحباب

سلم صوتك ياوفاء

وأسعدك الله كما تسعدنا
اخي مروان
:emrose:


شاعرنا الرقيق رائد
نحن نستمد قوتنا على العمل والأنتاج الفني من المعاني الرائعه التي تكمن في كلامكم فيتحول فينا الى حالة من الأبداع والعطاء الذي ارجو الله أن يستمر بتشجيعكم .
وأنا انتظر لحظة خروج اغنيتك الجميلة والتي سيسعد بها زملاؤنا في المنتدى وسوف تكون مفاجأه رائعه للجميع .

محمودسعد
15/05/2009, 19h09
[QUOTE=مروان شلبي;318412]شاعرنا الرقيق رائد
نحن نستمد قوتنا على العمل والأنتاج الفني من المعاني
وأنا انتظر لحظة خروج اغنيتك الجميلة والتي سيسعد بها زملاؤنا في المنتدى وسوف تكون مفاجأه رائعه للجميع .


وانا اسعد واحد من دلوقتي

ام فتحي
18/05/2009, 11h49
الأخت العزيزه وفاء
يالله مااروع هالصوت صوت دافي وحنون , والأغنية حلوه جدا جدا , ارجو أن تسمعينا دائما من هالأغاني الجميله , وياريت نسمع منك أغنية بيتك ياستي الختياره فهي اغنية رائعه وأعتقد بأنك سوف تغنيها بمنتهى الحلاوه وشكرا لك

محمودسعد
18/05/2009, 17h10
اخي الحبيب مروان
تخيل
حتي الان مش عارف احمل الاغنيه وعشان كده انا في شده الاسف
يعني الواحد مش عارف يسمع حتي اللي منه
طب وبعدين ؟
ابلغك يااخي رساله من عائلتي
ارجوك ارفع الاغنيه علي اي موقع رفع وارسلها لي عالخاص لو امكن ولك جزيل الشكر

عاوزين نسمع يامرسال المراسيل
ياناس ياهوووووووووووووو

ahmed noor
18/05/2009, 17h54
عاوزين نسمع يامرسال المراسيل

ياناس ياهوووووووووووووو


لا اله الا الله
:mdr:والله قلبى معاك يا ابو دينا:mdr:

بس هانت وفات الكتير .. لاحسن الواحد دروخ من اللى بيجرا ده :crazy:

ahmed noor
18/05/2009, 21h38
الاستاذ الجميل زو الاحساس / مروان شلبى

انا لو تركت رد واتنين وتلاته وميه .. علشان غنوة الفراشه وفاء شلبى .. فتأكد انى برضه هقول انها سوف تصبح

فنانه .. لأنها ابنة فنان كبير زو اخلاق رفيعه

واود ان ابارك مره اخرى لأستاذه وفاء ... وعاوزين نسطنع لقب فنى من اجل ابنة الفنان مروان شلبى

شكرا جزيلا لسيادتك يا سيدى

وادعو من الله ان يوفق فى القادم

احمد نور

محمودسعد
19/05/2009, 02h45
اخيرا
انعم الله عليه ورزقني بالحبيب مروان شلبي وله كل الحب لارساله مرسال المراسيل فيروز والرقيقه صاحبه الصوت الرقيق وجماله في رقته ودفئه وحلاوه الاداء وروعه الاخراج المرواني اللذي ليس بجديد عليه ولاني ادري وادري اني ادري اني فنان فانا اعلم تماما بان المجامل في الفن كاذب ومنافق ووفاء وابو وفاء امتعوني فيما سبق برائعتين كان صوت ابنتي وفاء قاسم مشترك في الاغنيه لانه ماكانش صوت كورال لاني احسست في ياحلو صبح وابو سمره اني ووفاء في دويتو وانت المخرج والمخطط والمهندس كما احيطك علما انت تعلمه ان الفنان الحقيقي بيحب الفنان والفن الحقيقي وربنا يخلي الناس الحقيقيه اللي شوفتهم هنا فسماعي علامه فارقه في حياتي
اترجوك اخي مروان لاتخفي صوت وفاء ودعها تغني فالمغني حياه الروح للي بيغنيها واللي بيسمعها ومن هذا المنطلق انا اطلب وبجديه لقاء ليس اي لقاء
لقاء الاحبه لقاء المتعه العاليه لقاء وفاء ودينا بالاشتراك مع الاساتذه المبجلين الحقيقيين المحترمين الاستاذ القدير محمد صديقي الالاتي الاستاذ العلامه عادل صمويل الاستاذ المبدع المتميز كمال عواد وانت ياحبيبي من سيقوم برسم سيناريو هذا اللقاء وانت من سيقوم بوضع اول لبنه في بناء نجمتين من نجوم الفن المحترم ولابد ان يكون الفن محترم
فهل القي لطلبي استجابه
ولابنتي عظيم الشرف ان تكون بجوار وتحت ظل اختها وعمها الصديق الصدوق مروان شلبي واعمامها السالف ذكر اسماؤهم الكريمه
واحسنت دوما يااميرتي الجميله

محمودسعد
19/05/2009, 02h47
http://www11.0zz0.com/2009/04/19/16/973469849.gif

مروان وفاء محمود دينا

محمودسعد
19/05/2009, 02h51
مرسال المراسيل اغنيه عسل
الست فيروز عسل + عسل طبعا
وفاء شلبي
http://www12.0zz0.com/2009/04/10/23/230928081.gif

مروان شلبي
19/05/2009, 05h34
اخى الحبيب مروان تحية طيبة منى ليك للجوهرة اللى امتعتنى بغنائهاصوت جميل واحساس رائع واختيار غنوة من اجمل اغانى الفنانة فيروز والعزف شرقى جميل مبين حلاوة الصوت وماشااء اللة عليك فى العزف بصراحة وبدون اى مجاملة الموضوع كلة رائع ربنا يوفقها



ملحوظة صوتها رجعنى لغنوة جميلة للفنانة جوليا بطرس غابت شمس الحق مطربة لبنانية
اتمنى اسمعها بصوتها
انا رفعت الغنوة نفسى اسمعها بصوتها وعزفك الجميل

مع تحياتى محمد عفيفى




اخي العزيز محمد عفيفي

اني اسف جدا لتأخري بالرد عليك فالحقيقة بأنني في كل يوم احاول عدة مرات ان احمل الملف المرفق برسالتك (غابت شمس) الحق فتظهر في كل مرة لوحة ادارية بأن انتظر ساعة للتحميل فأشعر بالاحباط واترك الكومبيوتر حانقا حزينا على هذه العزلة المفروضه على البعض بشكل عشوائي . ارجو ان يعود المنتدى الى طبيعته كي نتابع نشاطنا .
عزيزي اشكرك جدا على كلامك اللطيف وكما سبق وقلت أني اعتز برأيك كمطرب خبير يعرف ماذا يقول , وسوف اعمل انشاء الله على دراسة الأغنية المرفقه ومدى امكانية تنفيذها بشكل جيد وأشكرك جدا على هذا الاقتراح .

مروان شلبي
19/05/2009, 05h39
الأخت العزيزه وفاء
يالله مااروع هالصوت صوت دافي وحنون , والأغنية حلوه جدا جدا , ارجو أن تسمعينا دائما من هالأغاني الجميله , وياريت نسمع منك أغنية بيتك ياستي الختياره فهي اغنية رائعه وأعتقد بأنك سوف تغنيها بمنتهى الحلاوه وشكرا لك


عزيزتي أم فتحي
هل تعلمين أن اغنية بيتك ياستي الختياره هي من احلى اغاني فيروز الى نفسي ,
وانشاء الله سوف اطلب من الوالد ان اغنيها ان كان هناك فرصة
اختك
وفاء

مروان شلبي
19/05/2009, 05h49
اختي الحبيبه وفاء




صحيح اني لسه ماسمعتش الاغنيه بس انا مستمتعه بيكي مقدما لانك بنت بابا مروان اللي هو بابايا وانا سمعتك قبل كده في سطرين وكنتي رائعه وجميله فما بالك لما اسمعك وانت بتغني اغنيه كامله وكمان اغنيه لفيروز وانا واثقه اني هاسمع اللي ماسمعتوش والجواب باين من عنوانه واقدم خالص تحيتي وحبي لعمي اللي في مقام والدي عمو مروان ولك مني ياابنه العم كل الحب والتقدير والاحترام



اختي العزيزه دينا

انتظرت فترة طويلة حتى تسمعي اغنيتي فلقد علمت بأن هنالك مشكلة تأخر الاستماع الى الاعمال , والآن بعد ان استمعت انت وعمو محمود الى الأغنية احب أن اشكركم كثيرا على كلامكم الحلو واللطيف وقد غنيت مع عمو محمود عدة اغاني واتمنى الآن ان اغني معك , وأتمنى ان يرتب بابا مروان وعمو محمود ذلك .
لك ولعم محمود شكري العميق
واسلمي لاختك وفاء

مروان شلبي
19/05/2009, 05h52
الاستاذ الجميل زو الاحساس / مروان شلبى




انا لو تركت رد واتنين وتلاته وميه .. علشان غنوة الفراشه وفاء شلبى .. فتأكد انى برضه هقول انها سوف تصبح

فنانه .. لأنها ابنة فنان كبير زو اخلاق رفيعه

واود ان ابارك مره اخرى لأستاذه وفاء ... وعاوزين نسطنع لقب فنى من اجل ابنة الفنان مروان شلبى

شكرا جزيلا لسيادتك يا سيدى

وادعو من الله ان يوفق فى القادم


احمد نور




عزيزي محمد

اشكرك جدا على شعورك النبيل وكلامك الذي لايصدر الا عن فنان
مروان

ahmed noor
19/05/2009, 06h56
عزيزي محمد


مين هو محمد يا استاذ مروان :(

ولا نجمتنا الجميله عملت الجمهور بتاعها بدرى بدرى

ووالدها العسل اولهم :)

ربنا يباركلك فيها :emrose:


وانا اسف على كثرة تعليقاتى فى هذا الموضوع

مروان شلبي
19/05/2009, 07h14
اخيرا






انعم الله عليه ورزقني بالحبيب مروان شلبي وله كل الحب لارساله مرسال المراسيل فيروز والرقيقه صاحبه الصوت الرقيق وجماله في رقته ودفئه وحلاوه الاداء وروعه الاخراج المرواني اللذي ليس بجديد عليه ولاني ادري وادري اني ادري اني فنان فانا اعلم تماما بان المجامل في الفن كاذب ومنافق ووفاء وابو وفاء امتعوني فيما سبق برائعتين كان صوت ابنتي وفاء قاسم مشترك في الاغنيه لانه ماكانش صوت كورال لاني احسست في ياحلو صبح وابو سمره اني ووفاء في دويتو وانت المخرج والمخطط والمهندس كما احيطك علما انت تعلمه ان الفنان الحقيقي بيحب الفنان والفن الحقيقي وربنا يخلي الناس الحقيقيه اللي شوفتهم هنا فسماعي علامه فارقه في حياتي
اترجوك اخي مروان لاتخفي صوت وفاء ودعها تغني فالمغني حياه الروح للي بيغنيها واللي بيسمعها ومن هذا المنطلق انا اطلب وبجديه لقاء ليس اي لقاء
لقاء الاحبه لقاء المتعه العاليه لقاء وفاء ودينا بالاشتراك مع الاساتذه المبجلين الحقيقيين المحترمين الاستاذ القدير محمد صديقي الالاتي الاستاذ العلامه عادل صمويل الاستاذ المبدع المتميز كمال عواد وانت ياحبيبي من سيقوم برسم سيناريو هذا اللقاء وانت من سيقوم بوضع اول لبنه في بناء نجمتين من نجوم الفن المحترم ولابد ان يكون الفن محترم
فهل القي لطلبي استجابه
ولابنتي عظيم الشرف ان تكون بجوار وتحت ظل اختها وعمها الصديق الصدوق مروان شلبي واعمامها السالف ذكر اسماؤهم الكريمه

واحسنت دوما يااميرتي الجميله



اخي محمود

بصراحة لاأعلم ماذا اكتب ومن اين آتي بالكلمات التي تستطيع الرد على ماتضمنته كلماتك من عواطف نبيله وشعور اخوي طيب نفس عن صدري بعض الاحباط الذي نعيشه هذه الأيام جراء المشكله التقنية التي يعاني منها منتدانا ,الذي جمعنا على الحب والفن والثقافة ,
ونحن الآن ونتيجة ذلك نعيش حالة قلق نرجو أن تزول بزوال السبب .
اخي اني اشكر جميع الأخوه الذين ذكرتهم من الأستاذ عادل الى الأخ الملحن المبدع كمال والأخ رائد صاحب الكلمات الساحره الذين سيكون لهم الفضل في الانتاج الجديد الخاص بالمنتدى , وطبعا على رأس هذه المجموعة الدينامو المحرك لهذه الصفحات الأخ العزيز محمد الالاتي الذي يجب ان يبدأ اي عمل ناجح من عنده , وكذلك جميع الأخوه الفنانين الذين يشجعوننا بروحهم الطيبة .
وأنا اقترح عليك وعلى الأخ الالاتي أن تختاروا أغنية مناسبة لابنتنا دينا ونشترك أنا وألأخ الالاتي بتنفيذها كما نفذنا صوت العرب .
بانتظار اختيار العمل وانتظار حل مشكلة التحميل
استودعكم الله
اخوكم
مروان

محمودسعد
19/05/2009, 12h35
[QUOTE=مروان شلبي;319787]اخي محمود

بصراحة لاأعلم ماذا اكتب ومن اين آتي بالكلمات التي تستطيع الرد على ماتضمنته كلماتك من عواطف نبيله وشعور اخوي طيب نفس عن صدري بعض الاحباط الذي نعيشه هذه الأيام جراء المشكله التقنية التي يعاني منها منتدانا ,الذي جمعنا على الحب والفن والثقافة ,
ونحن الآن ونتيجة ذلك نعيش حالة قلق نرجو أن تزول بزوال السبب .
اخي اني اشكر جميع الأخوه الذين ذكرتهم من الأستاذ عادل الى الأخ الملحن المبدع كمال والأخ رائد صاحب الكلمات الساحره الذين سيكون لهم الفضل في الانتاج الجديد الخاص بالمنتدى , وطبعا على رأس هذه المجموعة الدينامو المحرك لهذه الصفحات الأخ العزيز محمد الالاتي الذي يجب ان يبدأ اي عمل ناجح من عنده , وكذلك جميع الأخوه الفنانين الذين يشجعوننا بروحهم الطيبة .
وأنا اقترح عليك وعلى الأخ الالاتي أن تختاروا أغنية مناسبة لابنتنا دينا ونشترك أنا وألأخ الالاتي بتنفيذها كما نفذنا صوت العرب .
بانتظار اختيار العمل وانتظار حل مشكلة التحميل
استودعكم الله
اخوكم
مروان


اخي الحبيب مروان
تعقيبك كله لطف وذوق ومحبه خالصه تعودتها منك دائما ولكني كنت اتمني ان يكون العمل ثنائي عشان نسمع الاختين الحلوين مع بعض وارجو ان تبلغها تحيات ومحبه اختها دينا واعتذارها ايضا لان فيه امتحانات عندها وهاتخلص يوم الخميس وربنا ينجحها هي واختها واللي زيهن

مروان شلبي
19/05/2009, 17h38
مين هو محمد يا استاذ مروان :(

ولا نجمتنا الجميله عملت الجمهور بتاعها بدرى بدرى

ووالدها العسل اولهم :)

ربنا يباركلك فيها :emrose:


وانا اسف على كثرة تعليقاتى فى هذا الموضوع

اخي العزيز احمد

اعذرني على الخطأ الذي حصل فكتبت اسمك محمد عوضا عن أحمد
ومهما كان ياعزيزي
محمد او احمد المهم والمؤكد انك نور

ام فتحي
19/05/2009, 21h23
هذه الأغنية من احلى اغاني الفنان الراحل عبد الحليم حافظ وقد غنيتها يااستاذ مروان باحساس جميل
ارجو منك تقديم اغنية ظالم أو في يوم من الايام اذا أمكن
وشكرا

star man
19/05/2009, 21h37
سنحت لي الفرصة في الامس ان احمل الملف

واستمعت له اليوم

موسيقى روعة بكل معنى الكلمة -- وصوت من الخامة الملائكية

اغنية يا مرسال المراسيل لا يمكن ان يغنيها اي احد ويجيدها

انما الاخت وفاء شلبي اتقنتها بمعنى الكلمة

ابارك لك استاذ مروان ولكي اخت وفاء هذا العمل وانشالة الى الامام اكثر واكثر

ولكم مني كل الاعجاب والاحترام


:emrose:

مروان شلبي
20/05/2009, 05h14
سنحت لي الفرصة في الامس ان احمل الملف





واستمعت له اليوم

موسيقى روعة بكل معنى الكلمة -- وصوت من الخامة الملائكية

اغنية يا مرسال المراسيل لا يمكن ان يغنيها اي احد ويجيدها

انما الاخت وفاء شلبي اتقنتها بمعنى الكلمة

ابارك لك استاذ مروان ولكي اخت وفاء هذا العمل وانشالة الى الامام اكثر واكثر

ولكم مني كل الاعجاب والاحترام


:emrose:




الأخ العزيز خالد
لقد افتقدناك في غيابك عن المنتدى كل هذه الفترة وأرجو أن تكون قد قضيتها بالعمل فانت كما لمست من مشاركاتك انسان نشيط ومجد .
عزيزي اشكرك على كلماتك اللطيفه وهذه الكلمات هي التي تجعلنا نتطور دائما ونحاول أن نقدم ألأحسن .
عزيزي لاأعرف السبب الذي جعل البعض وبشكل عشوائي يحرمون من ميزة التحميل تصور انني منذ اكثر من خمسة أيام لم استطع تحميل اي ملف ,وهذ يجعلنا معزولين عن بقية الزملاء ,
ارجو الله ان تنتهي هذه المشكلة سريعا .
كنت تمنيت أن اسمع أغنيتك فلقد شوقني تعليق الزملاء عليها لسماعها على كل لاشك بأنها عمل جيد لأنك حريص على تقديم الجيد .

مروان شلبي
20/05/2009, 05h19
هذه الأغنية من احلى اغاني الفنان الراحل عبد الحليم حافظ وقد غنيتها يااستاذ مروان باحساس جميل
ارجو منك تقديم اغنية ظالم أو في يوم من الايام اذا أمكن
وشكرا


الأخت أم فتحي
اشكرك على الكلام الجميل و اختيارك لهذه الأغاني يدل على أنك من المعجبين والمتابعين لأعمال الفنان الراحل عبد الحليم
سوف احاول أن البي طلبك وشكرا

mohamedafify
20/05/2009, 20h22
اخى العزيز مروان هذة موسيقى غنوة اديش كان فية ناس لفيروز اتمنى اسمعها بصوت المطربة الجميلة وفاء مع تحياتى محمد عفيفى

مروان شلبي
20/05/2009, 21h33
اخى العزيز مروان هذة موسيقى غنوة اديش كان فية ناس لفيروز اتمنى اسمعها بصوت المطربة الجميلة وفاء مع تحياتى محمد عفيفى



الأخ العزيز محمد
الف شكر لك على هذه الأغنية الجميلة جدا وكنت اتمنى أن البي طلبك ,خاصة وأني أعتبر أن هذه الأغنية هي من الأغاني الجميلة التي غنتها فيروز ولكن للأسف نحن (أنا وبعض الزملاء ) نعيش في عزلة تامة عنكم وذلك بحرماننا من الاستماع وقد قاربت هذه الحاله على الاسبوع ,لذا فان نشاطنا في هذه الفترة سوف يبقى محصورا باالقراءه
اشكرك ثانية وأشكر شعورك الطيب.

محمودسعد
30/05/2009, 13h37
اخي وحبيبي مروان
افتقدك كثيرا كثيرا كثيرا
النهارده بس عرفت اسجل دخولي في المنتدي وانا اعلم مدي ماتعانيه من احباط بسبب عدم تواصلك واتصالك مع الاحبه في سماعي وانا ليس لدي اي وسيله اتصال اخري لكي اطمئن عليك يااخي العزيز
بس هانت وغمه وهاتزول كما عرفت وتاكدت من اخي الالاتي وكم هو تعيس بسببك وكم من المشاريع معلقه بسبب عدم التحميل
اخي مروان
ضاقت فلما استحكمت حلقاتها
فرجت وكنت اظنها لاتفرج

عفاف سليمان
31/05/2009, 22h19
الاستاذ الموسيقى الجميل
مروان شلبى واسرتك وفاء:emrose:
فعلا هى وفاء
وفاء فى الصوت
وفاء فى الاختيار
وفاء فى اللحن
وفاء فى الاداء
وفاء فى نقاء الصوت اتقان العزف
وفاء فى كل شىء
سلمتِ اختنا وفاء;)
وسلم من ساعدك على هذا النقاء:)
واتمنى ان استمع الى المزيد من الابداعات الفنيه لكما
وسلمت اسرة فنانا الاستاذ مروان شلبى
واتمنى ان تغنى لى اغنية لفيروز انا بعشقها
سلم لى عليه
ولكِ وللجميع خالص التحيه والتقدير
واعتذر عن التاخير لانشغالى بالامتحانات والحمد لله خلصت
تحياتى لكم
اختكم عفاف:)

مروان شلبي
02/06/2009, 06h30
اغنية فيروز الجميلة اديش كان في ناس
اقترح الأخ الفنان محمد عفيفي أن تغنيها وفاء وأرسل لنا موسيقاها مشكورا من مكتبته العامره والتي ارجو أن يدلنا على طريقها ’
ارجو أن تكون وفاء قد ادت الأغنية بالشكل المطلوب وشكرا .

مروان شلبي
02/06/2009, 07h27
اخي وحبيبي مروان



افتقدك كثيرا كثيرا كثيرا
النهارده بس عرفت اسجل دخولي في المنتدي وانا اعلم مدي ماتعانيه من احباط بسبب عدم تواصلك واتصالك مع الاحبه في سماعي وانا ليس لدي اي وسيله اتصال اخري لكي اطمئن عليك يااخي العزيز
بس هانت وغمه وهاتزول كما عرفت وتاكدت من اخي الالاتي وكم هو تعيس بسببك وكم من المشاريع معلقه بسبب عدم التحميل
اخي مروان
ضاقت فلما استحكمت حلقاتها

فرجت وكنت اظنها لاتفرج


أخي الحبيب محمود
الحمد لله على السلامه . سلامتك . وسلامتي . وسلامة كل الزملاء في منتدانا الحبيب الذي ابعدنا عنه قسرا لفترة كانت طويلة جدا بالنسبة لنا .
اخي الان وبعد ان زالت هذه الغمامة أرجو منك أن تعود الى سابق عهدك بنشاطك المعروف , نحن مشتاقون لسماع صوتك الجميل وصوت دينا ايضا التي ارجو أن تكون قد ادت امتحاناتها بشكل جيد وأرجو الله أن تكون من الناجحات , وسوف نفكر بانجاز عمل مشترك انشاء الله وطبعا بالاشتراك مع دينامو هذه الصفحة الأخ العزيز الالاتي
اخوكم
مروان

محمودسعد
02/06/2009, 07h29
الف مليون حمد وشكر لله
اليوم زالت الغمه وبدات اجد نفسي مره اخري في سماعي
لقد تم التحميل في ثواني
لا وايه ؟
الاميره وفاء مروان شلبي
شفتوا الحظ تبعي حلو ازاي
عسوله ياوفاء واستاذ يااستاذ مروان يافنان
لا وايه ؟
انا اول واحد يزور الموضوع القيم
الف مليار حمد وشكر لله
وشك دايما حلو ياوفاء يابنت مروان

محمودسعد
02/06/2009, 07h32
[QUOTE=مروان شلبي;325331]أخي الحبيب محمود
الحمد لله على السلامه . سلامتك . وسلامتي . وسلامة كل الزملاء في منتدانا الحبيب الذي ابعدنا عنه قسرا لفترة كانت طويلة جدا بالنسبة لنا .
اخي الان وبعد ان زالت هذه الغمامة أرجو منك أن تعود الى سابق عهدك بنشاطك المعروف , نحن مشتاقون لسماع صوتك الجميل وصوت دينا ايضا التي ارجو أن تكون قد ادت امتحاناتها بشكل جيد وأرجو الله أن تكون من الناجحات , وسوف نفكر بانجاز عمل مشترك انشاء الله وطبعا بالاشتراك مع دينامو هذه الصفحة الأخ العزيز الالاتي
اخوكم
مروان


منور الدنيا كلها ياغالي يابو الغاليين وحبيب الطيبين وزعيم المحبين

مروان شلبي
02/06/2009, 07h34
الاستاذ الموسيقى الجميل




مروان شلبى واسرتك وفاء:emrose:
فعلا هى وفاء
وفاء فى الصوت
وفاء فى الاختيار
وفاء فى اللحن
وفاء فى الاداء
وفاء فى نقاء الصوت اتقان العزف
وفاء فى كل شىء
سلمتِ اختنا وفاء;)
وسلم من ساعدك على هذا النقاء:)
واتمنى ان استمع الى المزيد من الابداعات الفنيه لكما
وسلمت اسرة فنانا الاستاذ مروان شلبى
واتمنى ان تغنى لى اغنية لفيروز انا بعشقها
سلم لى عليه
ولكِ وللجميع خالص التحيه والتقدير
واعتذر عن التاخير لانشغالى بالامتحانات والحمد لله خلصت
تحياتى لكم
اختكم عفاف:)



الأخت الكريمة عفاف
اشكرك جدا فهذا الكلام الجميل لايقل ابدا جمالا عن جمال الأغنية التي غنتها وفاء , وأنا وجميع افراد عائلتي نهديك ونهدي كل افراد عائلتك الكريمه اطيب السلام ونرجو الله أن يكونوا جميعا من الناجحين ومن الأوائل .
وشكرا
مروان وعائلته

مروان شلبي
02/06/2009, 07h57
الف مليون حمد وشكر لله



اليوم زالت الغمه وبدات اجد نفسي مره اخري في سماعي
لقد تم التحميل في ثواني
لا وايه ؟
الاميره وفاء مروان شلبي
شفتوا الحظ تبعي حلو ازاي
عسوله ياوفاء واستاذ يااستاذ مروان يافنان
لا وايه ؟
انا اول واحد يزور الموضوع القيم
الف مليار حمد وشكر لله

وشك دايما حلو ياوفاء يابنت مروان


اخي محمود
اني سعيد جدا بأن يكون اخي محمود اول المعلقين على هذا العمل بعد انقطاع عن المنتدى دام دهرا .
وأنا بشوق لسماع صوتك الجميل , وكذلك صوت دينا الرائع والتي ارجو الله أن تكون قد اجتازت الامتحان بالتفوق
وهذا اكيد فهي قد اكتسبت من ابوها مع الصوت الجميل الذكاء , لذا ارجو لها التوفيق , ونحن بانتظار النتائج لنفرح بها جميعا .
سلامي وسلام افراد عائلتي
اخوك مروان

رائد عبد السلام
02/06/2009, 11h36
صوتك جميل
ياوفاء :emrose:
لا يمكن أن يملّ منه المستمع أبدأً
لكني لا أعرف لماذا أشعر أن
صوتك يشبه حصاناً قوياً سليماً
وأنت لا تتركينه ينطلق ....؟؟

غنـّي براحتك ياوفاء
صدقيني صوتك أصيل ...لن يخذلك
شوية شهور ......وتبقي نجمة ساطعة
بإذن الله ...بنت الوز عوّامة :mdr:

شكراً علي الأغنية الجميلة
والصوت الأجمل
:emrose:

mohamedafify
02/06/2009, 12h20
اخى العزيز مروان شلبى تحية طيبة منى للنجمة الجميلة وفاء بسم اللة ماشاء اللة بكتب وانا بسمع حاجة منتهى الروعة الاغنية زى ما تكون بتعتها قالتها حلو جدا لانى لما سمعتها قولت هى اللى تغنى قديش كا ن فى ناس
ملحوظة اهداء منى لوفاء موسيقى غنوة شط اسكنرية وتمنياتى لها بالتوفيق
مع تحياتى عمك محمد عفيفى

mohamedafify
02/06/2009, 12h44
اخى العزيز مروان خد كمان كام حتة موسيقى لفيروزاتمنى لوفاء التوفيق واتمنى اسمعهم بصوتها الجميل لان هذا سوف يسعدنى اخوك محمد عفيفى

كمال عواد
02/06/2009, 20h03
الله ينور عليكى..اختى وفاء..الاغنيه..خفيفه..ويبان انها خفيفه...ولكن اللحن صعب..

وفيها...شوية اهات......قلتيها..جميله..اوى والله...بدايات تحسدى عليها...وكمان

هيكون ليكى شخصيه...فى الغناء انشاء الله....قطعه من البسبوسه.هههههههه

اسمحلى استاذ مروان.....ادلع اختى الصغيره....وفاء....ربنا يطرح فيها الف بركه

ويملا الدنيا عليكم....سعاده...واسمحلى اقول..ان فيه اجزاء فى اغنية..يامرسال

المراسيل..عجبتنى احسن من فيروز

الألآتى
03/06/2009, 02h01
لا أعرف ماذا أقول .. لقد قلنا جميعاً رأينا فى صوت وفاء .. هل نكرره من جديد .. حاضر .

أتوقع وبشدة مستقبل مبشر وغير تقليدى لإبنتنا الغالية وفاء .. عايزين نسمع لها عمل خاص يامروان .. ليتك تفكر فى ذلك .. وكلنا مجندون لهذه المهمة ..

رائد عبد السلام
03/06/2009, 04h36
لا أعرف ماذا أقول .. لقد قلنا جميعاً رأينا فى صوت وفاء .. هل نكرره من جديد .. حاضر .



أتوقع وبشدة مستقبل مبشر وغير تقليدى لإبنتنا الغالية وفاء .. عايزين نسمع لها عمل خاص يامروان .. ليتك تفكر فى ذلك .. وكلنا مجندون لهذه المهمة ..



أيوووووووووووة ......:emrose:

هو ده الكلام

والكلام موجود وجاهز ;)
صوتها جميل فعلاً ماشاء الله:emrose:

مروان شلبي
03/06/2009, 05h09
أشكرك أخى الكريم وأعتقد بعد رأى الفنان محمود سعد لاأستطيع أن أقول سوى شكرا لك على الرغم من أننى لم أحمل الغنية بعد


السيد عبد الفتاح
لاشك بأن راي أخي محمود يعتز به ولكني احب ان اسمع تعليقك ورأيك الخاص بعد سماعك للاغنية
وشكرا لمشاركتك اللطيفه

مروان شلبي
03/06/2009, 05h16
صوتك جميل



ياوفاء :emrose:
لا يمكن أن يملّ منه المستمع أبدأً
لكني لا أعرف لماذا أشعر أن
صوتك يشبه حصاناً قوياً سليماً
وأنت لا تتركينه ينطلق ....؟؟

غنـّي براحتك ياوفاء
صدقيني صوتك أصيل ...لن يخذلك
شوية شهور ......وتبقي نجمة ساطعة
بإذن الله ...بنت الوز عوّامة :mdr:

شكراً علي الأغنية الجميلة
والصوت الأجمل

:emrose:




الأخ الشاعر رائد
رأيك قيم ونصيحتك غالية وملاحظتك سليمه فان الخوف من الخطأ يقيد الانسان ويحد من عطائه وانشاء الله سوف يزول الخوف مع ازدياد الثقة بالنفس .
شكرا لنصيحتك الغالية .

مروان شلبي
03/06/2009, 05h26
اخى العزيز مروان شلبى تحية طيبة منى للنجمة الجميلة وفاء بسم اللة ماشاء اللة بكتب وانا بسمع حاجة منتهى الروعة الاغنية زى ما تكون بتعتها قالتها حلو جدا لانى لما سمعتها قولت هى اللى تغنى قديش كا ن فى ناس



ملحوظة اهداء منى لوفاء موسيقى غنوة شط اسكنرية وتمنياتى لها بالتوفيق

مع تحياتى عمك محمد عفيفى


اخي العزيز محمد
اولا ارجو أن تكون وفاء قد ادت الأغنية بالشكل الذي توقعته منها عندما ارسلت اللحن .
واشكرك جدا لهذه التحف التي ترسلها الينا والحقيقة بأنها
كنوز ثمينه .
ولكن ارجو أن تدلني على المغارة التي تأتي منها بهذه الكنوز الحلوه .
واشكرك جدا على الأغاني الجديده التي ارسلتها وسوف ننفذها تباعا انشاء الله .
ونحن بانتظار المزيد
وشكرا

مروان شلبي
03/06/2009, 05h35
الله ينور عليكى..اختى وفاء..الاغنيه..خفيفه..ويبان انها خفيفه...ولكن اللحن صعب..

وفيها...شوية اهات......قلتيها..جميله..اوى والله...بدايات تحسدى عليها...وكمان

هيكون ليكى شخصيه...فى الغناء انشاء الله....قطعه من البسبوسه.هههههههه

اسمحلى استاذ مروان.....ادلع اختى الصغيره....وفاء....ربنا يطرح فيها الف بركه

ويملا الدنيا عليكم....سعاده...واسمحلى اقول..ان فيه اجزاء فى اغنية..يامرسال

المراسيل..عجبتنى احسن من فيروز


اخي كمال
كلامك جميل كصوتك وألحانك وهذا ليس بغريب عن فنان يملك احساسك العالي .
عزيزي عملك الآن في طور الانجاز وألحق علي أنا في التأخير وأخي الالاتي لم يقصر في تجهيز العمل بالشكل الائق , وبقي القليل واعيده اليه كي يدخله في مطبخه ليخرجه في احلى صوره انشاء الله .

مروان شلبي
03/06/2009, 05h43
لا أعرف ماذا أقول .. لقد قلنا جميعاً رأينا فى صوت وفاء .. هل نكرره من جديد .. حاضر .




أتوقع وبشدة مستقبل مبشر وغير تقليدى لإبنتنا الغالية وفاء .. عايزين نسمع لها عمل خاص يامروان .. ليتك تفكر فى ذلك .. وكلنا مجندون لهذه المهمة ..


اخي العزيز الالاتي

اشكرك على هذا التشجيع وانشاء الله سوف نفكرسوية في كيفية تنفيذ اقتراحك بعد ان ننهي الاعمال المترتبه علينا
يعني خليها تصف بالدور

مروان شلبي
03/06/2009, 05h47
أيوووووووووووة ......:emrose:

هو ده الكلام

والكلام موجود وجاهز ;)

صوتها جميل فعلاً ماشاء الله:emrose:



اخي رائد
شكرا لحضورك الواضح وثقتك الغالية وسوف نبادر انشاء الله الى البدء بتنفيذ اقتراح اخي الالاتي وطبعا سوف تكون شرارة البدء من عندك .

عفاف سليمان
03/06/2009, 09h44
الله الله الله:emrose:
استاذ مروان الله عليك وعلى وفاء
بسم الله ماشاء الله
صوت فى غاية النقاء والروعه
سلمت وسلم صوتها
بسم الله ماشاء الله
زيدينا يا اختنا وفاء زيدينا بالله عليكى صوتك رائع عذب النغمات
الله يخليهالك يا استاذ مروان;)
كنت مخبى عننا الكنز ده كل الوقت ده ليه
ربنا يحفظهالك وتبقى فى العلالى يارب مثل فيروز:o
تحياتى لك ولها وللجميع
اختكم عفاف:)

مروان شلبي
03/06/2009, 16h46
الله الله الله:emrose:


استاذ مروان الله عليك وعلى وفاء
بسم الله ماشاء الله
صوت فى غاية النقاء والروعه
سلمت وسلم صوتها
بسم الله ماشاء الله
زيدينا يا اختنا وفاء زيدينا بالله عليكى صوتك رائع عذب النغمات
الله يخليهالك يا استاذ مروان;)
كنت مخبى عننا الكنز ده كل الوقت ده ليه
ربنا يحفظهالك وتبقى فى العلالى يارب مثل فيروز:o
تحياتى لك ولها وللجميع

اختكم عفاف:)



الأخت الكريمه عفاف
لقد اعطيت وفاء دفعا كبيرا بكلماتك المشجعه فشكرا جزيلا لك .
ولقد ارسل لنا الأخ عفيفي صاحب مغارة على بابا بعض الكنوز من اغاني المطربة الكبيرة فيروز وسوف نحاول أن ننجز مانستطيع تنفيذه منها , وسوف تستمعين قريبا
لبعض الاغاني الجميلة التي ارجو ان نستطيع تنفيذها بالشكل الصحيح .
وشكرا جزيلا مني وكذلك الشكر الأكبر لك من وفاء .

عفاف سليمان
03/06/2009, 17h00
اخى الاستاذ مروان:emrose:
بعد مساء الخير على حضرتك
الشكر كل الشكر لك ولاختنا وفاء صاحبة الصوت النقى ماشاء الله عليها:o
وشكر اخر للاستاذ محمد عفيفى ال:emrose:ذى لا يبخل على الجميع بكل ما هو جميل ورائع واختيارات موفقه ان شاء الله
وسوف انتظر جديدكم وفقكم الله الى كل خير
اختكم عفاف:cool:

محمودسعد
03/06/2009, 20h03
[QUOTE=مروان شلبي;325340]اخي محمود
اني سعيد جدا بأن يكون اخي محمود اول المعلقين على هذا العمل بعد انقطاع عن المنتدى دام دهرا .
وأنا بشوق لسماع صوتك الجميل , وكذلك صوت دينا الرائع والتي ارجو الله أن تكون قد اجتازت الامتحان بالتفوق
وهذا اكيد فهي قد اكتسبت من ابوها مع الصوت الجميل الذكاء , لذا ارجو لها التوفيق , ونحن بانتظار النتائج لنفرح بها جميعا .
سلامي وسلام افراد عائلتي
اخوك مروان
صديقي واخي الحبيب مروان
احمد الله اني اتطمنت عليك وتواصلت معك ثانيه وادعوا الله ان يدوم الوصل والوصال واعرفك يااخي ان دينا نجحت في الصف الثاني الاعدادي بنسبه 85 في الميه وحبيبه ايضا في ثانيه ابتدائي بنسبه ميه في الميه وهارفعلها قنبله حالا

محمودسعد
06/06/2009, 02h19
لان وفاء هي اخت دينا
فانا ارد ردي هذا لكي تكون دائما بجوار اختيها
دينا وحبيبه
وعشان الناس تعرف ان بناتنا يقدمن فنا حقيقيا

slim larbi
19/06/2009, 00h50
اخي العزيز على قلبي
مروان شلبي
لا أدري من اين سأبد حيث أتى جميع الأخوان على كل صغيرة وكبيرة
طبعا هذا لا يمنعني من الادلاء براي في هذا الصوت الرائع و الرقيق لابنت اخي مروان شلبي
ألانسة وفاء حفضها الله لابويها.علما ان اغاني السيدة فيروز من السهل الممتنع قد يخيل للبعض
انها سهلة لكن لها طابع خاص ونعومة تقتظي الاحساس الجيد المرهف .هذا ما لامسته في ابنت اخي مروان
لكم مني اطيب التمنيات بالنجاح والوفاء.
اخوك سليم العربي

slim larbi
19/06/2009, 01h11
أخي العزيز مروان شلبي
اعذرني على تاخري في ابداء راي.
الأختيار رشيق جدا وصوت به امكانات توحي بمستقبل زاهر.
ارجو من اخي مروان التنوع في الاختيارات حتى يتسنى لوفاء اكتساب الخبرات وحذق انواع الماثور الموسيقي
تمنياتي بالوصول الى اعلى مراتب النجاح.
أخوك سليم العربي

عفاف سليمان
19/06/2009, 12h36
الاستاذ مروان شلبى:emrose:
عزيزتى وفاء شلبى
مساء الخير عليكم وعلى اهل سماعى الكرام
انتظر منكم اغنية فيروز
سلم لى عليه;)
لانى احب هذه الاغنيه:crazy:
واتمنى ان اسمعها بصوت ابنتى وفاء
ويارب يسعد الله اوقاتكم دائما بكل خير
تحياتى لكم جميعا
اختكم عفاف:)

محمودسعد
20/06/2009, 05h14
اخواتك يسلمن عليكي قوي قوي قوي
التوقيع
دينا وحبيبه
وامهن

مروان شلبي
20/06/2009, 10h52
اخي العزيز سليم اختي الكريمه عفاف واخي العزيز محمود
.
اشكر تكرمكم بهذا التعليق اللطيف على اغنية وفاء واسف لأني لم اوفيكم حقكم من الشكر بالرد فانا في وعكة صحية ولست في حالة تمكنني من الكتابة براحة وشكرا ثانية لكم .
اخوكم
مروان

عفاف سليمان
20/06/2009, 19h04
اخى الاستاذ مروان:emrose:
شفاك الله وعافاك الف سلامه على حضرتك
وان شاء الله تقوم من الوعكه الصحيه على خير
وتعمل اجمل الالحان والنغمات
ونسمع اجمل الاصوات;)
صوت الرقيقه وفاء حفظها الله لك
وربنا يبارك لك فيها والجميع
والف سلامه على حضرتك:)
اختك عفاف:emrose:

أحمد عصام عبد
21/06/2009, 10h45
الله الله الله فعلا شئ جميل جدا ماشالله اداء و توزيع و صوت شئ بجد بيرفع الراس
اهنيكم بجد
لكن لاحظت انا هناك بعض الالفاظ كانت صعبة شوي يمكن لانو اختي وفاء لهجتها مصرية وهناك فرق بينهم
لكن انا لا استطيع ان اقول كلمة وحده بوجود هالاستاذة ماشالله شئ مشرف بجد
تحياتي

محمودسعد
22/06/2009, 01h26
[QUOTE=مروان شلبي;331584]
.
فانا في وعكة صحية ولست في حالة تمكنني من الكتابة براحة وشكرا ثانية لكم .
اخوكم
مروان

خير اللهم اجعله خير
الف مليون سلامه عليك ياحبيبي
انشالله انا وانت لا

طمنا عليك دايما لو سمحت لان سلامتك تهم الحبايب كلهم
والف سلامه عليك وربنا الشافي المعافي

ام فتحي
27/06/2009, 16h35
اغنية فيروز الجميلة اديش كان في ناس
اقترح الأخ الفنان محمد عفيفي أن تغنيها وفاء وأرسل لنا موسيقاها مشكورا من مكتبته العامره والتي ارجو أن يدلنا على طريقها ’
ارجو أن تكون وفاء قد ادت الأغنية بالشكل المطلوب وشكرا .



الأخت الجميلة وفاء
شو هالصوت الحلو المخملي الي كله تعبير واحساس
ياريت نسمع كمان بعض الاغاني ولاتكوني بخيله علينا .

مروان شلبي
16/07/2009, 09h51
أخواني الأعزاء


لقد أبعدني المرض عنكم قسريا ولكن روحي معكم وقد أحببت أن أشعركم بأنني لم أزل معكم وواحد منكم وأحبت وفاء أن تثبت ذلك عمليا فاهدتكم أغنية شادية الجميلة .. ليالي العمر ..واني أسف لأني تركتها تغنيها وحيدة دون موسيقى . ولكني وسوف اعيدها لكم كاملة مع الموسيقى إن شاء الله عندما يسمح لي وضعي الصحي ذلك . وشكرا لكم جميعا وعلى الأخص لكل من سال عني .


مروان

الألآتى
16/07/2009, 14h35
أخى الغالى مروان

إذا كان المرض أبعدك عنا لبعض الوقت .. فأنت لم تغيب عن البال ولا لحظة ..

وألف سلامة يافنان .. إفتقدناك بشدة وبجد ..

أما بالنسبة لصوت إبنتنا وفاء .. فلست فى حاجة لتكرار رأيى فيه ..

فهى صوت واعد وينبغى الحفاظ عليه وصقله وتدريبه علمياً ..

وهى محظوظة بالتأكيد لأن لديها معلم كبير فى البيت

رائد عبد السلام
16/07/2009, 14h48
أخي الفنان الكبير مروان شلبي:emrose:

ألف سلامة أيها الأخ العزيز
وأسأل الله أن يمن عليك بتمام الشفاء

أحسنت يا وفاء:emrose:
كعادتك ودائما في كل لحن
تتقدمين خطوة للأمام

محمودسعد
16/07/2009, 15h13
ياحبيبي الف مليون سلامه عليك وانشالله انا وانت لا
وربنا يشفيك وترجع لنا سالم وبصحه جيده انشاء الله
وياريتني بدالك
ابنتنا الجميله وفاء
غاب اباك واخينا فغاب عنا نغما حلوا وموسيقي جميله وصوت رائع حنون وجميل وها انت تتحفينا باغنيه مجرد سماع كلماتها فيه متعه فما بالك وصوت وفاء الجميل يغنيها
جميله ياوفاء ودائما اجمل
بارك الله فيكي ومتع والدك بالصحه والعافيه ويرجع لنا بسرعه وياريتني كنت اعرف ازوره
انما اقول
مروان شلبي في القلب
شفاك الله وعافاك يااخي الكريم
http://www5.0zz0.com/2009/07/11/01/762463026.gif
http://www10.0zz0.com/2009/06/08/15/284919453.jpghttp://www5.0zz0.com/2009/07/11/02/370325128.gif

مروان شلبي
16/07/2009, 17h25
أخى الغالى مروان

إذا كان المرض أبعدك عنا لبعض الوقت .. فأنت لم تغيب عن البال ولا لحظة ..

وألف سلامة يافنان .. إفتقدناك بشدة وبجد ..

أما بالنسبة لصوت إبنتنا وفاء .. فلست فى حاجة لتكرار رأيى فيه ..

فهى صوت واعد وينبغى الحفاظ عليه وصقله وتدريبه علمياً ..

وهى محظوظة بالتأكيد لأن لديها معلم كبير فى البيت



اخي العزيز الالاتي
لك الف شكري على عواطفك النابعة عن قلب صادق , والحقيقة باني كنت اتابع بعض اعمالك من حين لآخر وكنت قابعا كالمتفرج لاأستطيع أن اشاركك العمل وقد قرأت لك بعض المناقشات وقد احببت أن ادخل طرفا فيها ولكني لم اكن في حالة استطيع فيها التركيز والنقاش وقد كان حوارا جيدا مع الزميلة ام فتحي , وقد حاولت أن اشاركك العزف في اغنية اخي محمود سعد (حمال الأسية) لأبرهن لها أننا نستطيع أن ننتج اجمل الأعمال بتعاوننا , سجلت الأغنية اشاركك العزف بكماني المتعب وبحالتي الصحية السيئة ولكني لم ارسلها لأن النتيجة لم تكن مرضية بالنسبة لي .
اخي اشكرك ثانية لشعورك الطيب وارجو الله أن يعيدني سريعا اليكم لأن في ذلك حياة .
اخوك
مروان

كمال عواد
16/07/2009, 17h30
الف الف لاباس عليك استاذ مروان......والف مليون سلامه
عليك ايها الفنان المحترم الاصيل.......وعذرا منى لانى لم اشارك انا ايضا المنتدى منذ فتره....بسبب ظروف خاصه
تبعدنى عن احبابى فى المنتدى......وكل الدعوات لك بالشفاء
العاجل....والعمر الجميل..........الف مليون سلامه ياحبيبى
ارد عليك حتى قبل ماسمع الاخت وفاء..لانى عارف انها هتكون رائعه...كعادتها...........................اخوك الصغير...كمال عواد

مروان شلبي
16/07/2009, 17h45
أخي الفنان الكبير مروان شلبي:emrose:

ألف سلامة أيها الأخ العزيز
وأسأل الله أن يمن عليك بتمام الشفاء

أحسنت يا وفاء:emrose:
كعادتك ودائما في كل لحن
تتقدمين خطوة للأمام



شاعرنا العزيز رائد
الله يسلمك ويبعد عنك كل مكروه وارجو الله أن يديمك قيثارة جميلة تنشر الكلمة الحلوة التي تفيض بالنغم في جو هذا المنتدى الرائع .
مروان

mohamedafify
16/07/2009, 21h39
اخى العزيز مروان شلبى الف مليون سلامة عليك وربنا يشفيك ويشيل عنك ويخلى وفاء الصوت الجميل معلش انا كنت فاكر انك فى رحلت عمل زى ما غبت عنا قبل كدا اعزورنى اتمنى لك الشفاء العاجل ان شاء اللة
اخوك محمد عفيفى

مروان شلبي
17/07/2009, 00h24
ياحبيبي الف مليون سلامه عليك وانشالله انا وانت لا
وربنا يشفيك وترجع لنا سالم وبصحه جيده انشاء الله
وياريتني بدالك
ابنتنا الجميله وفاء
غاب اباك واخينا فغاب عنا نغما حلوا وموسيقي جميله وصوت رائع حنون وجميل وها انت تتحفينا باغنيه مجرد سماع كلماتها فيه متعه فما بالك وصوت وفاء الجميل يغنيها
جميله ياوفاء ودائما اجمل
بارك الله فيكي ومتع والدك بالصحه والعافيه ويرجع لنا بسرعه وياريتني كنت اعرف ازوره
انما اقول
مروان شلبي في القلب
شفاك الله وعافاك يااخي الكريم
http://www5.0zz0.com/2009/07/11/01/762463026.gif
http://www10.0zz0.com/2009/06/08/15/284919453.jpghttp://www5.0zz0.com/2009/07/11/02/370325128.gif



اخي الحبيب محمود
الحقيقة بان اصالة صوتك وفنك مستمدة من اصالة اخلاقك فكم سررت لسؤالك عني فلقد كنت اقرأ نداءاتك ولكني لم اكن بقادر على الجواب ولكن الأحرف الثمينه والغالية التي كنت تكتبها كانت كالبلسم الشافي فلقد احسست بان لي اخا لم تستطع المسافات أن تبعده عني .
اخي لقد لاحظت من خلال نظرتي السريعة الى اعمال المنتدى فترة غيابي , أنك خطوت خطوات كبيره الى الأمام وهذا هو المتوقع من فنان مثلك , حتى طريقة تسجيلك تغيرت وتطورت جدا , وقد كتبت للاخ الالاتي بأني حاولت أن اسجل تراك كمان مع اغنيتك الرائعه حمال الاسية كي افاجئك بها ولكن النتيجة لم تعجبني فلم اصبح في وضع يسمح لي بالعزف بحرية بعد , ولكن الله كريم واني انتظر الأيام القادمة بشغف كي يعيد الله لي عافيتي واستطيع أن اشاركك العزف بأغانيك القيمه .
اخي مرة ثانية اشكرك شكرا جزيلا على اهتمامك وعلى سؤالك وأرجو الله الا يصيبك بمكروه . وسلامي وسلام عائلتي لك ولجميع افراد عائلتك الكريمه .
وشكرا
اخوك مروان

مروان شلبي
17/07/2009, 00h33
الف الف لاباس عليك استاذ مروان......والف مليون سلامه
عليك ايها الفنان المحترم الاصيل.......وعذرا منى لانى لم اشارك انا ايضا المنتدى منذ فتره....بسبب ظروف خاصه
تبعدنى عن احبابى فى المنتدى......وكل الدعوات لك بالشفاء
العاجل....والعمر الجميل..........الف مليون سلامه ياحبيبى
ارد عليك حتى قبل ماسمع الاخت وفاء..لانى عارف انها هتكون رائعه...كعادتها...........................اخوك الصغير...كمال عواد

اخي العزيز كمال
الحقيقة بانني بشوق لقراءة كلماتك الرقيقة والتي لم اقرأها منذ فترة , فلقد بعدت عنكم بعد اغنية مد الشراع هذه الاغنية الرائعه بكلماتها الجميلة ولحنها المعبر وكذلك بأداء الدكتور اشرف الجميل جدا , وارجو أن تكون قد أخذت نصيبها من النجاح فهي اغنية رائعه .
اخي شكرا لك لاهتمامك بي وارجو الايصيبك الله بمكروه وأن يديم عليك الصحة والعافية , وارجو الله أن يعيد الي الصحة كي نتابع نشاطنا ونخرج اعمالا حلوة كاغنية مد الشراع .
اخوك مروان

مروان شلبي
17/07/2009, 01h07
الأخت الجميلة وفاء
شو هالصوت الحلو المخملي الي كله تعبير واحساس
ياريت نسمع كمان بعض الاغاني ولاتكوني بخيله علينا .



الأخت العزيزه ام فتحي
اشكر رايك وأهتمامك بصوت وفاء واعتز كثيرا برأيك القيم وأعتذر لتأخري بالرد لتغيبي عن المنتدى لأسباب صحية
وشكرا لك مرة اخرى

MUNIR MUNIRG
17/07/2009, 01h41
استاذ مروان
الف سلامه و لاباس عليك
وربنا ينعم ويتمم عليك بالشفاء العاجل والدائم ان شاء ألله.

مروان شلبي
17/07/2009, 10h22
استاذ مروان
الف سلامه و لاباس عليك
وربنا ينعم ويتمم عليك بالشفاء العاجل والدائم ان شاء ألله.



الأخ العزيز منير لك جزيل الشكر لكلماتك اللطيفه وسعادتي لاتوصف بما أقرأه من كلمات حلوه صادره عن عاطفه صادقه من زملائي الأعزاء في هذا المنتدى الطيب .
الف شكر لك ولكل الزملاء

ام فتحي
17/07/2009, 11h15
أخواني الأعزاء


لقد أبعدني المرض عنكم قسريا ولكن روحي معكم وقد أحببت أن أشعركم بأنني لم أزل معكم وواحد منكم وأحبت وفاء أن تثبت ذلك عمليا فاهدتكم أغنية شادية الجميلة .. ليالي العمر ..واني أسف لأني تركتها تغنيها وحيدة دون موسيقى . ولكني وسوف اعيدها لكم كاملة مع الموسيقى إنشاء الله عندما يسمح لي وضعي الصحي ذلك . وشكرا لكم جميعا وعلى الأخص لكل من سال عني .


مروان


الأستاذ مروان شلبي عزيزتي وفاء
اولا حمدا لله على سلامتك وارجو الله ان يهبك الصحة والعافية لتعود الى نشاطك المعتاد التي لاحظته من جولاتي في اعمال المنتدى .
عزيزتي وفاء لاشك بأن أداء هذه الأغنية منفردة دون مرافقة موسيقية , والتي تحتوي على مسافات موسيقية تحتاج الى دراية وخبره لأدائها بنظافة ودقه هو عمل فيه الكثير من الصعوبة والحقيقة بانك اجتزت القسم الكبير منه بنجاح ,
خامة صوتك من نوعية جيده حلوه صافية ومعبره والجرس الموسيقي موجود ليعطي رنينا محببا عند اصدار الصوت .
العرب في الغناء غير واضحة , لااعلم ان كان السبب عدم دقة التسجيل !!
كمية التعبير عن فحوى كلام الأغنية اكثر من جيد فرنة الحزن موجوده وواضحة وتنقل الشعور الصادق للمستمع .
هناك اختلاف بسيط بالتون منذ بداية الأغنية لنهايتها وذلك لعدم وجود موسيقى تضبط هذا التون .
لاحظت بعض المونتاج في اماكن عدة من التسجيل ولم اجد تفسيرا له .
وفقك الله ونرجو ان نسمع منك المزيد وأرجو أن تحافظي على صوتك فهو ثروتك .
ودمتم

مروان شلبي
18/07/2009, 10h59
الأستاذ مروان شلبي عزيزتي وفاء
اولا حمدا لله على سلامتك وارجو الله ان يهبك الصحة والعافية لتعود الى نشاطك المعتاد التي لاحظته من جولاتي في اعمال المنتدى .
عزيزتي وفاء لاشك بأن أداء هذه الأغنية منفردة دون مرافقة موسيقية , والتي تحتوي على مسافات موسيقية تحتاج الى دراية وخبره لأدائها بنظافة ودقه هو عمل فيه الكثير من الصعوبة والحقيقة بانك اجتزت القسم الكبير منه بنجاح ,
خامة صوتك من نوعية جيده حلوه صافية ومعبره والجرس الموسيقي موجود ليعطي رنينا محببا عند اصدار الصوت .
العرب في الغناء غير واضحة , لااعلم ان كان السبب عدم دقة التسجيل !!
كمية التعبير عن فحوى كلام الأغنية اكثر من جيد فرنة الحزن موجوده وواضحة وتنقل الشعور الصادق للمستمع .
هناك اختلاف بسيط بالتون منذ بداية الأغنية لنهايتها وذلك لعدم وجود موسيقى تضبط هذا التون .
لاحظت بعض المونتاج في اماكن عدة من التسجيل ولم اجد تفسيرا له .
وفقك الله ونرجو ان نسمع منك المزيد وأرجو أن تحافظي على صوتك فهو ثروتك .
ودمتم



الأخت الكريمه الاستاذه ام فتحي
بداية أشكرك شكرا جزيلا لأطمئنانك على صحتي .
لقد قرأت تعليقك القيم والحقيقة بأنني سررت به كثيرا , فأنا احب التفصيل وأحب النقد البناء سلبا ام ايجابا وبهذا النوع من النقد يستطيع مقدم العمل ان ينتبه الى اخطاء كان من الصعب عليه اكتشافها وحيدا ولهذا السبب نقدم اعمالنا ونقدمها في المنتدى لنسمع اراء زملائنا ونحصل على تقييم للعمل , ولابأس بقليل من المجامله وكثير من النقد لا العكس .
اختي الكريمه حقا كان هناك انزياح بالتون بشكل بسيط جدا اذا قارنا بين بداية اللحن ونهايته , ولكن ماشاء الله لم يمر ذلك على اذنك الموسيقية الحساسه ,
وكان ذلك لسببين ,اولا لعدم وجود موسيقى مصاحبة وثانيا لقلة خبرة وفاء , وهذا يعالج بدراسة الصولفيج الغنائي وسوف اعمل على ذلك انشاء الله .
اما المونتاج الموجود في التسجيل فمعك حق هناك بعض المونتاج فلقد لاحظت تطويلا في نهايات بعض الجمل الغنائية فاضطررت الى تعديلها بالمونتاج .
اشكرك جدا لانتباهك الى وفاء وأرجو أن اقرأ تعليقاتك المفيده على اعمالنا دائما
وهكذا نستطيع أن نتقدم ونقدم الأفضل
وشكرا .

هامو
18/07/2009, 11h09
ان من الله علي بالشفاء




الله يمن عليك بالشفاء ان شاء الله اخ مروان شلبي
الله سبحانه وتعالى يمدك بالصحة والعافية
والشفاء العاجل المرجو من الله القادر على كل شيئ
الف سلامة لك اخي مروان

مروان شلبي
20/07/2009, 13h22
الله يمن عليك بالشفاء ان شاء الله اخ مروان شلبي
الله سبحانه وتعالى يمدك بالصحة والعافية
والشفاء العاجل المرجو من الله القادر على كل شيئ
الف سلامة لك اخي مروان



الأخت العزيزه زهرة المنتدى الفواحه
الف شكر لاهتمامك وآسف لتأخري بالرد ولاشك أن لطفك وكلامك الجميل هو الذي جعلك الزهرة المحبوبة ,
وارجو الله ان يقدرني مع اخي الالاتي على عمل اغنية تليق بصوتك الجميل لتقديمها في اقرب فرصة انشاء الله .
وشكرا

عفاف سليمان
21/07/2009, 08h30
الاستاذ مروان:emrose: والعزيزه الجميله وفاء:emrose:
اسعد الله صباحكم واوقاتكم والجميع بكل الخير
كنت اتمنى ان ارسل لك باقة زهور جميله
لكن مش عارفه ايه اللى معطل معى ادارة المرفقات
اكيد فيه عطل المهم
صوتك جميلتى ربنا يديمه عليكى جميل ماشاء الله ربنا لا يحرمنا من اداءك الجميل وانتقاء الاغنيات الخفيفه الجميله
ولا حرمنا من ابداعاتكم الجميله
لك عزيزتى ولجميع اسرتك الكريمه كل التحيه والتقدير
ومزيدا من الابداعات:emrose:
سلمك الله والجميع من كل شر
تحياتى لكم اختكم عفاف:emrose: