المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : من حبي فيك يا جاري - حورية حسن


سماعي
24/04/2008, 07h55
أول مرة اعزمكم على أغنية
لا هي كلثوم يا كمال ولا عبد الوهاب يا غازي ولا طلب يا حسن يا فقيه ولا عباس اليليدي يا امحمد يا شعبان ولا زيزو يا مختار حيدر ولا قنديل يا محمد علي
شفتو إزاي انا حافض أدواقكم
انا في هذه المرة سأطلب من الماستروات بتع المنتدى تحليل مطول لهذا الصوت
حللوا المعاني براحتكم
اللحن زي ما انتم عاوزين
انا حركز قرائتي على ما ستكتبون عن هذا الصوت
انا ارى انه من احن الأصوات النسائية على الإطلاق في مجاله
ما تتخضش يا بو على قلت في مجاله وعارف إنك حتمسح بيا الأرض لو ما قلتهاش
فتحية احمد ما غنتشي هذا النوع اطمإن ما فيش مقارنة وركز معايا
نرجع لصديقتنا اليوم
سمعوا هذا الملف من المنتدى إذا حبيتوا (http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=1039&d=1131201018)

مش حقول الآن مين هي،، عشان اخواننا اللي ما سمعوهاش يحاولوا يتعرفوا على صوتها ويحملوا كل الموجود لها في المنتدى لأنهم سيصبحوا بحول من عشاق هذه الفنانة
لي عودة ان شاء الله

غازي الضبع
24/04/2008, 08h22
إيه يا سي محمد
يعني جاي في الفترة اللي أنا مش قاعد فيها عند الحاجة ، وماعنديش داونلود في الشُغل ، ومابقدرش أحمل من المنتدى أي شيء ، وتعزمنا :mdr:
طب أعمل إيه أنا دلوقتي .. ؟
عموما .. أنا هاستنى معاك التعليقات ..
ولما أروح عند الحاجة وأنزّل الأغنية أبقى أسمعها
تحياتي

سيادة الرئيس
24/04/2008, 08h33
يعني كده راح نوم الضهر

منك لله يا محمد

Adel
24/04/2008, 08h59
بجد يا محمد صوت من أجمل و احن الاصوات
و عزومه مقبوله يا معلمي
و علي فكره الفيديو بتاعها موجود و مرفوع بالمنتدي
:emrose::emrose::emrose::emrose:

سماعي
24/04/2008, 09h04
فييديو الفنانة مش فيديو الأغنية على ما اعتقد
رغم اني شفتها عندي في المجلد الذي نسخته من عندك
تثبت من فهرسك لأني بحثت ولم اجدها في المنتدى
ابقى اكمل جميلك وارفعها يا فنان

هاله
24/04/2008, 09h05
عزومه جميله جد ايا ا/محمد
واختيار موفق
الاغنيه غنتها لشكرى سرحان مع نعيمه عاكف بس مش فاكره اسم الفيلم
بقالى كتير عاوزه انزل الاغنيه دى فشكرا انك اتحت لى الفرصه

سيادة الرئيس
24/04/2008, 09h37
من فيلم : بحبك يا حسن

كلمات الأستاذ : مرسي جميل عزيز
ألحان الأستاذ : محمد الموجي
مقام : نهاوند على درجة ( مي بيمول )
http://www.sama3y.net/forum/attachment.php?attachmentid=87407&stc=1&d=1209026047
و أروح آكل و أرجع يا محمد يا مؤذي

صالح الحرباوي
24/04/2008, 09h51
سلام و احترام،
.(معلومات إيضافية)
الفيلم : أحبك يا حسن ..... 1958
بطولة : شكري سرحان - نعيمة عاكف
عبد المنعم إبراهيم - توفيق الدقن - استيفان روستي
إخراج : حسين فوزي ( زوج نعيمة عاكف)

Adel
24/04/2008, 10h26
فييديو الفنانة مش فيديو الأغنية على ما اعتقد
رغم اني شفتها عندي في المجلد الذي نسخته من عندك
تثبت من فهرسك لأني بحثت ولم اجدها في المنتدى
ابقى اكمل جميلك وارفعها يا فنان
حبيب قلبي
اغاني الفيلم بالكامل مرفوعه علي الرابط ده
فيلم احبك يا حسن (http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=39586)
الاغاني من حبي فيك يا جاري
و يا بو الطاقية الشبيكه
و جميزه دار العمده و الدره النيلي
:emrose::emrose::emrose::emrose:

سيادة الرئيس
24/04/2008, 11h34
المقام زي ما قولت إنه نهاوند

ليه نقى السكة دي أقصد ( الطبقة )
أساس النهاوند على دو
بس المسموع من درجة مي بيمول

طبعا ده عشان يبان لمعة صوت حورية و كثرة عُربها

البداية تقسيم بلدي جدا من نفس المقام و زاده شعبية الآلة المستخدمه مش ( أكورديون ) ده ( هارمنيوم )
و واضح جدا من إستخدام النوته و قرارها

له شكل البيانو ( الرأسي ) لكن التكوين الداخلي يشبه الأكورديون و المنفاخ بتاعه بواسطة دواستين في الرجل

أكيد حد افتكره دلوقت من أي مشهد خماره في فيلم و محطوط عليه شمعه مرشوقه في ( جمدانة ) نبيت و العازف في إيده سيجاره


نرجع للأغنية


الأغنية بكاملها تتبع اللون الشعبي القائم على ( روندو )


المقدمة في نفس المقام إلا لمس بسيط ( صول بيكار )

المذهب في نفس المقام و بعدين إعادة المقدمة


بداية كل كوبلية بتروح ( نهاوند مرصع) و ترجع تسلم للكورس نهاوند

و على قاعدة الروندو ترجع بنفس التحويله في الكوبلية التاني

الموال برضه نهاوند و نهاوند مرصع و تقعد فيه كتير و ترجع للنهاوند
بطريقة أقسم أنها في منتهى الصعوبة ( يوم ما تخبط على ببنا )

ليه

في الدرجة الخامسة للنهاوند مرصع الزن على ( سي دوبل بيمول ) كتير لدرجة السلطنه و بعد ما تخلص و تنزل لغاية ( مي بيمول ) وهى أساس المقام ( في التسجيل ) و بكل ثقة و حرفنه تعمل قفزة صعبة بعد كل السلطنة دي يكون أول حرف موسيقي على أول حرف من كلامها هوه ( سي بيمول )
عشان ترجع نهاوند و تخلص الليله عليه

الله الله الله


بس الست دي عندها كمية تحكم في العُرب مش عادية و الإيحاء النغمي لمعنى الكلمة
و خصوصا في حرف ( الألف و النون ) في ( زمان )
و طبعا خد منها الكورس و قال بنفس الطريقة

تم تعديل معلومة بعد تنويه من الآلاتي
شكرا يا عجوز

غواص النغم
24/04/2008, 12h34
اقول الحق
انا ماحملتش الاغنية لأنها موجودة عندي ودائما اسمعها
الصوت البلدي الرائع
بتفكرني بالفطير المشلتت والسمن البلدي والعسل المصفي
حاجة تفتح النفس
انا من معجبيها من زمان ومش ح اقول كثير
واداري اداري ليعرفوا..
الاغنية بدون ما يسمعوها
:emrose::emrose:تحياتي:emrose::emrose:

mokhtar haider
24/04/2008, 14h04
يا محمد بلاش فضايح... أنا قلت لك أني أحمد ربنا ما عرفتهاش هي و بعض المطربات الأخرايات أيام شبابي...لو عشت زمانهم كنت عملت كوارث بكل وعي و برودة

سيادة الرئيس
24/04/2008, 17h14
في ملاحظه من الألاتي على الخاص رأى أن ركوز تحويل الكوبليهات على أساس المقام ( مي بيمول )

وفعلا كلامه لا يشوبه أي خطأ

فأذا كان الركوز على ( فا ) فهو ( صبا زمزمه ) كما قلت
و لكن عندما لفت إنتباهي للركوز و هو فعلا ليس
على ( فا ) بل على أساس المقام ( مي بيمول ) ففي هذه الحالة يكون ترتيب سلم جنس الأصل و يزيد عليه الدرجه الخامسة هو

( مي بيمول - فا - صول بيمول - لا بيمول - سي دوبل بيمول )

و هذا طبعا لطبقة التسجيل أم أصل المقام فيبدأ من دو ويقاس ما قلت على ذلك

في هذه الحالة و عند الركوز على أساس المقام يكون إسمه

نهاوند مرصع

شكرا للتنويه يا كبير و سأقوم بتعديل هذه الجزئية

لكن كنت أود أن يكون هذا النقاش الممتع علنا
لأني أرى أن هذا هو ما نريد ( نقاشات موسيقية )
فكم سهرنا ( نتقاوح ) هذا مقام ( هزام ) أو ( بياتي شورى ) و الفرق بينهم درجة الركوز فالأول ركوزه مي نص بيمول و الثاني ركوزه رى و بنفس درجاتهما

فما أحلى النقاش في تلك الأمور حتى لو وصلت لعراك فهو في النهاية عراك موسيقي

شكرا مرة ثانية يا آلاتي
يا زملاء يا أعزاء سيادة الرئيس و أبو حسام على هذا النقاش الراقي و الحضاري و أحي كثيرا أخي العزيز صالح على اخراج الموضوع بينه و بين أبو حسام من الخاص الى العلن، كلنا لنا زلات لسان و نحن بشر و نخطأ ، يا سلام عليك يا كبير يا أستاذ صالح على سعة صدرك و قبولك الاختلاف ، أحييك عليها كثيرا لأن الكثير ليس مثلك زاد احترامي لك و الله، أنا الآن فقط دخلت المنتدى بعد اجازتي الطويلة و شدني كثيرا تعليقكم هذا لأنه معبر جدا، مرة أخرى أعود الى اخواني بكل حب و تحية لكم جميعا.و لي معكم عودة ان شاء الله.

MOHAMED ALY
24/04/2008, 21h12
اهـ محمد اهـ ... ومين مبيحبش يسمع الست حورية ... التى ابدعت فى الكثير جدا من الاعمال الغنائية الرائعة .. وكانت هذه الاغنية واحدة من تلك الروائع ... و اقول ايه ..علشان الزمنطر ..دقى يا مزيكة حسب الله ..و نورى يا شمعتيتن ... و كلنا انصات الى ما يتحفنا به ابو حسام و الاستاذ / صلاح علام من تحليلات و تعريفات و تعليقات حول هذه الاغنية ... و ايوه كده خللى افكار اخوتا غازى النيرة تفتح حلقات النقاش الجدى و المفيد و الجميل و اللى كله متعة .

الألآتى
25/04/2008, 00h05
الغالى صلاح بك علام ..

عداك العيب ياعمى ..

مسألة المقاوحة .. دى كانت أيام الشباب وبدايات حبنا للموسيقى والعزف .. ولكننا اليوم أصبحنا عواجيز على حد قولك .. والكل ينظر لنا على أننا جهابذة العصر والعصور التالية .. فلابد من شئ من البرستيج ..

صحيح أن نقاشاتنا سينتج عنها بالتأكيد معلومات صحيحة ذات فائدة للجميع .. وصحيح أيضاً أننا نكمل بعض .. ولسنا ضدان .. ولكن الأيام علمتنى أن الناس تنظر للمظهر ولا تلتفت للجوهر ..

والنقاشات والمقاوحة التى تتحدث عنها .. كانت بين أصدقاء فى مجال واحد .. وليست فى ميدان التحرير ..

أرجو أن تكون وجهة نظرى قد وضحت ..

المهم .. ليس عندى ماأضيفة بعدك بالنسبة لأغنية من حبى فيك ياجارى .. فقد أبدعت فى تحليلك .. وجعلتنى أفكر أن أروح أبيع كشرى .. لأنى إطمنت أن أهل التحليل فى المنتدى مازالوا بخير .. وأن منتدى سماعى يمتلك والحمد لله كتيبة ضاربة من الموسيقيين المخضرمين القادرين بإذن الله على الوقوف فى وجه كل التفاهات والهبوط المتواصل فى الأغنية ..

ولكنى سأحكى لكم حكاية ترتبط بهذه الأغنية ..

حدث من عدة سنوات .. أن إنتشرت هذه الأغنية فى الحفلات العامة والأفراح الشعبية .. وأصبح كل مطرب ومطربة يضع هذه الأغنية فى قائمة أغانيه كل ليلة ..

ولكنى تحديت بعضهم أن يستطيعوا غناء الموال الأخير .. لأنهم كانوا يكتفوا بغناء الكوبليهات فقط .. دون الموال .. ولم يستطع أحد أن يأتى بالموال كما جاءت به حورية حسن .. فلقد أبدعت فعلاً فى هذا الموال .. وتنقلت بين المقامات بكل سلاسة ونعومة .. وعادت للمقام الأصلى بكل بساطة .. رحمها الله ..

وأشكر أخانا محمد زمنطر على دعوته .. ربنا يجازيه عننا كل خير ..

عفاف سليمان
13/07/2010, 10h46
:emrose:صباح الفل على اهل الطرب والفن الاصيل:emrose:
انا كمان تصفحت دعوه موسيقيه على اغنيه
وحبيت ان تعاد سماع هذه الاغنيات الجميله :)
لمطربة هذه الاغنيات
اسعدنى هذا الاختيار الجميل لهذه الاغنيه الرائعه
http://files.fatakat.com/2009/7/1248624855.gif
واترككم ايضا معها لكل مستمع جديد او للاستمتاع بها
تحياتى
اوقات طيبه
اختكم عفاف

samirjenhani
20/07/2010, 23h43
[QUOTE=سيادة الرئيس;199166]في ملاحظه من الألاتي على الخاص رأى أن ركوز تحويل الكوبليهات على أساس المقام ( مي بيمول )

وفعلا كلامه لا يشوبه أي خطأ

فأذا كان الركوز على ( فا ) فهو ( صبا زمزمه ) كما قلت
و لكن عندما لفت إنتباهي للركوز و هو فعلا ليس
على ( فا ) بل على أساس المقام ( مي بيمول ) ففي هذه الحالة يكون ترتيب سلم جنس الأصل و يزيد عليه الدرجه الخامسة هو

( مي بيمول - فا - صول بيمول - لا بيمول - سي دوبل بيمول )

و هذا طبعا لطبقة التسجيل أم أصل المقام فيبدأ من دو ويقاس ما قلت على ذلك

في هذه الحالة و عند الركوز على أساس المقام يكون إسمه

نهاوند مرصع

شكرا للتنويه يا كبير و سأقوم بتعديل هذه الجزئية

لكن كنت أود أن يكون هذا النقاش الممتع علنا
لأني أرى أن هذا هو ما نريد ( نقاشات موسيقية )
فكم سهرنا ( نتقاوح ) هذا مقام ( هزام ) أو ( بياتي شورى ) و الفرق بينهم درجة الركوز فالأول ركوزه مي نص بيمول و الثاني ركوزه رى و بنفس درجاتهما

فما أحلى النقاش في تلك الأمور حتى لو وصلت لعراك فهو في النهاية عراك موسيقي

شكرا مرة ثانية يا آلاتي