المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : خاص بالاستاذ عادل صموئيل


وسام اكرم
30/05/2015, 08h24
نوتة مقدمة ياحبيب الروح- ليلي مراد
بناء على طلب الاستاذ عادل صموئيل باختيار نوتة عشوائية من احد تدويناته و اعادة كتابتها على ميوز2 فقد تم اختيار مقدمة ياحبيب الروح لما فيها من انتقلات مقامية صعبة التدوين جدا و ايضا لمقارنة النتيجة بقدرات ميوز 3
مع خالص تقديري
وسام


اخى العزيز
طبعا شغل حلو جدا بس فيه ملحوظات
التريولية فى المازورة الاولى مقطعة ليه ؟ يعنى لازم يكون شكلها زى فى مازورة رقم 5 لأن ده الشكل العالمى .. وخطورة النقطة دى ان فى فرقة زى الفرقة الماسية مثلا العازف بيبقى اول مرة يشوف النوتة وبيقراها على طول لازم يشوف اشكاال متعود عليها عشان هو بيقرا بسرعة جدا ولازم ما يكونش اى حاجة تعطله
فى آخر اللحن دو بلانش المفروض تبقى بلانش بوانتيه
وبرضو تظبيط الابعاد بتاعة العلامات الايقاعية داخل المازورة
المهم الشغل حلو جدا جدا بس عايزك تختار صفحة كمان يكون فيه لزمات من اللى فوقها خط يعنى اللى ف وسط الغنا او صولوهات لآلات وسط الموسيقى عايز اشوف الخط تقدر تعمله ازاى .. انا طبعا لاحظت ان المدرج الاول فيه 6 موازير والمدرج الثانى فيه 8 مزواير يعنى معناها نقدر نزود او ننقص عدد الموازير
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

وسام اكرم
30/05/2015, 21h30
خى العزيز
طبعا شغل حلو جدا بس فيه ملحوظات
التريولية فى المازورة الاولى مقطعة ليه ؟ يعنى لازم يكون شكلها زى فى مازورة رقم 5 لأن ده الشكل العالمى .. وخطورة النقطة دى ان فى فرقة زى الفرقة الماسية مثلا العازف بيبقى اول مرة يشوف النوتة وبيقراها على طول لازم يشوف اشكاال متعود عليها عشان هو بيقرا بسرعة جدا ولازم ما يكونش اى حاجة تعطله
فى آخر اللحن دو بلانش المفروض تبقى بلانش بوانتيه
وبرضو تظبيط الابعاد بتاعة العلامات الايقاعية داخل المازورة
المهم الشغل حلو جدا جدا بس عايزك تختار صفحة كمان يكون فيه لزمات من اللى فوقها خط يعنى اللى ف وسط الغنا او صولوهات لآلات وسط الموسيقى عايز اشوف الخط تقدر تعمله ازاى .. انا طبعا لاحظت ان المدرج الاول فيه 6 موازير والمدرج الثانى فيه 8 مزواير يعنى معناها نقدر نزود او ننقص عدد الموازير
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
------------------
استاذي العزيز لوا كان هنالك اغنية فعلا قاوا اختاروها لكي تشكروا مدونها لعبقريته فساختار ياحبيب الروح
كما اشرت فيو قتها ان هذه الاغنية قد صممت على جزئين او لحنيت على طرازين متباعدين جدا و مع ذالك الشغل فيها بديع اولا جزء عالي السمفونية و فن الغناءالاوبرالي و نجح الملحن بالرغم من تحديد الامكانيات في وقتها و من ثم يليه جزء عالي الشرقية من ناحية الايقاع و المقام و الغناء و اي شيء تريد قوله... بصراحة معجزة و لكن كونك كتبت المقدمة ( بدون ايقاع بنجاح تام) و هي التي تعزف على الة الترومبيت فيدل على عبقرية لم ارى مثلها ابدا حقيقة اشكرك جدا على هذا الجزء بالذات
1- بالنسبة لتقسيم الثلثية ذوا الاضلاع المشوهة كان سببه اني نسيت على الاكثر هوا Undo اكثر من اللزم حيث جرت العادة اذا اخطائت في مكان و يليه مثلا 3 خطوات اعمل undo 3 مرات و اكتب الصحيح ولكن ربما هذه المرة رجعت اكثر مماينبغي؛ اصلاحة لايتطلب ثواني.
2- المسافات بين النوتات و عدد الموازير في كل مدرج من الخيارات المفتوحة بشكل مطلق في هذا البرنامج و لكن لكوني كتيت نوتة صعبة ثم تفشل UNDO ففاخترت المدارج البسيطة و ابتعدت عن المعقدة و التي قد لا اعرف بعدها اذا حصل خطاء في مكان ما؟ كم مرة ارجع للوراء! في النوتة القادمة سوف يتم استعراض امكانيات البرنامج بهذا الخصوص انشاء الله
3- اخيرا عرفت معنى او قصد كلة ( اللزمة) و هي القوس المربع المفتوح من الاسفل ليدل على ان هذه النوتات تعزف مع الفرقة او الة صولوا و هذا من ضعف امكانيات هذا البرنامج فلايحتوي على مثل هذه الخطوط و قد بحثت عنها في كل مكان و لكن على مايبدوا انها لم توضع في البرنامج ؟ مع الاسف
4-و النقطة الاهم هي السكته الكبيرة الموجودة في انكور سيبليس و غيرها ن البرامج م الاسف لاتوجد هنا و لم استطيع العثور لا على ايكون و لا خيار من المازورات يعطي السكتة الكبيرة و هذا عيب اساسي في البرنامج؟ انا عملت نموذجين مع علامة اعادة بدلا عنه
5- و اخير قدر تلق الامر بالنوتة المنقطة؟ هنا فقد اقتصر التدوين على على الموسيقى فقط 3/4 و في المرات الاخرى سوف اريك امكانيات البرنامج ايضا من احد نوتاتك حول كل ماجاء ناقصا هنا
----------
و ايضا لم استطيع ان اختار كافة الاصوات لكون حجمها كان كبير كما ان كارت الصوت ليس من الطراز الاول مثل كرييتف فقد تتشوهة بعض النوتات اثناء العزف.
خالص احترامي و تقديري و حظا طيبا و احلام سعيدة
و انشاء الله الى نوتة اخرى قريبا
مع التقدير
وسام